Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    USA bruker 3.7% av BNP på forsvaret, og skal kutte 1/3 ?
    Samtidig krever de nå at NATO partnere skal øke til 5% ?
    Selvfølgelig, og greier vi 5% så er det heller ikke bra nok. Vi må nok opp på 10 eller kanskje 100 % ?
    Trump misliker koalisjoner og samarbeid. Vanskelig å gjøre en god deal da. Han ser på EU som en fiende, ifølge Trump ble EU opprettet for å skade USA.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    USA bruker 3.7% av BNP på forsvaret, og skal kutte 1/3 ?
    Samtidig krever de nå at NATO partnere skal øke til 5% ?
    Ja, selvsagt. Oppfylle putins våte drøm om å trekke USA ut av Europa og overlate kontinentet til moskvas «interessesfære» og kjærlige omsorg.
    1740051938205.png

Behøver jeg poste et nytt bilde fra Mariupol for å forklare realitetene i dette?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.221
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kan fort bli spennende tider når FOrsvaret i USA mer eller mindre får beskjed om å legge ned... av en åndsforvirret suseladd som dessverre er president...
    Generalene har nok sine synspunkter... så får me sjå....

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.686
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kravet om 5% har selvsagt ingenting med noe som helst å gjøre, annet enn å skape en unnskyldning for å kunne trekke seg ut av Europa og ut av NATO om det behager ham. Han vet utmerket godt at det er umulig å øke alle forsvarsbudsjettene til 5%.

Jeg håper virkelig at det har gått ettertrykkelig opp for ledere rundt om at vi nå er i en post-NATO era og at de gir en stor

til kravet om være medskyldige i Ukrainas betingelsesløse kapitulasjon.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du vært i USA, egentlig??
    (Her tenker jeg spesifikt på maten, altså. Jo, du får kjøpt mye dritt der, men du får i grunn kjøpt ALT. Vil du ha den reneste og mest sunnhetsbringene maten du kan drømme om, så får du lett tak i det også)
    Ja jeg har vært der.
    Poenget er at så lenge de tillater all den dritten de gjør (og når fda har godkjent det så er det jo "trygt") så kan de like så godt legge ned. Enten så er maten de godkjenner trygg eller så er den ikke det. Ikke noe sånn kvasi greier. Reglene i eu er feks mye strengere og i Norge enda et hakk.
    Man kan jo spørre seg hva man skal med et departement som gjør en slett jobb..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Synes du virkelig at det norske samfunnet fungerer så dårlig at du heller vil ha et av disse alternativene?
    det norske samfunnet fungerer ganske bra, men staten er for stor og dyr, i tillegg er det for mye reguleringer og for høyt skattenivå. Norge er en av de bedre i verden, men det er mange som har det ille.
    Allikevel ble det veldig synlig under pandemien hvor totalitære de såkalte demokratiene kan bli og dermed undres jeg om man virkelig kan kalle det demokrati når man så fort kan inndra friheten.
    Ang direktedemokrati mener jeg dette ville vært en god ide og det ville vært veldig lett å gjennomføre. Sveits er et godt eksempel og dette landet klarer seg bra på alle målbare parametere.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.610
    Sted
    Holmestrand
    Selv har jeg vært proaktivt NEGATIV til mannen(?) etter at jeg så noen minuter av den famøse «You are fired»-tragedien på TV.
    For den som fortsatt lurer på om det er noen voksne hjemme:
    IMG_9521.jpeg
    Svaret på om han har mistet det,
    er vel antagelig at han «aldri har hatt det!»

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    Neida, bare å hoppe, USA taler

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, bare å hoppe, USA taler
    USA kommer snart til å finne ut hva det betyr å mangle «soft power». Hva har de tenkt å gjøre, nuke Kyiv og Paris, liksom?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.677
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig, og greier vi 5% så er det heller ikke bra nok. Vi må nok opp på 10 eller kanskje 100 % ?
    Trump misliker koalisjoner og samarbeid. Vanskelig å gjøre en god deal da. Han ser på EU som en fiende, ifølge Trump ble EU opprettet for å skade USA.
    Men dersom alle europeiske land hadde ligget på feks 3,7%, og kanskje i tillegg samordnet og koordinert dette, så spiller det vel ikke så mye rolle hva Trump måtte mene? Særlig dersom Europa i tillegg kunne legge til rette for en egen sterk økonomisk utvikling.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    USA kommer snart til å finne ut hva det betyr å mangle «soft power». Hva har de tenkt å gjøre, nuke Kyiv og Paris, liksom?
    Og mens de fortsetter sin rene utpressing av Ukraina, begynner Europa sin reise mot å bli skikkelig voksne:

