Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg stilte samme spørsmål og fikk til svar at kun de nyeste tung sol produserte 6l6 g var trygge, han var veldig usikker på andre varianter av 6l6 g , men jeg spurte ikke spesifikt om de du har ( som forøvrig var de første jeg kikket på)

    with the 6l6g, it depends on if we¨re talking about the current production reissue tung sol coming from Russia , or vintage 6l6g, if it¨s a vintage one , i would not recommend it as they may not hold up to the volyages the amp uses
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Om Dialogue HP heter det:


    "With PrimaLuna, you get to choose. Go for it. 6L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120, even the monstrous KT150. A future-proof design, PrimaLuna is compatible with NEW tube types not even thought of today!"



    Ja, det leste jeg i sin tid - og tok for god fisk. RCA ATES 6L6G ble bestilt fra Audiomix. De har fått godt med spilletid, aldri noe tull, støy eller ustabilitet. NOS-kvalitetsrør betyr som regel bedre marginer, senket støynivå og mer levetid. Lydkvaliteten er helt topp i Dialogue HP, så balansert og samtidig åpen at timene bare flyr og musikken fyller oppmerksomheten.

    At jeg senere har eksperimentert med andre rør, har mer med audiofil nysgjerrighet enn noe annet å gjøre. Et velstandsfenomen, egentlig.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takk, var det jeg lurte på , vet ikke om EVO serien er såpass annerledes at de ikke lenger
    Anser 6l6G som en greit rør å bruke.
    Sjekket det nettopp fordi jeg så de rørene hos audiomix , forsatt lyst til å teste de men blir ikke noe av sålenge jeg fikk det svaret jeg fikk

    forøvrig er jeg tilhenger av Nos jeg også
    Har skaffet meg noen phillips miniwatt el34 som jeg gleder meg til å teste
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det er så sant som det er sagt ,
    Håper noen kan gjøre det ,
    6l6gc og el34 blir de to variantene jeg skal sjekke ut , problemet er bare pris på de forskjellige Nos variantene
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Er det nokon som har systematisk samanlikna desse utgangsrøra med tanke på kva som skjer med utgangseffekt, klangbalanse, dynamikk m.m.? Burde definitivt vore skrive ein artikkel med slikt innhald.
    Enig.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.963
    Antall liker
    6.045
    Torget vurderinger
    32
    Jeg sammenlignet tre ulike rør på en Primaluna for Stereo+ for snart to år siden.

    Begynner på høyresiden her:

     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Han pastoren som forkynner PrimaLuna i USA må en lese med filter.
    Men for all del, han har gjort en kjempejobb for PrimLuna.
    Såpass bra at PrimaLuna lar en del "bibelvers" stå uten forklaringer.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    interesangt , det står det samme på evo300, men fikk som sagt svar at kun nyproduserte tung sol 6l6g var å anbefale, tror jammen jeg skal sende en mail til de igjen og påpeke hva som vitterlig står på siden ..... jubler hvis jeg kan bruke 6l6g nos , da blir jeg glad
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det nokon som har systematisk samanlikna desse utgangsrøra med tanke på kva som skjer med utgangseffekt, klangbalanse, dynamikk m.m.? Burde definitivt vore skrive ein artikkel med slikt innhald.
    En umulig oppgave mener nå jeg.
    Kanskje overkommelig for en som bare skal "synse" noe.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    interesangt , det står det samme på evo300, men fikk som sagt svar at kun nyproduserte tung sol 6l6g var å anbefale, tror jammen jeg skal sende en mail til de igjen og påpeke hva som vitterlig står på siden ..... jubler hvis jeg kan bruke 6l6g nos , da blir jeg glad
    Jeg har mengder med NOS 6L6, men mindre enn en håndfull av de italienske RCA.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har mengder med NOS 6L6, men mindre enn en håndfull av de italienske RCA.
    jeg har kikket på det du har og det er mye som frister, men må bare få en uttalelse på nytt fra PL om jeg kan bruke andre varianter enn 6l6gc,
    har du flere 6l6g enn de på siden din ?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Er det nokon som har systematisk samanlikna desse utgangsrøra med tanke på kva som skjer med utgangseffekt, klangbalanse, dynamikk m.m.? Burde definitivt vore skrive ein artikkel med slikt innhald.
    Hvis du har noenlunde lettdrevne høyttalere, tror jeg eventuelle forskjeller i utgangseffekt er forsvinnende små. RCA ATES 6L6G spiller hos meg med bedre dynamisk kontrast, fastere og kvikkere enn KT120, for eksempel. Subjektivt vurdert, virker det som bedre kvalitet gir lavere støygulv, mer uanstrengt innsikt og tydeligere klangfarver. I praksis betyr det at jeg lettere hører hva instrumentene i et symfoniorkester holder på med, hvordan anslagene til en pianist er, hvordan overtoner fra strykeinstrumenter differensieres og klinger ut osv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En umulig oppgave mener nå jeg.
    Kanskje overkommelig for en som bare skal "synse" noe.
    Hvorfor?
    Effekt tap er nå ikke Synsing ihvertfall. Egenerfart nå nettopp ved å gå fra de orginale kt88 og smårør til nye rør og ned i watt til EL34 effekt rør.
    Alikevel ble det som å gå fra en gammel mann tuslende utstøtt med stokk bortover gata, til å få en verdensmester i 100m

