Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    du har jo whinet om dette såkalte statskuppforsøket og nå vil du ha statskupp?
    så du vil ha statskupp når det er "din" side som utfører med men ikke de andre, er det slik å forstå?
    hva skjedde med demokrati, frie valg og alt det der?
    og hvordan skal et militært statskupp foregå, altså militæret bestemmer seg for å avsette sin leder, hvem skal lede da?
    Det foregår et statskupp i langsom kino, eller mer presist en fascistisk maktovertakelse i USA, ja. Og når det foregår et statskupp, hva skal statens maktmonopol gjøre med det? Tidligere hadde f.eks. Tyrkia nedfelt i grunnloven at forsvaret skulle gå inn å forhindre en religiøs maktovertakelse i landet, dette har blitt fjernet under Erdogan, og de er nå på vei mot diktatur.
    Dersom USA nå blir et fascistisk land der presidenten bryter grunnloven, tilraner seg makt, neglisjerer rettsprinsipper og maktfordelingsprinsipp, hva gjør det ham til? Og hvordan skal lovgivende myndighet forholde seg til dette?
    (og merk ellers at i mitt forrige innlegg sto ordlyden ..."med påfølgende valg")

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    525

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det foregår et statskupp i langsom kino, eller mer presist en fascistisk maktovertakelse i USA, ja. Og når det foregår et statskupp, hva skal statens maktmonopol gjøre med det? Tidligere hadde f.eks. Tyrkia nedfelt i grunnloven at forsvaret skulle gå inn å forhindre en religiøs maktovertakelse i landet, dette har blitt fjernet under Erdogan, og de er nå på vei mot diktatur.
    Dersom USA nå blir et fascistisk land der presidenten bryter grunnloven, tilraner seg makt, neglisjerer rettsprinsipper og maktfordelingsprinsipp, hva gjør det ham til? Og hvordan skal lovgivende myndighet forholde seg til dette?
    (og merk ellers at i mitt forrige innlegg stp ordlyden ..."med påfølgende valg")
    godt jobbet å bare svare med spørsmål, men da forstår jeg det slik at du er for statskupp, takk.
    Jeg tror vi er enige der, jeg ønsker makten tilbake til folket jeg også

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    du har jo whinet om dette såkalte statskuppforsøket og nå vil du ha statskupp?
    så du vil ha statskupp når det er "din" side som utfører med men ikke de andre, er det slik å forstå?
    hva skjedde med demokrati, frie valg og alt det der?
    og hvordan skal et militært statskupp foregå, altså militæret bestemmer seg for å avsette sin leder, hvem skal lede da?
    Militærkupp ender alltid med at en general blir sjef, eller at militæret utnevner en de stoler på skal utføre jobben etter hva de mener er riktig. (F.eks. Thailand de siste 50 årene)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    godt jobbet å bare svare med spørsmål, men da forstår jeg det slik at du er for statskupp, takk.
    Jeg tror vi er enige der, jeg ønsker makten tilbake til folket jeg også
    Du leser nå bare det du har lyst til å lese. Selvsagt er jeg ikke for et statskupp, men påpeker at det faktisk pågår et slikt as we speak. Det spørsmålet som må stilles i nåværende situasjon er: Hvordan skal nasjonens lovgivende forsamling forholde seg når presidenten bevisst nekter å forholde seg til maktfordelingsprinsippet? Hvilke midler har de til disposisjon, og kan bruk av statens maktmonopol forsvares ut fra det eksisterende lovverk?
    Se til Sør-Korea, der en dårlig planlagt maktovertakelse ble forsøkt for noen uker siden. Nå er presidenten i retten, og risikerer til og med dødsstraff.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Militærkupp ender alltid med at en general blir sjef, eller at militæret utnevner en de stoler på skal utføre jobben etter hva de mener er riktig. (F.eks. Thailand de siste 50 årene)
    ok, så da blir en ikke folkevalgt øverste sjef og evt har all myndighet til å utpeke en ny øverste sjef. Høres jo ikke veldig demokratisk ut det heller...

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    669
    Torget vurderinger
    2
    USA får håndtere sine problemer, det viktige er at Ukraina støttes videre, de har i hvert fall en beundringsverdig håndtering av situasjonen. Fra Guardians live blogg:

«Kellogg’s three-day trip to Kyiv came as Donald Trump accused Zelenskyy of being a “dictator” and blamed him for his country’s war with Russia. Zelenskyy had suggested on Wednesday Trump was living in a Russian “disinformation bubble”.

One senior Ukrainian source described Zelenskyy as engaged and “highly motivated”.

He said it was unclear if Kellogg would take up the president’s invitation to visit the frontline together. Kellogg is due to leave Kyiv on Friday evening.

Asked what Zelenskyy made of the dictator remark one aide smiled and walked off.»

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du leser nå bare det du har lyst til å lese. Selvsagt er jeg ikke for et statskupp, men påpeker at det faktisk pågår et slikt as we speak. Det spørsmålet som må stilles i nåværende situasjon er: Hvordan skal nasjonens lovgivende forsamling forholde seg når presidenten bevisst nekter å forholde seg til maktfordelingsprinsippet? Hvilke midler har de til disposisjon, og kan bruk av statens maktmonopol forsvares ut fra det eksisterende lovverk?
    Se til Sør-Korea, der en dårlig planlagt maktovertakelse ble forsøkt for noen uker siden. Nå er presidenten i retten, og risikerer til og med dødsstraff.
    spørsmålet er vel heller: hvordan skal folket forholde seg til et statsapparat som aktivt motarbeider en demokratisk valgt president og som gjennomfører valgløftene sine..
    Og hva du mener med din uthevede skrift skjønner jeg ikke, hvilket maktfordelingsprinsipp snakker du om? Såvidt meg bekjent har han operert fint innenfor regelverket.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg merker meg at Professor Jeffrey Sachs kompetanse blir «nullstilt» av forumets deltagere på bakgrunn av et kritisk åpent brev fra økonomer. Av brevet følger blant annet at USA ikke hadde noe med kuppet i 2014 å gjøre og at Ukraina som alle land selv må få velge sin allianse tilnærming.

Sachs er en fremstående amerikansk intellektuell som har vært:
    - spesialrådgiver for FNs generalsekretærer i mer enn 20 år,
    - instrumentell i Polens overgang til markedsøkonomi,
    - forfatter av en rekke bøker.

Sachs har pleiet tett omgang med statsledere og amerikansk administrasjon på høyeste nivå. Han har god oversikt over amerikanske regimeskifte operasjoner etter andre verdenskrig. Etterretningstjenester brukes som kjent til slikt.

Han forstår det geopolitiske spillet bedre enn de fleste, kanskje til og med bedre en forumdeltagerne på HFS. Sjekk gjerne ut hans CV før hans analyser forkastes.

Jeffrey Sachs

Ta også en titt på videoen i innlegg 32.100 fra 20-21 minutter og still dere deretter spørsmålet om det er sannsynlig at det var Russland som som sprengte Nordstream? Eller om det var USA (Biden) som egenhendig sendte EU ut i energikrise?

Russlands strategiske overfall og påfølgende krigføring i strid med folkeretten er dypt forkastelig, men å prøve å forstå hvorfor det skjedde er det ikke.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bevis er fint, ps. jeg gidder ikke lete.
    ok, så du har bestemt deg for at alt han sier er løgn og derfor er dette også løgn.
    er slik jeg tenker om alle politikere og tror ikke et kløyva ord som kommer ut av munnen deres, og derfor jeg lurer på om det sant.
    det skulle ikke forundre meg at staten har såpass dårlige systemer at dette ikke fanges opp og det finnes nok av uærlige folk som vet å utnytte, så sannsynligheten for at dette er sant er så absolutt endel høyere enn 0.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.071
    Sted
    Bartistan
    Den brutale - og totalt absurde - realiteten nå, er at USA rett og slett behøver et militært statskupp med påfølgende valg! Trump er en ren Quisling, han er i ferd med å overgi seg og USA betingelsesløst til et tyrannisk Russland, samtidig som han bedriver ren utpressing av Russlands fiender.
    Nå må Europa på beina, og finne på noe fundamentalt nytt!
    7219584057373905561.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    spørsmålet er vel heller: hvordan skal folket forholde seg til et statsapparat som aktivt motarbeider en demokratisk valgt president og som gjennomfører valgløftene sine..
    Og hva du mener med din uthevede skrift skjønner jeg ikke, hvilket maktfordelingsprinsipp snakker du om? Såvidt meg bekjent har han operert fint innenfor regelverket.
    Da har du ikke fått med deg så mye av det som rent faktisk foregår. Kanskje skulle du begynne å bruke google litt allikevel. Trump har signert flere presidentordre som udiskutabelt bryter med grunnloven.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    16
    ok, så du har bestemt deg for at alt han sier er løgn og derfor er dette også løgn.
    er slik jeg tenker om alle politikere og tror ikke et kløyva ord som kommer ut av munnen deres, og derfor jeg lurer på om det sant.
    det skulle ikke forundre meg at staten har såpass dårlige systemer at dette ikke fanges opp og det finnes nok av uærlige folk som vet å utnytte, så sannsynligheten for at dette er sant er så absolutt endel høyere enn 0.
    Du lurer på om det er sant, men gidder ikke sjekke?
    Jeg sjekket, men jobber ikke som fact-sjekker for deg.

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.563
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    The Liar
    • Deceiver, dissembler
      Your trousers are alight
      From what pole or gallows
      Shall they dangle in the night?

• When I asked of your career
      Why did you have to kick my rear
      With that stinking lie of thine
      Proclaiming that you owned a mine?

• When you asked to borrow my stallion
      To visit a nearby-moored galleon
      How could I ever know that you
      Intended only to turn him into glue?

• What red devil of mendacity
      Grips your soul with such tenacity?
      Will one you cruelly shower with lies
      Put a pistol ball between your eyes?

• What infernal serpent
      Has lent you his forked tongue?
      From what pit of foul deceit
      Are all these whoppers sprung?

• Deceiver, dissembler
      Your trousers are alight
      From what pole or gallows
      Do they dangle in the night?
    William Blake

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da har du ikke fått med deg så mye av det som rent faktisk foregår. Kanskje skulle du begynne å bruke google litt allikevel. Trump har signert flere presidentordre som udiskutabelt bryter med grunnloven.
    Ok det har jeg ikke fått med meg. Men syns å huske at det var høytlykk skriking for å få signert en presidentordre som fjernet en av de mest diskuterte grunnlovene nemlig retten til bevepning.
    Syns man skal bestemme seg, enten står grunnloven fjellstøtt, ingen kan endre eller komme i konflikt med denne, eller så må det være fritt frem med endring.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    16
    Ok det har jeg ikke fått med meg. Men syns å huske at det var høytlykk skriking for å få signert en presidentordre som fjernet en av de mest diskuterte grunnlovene nemlig retten til bevepning.
    Syns man skal bestemme seg, enten står grunnloven fjellstøtt, ingen kan endre eller komme i konflikt med denne, eller så må det være fritt frem med endring.
    Du "husker" mye rart, men det er ikke mulig å fjerne et grunnlovstillegg med en presidentordre så hvorfor skulle noen skrike om det? Kanskje det var noe du drømte?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du "husker" mye rart, men det er ikke mulig å fjerne et grunnlovstillegg med en presidentordre så hvorfor skulle noen skrike om det? Kanskje det var noe du drømte?
    kan være, isåfall en vond drøm. Tenk å miste en av sine viktigste grunnlovsrettigheter

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.071
    Sted
    Bartistan
    Snyder:
    I could perhaps be wrong, and we shall see, but I believe the purpose of the Putin-Trump phone call that took place and the coming Russian-American negotiations in Saudi Arabia over Ukraine is to get a bad deal, at least as seen in the conventional terms of Ukrainian lives, American power, and world peace. If a bad agreement does emerge, it will be hard to say whether it is incompetence, design, or incompetence by design. I think the last is most likely. The structure of the situation does not favor substance or deliberation. The Americans are in a hurry, as Trump’s special envoy to Ukraine kept saying; and the design of the negotiations is unfavorable.
    Teksten er datert 16. feb, altså før Mango-Mussolinis senere gullkorn

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.677
    Torget vurderinger
    2

Hva bør Norge gjøre nå?

– Sette opp farten og redusere tiden det tar for å etablere velfungerende militære styrker som opererer sømløst med likesinnede naboer, først og fremst Sverige og Finland, sier han.

Heier legger til at det er avgjørende å vise USA at Norge er relevant for amerikanske sikkerhetsinteresser. Norge blir ofte omtalt som Natos øyne og ører i nord, ettersom vi ligger tett på Russlands atomvåpenstyrker (strategiske ubåter) på Kolahalvøya.

– Norge er et fremskutt forsvar for amerikansk sikkerhet. Det er vi som passer på og kan varsle dersom Russland avfyrer atomraketter mot USA. Selv om USA tilnærmer seg Russland i Ukraina-spørsmålet, betyr ikke det at Russland og USA er venner, sier han.

Heier påpeker at russiske atomvåpen vil forbli en trussel mot USA.

– Derfor er Norge en viktig lytte- og varslingspost, sier han.

Heier tror USA fremdeles har en egeninteresse av å dominere verdens fremste forsvarsallianse.

Det å skusle bort og ødelegge en velfungerende allianse er ikke i amerikanernes interesse. Men det er heller ikke i amerikanernes interesse å oppleve at Europa er gratispassasjerer som snylter på amerikanske skattebetalere. Dette er en måte å få til en rettferdig byrdefordeling på, sier Heier.

– Det betyr ikke at Nato går i oppløsning. Ukraina er ikke en del av Nato, påpeker han.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg skal sjekke, bare lurer på hva du har som kilde?
    Fant denne som ga noen interessante opplysninger:

Just because the Social Security Administration has millions of people in its database who are very elderly and not marked as deceased does not necessarily mean benefits are fraudulently being paid, said Alex Nowrasteh, vice president for economic and social policy studies at the Cato Institute, a public policy research organization.

“The amount of fraud is likely miniscule,” Nowrasteh said.

When asked for comment, the White House provided an email statement from Press Secretary Karoline Leavitt citing a 2024 investigation that found the Social Security Administration made about $71.8 billion in improper payments out of almost $8.6 trillion in benefits paid from fiscal years 2015 to 2022.

“The reported data are people in our records with a Social Security number who do not have a date of death associated with their record,” Dudek said. “These individuals are not necessarily receiving benefits.”

In the 2023 report, the Office of the Inspector General found about 18.9 million Social Security number holders were born in 1920 or earlier and had no death information on their Numident records. However, Census Bureau data estimates at the time of the review showed only about 86,000 individuals living in the U.S. were age 100 or older.

Individuals over age 100 are more susceptible to having their Social Security numbers fraudulently used by undocumented immigrants for work rather than having their benefits stolen, Nowrasteh said.

“A good number of these Social Security numbers are being used by illegal immigrants to work and pay taxes,” Nowrasteh said.

Så summasumarum, de har ikke ikke kontroll på dataene sine og det er godt mulig det er misbruk og svindel.
    Ulovlige innvandrere bedriver identitetstyveri

Jeg syns fortsatt det er en god ide å rydde opp å få kontroll

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    ^^vel, kanskje nesten ikke, men jeg tror ikke trump noen gang vil stille opp for andre, NATO eller ei, uten at han vil forhandle på økonomisk gjenytelse
    Bare se nå, han forhandler altså på tilbakebetaling av den verdien Biden har lagt igjen i Ukraina. Altså ingenting ift fremtiden
    Hvor mye tror dere han skal ha for det?
    Der vil russerne lett overby Zelenski, uten at de vil levere noe som helst

Så slikt sett er NATO død. Spørsmålet nå er hvor mye Norge vil ta betalt for å huse amerikanske leiesoldater, proud boys et al

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.403
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner noen ??

Russiske og kinesiske profiler poster innlegg om Norge flere ganger daglig.
    Målet er blant annet å påvirke nordmenn, ifølge FFI.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-rapport-norge-er-et-mal/82706521

Flere russiske proxy-profiler

FFI deler profilene inn i tre kategorier: offisielle myndigheter, statskontrollerte medier og proxykilder.
    Sistnevnte defineres som «profiler tilhørende nettsider, fora, organisasjoner og personer som inngår i det russiske og kinesiske påvirkningsnettverket, men som ikke har synlig eller formell statlig tilknytning».
    FFI har oppdaget totalt 178 nye profiler de definerer som russiske proxykilder i 2024, ifølge rapporten. Dette omtales som en «betydelig utvidelse».​

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    F.eks. her:

Det ble jo skrevet i 1791, før USA hadde egen hær, og beskriver vel egentlig at man trenger et "Heimevern" slik at man lokalt kan stå imot inntrengere hvis det skulle komme noen (well regulated militia). Det er ingen blank godkjenning av at hvem som helst kan ha hva som helst av våpen.

Høyesterett utvidet tolkningen av dette i 2008 til å gjelde at man kan ha våpen hjemme for å forsvare seg i sitt hjem. Dette gjalt ikke for forbrytere (som Trump) og folk med en mental tilstand. Det ble også spesifisert at det ikke gjalt for farlige og uvanlige våpen. Hva de mener med det - hvilke våpen er det som ikke er farlige - er jo uklart, men det er vel klart at retten ikke gjelder for angrepsvåpen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Oslo
    F.eks. her:

Det ble jo skrevet i 1791, før USA hadde egen hær, og beskriver vel egentlig at man trenger et "Heimevern" slik at man lokalt kan stå imot inntrengere hvis det skulle komme noen (well regulated militia). Det er ingen blank godkjenning av at hvem som helst kan ha hva som helst av våpen.

Høyesterett utvidet tolkningen av dette i 2008 til å gjelde at man kan ha våpen hjemme for å forsvare seg i sitt hjem. Dette gjalt ikke for forbrytere (som Trump) og folk med en mental tilstand. Det ble også spesifisert at det ikke gjalt for farlige og uvanlige våpen. Hva de mener med det - hvilke våpen er det som ikke er farlige - er jo uklart, men det er vel klart at retten ikke gjelder for angrepsvåpen.
    Du kom meg akkurat i forkjøpet her.
    Men det at man kan kjøpe våpen markedsført som assault rifles over disk (ofte benyttet i masse skytinger) sier sitt.
    De fleste stater har forbud mot automatvåpen, men domstolene har slått fast at å kjøpe en dings som gjør halvautomat til helautomat er lovlig

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette er sant er det jo helt sykt, de lever borte i usa.. glem det jeg sa med søppelmat, er tydeligvis noe riktig de gjør der borte når folk blir såpass gamle
    Det er altså snakk om at det er mange som mottar social security som er 125 år gamle. Jeg leste at de som man ikke har bekreftet fødselsdato kodes i systemet slik at de ender opp automatisk med å være 125 år i 2025. (Har dessverre ikke kilde). Så DOGE har rett og slett gått løs på et system de ikke aner hvordan fungerer.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    Følg med nå snart, USA FMin skal snart publisere listen over admiraler og generaler som mister jobben
    Hvem skal ut, hvem skal inn
    Tipper at de som skal inn aldri livet vil opponere mot trump
    Åpenbart ikke, selv trump og hans kumpaner skjønner at de må sikre bakdøren
    Det blir nok sluggere ala FLynn som kommer inn og runner Forsvaret
    Da er vi virkelig ute å kjøre når de skikkelig gærne tar plass bak roret.

PÅ tide å kjøpe seg et gammel forsvarsanlegg i et fjell og lage seg sin hytte

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Oslo
    Det er altså snakk om at det er mange som mottar social security som er 125 år gamle. Jeg leste at de som man ikke har bekreftet fødselsdato kodes i systemet slik at de ender opp automatisk med å være 125 år i 2025. (Har dessverre ikke kilde). Så DOGE har rett og slett gått løs på et system de ikke aner hvordan fungerer.
    At den type svindel foregår er faktisk, men antagelig ikke veldig utbredt.
    For noen år siden var det en sak i Hellas der familien hadde beholdt den avdøde bestemora i 20 år og casha inn hennes pensjon.
    I California var det ei dame som drepte leietagere og hevet deres ytelser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn