Det er et håpløst spørsmål å besvare. Jeg skjønner hvor du vil, men den eneste måten du kan få svar på, er å teste det hjemme selv. Og her i denne tråden, som er en vennetråd for Primaluna, skal det mye til at du får noe annet enn positive innspill om akkurat Primaluna
Jeg er en av dem som har gått
fra PL til noe annet. Etter min mening, så er det en hovedfordel med PL - de gjør rørlyd enkelt. Veldig god byggekvalitet og vanskelig å gjøre noe feil under bruk. Man føler seg trygg når man bruker Primaluna, sammenliknet med en del andre rørprodukter.
Jeg hadde først en Prologue, altså innstegsmodellen i forrige serie, og gikk deretter til toppmodellen i nyeste serie - EVO 400. Heeelt klart stor forskjell i lyden. Samme signatur, men mye mer av alt i toppmodellen. Naturlig nok.
Jeg kjøpte så, av nysgjerrighet, en Audio Note Cobra. Denne koster litt mindre enn EVO 400. I mine ører så har denne en lydkarakter som tiltaler meg mer enn Primaluna sin. For å forenkle det litt: jeg opplevde at Primaluna var (litt) nærmere transistorlyd, mens Cobraen var mer av den romantiske, varme rørlyden. Som jeg forelsket meg i. Etter hvert som at jeg har beveget meg noe oppover i Audio Note sitt hierarki, har jeg erfart at svaret på spørsmålet ditt, om hvorvidt de er uten konkurranse uansett pris, definitivt nei. Hva de skorter på lydmessig, er vanskelig å forklare. Jeg har prøvd å forklare det veldig enkelt i starten av avsnittet, men det handler altså om engasjement, musikalitet og varme. Veldig diffuse, vriene faktorer å forholde seg til, som igjen oppmuntrer til det jeg begynte med; test det ut selv
Jeg minner om at dette bare er min personlige oppfatning, og det er sannsynligvis mange som opplever det annerledes. Jeg vet for eksempel at
@jokris har gått andre veien. Primaluna er strålende produkter. Til sitt bruk. Jeg er fremdeles fan. og ikke minst venn.