    Angående det, så er det bare tull hvis en hevder det er synsing.
    Det er snakk om mange mange db i forskjell, uten at jeg har målt det.

    Kan synse.. Ca 20db minst.
    Den spiller nå like høyt på kl 9 som den gjorde på klokken 13 før den forvrengte med de gamle kt88 røra. Ikke spillt over kl 11 nå, da det er høyt nok for meg.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    var nok langt mer oppfattende det som feila de røra dine enn bare mindre effekt
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du har noenlunde lettdrevne høyttalere, tror jeg eventuelle forskjeller i utgangseffekt er forsvinnende små. RCA ATES 6L6G spiller hos meg med bedre dynamisk kontrast, fastere og kvikkere enn KT120, for eksempel. Subjektivt vurdert, virker det som bedre kvalitet gir lavere støygulv, mer uanstrengt innsikt og tydeligere klangfarver. I praksis betyr det at jeg lettere hører hva instrumentene i et symfoniorkester holder på med, hvordan anslagene til en pianist er, hvordan overtoner fra strykeinstrumenter differensieres og klinger ut osv.
    kan du sette noen ord på opplevd forskjell mellom el34 og 6l6g ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor?
    Effekt tap er nå ikke Synsing ihvertfall. Egenerfart nå nettopp ved å gå fra de orginale kt88 og smårør til nye rør og ned i watt til EL34 effekt rør.
    Alikevel ble det som å gå fra en gammel mann tuslende utstøtt med stokk bortover gata, til å få en verdensmester i 100m

    Angående det, så er det bare tull hvis en hevder det er synsing.
    Det er snakk om mange mange db i forskjell, uten at jeg har målt det.

    Kan synse.. Ca 20db minst.
    Den spiller nå like høyt på kl 9 som den gjorde på klokken 13 før den forvrengte med de gamle kt88 røra. Ikke spillt over kl 11 nå, da det er høyt nok for meg.
    Det du har opplevd har ikke noe med det Arve etterlyser.
    En lager ikke en avhandling der det inngår defekte rør.
    Jeg mener fortsatt det er en uoverkommelig oppgave å gjøre det Arve spør om.
    Enten om det skal omfatte synsing eller mer seriøs teknisk testing.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En umulig oppgave mener nå jeg.
    Kanskje overkommelig for en som bare skal "synse" noe.
    Eg ser utfordringa, også dersom ein skal "synse ordentleg". Vil ein få meir effekt ut av forsterkaren ved å skifte frå KT88 til KT 120, sånn utan vidare? Vil det vere stor skilnad på biasjusteringa? Er det andre faktorar som endrar seg?

