Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    520
    Stakkars. Nei, den fascistiske metoden er langt mer brutal enn å møtes med motargumenter i en offentlig debatt. Det er ikke jeg/vi som gjentatte ganger har antydet at meningsmotstandere her inne burde vært banket opp om vedkommende hadde støtt på oss utenfor forumet.

Det er heller ikke jeg/vi som har sluppet løs tusenvis av kriminelle lojalister fra fengsel, trukket tilbake livvaktene fra utpekte «fiender», og straks kommer til å doxxe alle FBI-agenter som deltok i etterforskningen. Det er fascistisk metode.

Historisk lynkurs:

Skal jeg tolke din mangel på saklig svar som at du heller ikke ser noe spesielt genialt i at trump&musk iverksatte eksakt hva de hadde sagt på forhånd og at dette var eksakt hva noen av oss hadde advart mot?.
    Stakkars?? Hvorfor sier du det? Slik som kongen sitter å ser ned på sine stakkars bønder? Nice try...
    Jeg mener det var et saklig svar på ditt forsøk på å lokke ut de dere har jaget ut av tråden. Jeg synes flere her har fått en brutal behandling av trådens "white shirts".
    Så nå er ekkokammeret for kjedelig? Synd.

Trump gjør det som må til for å MAGA. Det gjør litt vondt før det blir bedre og noen må begynne å betale, som også gjør vondt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.989
    Kommer kanskje litt an på definisjonen av fascisme. Umberto Eco skrev en gang om det han kalte "ur-fascism", der han prøvde å komme til bunns i hva fascisme er. Han skrev dette i 1995, altså lenge før dagens politiske situasjon. Men det er så treffende for det Trump-administrasjonen har gått til valg på, og gjennomfører nå, at jeg ikke kan la være å sitere alle fjorten trekkene han beskriver (med noen ellipser).

Hele teksten er verdt å lese. Den fins hos The New York Review of Books, og jeg legger ved en pdf også.
    Ja, denne var nær sjokkartet presis, og det fremstår med grusom tydelighet at det er som f.eks. Asbjørn har gjentatt noen ganger; USA blir i disse dager overtatt av en rent fascisitsk flokk.

For egen del vil jeg atter en gang tillegge at de menneskene som følger Trump og tror på at han sitter på løsningene, er eksakt de samme som valgte feil side sist gang vi så noe lignende.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gud hjelpes så mye som stemmer....skremmende mye.
    Når jeg karakteriserer dette som en fascistisk maktovertagelse er det ikke ment som et generelt politisk skjellsord, men som en nøktern og faktabasert klassifisering av hva dette er i henhold til ordets presise betydning. Dette er en fascistisk maktovertagelse i USA.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    520
    Når jeg karakteriserer dette som en fascistisk maktovertagelse er det ikke ment som et generelt politisk skjellsord, men som en nøktern og faktabasert klassifisering av hva dette er i henhold til ordets presise betydning. Dette er en fascistisk maktovertagelse i USA.
    Jeg synes du overreagerer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stakkars?? Hvorfor sier du det? Slik som kongen sitter å ser ned på sine stakkars bønder? Nice try...
    Jeg mener det var et saklig svar på ditt forsøk på å lokke ut de dere har jaget ut av tråden. Jeg synes flere her har fått en brutal behandling av trådens "white shirts".
    Så nå er ekkokammeret for kjedelig? Synd.

Trump gjør det som må til for å MAGA. Det gjør litt vondt før det blir bedre og noen må begynne å betale, som også gjør vondt.
    Spørsmålet var å forklare genialiteten i trumps fascistiske maktovertagelse, unødvendige handelskriger, og fremstøtene for å innlemme Canada og Grønland i imperiet. At du føler deg urettferdig behandlet når du møter motstand har fint lite med det å gjøre.

De to siste setningene i innlegget ditt er kanskje etslags forsøk, men et nokså tynt et. La meg sitere denne for deg igjen:
    Fascism rejects the view that violence is inherently negative or pointless but rather views imperialism, political violence, and war as means to national rejuvenation.[11][12] Fascists often advocate for the establishment of a totalitarian one-party state,[13][14] and for a dirigiste economy (a market economy in which the state plays a strong directive role through economic interventionist policies), with the principal goal of achieving autarky (national economic self-sufficiency).[15][16] Fascism's extreme authoritarianism and nationalism centres around the own group, but that can manifest as a belief in Manifest Destiny, revival of historical greatness (like Mussolini seeking to restore the Roman Empire) or in case of Nazism, racial purity or a master race which blended with some variant of racism or discrimination against a demonized "Other", such as Jews, homosexuals, transgender people, ethnic minorities, or immigrants. These ideas have motivated fascist regimes to commit massacres, forced sterilizations, deportations, and genocides.[17][18] During World War II, the genocidal and imperialist ambitions of the fascist Axis powers resulted in the murder of millions of people.
    In his book How Fascism Works: The Politics of Us and Them (2018), Jason Stanleydefined fascism thusly:
    [A] cult of the leader who promises national restoration in the face of humiliation brought on by supposed communists, Marxists and minorities and immigrants who are supposedly posing a threat to the character and the history of a nation ... The leader proposes that only he can solve it and all of his political opponents are enemies or traitors.
    «Forklaringen» din sier mest at dette er hva fascister gjør når de får makt, sånn er det bare. Prøv gjerne en gang til om jeg misforstår deg.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.605
    Hvem tror du må betale? Kan det være at MAGA bevegelsen nå vil oppleve enda dyrere handlekorger mens oligarkene beriker seg i alt kaoset dem skaper?

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    520
    Om du leser Umberto Eco's svært presise beskrivelse av fenomenet Fascisme, og holder dette opp mot det Trump-gjengen, gjør i disse dager, får ikke det deg til å fundere aldri så lite over hvem og hva du forsvarer?
    Jo, hvis man er hysterisk så. Typ Pelosi.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.989

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.989
    Jo, hvis man er hysterisk så. Typ Pelosi.
    Det du fremlegger her er en flukt. Man behøver ikke være hysterisk for å se at Umberto Eco hadde rett, og man ser og hører at det passer eksakt med det som skjer i USA i disse dager. Jeg utfordrer deg til å beskrive hvordan Trump-pack skiller seg fra det Eco så presist beskriver.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    Det du fremlegger her er en flukt. Man behøver ikke være hysterisk for å se at Umberto Eco hadde rett, og man ser og hører at det passer eksakt med det som skjer i USA i disse dager. Jeg utfordrer deg til å beskrive hvordan Trump-pack skiller seg fra det Eco så presist beskriver.
    Trur nok han forstår spursmålet ,men ser ikkje problemet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dersom dette er korrekt, så er det eksakt det samme vi så for sånn omtrent 90 år siden i Europa; noen valgte feil side også den gangen, og vi kan vel fortsatt sammenfatte den humane utvikling i setningen "de lærte aldri".
    Når man leser artikler fra den tiden var det mye prat om at man måtte innse og tilpasse seg «den nye tid». Den som har mage til det må gjerne lese noen av Quislings taler for sammenligningens del. Det var ikke tilfeldig at de pyntet seg med solkorset og andre norrøne symboler for å gjøre en imaginær fortid «great again».

Sist redigert:

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    318

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Mange av de personene dere søker nå er jaget, mobbet og trakassert ut av tråden. Også en fascistisk metode for å fjerne politisk motstand....just sayin :)
    Mange? Nevner i fleng de som du etterlyser, amason.......dr.Bass......

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Trumps strategi er i alle fall forutsigbar. Han er skolegårdens bølle som sier "det kan hende jeg drar til deg. Har du lyst til å dele på godteriet ditt?"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange? Nevner i fleng de som du etterlyser, amason.......dr.Bass......
    Nåja, de var høyt oppe for bare noen dager siden, så jeg lukter en dårlig unnskyldning her. Tåler ikke å se hva helten deres faktisk gjør eller å få det påpekt. Total mangel på saklig forsvar for galskapen. «Mobbet og trakassert», liksom. Motsagt, tror jeg vi sier. Konfrontert med virkeligheten, kanskje.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.954
    Trumps strategi er i alle fall forutsigbar. Han er skolegårdens bølle som sier "det kan hende jeg drar til deg. Har du lyst til å dele på godteriet ditt?"
    Det ser ut til å funke da, i hvert fall ovenfor land som Mexico og Panama. Men det blir mer spennende å se utfallet når han skal bedrive samme utpressing ovenfor reelt demokratiske stater som faktisk har en overvekt av rent mel i posen, og som faktisk forholder seg til politiske regler og prinsipper.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trump er ikke min helt bare så det er sagt...

hvis man er så bekymret for den jevne forbruker så kan vi vel starte med å fjerne "alle tollsatsers mor" nemlig momsen på 25% (og ja jeg vet det er litt forkskjellig usa med feks sales tax)
    Dersom man feks senker skatten men samtidig innfører toll og dyrere produkter har man vridd beskatningen over på forbruk (og det er vel på mange måter roten til den såkalte klimakrisen) og det bør vi juble for
    handelskrig er en bra ting dersom den medfører mere lokalproduserte varer, mindre utslipp, mindre penger i lomma på kina mfl.
    usa er et av få land som vil klare dette enkelt da de har millioner av folk som allerede arbeider til luselønn
    det er vel ikke akkurat som om verden skriker etter mere billig crap fra utlandet (eller det er kanskje det de gjør?)

for min egen del krysser jeg fingrene for hyperinflasjon i usa da jeg har posisjonert med for dollarkollaps for mange år siden..

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.939
    Torget vurderinger
    1
    Tollmurer kan jo ha en del positive lokale effekter (i alle fall i starten), men ulempene vil uansett bli mye større. Det er opplagt at man ikke optimaliserer økonomien når man legger slike hindre i veien. Dette taper jo alle på.

Så er det jo noe svært usjarmerende med å være så egoistisk at man tenker man vil komme godt ut av en kollaps av dollaren.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.148
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merverdiavgift er ikke toll... Uten at jeg er 100% sikker, så har vel allle europeiske land MVA i en eller annen form.. og omtrent på samme nivå som Norge..

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    520
    Merverdiavgift er ikke toll... Uten at jeg er 100% sikker, så har vel allle europeiske land MVA i en eller annen form.. og omtrent på samme nivå som Norge..
    Dette er bare et problem når det er Trump som gjør det. Som sagt, hysteriske tilstander.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare et problem når det er Trump som gjør det. Som sagt, hysteriske tilstander.
    Nei. Tollmurer og handelskriger er idiotisk uansett hvem som gjør det. Det straffer egne forbrukere med høyere priser og tilgodeser egne produsenter som kan selge varer innenlands til høyere priser. Les Adam Smith (1776). Det var vel noen her i tråden som nylig hevdet at trump nå skulle tilgodese de 90 % som betaler på bekostning av de 10 % som har skummet fløten. Og så går helten fordundremeg hen og gjør det eksakt motsatte så snart han kan. 🤪

Å starte en handelskrig med sin største handelspartner bare fordi man ønsker å tvinge dem inn i eget rike og utvide imperiet er likevel en hittil ukjent grad av idioti. Problemet der er at idiotisk tror jeg ikke noen har vært før ham, og da var det heller ikke et problem før trump tråkket uti ny og hittil ukjent hengemyr.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt variasjon er det:

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.266
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva med covaids/krig og inflasjonen rundt det. Da ble man fortalt at dette måtte man tåle fordi vi tjener på det på lang sikt. Men når man snakker om å få mere produsert innenlands så skal man ikke tåle at det blir verre før det blir bedre?
    Og hvordan går dette med globalandel vs klima? Vi ønsker at varene skal bli dyrere/kortreist ikke billigere og langreist
    I en stadig mer polarisert verden er det dumt å stole på at man kan handle alt fra naboen

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.063
    Hva med covaids/krig og inflasjonen rundt det. Da ble man fortalt at dette måtte man tåle fordi vi tjener på det på lang sikt. Men når man snakker om å få mere produsert innenlands så skal man ikke tåle at det blir verre før det blir bedre?
    Og hvordan går dette med globalandel vs klima? Vi ønsker at varene skal bli dyrere/kortreist ikke billigere og langreist
    I en stadig mer polarisert verden er det dumt å stole på at man kan handle alt fra naboen
    Motivet er jo litt essensielt her, europeisk og amerikansk toll på statssubsidierte Kinabiler for å beskytte egen bilindustri kan jo ha noe for seg. Tollen på kanadiske varer har jeg enda ikke sett noe vettugt argument for, eller noe argument i det hele tatt.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.108
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motivet er jo litt essensielt her, europeisk og amerikansk toll på statssubsidierte Kinabiler for å beskytte egen bilindustri kan jo ha noe for seg. Tollen på kanadiske varer har jeg enda ikke sett noe vettugt argument for, eller noe argument i det hele tatt.
    Trump skriver jo selv at han vil ha dem inn som USA’s 51. delstat - no tariffs!

Jeg tror kanskje han undervurderer sin David. Husk at Canada ble grunnlagt av de som ikke ville være med den gangen USA ble grunnlagt i 1776. Identiteten er bygget på det, alle fellestrekk til tross. Canadiere kan være milde i form, men bra knallharde hvis de utfordres.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.981
    Uten å ville bidra til å gjøre dette til en fascisme-tråd så er det en annen interessant parallell mellom hvordan Trump kom til makten igjen og han østerrikske korporalen med Chaplin-bart i 1933, som jeg mener forsvarere av det liberale demokrati bør studere noe nærmere.

Verdens nevroforskere har for lengst demonstrert at det finnes en vitenskapelig forklaring for hvorfor de fleste av oss nok har gjort ting i ungdommen, altså før man er midt i tjueårene og hjernen fullt utviklet, som i ettertid fremstår nokså dumme.

Når man ser på alderskohorter så var det de unge mer enn de voksne eller eldre som stemte frem Hitler til makten i 1933.

Unge menn fulle av testosteron er de enkleste å radikalisere og mobilisere. Det er vel ikke lenge til vi ser etableringen av en egen MAGA Jugend, men den største politiske utfordring i vår tid, ikke bare i USA men i økende grad også her I Europa, tror jeg faktisk er og blir hvordan man skal ta millioner av frustrerte unge menn på alvor.

Mannsutvalgets rapport som ble lagt frem for Stortinget i fjor var et viktig steg i rett retning, men veldig mye mer må gjøres for å både forstå og adressere hvorfor man ser en så raskt voksende politisk skillelinje basert på kjønn.

Som stemmemønsteret i USA viste, så hjelper det ikke da å bare henge fast i gamle forklaringsmodeller basert på klasse eller rase.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.063
    Trump skriver jo selv at han vil ha dem inn som USA’s 51. delstat - no tariffs!

Jeg tror kanskje han undervurderer sin David. Husk at Canada ble grunnlagt av de som ikke ville være med den gangen USA ble grunnlagt i 1776. Identiteten er bygget på det, alle fellestrekk til tross. Canadiere kan være milde i form, men bra knallharde hvis de utfordres.
    Ja det har jeg fått med meg, kan kanskje gå i kategorien argument, men ikke et vettugt et. For meg virker det bare som rambling.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De umiddelbare konsekvensene av Trumps innføring og trusler om toll har medført at Mexico skal skjerpe grensekontrollen og EU snakker nå om å kjøpe mer gass fra USA. Fra et amerikansk synspunkt høres jo dette bra ut. Trump vet hva godt hva han gjør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn