fornuftig dame Sjefen her synes også rørforsterkere har sin sjarm. Ungene kaller den bare ‘’medisinskapet’’Takk @reand
Kjærringa forlanger rørforsterker i stua etter at vi var innom @Audio Aktøren for en tid tilbake. Og Primaluna var det som ble demonstrert.
Min erfaring er at 87/88 dB er mindre problematisk å drive sammenlignet med 90 dB eller høyere, enn om det er svært varierende impedanse på høyttalerne, eller at de dipper veldig lavt. Følsomheten sier egentlig bare noe om hvor høyt du kan spille med en gitt forsterker, ikke noe om hvor enkel last høyttaleren er for forsterkeren.Joda, jeg kunne spurt Terje, men han er enda mindre objektiv enn gjengen som henger her
De som henger her har sannsynligvis ingen økonomiske motiver.
Siden Sonus faber ikke er så lettdrevet som dine (mine er hhv 87 og 88db) så de trenger litt mer kraft for å sparke liv i de.
Her finner du en veldig grei oversikt:Da må kan jo nesten spørre:
Forskjellene på en HP, EVO 200, EVO 300 og EVO400?
Kjenner jeg meg selv rett så plasser jeg meg midten/øver del av midten. Men jeg kjenner kjærringa så hun vil ha øverste hylle (ja, hun valgte meg )
Det er jo slikt jeg ønsker å høre. Folkens erfaringer og opplevelser.Nå er jeg bare en venn, ikke eier, men tør synse litt likevel @ynot
Går du for 400 (som er mye det samme som HP) altså åtte utgangsrør, så har du krefter nok til å være fleksibel på høyttalere og kunne spille høyt med kontroll på bassen.
Med fare for avkappet hode her inne, og uten annet enn å ha hørt en 400, så sammenligner jeg den med min Cayin CS-100A og hvordan den driver mine Dynaudio Confidence C1 (86dB eller deromkring).
Både trøkk og kontroll, og deilig fylde og klang.
Oversikten er teknisk sett fin å ha.Hei @Atlerovik
Den har jeg selvfølgelig sett, men det blir som å lese en spec og forvente å vite hvordan lyden er
Ja, du er nok inne på noe der.Oversikten er teknisk sett fin å ha.
I stedet for å lure på hva som vil passe best og kanskje til og med velge noe som ikke er optimalt vil jeg heller tenke over om mine høyttalere er noe som jeg absolutt må beholde. Eller om en type som er mer "rørvennlig" kan være et smart valg.
Da vil mulighetene til å gjøre et bom kjøp mht forsterker være mye mindre.
Tror det er ca 50lapp for den.Hva koster en EVO 300.
Jeg har prøvd ut HP og Evo 300 på mine Olympica 2, i samme rom. Jeg foretrakk HP, og kjøpte denne.Joda, jeg kunne spurt Terje, men han er enda mindre objektiv enn gjengen som henger her
De som henger her har sannsynligvis ingen økonomiske motiver.
Siden Sonus faber ikke er så lettdrevet som dine (mine er hhv 87 og 88db) så de trenger litt mer kraft for å sparke liv i de.
Fryd for øyet.Ja, du er nok inne på noe der.
Det er Sonus faber, enten Concertino eller Olympica 1 som blir stående.
Siden det er disse jeg har så tenker jeg å fortsette med det (enn så lenge )Fryd for øyet.
Om disse er optimale med en rørforsterker?
Et konstant dilemma:
Best å se på eller best å høre på?
For en god del år siden lot jeg ørene få bestemme.
Her ville jeg personlig ha satset på en kraftig klasse d med en Rørforforsterker eks evo 400 pre. En litt tungdreven høytaler i følge målinger.Siden det er disse jeg har så tenker jeg å fortsette med det (enn så lenge )
Og mange liker Sf med rørforsterker. Tanken går fort til Primaluna når sånt skal testes.
Tanken har slått, men dette er stueanlegget (altså anlegg nr2) så jeg tror integrert får holdeHer ville jeg personlig ha satset på en kraftig klasse d med en Rørforforsterker eks evo 400 pre. En litt tungdreven høytaler i følge målinger.
Dette er en kombinasjon jeg også har lekt litt med tanken på. Men for å si slik, HP driver Olympica 2 mer enn godt nok, hvis du ikke skal fylle store konsertsaler (og da er vel heller ikke olympica 1 eller 2 riktig høyttalere).Her ville jeg personlig ha satset på en kraftig klasse d med en Rørforforsterker eks evo 400 pre. En litt tungdreven høytaler i følge målinger.
Kan ihvertfall parres med vera audioDette er en kombinasjon jeg også har lekt litt med tanken på. Men for å si slik, HP driver Olympica 2 mer enn godt nok, hvis du ikke skal fylle store konsertsaler (og da er vel heller ikke olympica 1 eller 2 riktig høyttalere).
kan forresten Evo 400 pre parres med hvilken som helst klasse d effektforsterker?
I stedet for en rørvennlig høyttaler, så er det også mulig med en høyttalervennlig rørforsterker.I stedet for å lure på hva som vil passe best og kanskje til og med velge noe som ikke er optimalt vil jeg heller tenke over om mine høyttalere er noe som jeg absolutt må beholde. Eller om en type som er mer "rørvennlig" kan være et smart valg.
Da vil mulighetene til å gjøre et bom kjøp mht forsterker være mye mindre.
Det er nok ikke slik det henger sammen.I stedet for en rørvennlig høyttaler, så er det også mulig med en høyttalervennlig rørforsterker.
Just saying
Det er bare å låne hilsen Audio aktørenSiden det er disse jeg har så tenker jeg å fortsette med det (enn så lenge )
Og mange liker Sf med rørforsterker. Tanken går fort til Primaluna når sånt skal testes.
Pre pluss blokk fra 400 serien det siktes inn mot ?Da er nesten valget tatt, skal gå oppover stigen til evo400
Har vært i dialog med PL Nederland om forskjellene og hva som kan forventes av oppgradering
Har startet å selge de el34/6l6gc rørene jeg bare har 4 av og beholder selvfølgelig alt jeg har 8 eller flere av
hvis det er av interesse så kan jeg sikkert klippe og Lime svaret jeg fikk fra PL eieren her i tråden i tilfelle andre kan dra nytte av det senere
Jeg angrer meg overhodet ikke på at jeg valgte evo300 først, den har gjort at jeg er sikker på videre valg , og hadde jeg hatt mulighet skulle jeg gjerne beholdt den til oppsett nr to men ……
god sommer
Nei, for tiden så er jeg glad i integrerte løsninger , men hvem vet senere engang, skulle jeg gått for separat løsning ville det garantert blitt evo400 +evo400 effektPre pluss blokk fra 400 serien det siktes inn mot ?
Klipp & lim svaret du fikk fra Nederland