La meg tilføye for egen del at jeg er veldig glad for at vi ikke har Listhaug ved roret i disse dager....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    Og litt om muskerns forretninger, sjølsagt med de kommende wannabe oligarkene
    Helt som forventet, varslet, men kanskje litt fremfor planen

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    16
    det norske samfunnet fungerer ganske bra, men staten er for stor og dyr, i tillegg er det for mye reguleringer og for høyt skattenivå. Norge er en av de bedre i verden, men det er mange som har det ille.
    Allikevel ble det veldig synlig under pandemien hvor totalitære de såkalte demokratiene kan bli og dermed undres jeg om man virkelig kan kalle det demokrati når man så fort kan inndra friheten.
    Ang direktedemokrati mener jeg dette ville vært en god ide og det ville vært veldig lett å gjennomføre. Sveits er et godt eksempel og dette landet klarer seg bra på alle målbare parametere.
    Sveits har siden 1891 stemt frem 22 lovforslag basert på direktedemokrati modellen. I tillegg har rundt 90 forslag til nye lover blitt nedstemt de siste 150 årene. Noe liknende i Norge ville ikke akkurat endre mye på hvordan landet styres. Jeg synes forsåvidt den sveitsiske modellen er interessant, men den ville ikke revolusjonert Norge på noen måte.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men dersom alle europeiske land hadde ligget på feks 3,7%, og kanskje i tillegg samordnet og koordinert dette, så spiller det vel ikke så mye rolle hva Trump måtte mene? Særlig dersom Europa i tillegg kunne legge til rette for en egen sterk økonomisk utvikling.
    Det hadde vært veldig bra hvis europeiske land hadde brukt nok penger på forsvar slik at vi hadde hatt et troverdig forsvar. Men poenget er at Trump hele tiden trenger noen eller noe å skylde på for å kunne fortsette å styre USA i den retningen han (og Putin) vil.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    Og mens de fortsetter sin rene utpressing av Ukraina, begynner Europa sin reise mot å bli skikkelig voksne:

La meg tilføye for egen del at jeg er veldig glad for at vi ikke har Listhaug ved roret i disse dager....
    Skal vi anta at britiske fartøy har kurs rett øst over Nordsjøen
    Amerikanske fregatter er vel helt ute nå, helt rett vest..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser den, men legg også merke til hva hun sier:

Jeg tror ikke det er all verden grunn til bekymring der heller. Dette er ikke svenske SD eller tyske AfD med trumpister og putinister.

Uansett, Europa har nå noen uker på seg til å «grow a pair».

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Med direkte demokrati mener du en folkeavstemning om enhver sak, eller skal man overlate avgjørelsene til noe utvalgte?
    med dagens teknologi kunne fint ha avhold sikre valg digitalt og kunne da hatt både avstemming på små lokale saker og store nasjonale saker.
    Man måtte selvfølgelig ha definert noen grenseverdier så man ikke blir spammet med småsaker å ta stilling til.
    I tillegg bør det også opplyses om konsekvensene (eksempel xxx til u hjelp ja eller nei, betyr xxx kroner ekstra i skatt) Da kunne man fått et bevisst forhold til pengebruk.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    ..
    Man måtte selvfølgelig ha definert noen grenseverdier så man ikke blir spammet med småsaker å ta stilling til.
    I tillegg bør det også opplyses om konsekvensene (eksempel xxx til u hjelp ja eller nei, betyr xxx kroner ekstra i skatt) Da kunne man fått et bevisst forhold til pengebruk.
    Ha, da kommer eliten inn og definerer, rykk tilbake til start

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    Ser den, men legg også merke til hva hun sier:

Jeg tror ikke det er all verden grunn til bekymring der heller. Dette er ikke svenske SD eller tyske AfD med trumpister og putinister.

Uansett, Europa har nå noen uker på seg til å «grow a pair».
    Jeg har med glede sett hva FrP sier om galskapen, men det forhindrer ikke at jeg ønsker et styringsparti ved roret akkurat nå (H eller Ap), og det har ikke så mye å gjøre med mine grunnleggende politiske sympatier, men ganske enkelt fordi akkurat nå behvøves det solide, diplomatiske tradisjoner og fingerspitszgefühl.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trump har virkelig ødelagt forholdet til Europa.

Bl.a.
    Liberal Alliances Europa-Parlaments-medlem, Henrik Dahl, langer hårdt ud efter USA, som han beskylder for at være et "prorussisk styre".

- USA er et land, som Danmark bør anbringe i samme kategori som Kina. Nogen, vi kan lave forretninger med. Men som vi ikke kan forlade os på i nogen henseende.

- Derfor bør vi også overveje, hvilke hemmeligheder vi vil udlevere til det prorussiske styre i Washington

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.677
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært veldig bra hvis europeiske land hadde brukt nok penger på forsvar slik at vi hadde hatt et troverdig forsvar. Men poenget er at Trump hele tiden trenger noen eller noe å skylde på for å kunne fortsette å styre USA i den retningen han (og Putin) vil.
    Enig ift troverdig forsvar. Dersom Europa hadde hatt et sterkt forsvar og sterk økonomi, så hadde det ikke spilt så stor rolle hvem som styrer i USA. Dessverre har Europa verken prioritert forsvar eller økonomi på lenge, og resultatet ser vi idag.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Bergen
    Det utvikles og går fort i disse dager, politikk og strategi utvikles on the fly
    Og momentum og opposisjon mot trump et al vokser tilsynelatende as we speak/taster i vei
    Trudde jammen 2016-22 var heftig, fremstår som kjedeligheten sjøl

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir interessant å se hvilken oppslutning AfD får i helgens valg. Jeg er ikke sikker på at åpenlys lefling med musk, trump og dermed putin er verdens beste idé akkurat nå.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    669
    Torget vurderinger
    2
    Ha, da kommer eliten inn og definerer, rykk tilbake til start
    Eliten mener dessuten det er uforsvarlig å avholde digitale valg i disse påvirkningstider. Spørs om det er så samfunnsnyttig å avholde disse valgene.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.610
    Sted
    Holmestrand
    Vi har alt for lenge stolt alt for mye på USA.
    Med Trump og MAGA så er det nå overtydelig at vi må etablere systemer utenom USA.
    Trump er ikke bare upålitelig.
    Han er en svindler, bedrager, tyv og ikke minst uten moral eller prinsipper.
    Han er en forræder mot eget land,
    og siden det landet har valgt denne narren til president, et verv han uhindret skjøtter som Narvestad på all verdens droger, så kan vi ikke stole på USA.
    Tydeligst demonstrert for eksempel med diverse utrolige uttalelser om Canada, Mexico, Grønland og Ukraina.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.292
    Kanskje det er fler som behøver å «grow a pair» før de spiller seg selv ut over sidelinjen.
    Den brutale - og totalt absurde - realiteten nå, er at USA rett og slett behøver et militært statskupp med påfølgende valg! Trump er en ren Quisling, han er i ferd med å overgi seg og USA betingelsesløst til et tyrannisk Russland, samtidig som han bedriver ren utpressing av Russlands fiender.
    Nå må Europa på beina, og finne på noe fundamentalt nytt!

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.686
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Imens står Mark Rutte på talerstolen og sier at "USA har gjort det helt klart at de vil ha et sterkt NATO og det må ingen tvile på" (sånn ca.).

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.383
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Den brutale - og totalt absurde - realiteten nå, er at USA rett og slett behøver et militært statskupp med påfølgende valg! Trump er en ren Quisling, han er i ferd med å overgi seg og USA betingelsesløst til et tyrannisk Russland, samtidig som han bedriver ren utpressing av Russlands fiender.
    Nå må Europa på beina, og finne på noe fundamentalt nytt!
    du har jo whinet om dette såkalte statskuppforsøket og nå vil du ha statskupp?
    så du vil ha statskupp når det er "din" side som utfører med men ikke de andre, er det slik å forstå?
    hva skjedde med demokrati, frie valg og alt det der?
    og hvordan skal et militært statskupp foregå, altså militæret bestemmer seg for å avsette sin leder, hvem skal lede da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn