Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    Trump har helt rett. Ukraina kunne ha forhandlet en avtale og de hadde da beholdt all land untatt Krim og svært mange menneskeliv kunne ha vært spart. Og selvstyre i Donbass kunne de også ha gjennomført. Men de og Vesten ville heller krige.
    Med andre ord kunne Ukraina unngått krigen ved å gjøre som Russland til enhver tid forlanger.
    Dersom de ikke gjør det er det iflg. din logikk Ukraina som er krigshissere.
    Dersom de skulle gjort som du sier vet vi jo at Russland hadde stilt nye krav omtrent før avtalene var signert.

Det virkelig skremmende er at nå argumenterer Vladimir Trump med den samme logikken.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by
    Dagens presidentordre legger tidligere uavhengige instanser direkte under presidentens myndighet.

Det ser ut til å gjelde disse, dvs valgkommisjonen, SEC, Federal Reserve, osv.

Det er et ganske langt steg mot å erklære seg selv som diktator. What could possibly go wrong?
    Det finnes ikke en film- eller serie-skaper som kunne sett for seg det som nå skjer. Det er beyond alt og alle. Og det skjer i en hastighet som jeg undres over...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så Trumpern at han skulle være diktator på dag èn, eller fra dag èn?
    Han lovde vel bare å være diktator på dag en, men han løy om det også. Noen av oss advarte om hva han kom til å gjøre, andre mente dette sikkert kom til å gå helt fint. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde tatt helt feil. Dette er en av de gangene hvor det dessverre ser ut til at jeg fikk rett i mine verste skrekkvisjoner.

Lars Wilderäng er også ganske tydelig i dag:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Det finnes ikke en film- eller serie-skaper som kunne sett for seg det som nå skjer. Det er beyond alt og alle. Og det skjer i en hastighet som jeg undres over...
    Og demokratene har lånt " The Erna playbook"
    Virker som om de sitter stille i båten.
    Litt proaktive burde de være nå, uansett hvor punch drunk de er etter valget.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hastigheten er en del av konseptet. Se Tyskland, 1933. Noe av det mest slående ved maktovertakelsen var hvordan de lammet opposisjonen og det sivile samfunnet ved å gjøre veldig mye på veldig kort tid, noe av det fundamentale endringer, andre ting bare støy for å distrahere. Man rekker knapt å analysere konsekvensene av en ting før neste treffer.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Hastigheten er en del av konseptet. Se Tyskland, 1933. Noe av det mest slående ved maktovertakelsen er hvordan de lammet opposisjonen og det sivile samfunnet ved å gjøre veldig mye på veldig kort tid, noe av det fundamentale endringer, andre ting bare støy for å distrahere.
    Kåre Willoch sa at man må gjennomføre reformer som er irreversible, han forankret det tross alt i Stortinget.
    Trump er iferd med å rive ned den staten som ble bygget opp av Roosevelt, Truman, Eisenhower, Kennedy og Johnson.
    Et halvt århundre rives ned på en måned, og det kan ta et halvt århundre å bygge det opp igjen.
    En eiendomsutvikler vet godt at raserer du et kvartal, for å bygge et eller annet Trump Tower så blir det stående lenge.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Han lovde vel bare å være diktator på dag en, men han løy om det også. Noen av oss advarte om hva han kom til å gjøre, andre mente dette sikkert kom til å gå helt fint. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde tatt helt feil. Dette er en av de gangene hvor det dessverre ser ut til at jeg fikk rett i mine verste skrekkvisjoner.

Lars Wilderäng er også ganske tydelig i dag:
    Det var merkelig hvor blinde mange var da før valget, at flere fortsatt er i total fornektelse er enda verre. Selv Gjedda har jo fått opp øynene litt.

Skjønner at det kan være kult dersom man oppfatter ting sånn at institusjoner og mennesker man misliker sterkt får seg en på trynet, men å ikke
    være i stand til å gjennomskue Donald Trump er virkelig litt av en prestasjon. Stas med en rabulist en liten stund kanskje, men her rives USA i stykker
    og resten av verden risikerer å følge med i dragsuget. Det er ganske frustrerende og krevende å se medmennesker, og til og med medforumister, heie
    på galskapen.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Når man ser diverse kommentarfelt der ute, selv er jeg endel på You Tube, og hvilken massesugerering det er over DT som "our man" !! "the best".
    Og det er hele rekka nedover... jeg blir bare enda mer trist og øyner ikke håp for en borgerkrig derborte engang....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nesten så man kunne ønske at det kom en ny pandemi nå...
    Det skal bare en liten mutasjon til, og så er vi der.

Men nå er dette under direkte kontroll av trump og kennedy, så det er sikkert ingen ting å bekymre seg for.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Det skal bare en liten mutasjon til, og så er vi der. Men nå er dette under direkte kontroll av trump og kennedy, så det er sikkert ingen ting å bekymre seg for.
    Kuer ja, trodde de var supposed å være vegetarianere.
    Mad cow syndromet rundt årtusen skiftet var også noe med å fore kuer på kjøtt avfall.
    Skal vi omskrive Paus: Ikke gjør som Trump sier, Trump er ei ku

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.029
    Når man ser diverse kommentarfelt der ute, selv er jeg endel på You Tube, og hvilken massesugerering det er over DT som "our man" !! "the best".
    Og det er hele rekka nedover... jeg blir bare enda mer trist og øyner ikke håp for en borgerkrig derborte engang....
    Jeg er minst like bekymret for disse trump kopiene på ytre høyre i europa, jeg tror de vil styrke seg ytterligere jo lengre trump sitter, kommende valg i europa blir spennende.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kuer ja, trodde de var supposed å være vegetarianere.
    Mad cow syndromet rundt årtusen skiftet var også noe med å fore kuer på kjøtt avfall.
    Skal vi omskrive Paus: Ikke gjør som Trump sier, Trump er ei ku
    Ja, det kom noen nye EU-regler etter det, men tydeligvis ikke i USA.

På den tiden var også una-bomberen aktiv fra gjemmestedet sitt i Montana. Det sirkulerte et forslag til nytt motto for staten Montana: «…but our cows are sane!»

Ser ut til å være utgått på dato, det også.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er minst like bekymret for disse trump kopiene på ytre høyre i europa, jeg tror de vil styrke seg ytterligere jo lengre trump sitter, kommende valg i europa blir spennende.
    Ja, og med blåblå bølge her og (takket være Støre) så blir det se om de virkelig mørkeblå kommer ut ifra hus og hytter....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by
    Et ærlig spørsmål, finnes det eksempler på sterkt høyrevridde samfunn der man kan si at alle har kunnet leve som de vil og etter eget forgåttbefinnende?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Et ærlig spørsmål, finnes det eksempler på sterkt høyrevridde samfunn der man kan si at alle har kunnet leve som de vil og etter eget forgåttbefinnende?
    Fins det noe samfunn der alle har kunnet leve som de vil og etter eget forhåttbefinnende?
    Enten er det slik at de rike kan leve som de vil, eller at alle er like men noen likere enn andre.
    Tror de nordiske sosialdemokratiene var litt i nærheten, men nå er sterke krefter imot den modellen.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by
    Fins det noe samfunn der alle har kunnet leve som de vil og etter eget forhåttbefinnende?
    Enten er det slik at de rike kan leve som de vil, eller at alle er like men noen likere enn andre.
    Tror de nordiske sosialdemokratiene var litt i nærheten, men nå er sterke krefter imot den modellen.
    Demokratiet er vel nærmeste vi kommer et slikt samfunn og den Nordiske modellen kanskje en av de bedre.
    Jeg lurer bare på om det historisk sett finnes et samfunn med det vi i dag kaller ekstremistisk lening mot høyre politikken.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Demokratiet er vel nærmeste vi kommer et slikt samfunn og den Nordiske modellen kanskje en av de bedre.
    Jeg lurer bare på om det historisk sett finnes et samfunn med det vi i dag kaller ekstremistisk lening mot høyre politikken.
    Joda det finnes, og trenger ikke gå til mellomkrigstiden, Chile, Bolivia, Argentina og Brasil er noen nyere eksempler.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by
    Bolivia kanskje, men de er vel strengt tatt ikke et velfungerende på linje med et moderne demokrati?
    Og de andre, ikke ekstremt høyrevridde samfunn vel?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ofte nyttig å se politikken som (minst) to dimensjoner, en høyre-venstre om individ vs kollektiv, og en vertikal om autoritær vs liberal. Høyreautoritære regimer, fascister og lignende, er definitivt ikke liberale «live and let live». De er dessuten ganske kollektivistiske med alt prat om nasjonen og rasen.

Man kunne vel forestille seg et anarkokapitalistisk samfunn hvor alle gjør som de vil, men det vil være en ustabil tilstand. Det er ingen ting som hindrer at individer eller firmaer tar seg til større makt enn de burde ha. Normal forståelse er at et fritt marked, rettsstat og demokrati forutsetter en passe sterk sentralmakt for ikke å forvitre.

Så, nei, jeg vet ikke om noe sånt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Det er ofte nyttig å se politikken som (minst) to dimensjoner, en høyre-venstre om individ vs kollektiv, og en vertikal om autoritær vs liberal. Høyreautoritære regimer, fascister og lignende, er definitivt ikke liberale «live and let live». De er dessuten ganske kollektivistiske med alt prat om nasjonen og rasen.

Man kunne vel forestille seg et anarkokapitalistisk samfunn hvor alle gjør som de vil, men det vil være en ustabil tilstand. Det er ingen ting som hindrer at individer eller firmaer tar seg til større makt enn de burde ha. Normal forståelse er at et fritt marked, rettsstat og demokrati forutsetter en passe sterk sentralmakt for ikke å forvitre.

Og akkurat det, rettsstat, demokrati og en passe sterk og kontrollerende sentral makt ser det for meg ut som om Trump er iferd med å demontere

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Liten by

Det var vel egentlig det jeg trodde og det var svaret jeg forventet. Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Oslo
    Det var vel egentlig det jeg trodde og det var svaret jeg forventet. Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????
    Demokrati fordrer vel både en opplyst og noenlunde utdannet befolkning .
    Utdannet i betydningen at de behersker et minimum av kritisk tenkning, opplyst i betydningen av at den info de får er rimelig etterrettelig.
    TrumPinistene scorer høyt på at dette er fraværende i en del folkegrupper

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.029
    Så da er spørsmålet, hvorfor finnes det da de som tror at slike "sterke" (høylytte, rike og egoistiske) menn som Trump og Musk skal være på deres side og gjøre deresd liv lettere????
    Tror det er enda viktigere for dem at de tror bestemt at de nevnte vil gjøre livet til mennesker de ikke liker enda vanskeligere, det er det som gir den gode følelsen...

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    981
    Sted
    Oslo
    Kan strategien til USA egentlig handle om å dra Russland bort fra Kina. Russland er verdens største land og har enorme mengder naturressurser som Kina drar god nytte av i sine ekspansive geopolitiske ambisjoner. Med et Russland som vender seg mot USA blir plutselig Kina satt i en vanskelig posisjon, og mister mye av grunnlaget for egen utviklingskraft og maktinnflytelse.

Ved å midlertidig "destabilisere" Europa med dobbeltkommunikasjon, hårreisende anklager osv. under prosessen, blir "overtakelsen" lettere. Ukraina er uvesentlig i seg selv for USA, men et middel for å nå det store MAGA-målet...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen teorier, men da vil jeg vel bare bli beskyldt for å sjikanere annerledestenkende igjen. Nøyer meg med et par linker.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    4

Myka PoletiloMyka Poletilo • 3rd+ • 3rd+Business Development ManagerBusiness Development Manager

Book an appointment
    4d • Edited • 4 days ago
    Follow
    “America, I have a question for you.”

You chose Donald Trump as your president. And today, your president picked up the phone and called the world’s number one terrorist. Not to demand justice. Not to hold him accountable. But to talk. To negotiate. To treat him like a legitimate leader.

So tell me—how do you feel about that?

Would you have accepted a president who called Bin Laden after 9/11? Would you have justified sitting down with ISIS? Because that’s exactly what just happened.

I’ve buried brothers because of Putin. I’ve seen civilians executed, children crushed under rubble, entire families wiped off the earth. And yet, Trump—your leader—just gave that monster a seat at the table.

For three years, Ukraine has been fighting for survival, standing on the front line of freedom. The American people have stood with us, and I will always be grateful for that. But now, your president stands with our enemy.

So I’ll ask again—America, how do you feel about that?

Dmytri Tyshecki
    https://lnkd.in/dekxn_Jk
    Activate to view larger image,
    Image preview

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.270
    Ja, sånn verden fremstår akkurat nå, kjenner jeg meg virkelig bekymret. Forsøker å analysere meg fram hvordan utviklingens worst case scenario vil arte seg, og mine mer nøkterne sider peker ikke fram mot noen større væpnet konflikt i første omgang. Jeg ser vel mer en økende uro, mer ekstremisme, raserelaterte opptøyer, EU rakner, NATO rakner, økonomien går i resesjon, arbeidsløsheten øker, og folkelig uro med den. Helt kort; alt blir suksessivt verre. Og dersom utviklingen fortsetter i den retningen, får vi et Russland som okkuperer flere naboer, økende flyktningstrømmer, enkelte Europeiske land velger side med Russland, det blir stor sosial uro, og noe som nærmer seg sammenbrudd av viktige samfunnsfunksjoner.

Tusen takk, Trump. godt jobba.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.380
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Myka PoletiloMyka Poletilo • 3rd+ • 3rd+Business Development ManagerBusiness Development Manager

Book an appointment
    4d • Edited • 4 days ago
    Follow
    “America, I have a question for you.”

You chose Donald Trump as your president. And today, your president picked up the phone and called the world’s number one terrorist. Not to demand justice. Not to hold him accountable. But to talk. To negotiate. To treat him like a legitimate leader.

So tell me—how do you feel about that?

Would you have accepted a president who called Bin Laden after 9/11? Would you have justified sitting down with ISIS? Because that’s exactly what just happened.

I’ve buried brothers because of Putin. I’ve seen civilians executed, children crushed under rubble, entire families wiped off the earth. And yet, Trump—your leader—just gave that monster a seat at the table.

For three years, Ukraine has been fighting for survival, standing on the front line of freedom. The American people have stood with us, and I will always be grateful for that. But now, your president stands with our enemy.

So I’ll ask again—America, how do you feel about that?

Dmytri Tyshecki
    https://lnkd.in/dekxn_Jk
    Activate to view larger image,
    Image preview
    Den største feilen her er vel at man ikke enser at Trump er mega sionist og leier hender med Israel som faktisk overgår russland ganske høyt i brutalitet. Rart det ensidige fokuset mot putin. Mistenker at forfatteren er jøde og heier på det som Israel foretar seg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.396
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT, men jeg tar meg stadig over og tenke på en ting, og det gjelder kanskje bare meg ?

Jeg / Vi har kanskje aldri hatt det så godt som i 2019, økonomien var god og det var ingen voldsomme endringer her hjemme, det inntraff først i 2020.
    Og det endret verden, og etter det har det vært bare uroligheter og dritt verden rundt ...

2019 !!!!!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den største feilen her er vel at man ikke enser at Trump er mega sionist og leier hender med Israel som faktisk overgår russland ganske høyt i brutalitet. Rart det ensidige fokuset mot putin. Mistenker at forfatteren er jøde og heier på det som Israel foretar seg
    Hva faen har jøder eller ikke jøder med dette å gjøre?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Trump har helt rett. Ukraina kunne ha forhandlet en avtale og de hadde da beholdt all land untatt Krim og svært mange menneskeliv kunne ha vært spart. Og selvstyre i Donbass kunne de også ha gjennomført.
    Du mener altså rett og slett at det er helt greit at et land angriper et annet land, annekterer områder og for å ikke angripe videre, så skal de få landområdet som er annektert.
    Skjønner du hvor tåpelig dette fremstår?

Det finnes ingen legitim grunn for det Russland har foretatt seg i Ukraina.
    Hva f.eks også med å bortføre barn - og internere de i Russland?

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.211
    Jeg tror vi er vitne til store forandringer nå, både i USA og Europa, som peiler meg inn på det musikalske, Bob Dyland, 1964, 22 år gammel.
    The times, they are a-changing.https://youtu.be/90WD_ats6eE?feature=shared

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sunnmøre
    Kan strategien til USA egentlig handle om å dra Russland bort fra Kina.
    Eg trur det, men eg ser ikkje korleis det skal lukkast. Det er også vanskeleg å sjå at USA og Russland er komplementære på same måte som Kina og Russland.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Holmestrand
    De forhandlet før invasjonen, i Istanbul og en gang til. Pressen har unnlatt å snakke om dem, feiet dem under teppe og fått folk til å tro at krigen handler om at Russland skal ta land og andre land etter Ukraina ble tatt. Alt dette har vært løgner. Fakta ligge i forhandlingene, og jeg har lagt frem dem mange ganger.. Men folk stikker hodet ned i sanden. Kanskje blir løgnene avslørt fortere enn jeg trodde. Jeg tenke det ville ta 10-20 år før det kom mer tydelig frem.

Men les artikelen som Le Monde Diplomatique lagte for noen måneder der de gravde frem en sak om hvor de var i ferd med å skrive under på avtalen. Der ser du tydelig hva krigen hanlet om. All fakta er der om folk vil se den.
    Nei, det handler sikkert ikke om at Russland vil ta land:
    "
    • President Putin has announced the illegal seizure of four areas of Ukraine - saying they are now Russian territory
    • In an angry speech decrying the West, he claimed people living in the regions had made their choice - but "referendums" held there have been labelled shams
    • The territory being seized is in Russian-held Donetsk, Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia regions
    • Ukraine has responded by asking Nato to speed up giving it membership of the US-led defence alliance
    • In his response, President Zelensky vowed to oust the Russians from all of Ukraine
    • Ukrainian soldiers are reportedly making progress in re-taking Lyman, a key city in the east
    • Earlier, many civilians were killed and wounded in a Russian strike on a civilian convoy in Zaporizhzhia
    • Putin's latest move echoes Russia's annexation of Ukraine's Crimean Peninsula in 2014, which also followed a discredited referendum
    "

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn