Russland har fått NATO tettere og tettere på dørstokken. Putin har vært tydelig på at dette utfordrer tilliten mellom stormaktene og angitt at det går en rød strek ved Ukraina og Georgia. Han frykter utplassering av atomvåpen i nærheten av grensen og vil ha en buffer sone. Det er en legitim bekymring.
USA har gått bort fra gitte lovnader om nøytral buffer og en prosess for å gjøre Ukraina til NATO medlem har istedenfor pågått. Dette er hovedårsaken til krigen, som i praksis er en stedfortreder krig mellom Russland og USA utkjempet på Ukrainsk territorium.
Fredsforhandlingene skjer derfor mellom Russland og USA med Ukraina som bisitter. Resten av Europa har neglisjert eget forsvar og latt USA dekke mer enn 70% av kostnadene for vår egen sikkerhet. Europa har ikke betalt, mangler militær evne og får ikke være med i forhandlingene.
At Europas ledere heller ikke aksepterer annet enn fullt tap for Russland gjør oss irrelevante. Ingen annen plan enn full krig er fremlagt. Da blir Europa henvist til barnebordet i Paris der vi roper blod, mere blod, mens de voksne setter seg ned og deler opp Ukraina seg i mellom. Brutalt men dette er realpolitikk mellom stormakter.
Ukraina blir ikke medlem av NATO. Det krever full konsensus av alle medlemsland og USA sier nei.
Jeg tror fortsatt på alliansen, men Europa og Norge må rette seg i ryggen, betale egne forsvarsutgifter og prioritere Forsvar på en helt annen måte.
Å monomant kritisere USA, som har tatt store kostnader for vår sikkerhet er hverken rimelig eller smart i et sikkerhetsperspektiv.
I denne tråden er mitt inntrykk at et hovedpoeng er å stemple motdebattanter med diverse nedsettende merkelapper.
Jeg kommer ikke til å delta i en slik utveksling, og har med dette sagt mitt om tema.
Vis vedlegget 1098771