    Ein kan til dømes sjå på Manley sine to kraftigaste effektforsterkarar. Neoclassicane ser ganske identiske ut, men 500 er oppgjeve til å vere dobbelt så kraftig som 250. Og brukar 6550 i staden for EL34. Like mange rør.

    Eg prøvde ein gong skilnad på 6550-rør og EL 34 på ein heimelaga forsterkar. Den var ganske tydeleg. Har også prøvd nokre integrerte forsterkarar som verka ganske like, bortsett frå utgangsrøra. Eg har altså gjort meg opp ei formeining om korleis 6550/KT88 høyrest ut, oppimot EL34. Også det vesle EL 84 er veldig interessant lydleg sett (og økonomisk sett) Men mine erfaringar tilseier at det er til dels mykje større skilnadar tidlegara i signalvegen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En generell, systematisk oversikt over egenskaper i ulike typer utgangsrør er svært vanskelig. Det er rett og slett for mange variabler. Det er lettere å si noe begripelig om bedre eller dårligere kvalitet på rør. Et GEC KT88-rør i god stand har et helt annet potensial enn billigste variant av KT88 fra 2020, for eksempel.

    Likevel kan det gi mening å dele lytteinntrykk om ulike rør i en gitt forsterker hvis en klarer å være litt presis på arbeidsbetingelser og tar nok forbehold.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å spørre: hva slags potensial sikter du til?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Primaluna gjør at man fort blir bestevenn med fullmånen på tider man helst skulle sovet :)
    Synes de orginale rørene som følger med gir ett respektabelt lydbilde, overraskende bra egentlig, og for mange vil jeg tro at det er å leve med over lang tid.
    Er man glad i rør, og det å jakte ned og sette sammen kombinasjoner , så er dette merket en innertier mener jeg.
    har satt inn nos rør til en kostnad av rett under 4000.- alle rør er byttet ut og forsterkeren har etter mine preferanser tatt
    gigantiske skritt i riktig retning, Nos må allså ikke koste skjorta , man må bare lete litt og teste ut kombinasjoner.
    vi er heldig her i <Norge som har Audiomix som leverer kvalitetsrør med garanti og ikke minst i mange tilfeller svært konkurranse dyktige priser, etter som jeg forstår er Mala stedet å gå til for nyere rør, og jeg skal nok teste ut nyere rør også etterhvert

    sitter med følelsen av at hvis man treffer med små rørene så får man mye større utbytte av bytte av effektrørene
    for meg så går det i en blanding av gode europeiske rør blandet med rimeligere amerikanske rør med sjel, det er første gang
    jeg har merket en såpass tydelig forbedring av lyden , på alle felter, ved bytte av effektrør.
    Det bor mye i disse forsterkerne og potensialet er stort.

    Jeg skal også innrømme at jeg er heldig med match mellom høytalere og forsterker også, de utfyller hverandre og viser frem hverandres gode sider.

    Triton+Primaluna = musikk med sjel og litt audiofile kvaliteter på toppen

    Tar med til slutt at jeg for første gang opplever å slite litt med å velge mellom 4 og 8 ohm høytaler utganger, det spiller merkbart forskjellig, men hvem som er best er jeg jammen ikke sikker på, 4 ohm og trioder er en spesiell opplevelse
    og det samme er 8ohm med lineær .
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bare for å spørre: hva slags potensial sikter du til?
    Andre får svare for seg. Jeg er opptatt av teknisk kvalitet og levetid.
    Ikke noe stas å få melding om at et rør har sagt takk for seg alt for tidlig.
    Det oppleves heldigvis svært sjelden med NOS rør.
    Erstattes uten diskusjon.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ser på en annen PL gruppe at det er en diskusjon hvorvidt GL kt77 er ett godt valg å bruke i PL, mange som opplever at rør ryker etter kort tid, dette røret står på min liste over kandidater å teste ut i fremtiden fordi mange opplever de som lydmessig gode.
    Kan dette skyldes dårlige rørselgere på ebay, eller er dette rett og slett ett lite fenomen med disse rørene ?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å spørre: hva slags potensial sikter du til?
    Som jeg gjorde et forsøk på å si noe om for noen innlegg siden, er det mye som skal stemme med rom, plassering og synergi mellom komponenter før forskjeller mellom rør kan komme mer til sin rett. Bare der er det så mange og store variabler at en lett kan gå seg vill. Min løsning ble å skaffe et godt utvalg av signalkilder, forsterkere og høyttalere, bytte frem og tilbake og ta jobben med akustiske betingelser hver gang. Det blir mye justering, ommøblering og utstyr! Over tid danner det seg et bilde av hva som kan være hva i mitt rom og med mine (og noen andres) ører under skiftende anledninger, stemninger, volum og hørsel. Slik har jeg prøvd å utvikle mitt potensial.

    En blir ganske ydmyk av å justere egne inntrykk og beskrivelser i en slik prosess. Noen måler, noen vektlegger lytteerfaring og de fleste finner mer eller mindre bevisst sin kombinasjon flere tilnærmingsmåter. Noen er så opplyste at de håner alle forsøk på formidling av lytteinntrykk som "lyrikk", har jeg sett - i entydig negativ betydning, og det er like snevert begrensende som å hevde at kunnskap ikke er relevant for opplevelser, estetikk og sanseerfaring. Vårt potensial som musikkentusiaster - og derfor lydinteresserte - må ligge i en kombinasjon av ulike dimensjoner ved erfaring med lydprodukter.

    Selvfølgelig er rør avhengige av kvaliteten i lydkjeden vi putter dem inn i. Hva gir best resultat av et supert rør i en billig forsterker (gode trafoer og kondiser koster penger osv.) eller et billig rør (igjen: gode materialer og maskiner, selektering, kvalitetskontroll, nøyaktighet, faglig standard og arbeidstid koster penger) i en kvalitetsforsterker? Jeg tror begge dele fort vekk blir litt øl og wienerbrød med hensyn til kostnad og potensial. Mullard EL34 XF1 vil spille fint i en billig forsterker lenge (hvis den ikke går i stykker, da), men du vil aldri få vite hvor bra dette røret kan spille. I dette tilfellet vil det i utgangspunktet være mer kostnadseffektivt med gode enn supre rør i forhold til lydgevinsten.

    Men hvem i all verden kjenner til nok kombinasjoner av forsterkere og rør til å kunne si noe sikkert? Hvem sitter på et bredt nok utvalg av f.eks EL34-rør og samtidig nok forsterkere som er designet for å kunne spille optimalt med denne rørtypen? Og hvis jeg hadde hatt det, hvilken gyldighet ville mine erfaringer og inntrykk hatt for deg med din smak, i ditt rom, med din forsterker, dine høyttalere etc. Det er det jeg mener med forbehold. Enda vanskeligere blir det å si noe allmenngyldig om f. eks forskjellen mellom EL34 og 6L6. Jeg er stygt redd for at jeg ville ha endret beskrivelsen av karakteristikkene ved EL34 og 6L6 og hvis jeg hadde investert i og brukt mye tid på en kolleksjon til 200 000 istedenfor 100 000. Ergo skal det godt gjøres å samle tilstrekkelig grunnlag for både sikre og allmenngyldige karakteristikker av ulike rørtyper.

    Likevel kan det gi mening å si noe om erfaringer med et bestemt rør i en bestemt forsterker, synes jeg, særlig hvis en kommer over en kombinasjon som virker usedvanlig interessant. Som RCA ATES 6L6G i PrimaLuna Dialogue HP. Vi må tåle litt paradokser, litt lyrikk, litt inspirasjon og entusiasme, for det finnes nemlig et potensial for livsglede også. Alternativet kan være så mange belter og bukseseler at vi knapt får puste.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Som jeg gjorde et forsøk på å si noe om for noen innlegg siden, er det mye som skal stemme med rom, plassering og synergi mellom komponenter før forskjeller mellom rør kan komme mer til sin rett. Bare der er det så mange og store variabler at en lett kan gå seg vill. Min løsning ble å skaffe et godt utvalg av signalkilder, forsterkere og høyttalere, bytte frem og tilbake og ta jobben med akustiske betingelser hver gang. Det blir mye justering, ommøblering og utstyr! Over tid danner det seg et bilde av hva som kan være hva i mitt rom og med mine (og noen andres) ører under skiftende anledninger, stemninger, volum og hørsel. Slik har jeg prøvd å utvikle mitt potensial.

    En blir ganske ydmyk av å justere egne inntrykk og beskrivelser i en slik prosess. Noen måler, noen vektlegger lytteerfaring og de fleste finner mer eller mindre bevisst sin kombinasjon flere tilnærmingsmåter. Noen er så opplyste at de håner alle forsøk på formidling av lytteinntrykk som "lyrikk", har jeg sett - i entydig negativ betydning, og det er like snevert begrensende som å hevde at kunnskap ikke er relevant for opplevelser, estetikk og sanseerfaring. Vårt potensial som musikkentusiaster - og derfor lydinteresserte - må ligge i en kombinasjon av ulike dimensjoner ved erfaring med lydprodukter.

    Selvfølgelig er rør avhengige av kvaliteten i lydkjeden vi putter dem inn i. Hva gir best resultat av et supert rør i en billig forsterker (gode trafoer og kondiser koster penger osv.) eller et billig rør (igjen: gode materialer og maskiner, selektering, kvalitetskontroll, nøyaktighet, faglig standard og arbeidstid koster penger) i en kvalitetsforsterker? Jeg tror begge dele fort vekk blir litt øl og wienerbrød med hensyn til kostnad og potensial. Mullard EL34 XF1 vil spille fint i en billig forsterker lenge (hvis den ikke går i stykker, da), men du vil aldri få vite hvor bra dette røret kan spille. I dette tilfellet vil det i utgangspunktet være mer kostnadseffektivt med gode enn supre rør i forhold til lydgevinsten.

    Men hvem i all verden kjenner til nok kombinasjoner av forsterkere og rør til å kunne si noe sikkert? Hvem sitter på et bredt nok utvalg av f.eks EL34-rør og samtidig nok forsterkere som er designet for å kunne spille optimalt med denne rørtypen? Og hvis jeg hadde hatt det, hvilken gyldighet ville mine erfaringer og inntrykk hatt for deg med din smak, i ditt rom, med din forsterker, dine høyttalere etc. Det er det jeg mener med forbehold. Enda vanskeligere blir det å si noe allmenngyldig om f. eks forskjellen mellom EL34 og 6L6. Jeg er stygt redd for at jeg ville ha endret beskrivelsen av karakteristikkene ved EL34 og 6L6 og hvis jeg hadde investert i og brukt mye tid på en kolleksjon til 200 000 istedenfor 100 000. Ergo skal det godt gjøres å samle tilstrekkelig grunnlag for både sikre og allmenngyldige karakteristikker av ulike rørtyper.

    Likevel kan det gi mening å si noe om erfaringer med et bestemt rør i en bestemt forsterker, synes jeg, særlig hvis en kommer over en kombinasjon som virker usedvanlig interessant. Som RCA ATES 6L6G i PrimaLuna Dialogue HP. Vi må tåle litt paradokser, litt lyrikk, litt inspirasjon og entusiasme, for det finnes nemlig et potensial for livsglede også. Alternativet kan være så mange belter og bukseseler at vi knapt får puste.
    godt skrevet det er mange veier til Roma, selv liker jeg å lese både subjektive og objektive erfaringer med utstyr, utstyr som kun beskrives via målinger er dog ikke min favoritt.
    Man kan lene seg litt til amatør testere av utstyr også, finnes mange kanaler med de på YT,.
    En ting som jeg har fått med meg , og som indirekte var årsak til å skaffe meg en PL, er at PL har ett stort potensiale
    til å kunne tunes dit du ønsker via rørene, og det skal ganske så gode rør til før du treffer taket hvor rørene ikke lenger
    kan øke lyd kvaliteten
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Eg ser utfordringa, også dersom ein skal "synse ordentleg". Vil ein få meir effekt ut av forsterkaren ved å skifte frå KT88 til KT 120, sånn utan vidare? Vil det vere stor skilnad på biasjusteringa? Er det andre faktorar som endrar seg?

    Ein kan til dømes sjå på Manley sine to kraftigaste effektforsterkarar. Neoclassicane ser ganske identiske ut, men 500 er oppgjeve til å vere dobbelt så kraftig som 250. Og brukar 6550 i staden for EL34. Like mange rør.

    Eg prøvde ein gong skilnad på 6550-rør og EL 34 på ein heimelaga forsterkar. Den var ganske tydeleg. Har også prøvd nokre integrerte forsterkarar som verka ganske like, bortsett frå utgangsrøra. Eg har altså gjort meg opp ei formeining om korleis 6550/KT88 høyrest ut, oppimot EL34. Også det vesle EL 84 er veldig interessant lydleg sett (og økonomisk sett) Men mine erfaringar tilseier at det er til dels mykje større skilnadar tidlegara i signalvegen.
    Helt ubetydelig mer effekt ved å bruke KT120 i stedet for KT88. Vi snakker PrimaLuna?
    Det finnes en tabell som viser effekt ved de forskjellige rørtypen. Tenk ikke effekt. Mer viktig å velge det en liker best.
    Forskjell i Bias? Hva mener ndu egentlig med bias?
    Finnes det et "argere" ord for det?
    I tilfellet Manley har jo du erfaring :(
    To forskjellige forsterkere du nevner med vesentlig forskjell i utgangseffekt.
    Heimelaga?
    Tja, du hørte sikkert forskjell. Usikkert om forsterker og rør passet veldig godt sammen?
    Det er helt greit å ha meninger, men det holder ikke veldig godt opp mot fakta.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    godt skrevet det er mange veier til Roma, selv liker jeg å lese både subjektive og objektive erfaringer med utstyr, utstyr som kun beskrives via målinger er dog ikke min favoritt.
    Man kan lene seg litt til amatør testere av utstyr også, finnes mange kanaler med de på YT,.
    En ting som jeg har fått med meg , og som indirekte var årsak til å skaffe meg en PL, er at PL har ett stort potensiale
    til å kunne tunes dit du ønsker via rørene, og det skal ganske så gode rør til før du treffer taket hvor rørene ikke lenger
    kan øke lyd kvaliteten
    Hvis en forsterker ikke måler bra, er det lite trolig at den vil formidle musikk optimalt.
    Jeg har sett (og målt) en del eksemplarer der eierene ikke har registrert at det manglet en hel del.
    Etter at skavankene var rettet fikk jeg tilbakemeldinger om at "Jo da, det ble bedre". Riktigere altså.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvis en forsterker ikke måler bra, er det lite trolig at den vil formidle musikk optimalt.
    Jeg har sett (og målt) en del eksemplarer der eierene ikke har registrert at det manglet en hel del.
    Etter at skavankene var rette fikk jeg en tilbakemeldinger om at "Jo da, det ble bedre". Riktigere altså.
    det vil jeg tro ja :)
    jeg tenkte for min egen del på tråder hvor produkter omtales mer i grafer og tekniske termer enn selve opplevelsen av musikken generellt
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    En del lever i den villfarelse om at måler det bra så lyder det bra....

    JP
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En del lever i den villfarelse om at måler det bra så lyder det bra....

    JP
    Det er ikke så galt som å tro at måler det dårlig så kan det låte bra.
    Forsterkerkonstruktører og produsenter har alltid bra med måleutstyr.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så galt som å tro at måler det dårlig så kan det låte bra.
    Forsterkerkonstruktører og produsenter har alltid bra med måleutstyr.
    Tror nok mye her ligger på definisjonen av uttrykket "måle bra".

    Du som har holdt på med rørforsterkere i en mannsalder vet jo at enkelte mener at de aller fleste av dem "måler dårlig". Men jeg vil både håpe og anta at vi er enige om at en god rørforsterker uten nevneverdig feedback kan låte usedvanlig bra?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det du har opplevd har ikke noe med det Arve etterlyser.
    En lager ikke en avhandling der det inngår defekte rør.
    Jeg mener fortsatt det er en uoverkommelig oppgave å gjøre det Arve spør om.
    Enten om det skal omfatte synsing eller mer seriøs teknisk testing.
    Da misforstod jeg.
    Men var mine kt88 og smårør defekte?
    De hørtes lydmessig ok ut, men manglet kreftene. Pluss forvrengte over kl 13 på volum.
    Spør for å lære..
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig er det sammenheng mellom hvordan det måler og hvordan det lyder. Hele diskusjonen om hvordan det ene utelukker det andre er bare slitsom og spill av tid.

    Nyttig og relevant i denne tråden, er spørsmålet om hvor du kan få tak i rør som er det de gir seg ut for å være. Det er ingen selvfølge! Når Audiomix sier at han er opptatt av teknisk kvalitet og levetid, er det et godt utgangspunkt for at vi skal kunne sette oss ned og lytte og oppleve musikk. Til nå har jeg ikke kjøpt rør av ham som ikke lever i beste velgående, og det er mer enn jeg kan si om opptil flere andre leverandører - det være seg av nytt eller NOS.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Det er ikke så galt som å tro at måler det dårlig så kan det låte bra.
    Forsterkerkonstruktører og produsenter har alltid bra med måleutstyr.
    Sikkert. Min erfaring er at alle rør har en stor betydning, store og små.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig er det sammenheng mellom hvordan det måler og hvordan det lyder. Hele diskusjonen om hvordan det ene utelukker det andre er bare slitsom og spill av tid.

    Nyttig og relevant i denne tråden, er spørsmålet om hvor du kan få tak i rør som er det de gir seg ut for å være. Det er ingen selvfølge! Når Audiomix sier at han er opptatt av teknisk kvalitet og levetid, er det et godt utgangspunkt for at vi skal kunne sette oss ned og lytte og oppleve musikk. Til nå har jeg ikke kjøpt rør av ham som ikke lever i beste velgående, og det er mer enn jeg kan si om opptil flere andre leverandører - det være seg av nytt eller NOS.

    veldig enig, når jeg snakket om å måle bra , så snakket jeg selvfølgelig om utstyr generelt og ikke rør
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg så plutselig at jeg selv hadde glemt å skrive ett par ord om de El34 rørene jeg byttet til.
    De er fra EI , lagd i tidligere yugoslavia, som forøvrig har lagd en god del gode rør
    Fant de hos Audiomix etter litt leting på nett, og til ca en tredjedel av hva de går for en del andre steder på nettet
    300.- kr stk er i mine øyne en gi bort pris ,
    kjøpte de egentlig som hverdagsrør, hadde små forventninger og ble kraftig tatt på senga
    ellers så har jeg Mullard ecc186(produsert av phillips i herleen fabrikken, så antar de er 7316 utg)
    og 4x rca 5814 a short black plates fra 1966
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Da misforstod jeg.
    Men var mine kt88 og smårør defekte?
    De hørtes lydmessig ok ut, men manglet kreftene. Pluss forvrengte over kl 13 på volum.
    Spør for å lære..
    Hvis du er interessert i svaret kan du sende dem til meg for test.
    Det koster deg bare porto.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn