Politikk, religion og samfunn President Joe Biden - A New Hope!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes vel at det er å være en smule kjapp på avtrekkeren. Ikke det jeg har reelle forhåpninger til en hard linje mot diktaturet og terror-klekkeriet Saudi Arabia, men vi bør nå gi gamlefar aldri så lite mer tid.

    Ellers er det jo i realiteten umulig for USA å gi Saudi helt på båten hvis de skal beholde innflytelsen i regionen. Og det vil de jo.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^^ Enig JMM, men sett fra et sånn omtrentlig sosialdemokratisk utgangspunkt her nord, opplever jeg Bidens resons som feig.

    Av og til må man ha ryggrad nok til å stå for noe, ha verdier som er ubrytelige, uavhengig av hva de prises til i dollar. Og jeg mener verden burde vise Saudi og deres abnorme kompiser fingeren, og la dem seile sin egen sjø, de leverer uansett ikke annet enn olje og statsterrorisme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klart det er feigt, men ryggrad, moral og langsiktige perspektiver har fått stadig dårligere forhold siden Eisenhower, med Carter som et lite blaff femten år senere. Blir det mer enn et lite blaff denne gangen tror jeg vi skal være uhyre fornøyde.

    Helt enig ang. Saudi. Det er mildt sagt kvalmende å se i hvor stor grad store oljereserver trumfer et tilnærmet fullstendig fravær av menneskerettigheter, en utstrakt eksport av terror og de enorme ressursene landet bruker på å fundamentalisere og radikalisere islamske miljøer verden over. I en normal verden hadde Saudi vært en paria-stat på linje med Nord-Korea, gjerne i kompani med Pakistan. Alle tre er jo skarpe konkurrenter i kampen om å være verdens mest bedritne land.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lite poeng i å presse gjennom en avstemning man på forhånd vet man vil tape. Bedre å bite i det sure eplet og jobbe videre med saken.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    må da være en fordel å få stigmatisert de demokratene hvis de ikke kan presses…

    på den annen side kjemper de som løver for å presse igjennom tanden…



    First off, yes, the Vice President can ignore the ruling of the parliamentarian. And though both Sens. Joe Manchin (D-WV) and Kyrsten Sinema (D-AZ) have said that they would uphold the Byrd rule to their dying breath, if you read the latest Congressional Research Service report on the subject, you find that, if the chair rejects the parliamentarian’s advice and rules a minimum wage increase in order, it would take 60 votes, not 50, to appeal that ruling. So Manchin and Sinema would need eight Democratic friends and all the Republicans to succeed.

    This even happened twice in 1993, when Al Gore was VP. And interestingly, Speaker Nancy Pelosi has said she will keep the wage increase in the bill that the House plans to pass today, meaning that somewhere down the line, Harris will have to make a decision to accept or ignore. (This is a testament to the power of House progressives, who could easily sink the bill if Pelosi ditched the wage provision.)

    But White House chief of staff Ron Klain said explicitly this week that Harris would not ignore the ruling. And Press Secretary Jen Psaki’s statement last night said Biden “respects the parliamentarian’s decision and the Senate’s process.” So it’s not going to happen.

    […]

    There’s a particular type of savvy political cynic constantly making the case for doing nothing. They need to familiarize themselves with the concept of “getting caught trying.” Barack Obama failed to see the point in such matters, but fighting for popular policies shows that you actually stand for something. Pre-gaming everything out and talking yourself into stasis projects weakness and really negates the point of politics. Democrats have Congress. They can vote on legislation. The room’s reserved. Show rather than tell that you want every working American to have a living wage.

    Put the bill on the floor.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ja håper de gjør det men demokratene er nok for redde for hvor mye de taper på å ikke stå samlet.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Lite poeng i å presse gjennom en avstemning man på forhånd vet man vil tape. Bedre å bite i det sure eplet og jobbe videre med saken.
    Politikk handler i beste fall om visjoner. Bra å begynne med en ide for så å styre mot målet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Mitt inntrykk er at de som elsker å hate Trump hater et menneske som ikke finnes. De hater en illusjon konstruert av det demokratiske partiet i samrøre med massemediene. Jeg var ikke spesielt interessert i Trump da han vant i 2016, men norske massemediers dekning av mannen gjorde meg nysgjerrig. Og etterhvert tolket jeg massemediene dit hen at de rett og slett hadde en kampanje mot Trump som gikk ut på å fremstille mannen som sprøyte gal, uansett hva han måtte foreta seg. Nå er vi inne i en tid hvor dekningen har motsatt fortegn. Svært få, med medie-makt, ønsker å snakke om elefanten i rommet, nemlig at Biden er i ferd med å bli dement. Jeg er sterkt tvilende til at "valgresultatet" i USA er riktig, og jeg er sterkt i tvil om USA vil overleve 4 år med Biden/Harris. Time to heal? Jeg tviler.
    Akkurat det tror jeg fler og fler forstår bortsett fra 5-6 stk her inne i sin lille boble
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Akkurat det tror jeg fler og fler forstår bortsett fra 5-6 stk her inne i sin lille boble
    At Biden var dement, og dermed uegnet, var det nettopp mediet i USA som frontet. Og den gang da når " the puppet master" regjerte, var det ikke fri presse, bare Fox news, alle andre var " fake news"
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Ikke sant. Er det noe USA's presidenter er verdensmestre i, så er det å servere mengder med piss, samt snu ryggen til et hvert ideale så snart det står penger på spill. Biden er kun enda et navn i en lang rekke brønnpissere.
    ....og VG er 100% enig med meg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Uansett intensjoner og handlingskraft vil ikke fire eller åtte år med Biden og/eller Harris være tilstrekkelig til å gjøre noe virkelig substantivt med det amerikanske samfunnet. Til det er motstanden og tregheten i systemet ALT for stor. Det største hinderet er, som alltid, den fullstendig ubrukelige og direkte skadelige grunnloven - som det realistisk sett ganske enkelt ikke kan gjøres substantive endringer ved så lenge splittelsen forblir mer enn en brøkdel av hva den er i dag.
    Og så har vi jo "folket" som øgså vanskeliggjør endringer av betydning, siden de med stor entusiasme fortsetter å stemme inn tullinger i bøtter og spann.
    Fokus på "God save...", "Support the troops", våpen og en voldsom tro på at USA alene har svaret på det meste (alt?) er neppe grobunn for å rette opp et skakkjørt samfunn hvor mange lever stort og godt på å opprettholde ting som de er.
    Disse i sin tur betaler inn politikere (de tidligere omtalte tullingene) i senat og kongress som så sementerer det hele.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Viktige ting på gang…

    In 2008, Barack Obama became the first major candidate to opt out of the public-financing system set up to fund presidential campaigns, gambling that he would be able to raise more money outside of it. His opponent, John McCain, was a big proponent of campaign finance reform, having written the “McCain-Feingold” law that banned soft-money donations from national political parties to candidates. McCain kept to public-financing limits, spending only $84 million, while Obama was limited only by how much money he could raise. McCain was vastly outraised and outspent, aiding Obama’s landmark victory.

    Supporters of Obama’s choice said that it helped “democratize” spending, enabling more small-dollar donors to support his candidacy. McCain, meanwhile, faced blowback for his decision from his own party. In a campaign postmortem, Karl Rove wrote for The Wall Street Journal editorial pages that “Mr. Obama’s victory marks the death of the campaign finance system … No presidential candidate will ever take public financing in the general election again and risk being outspent as badly as Mr. McCain was this year.”

    The public-financing system, created by Democrats after the Watergate scandals in 1976, was set up to restore public trust in federal campaigns and limit the kind of shady dealings that went on during the Nixon years. Obama’s choice signaled a major shift away from public funding, and two years later, the Supreme Court upended everything.

    Citizens United v. FEC (2010) held that the First Amendment prohibits limits on spending on political campaigns by corporations, nonprofits, and labor unions. The ruling dramatically shifted the landscape of political spending, culminating in two Senate special elections this year in Georgia that cost nearly a billion dollars combined.

    But critically, Citizens United does not prohibit new laws that would require more transparency, laws that formalize requirements for independent spending, nor laws that might bolster small-dollar donors. In short, it does not prohibit laws that would set up mitigation efforts to counter the Citizens United effect, through provisions such as a public-financing system for small-dollar donors. Democracy reform advocates and their allies in Congress have made the first piece of legislation introduced in the last Congress and the current Congress about just this.

    H.R. 1, the For the People Act, along with its sister bill, the John Lewis Voting Rights Act, signals Democrats’ commitment to voting rights and democracy reform. (The Supreme Court heard arguments Tuesday in another challenge that could further eviscerate the Voting Rights Act unless Congress takes action.) H.R. 1, which the House introduced for debate on Tuesday, includes provisions for automatic voter registration, and empowers small donors through a public-financing system. It would end partisan gerrymandering and overhaul federal ethics rules, including a code of ethics for Supreme Court justices. It will get a final vote in the House this week.

    It is highly unlikely Republicans will support H.R. 1, given Mitch McConnell’s antipathy to campaign finance reform. In other words, it will take legislative reform—Democrats eliminating the filibuster—to advance democracy reform.

    “H.R. 1 takes a ‘whole of democracy’ approach,” explained Stephen Spaulding, senior counsel at Common Cause. He cited three pillars in the legislation: “Expanding access to the ballot box; pillar two is reducing the undue influence of money in politics, breaking the grip that big money has on the political system; and pillar three is ensuring clean and ethical government.”

    Advocates say that the bills would make America a true democracy, by rolling back the stranglehold that big-money donors have on the political system. “It’s the boldest pro-democracy reform package introduced in Congress since the Watergate era,” wrote Sylvia Albert, director of voting and elections at Common Cause, for Roll Call.

    […]

    But the Citizens United decision itself was a constitutional ruling. To address this, the For the People Act does something similar to a statutory override, only it attacks a constitutional decision not so easily overturned. The bill counters the influence of corporate spending by empowering small-dollar donors as a countervailing force, and by requiring greater transparency and independence of the big donors in political spending.

    An entire section of the bill is devoted to the Citizens United decision. That ruling, the bill states, “erroneously invalidated even-handed rules about the spending of money in local, State, and Federal elections.” The bill continues: “The Supreme Court’s misinterpretation of the Constitution to empower monied interests at the expense of the American people in elections has seriously eroded over 100 years of congressional action to promote fairness and protect elections from the toxic influence of money.”

    In this way, the legislation is somewhat unusual. If Congress passes the For the People Act, it would be curtailing or constraining the First Amendment rights the Court provided for corporations. Typically, it’s the Court that is constraining constitutional rights, and Congress—the People’s House—trying to expand them. The roles here are flipped. “It’s hard to imagine a constitutional right that Congress doesn’t like,” Smith said. “It’s usually the other way around.”
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Lite poeng i å presse gjennom en avstemning man på forhånd vet man vil tape. Bedre å bite i det sure eplet og jobbe videre med saken.
    Hvis man vil ha gjennom "$15 minimum wage" så inkluderer man det i reconciliation, driter i "the parliamentarian" og setter hardt mot hardt når det gjelder Manchin og Sinema. Dette er en "must pass bill" så den ville gått gjennom etter "forhandlinger" med Manchin og Sinema. Poenget er at Biden ikke vil ha $15...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvis man vil ha gjennom "$15 minimum wage" så inkluderer man det i reconciliation, driter i "the parliamentarian" og setter hardt mot hardt når det gjelder Manchin og Sinema. Dette er en "must pass bill" så den ville gått gjennom etter "forhandlinger" med Manchin og Sinema. Poenget er at Biden ikke vil ha $15...
    Hva bygger du det på? Mye mulig det er en korrekt påstand, men jeg bare lurer på om Biden har sagt noe om det noe sted?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Biden har vel nettopp sagt det motsatte, at han vil ha en minimumslønn på $15. Så kan man tro på det eller ei, men det vanskelig å finne noe i Bidens retorikk som antyder at det ikke skulle være tilfelle. Imidlertid er han (etter min mening) altfor samarbeidsfokusert og det vil forundre meg lite om han han velger å støtte et kompromiss som medfører en mye mindre økning, men som kan vedtas med republikanere på laget.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Biden har vel nettopp sagt det motsatte, at han vil ha en minimumslønn på $15. Så kan man tro på det eller ei, men det vanskelig å finne noe i Bidens retorikk som antyder at det ikke skulle være tilfelle. Imidlertid er han (etter min mening) altfor samarbeidsfokusert og det vil forundre meg lite om han han velger å støtte et kompromiss som medfører en mye mindre økning, men som kan vedtas med republikanere på laget.
    Ja, vanskelig å si om samarbeidsvilje og kompromisser har noen positiv effekt i dagens politiske klima i USA.
    Så tenker jeg at man kan jo velge å tro hva man vil her i verden, men fra å tro noe, til å fremlegge det som en eller annen form for sannhet, det er noe flere burde tenke seg litt mer om før de gjør. Spiller liten rolle hva jeg tror om Biden, jeg har uansett ikke annet å forholde meg til enn det som sies og gjøres. Hva som egentlig foregår oppe i hodet hans kan vel ingen av oss ane noe om. Folk slenger om seg med påstander, og det bidrar ikke til annet enn mer rot og rør.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hva bygger du det på? Mye mulig det er en korrekt påstand, men jeg bare lurer på om Biden har sagt noe om det noe sted?
    Jeg vet hva han sier og ser hva han faktisk gjør. Det er en klar vei fremover hvis man vil ha $15 minimum wage, men han velger å ikke ta den. Det kan vanskelig tolkes som annet enn at han ikke vil.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    til saken


    This isn’t rocket science. This is game theory 101. This is the ancient idea of countervailing power — and however difficult and scary it may be for progressive legislators, it is the only strategy to end the Manchin Presidency before it takes over politics, eliminates the prospect of fundamental change, and delivers an electoral disaster to Democrats in 2022 and 2024.

    Such opportunities do not come around very often. It is incredibly rare for there to be truly must-pass legislation that no Republicans are willing to sell their vote for. Congressional progressives must be willing to use such an opportunity to make a threat and follow through, knowing that even if they momentarily delay legislation like the COVID relief bill, their party’s leaders will be instantly forced back to the negotiating table to revise it.

    At that point, progressives would finally be at that table, rather than on the menu — which would at last provide a chance to materially improve millions of Americans’ lives.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg vet hva han sier og ser hva han faktisk gjør. Det er en klar vei fremover hvis man vil ha $15 minimum wage, men han velger å ikke ta den. Det kan vanskelig tolkes som annet enn at han ikke vil.
    Som Dr.Dong viser i innlegget over her, er politiske planer og realitetspolitikk ikke alltid samsvarende.
    Og igjen, amerikansk styresystem er så føkkedøpp at det snart er umulig å få til noe som helst for noen. Diktator Trump reverserte diktator Obamas avgjørelser, og nå er diktator Biden i ferd med å reversere diktator Trumps avgjørelser. Så langt det går. Det er et fullstendig håpløst system.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vel, det innlegget er nesten helt og holdent om realitetspolitikk som maktpolitikk for å få samsvar med det de lovet. demokratenes problem er mye godt at den eneste realitetspolitikken de kjenner til er å trekke seg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet hva han sier og ser hva han faktisk gjør. Det er en klar vei fremover hvis man vil ha $15 minimum wage, men han velger å ikke ta den. Det kan vanskelig tolkes som annet enn at han ikke vil.

    Å anvende denslags basal logikk på politikk generelt og amerikansk politikk i særdeleshet er rimelig feilslått. For den del fungerer det i det hele tatt bare sånn måtelig på det meste som involverer mennesker, siden de ikke er kjent for å være spesielt logiske selv i sine beste stunder.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Å anvende denslags basal logikk på politikk generelt og amerikansk politikk i særdeleshet er rimelig feilslått.
    Feilslått hvordan? Det jeg sier de progressive politikerne kan gjøre er nøyaktig hva Machin gjør. Vil man ha $15 minimum wage eller ikke er spørsmålet. Vil man ha det kan man få det akkurat nå, eller man kan la en Senator fra en av USA's minste stater bestemme. Bare sånn apropos, ca 2/3 av WV sine innbyggere støtter $15 minimum wage.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fordi det er fryktelig simplistisk og antar at de eneste momentene involvert er vil ha/vil ikke ha.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Fordi det er fryktelig simplistisk og antar at de eneste momentene involvert er vil ha/vil ikke ha.
    Biden gikk til valg på $15 minimum wage, Kamala Harris sier hun vil ha $15 dollar minimum wage. De er i en situasjon hvor de kan få det gjennom, men velger å ikke bruke de midler de har til rådighet for å få det gjort. Hvilke kompliserte momenter er det som hindrer Biden fra å holde valgløftet sitt? Joe Manchin fra en fattig ministat styrer, Joe Manchin som har flere forretningsinteresser i WV selskap som betaler laaaangt under $15 i timen. Man kan hvertfall se noen momenter når det gjelder Manchin sin motivasjon.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På norsk kjenner vi det best som "valgflesk"
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Biden, is the best the democrats , had to come up with, nothing are going to be done, and the establishment, have status qui,!

    And the swamp, can continue to resive , the corruption money.

    God luck Amerika.

    Biden er en joke og katestrofe,- for demokratiet, Mental, og Hjerne skadet, olding, med det ene ben i graven.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn