Prisforskjell på høyttalere

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.126
Seriøst, hva er det som gjør at du får høyttalere med ok lyd hos f.eks. surround.no nesten gratis, mens mere kjente merker som også lages i Kina, selges for en pris som gjerne er ti ganger høyere eller enda dyrere? Er det bare delefilter og elementer som utgjør prisforskjellen? Kabinettene på billig-høyttalerne har jo tilsynelatende grei kvalitet. Regner med at surround.no også tjener penger. Bare lurer.

R

Roysen

Gjest
Skal vi få en tråd der folk mener det ikke er forskjell på høytalere også?

Mvh
Roysen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
;D

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Blir vell mye penger til research, testing, kvalitet (på kabinett, elementer, delefilter, kabling etc.), evnt. patentering(?), høyere vekt og størrelse som utgjør mer materialer som også gir høyere fraktkostnader, lengre tid og lage høyttallerne som gjør mer timeslønn pr høyttaler, også mva på alt sammen.

Men, et annet spørsmål som jeg har tenkt litt på; Er det sånn att man må ha høy pris for og bli tatt seriøst?

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.154
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Husk på at kunsten IKKE ligger i å snekre sammen ei kasse, putte inn noen ok elementer med et KALKULERT delefiler og få dette til å spille.
Kunsten ligger i å finne ut hvilke elementer som spiller bra sammen, med et delefilter det er brukt laaaang tid på teste ut, og sette dette i ei kasse som både SER bra ut(slik at folk vil kjøpe) og som er HENSIKTSMESSIG for det totale resultatet lydmessig.

Slikt gjør man ikke over natten på pc'en, og så mailer Kina dagen etter.... ::)

M

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Stort sett får man det man betaler for, enten det er byggkvalitet, elementenes beskaffenthet eller finish/design. Og ikke minst selve lyden. Få om noen produkter låter så forskjellig som høyttalere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hadde digital deling, eq og aktiv drift vært normen (som gjør delefilterjobben og avstemningen vesentlig enklere) så hadde det nok vært vesentlig lettere å lage produkter som kan konkurere på ytelse for lavkostprodusenter.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.865
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Seriøst, de fleste på hifisentralen er opptatt av mer enn kun ok lyd/tilsynelatende grei kvalitet ;)
Anbefaler deg å bruke dine egne ører i stede for å gå etter kun lave priser!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.417
Torget vurderinger
12
Pris, pris, pris. Er det ikke andre parametre som teller her inne snart? Med begrenset økonomi må jeg prioritere hele tiden. Det betyr ikke flest mulig ræl-dingser for pengene, men færre dingser for å holde en viss kvalitet pr dings.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
9
Det er ikke godt aa si hva som gir prisen men det er vel en pekepinn at prisen paa en hoyttaler er delekostnader x 10 for en "high-end" hoyttaler.
Var paa goy aa sjekket opp en mellomtone paa en hoyttaler til over 150k, da mellomtonen var ukjent for meg.
Den kostet den nette sum av 113$ fra nettbutikk!!!!!

Skulle ikke vere noe problem aa lage en ekstrem hoyttaler med det beste av elementer og deler, produsert i Kina og med et rimelig stort salg for 20-30k! Da er det ikke spart paa noe!

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Det er ikke godt aa si hva som gir prisen men det er vel en pekepinn at prisen paa en hoyttaler er delekostnader x 10 for en "high-end" hoyttaler.
Var paa goy aa sjekket opp en mellomtone paa en hoyttaler til over 150k, da mellomtonen var ukjent for meg.
Den kostet den nette sum av 113$ fra nettbutikk!!!!!

Skulle ikke vere noe problem aa lage en ekstrem hoyttaler med det beste av elementer og deler, produsert i Kina og med et rimelig stort salg for 20-30k! Da er det ikke spart paa noe!
Lykke til med det!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
;D ;D ;D

(Det er i hvertfall prisforskjell, så noe "forskjell" er det ::))

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alle høyttaler låter likt, Roysen. Det er ørene som spiller deg et puss bare.

N

nb

Gjest
Grunnen til at dyr HiFi er dyr og forsåvidt at nesten hvasomhelst dyrt er dyrt er følgende

1) Det finnes et marked for det
2) Det produseres og selges i relativt få enheter

Der 2) er den viktiste. At det går med mange, mange timer kvalifisert arbeidskraft er ikke noe argument i seg selv for at noe er dyrt. En PlayStation 3 inneholder garantert hundretusenvis av ingeniørtimer før en eneste enhet var solgt, men likevel selges den i butikken for 3000 kroner. Og hver eneste del i maksinen er betydelig mer komplisert enn noe som står i noen høyttaler.

Det hadde garantert vært mulig å utvikle, produsere og selge en superduperhøyttaler til nesten ingen penger og likevel tjene på det om det hadde vært slik at hele verden etterspurde la oss si en gulvstående modell, en stativhøyttaler og en bokhyllehøyttaler. Men slik er det jo ikke, og da blir enkelte modeller dyre av gode og kanskje til tider mindre gode grunner.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har aldri helt forstått hvorfor kvalitets høyttalere med store bass elementer skal koste så mye. Prisen stiger fort med 40k hvis man går fra en høyttaler med to 8" til en med to 10" fra samme fabrikant. Større kabinett er jo en forklaring, men likevel vanskelig å skjønne når man ser hvor billige mange gode subwoofere er.

Således spent om denne kommende XTZ høyttaleren med to 10" (dual SEAS Excel) og med en pris på under sansynlige 50k vil kunne hamle opp med langt dyrere høyttalere.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.080
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig låter høytalere likt. Begge mine gjør det ihvertfall.

U

utgatt60135

Gjest
Går jo også mye hva man tror man kan få for dem. Alle vil tjene mest mulig.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Har de som kjøpte JBL LS-80 til 18.000,-hos komplett dårligere høyttalere enn
de som betalte 25.000,- hos soundgarden ?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.126
rolfozzy skrev:
Det må være hvis du lytter i mono det da. ;D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Synes TS anliggende er svært relevant!
I siste Hjemmekino tester den gode Roy Ervin en Usher høyttaler til den nette sum av kr. 30 000. Av bildene ser vi at finish er upåklagelig og den kompetente og erfarne lytter gir uttrykk for at ytelsen står i stil til det ytre, og vel så det. Det store poenget i testen, slik jeg leser det, er hvor usannsynelig rimelig denne høyttaleren er.

Synes både testende journalister og entusiaster alt for ofte nynner ”fantastisk til prisen”-refrenget i stedet for å stille spørsmålstegn ved prisingen av referanseproduktene. Særlig burde volumprodusenter som B&W, Focal, JBL og Kef tåle et kritisk lys på sin prispolitikk. Synes vi for sjelden hører ”Ok den, men det skulle bare mangle. Prisen forplikter.”
En ting er hunde-highend hvor sinnssyk pris er en del av produktet, men i sjiktet som resulterer i anlegg med totalpris i spennet 30- til kanskje 150 000 er vi alt for lite kritisk til forholdet pris/kvalitet, etter mitt skjønn.
Mvh
Sniff

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Sniff skrev:
Synes TS anliggende er svært relevant!
I siste Hjemmekino tester den gode Roy Ervin en Usher høyttaler til den nette sum av kr. 30 000. Av bildene ser vi at finish er upåklagelig og den kompetente og erfarne lytter gir uttrykk for at ytelsen står i stil til det ytre, og vel så det. Det store poenget i testen, slik jeg leser det, er hvor usannsynelig rimelig denne høyttaleren er.

Synes både testende journalister og entusiaster alt for ofte nynner ”fantastisk til prisen”-refrenget i stedet for å stille spørsmålstegn ved prisingen av referanseproduktene. Særlig burde volumprodusenter som B&W, Focal, JBL og Kef tåle et kritisk lys på sin prispolitikk. Synes vi for sjelden hører ”Ok den, men det skulle bare mangle. Prisen forplikter.”
En ting er hunde-highend hvor sinnssyk pris er en del av produktet, men i sjiktet som resulterer i anlegg med totalpris i spennet 30- til kanskje 150 000 er vi alt for lite kritisk til forholdet pris/kvalitet, etter mitt skjønn.
Mvh
Sniff
Godt sagt!

Hva er deleprisen på en høyttaler til 50 eller 100K? Særlig for store produsenter kan ikke en slik høyttaler koste mer en et par-tre tusen i rene deler (kabinett, elementer, delefilter osv) så jeg synes så absolutt at diskusjonen er relevant. Regner også med at de store produsentene får fete kvantumsrabatter av underfabrikantene pga. volumet slik at det i det hele tatt blir veldig billig.

At R&D er en del av prisen er greit men de store fabrikantene har jo nok av know-how til at dette ikke burde være den store utgiftsposten heller, bortsett fra lønna til ingeniørene.

Det sier seg selv at en høyttaler blir dyrere hvis den skal produseres i vesten istedenfor Kina, men når flere og flere fabrikanter etterhvert flytter produksjonen sin din så burde prisene også følge etter, i det minste til arbeiderne der får en anstendig lønn!

tintoretto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
0
Super skrev:
Seriøst, hva er det som gjør at du får høyttalere med ok lyd hos f.eks. surround.no nesten gratis, mens mere kjente merker som også lages i Kina, selges for en pris som gjerne er ti ganger høyere eller enda dyrere?
Er vel ikke helt enig i at det er snakk om små forskjeller hverken hva angår konstruksjon eller lyd. Det viktigste er selvfølgelig at lyden blir så bra. Har en gode komponenter er det nødvendig med høyttalere som realiserer potensialet. Dette uten at det nødvendigvis må være noen direkte sammenheng mellom produksjonskostnader og utpris. Det som vel ikke er nevnt er distribusjon. Det koster å ha ansatte i en butikk som omsetter så få komponenter per dag.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvis det var slik at det var lett å produsere en god høyttaler billig, så ville nok noen ha gjort det.

Når for eksempel B&W kan ta bortimot 200 000.- for toppmodellen sin, så er det fordi de vet at ingen av konkurrentene kan tilby noe som er like bra til en vesentlig lavere pris. Hvis delepriser og produksjonskostnader tilsa at noen andre kunne produsere en like god høyttaler til for eksempel 50 000.-, så hadde de nok de dyreste fort blitt avslørt og visket bort fra markedet.

Så lenge vi har et marked med konkurranse, så vil kostnadene faktisk styre prisen! "Grensekostnad" er vel et begrep som brukes i sosialøkonomien om det kostnadsnivået som er det laveste en bedrift kan produsere en vare ved et optimalt kvantum. I en "perfekt konkurransesituasjon" vil dette styre prisen.

Hvor mye penger den enkelte kunde syns det er verd å bruke på høyttalere, det er en annen sak...

EDIT: Sett inn "laveste grensekostnad" der det står "grensekostnad", så gir det mening...

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
142
Grensekostnaden er kostnaden ved å produsere en enhet til (i tillegg til dem man allerede produserer).

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Prisen kan være et resultat av hvor mange høyttalere vi kan velge om dagen. Syns det er absurd mye og velge i, så kanskje naturlig att man må sette opp prisen for og tjene inn de pengene man taper på mengde salg.
Også de mer etablerte produsentene setter opp prisene, rett og slett fordi de kan, pga de små fabrikantene?

N

nb

Gjest
Gimsegutten skrev:
Hvis det var slik at det var lett å produsere en god høyttaler billig, så ville nok noen ha gjort det.
Du bommer på poenget. Selvsagt kan en topp høyttaler produseres latterlig billig. Du får en ok småbil som koster mindre enn mange toppklasse høyttalere - et produkt som åpenbart er mye vanskeligere å utvikle og produsere enn en høyttaler. Volumene er bare for små til at høyttalere kan selges (og produseres) latterlig billig.

Jeg aner ikke hvor mange eksemplarer det går av toppmodellene til store produsenter som B&W, men det er neppe SÅ fantastisk mange. Dessuten er det en mulighet at dyre produkter subsidierer de billige, selv om det omvendte selvsagt også er et mulighet.

Et lite eksempel fra bilbransjen:
En Fiat 500 og Audi Q7 har omtrent samme <i>faste</i> produksjonskostnader
En Audi Q7 har ca 10.000 Euro høyere <i>variable</i> produksjonskostander enn en Fiat 500. Dvs alt av materialer, deler, arbeid osv osv som faktisk trengs for å lage en bil.

I Tyskland selges en Fiat 500 for 10.000 Euro, en Q7 koster fra 40k EUR og oppover. Etter norske avgifter blir det selvsagt helt bissart, da koster Fiaten kanskje 200.000 NOK, mens Audien starter på rundt 800.000. Med ekstrautstyr sikkert oppimot millionen. Velger du f.eks skinnseter + litt fancy cruisekontroll som ekstrautstyr på Audien betaler du like mye for det som det har kostet Audi å produsere hele bilen.

Moralen:
For high-end produkter er sammenhengen mellom produksjonskost og pris til kunden ofte temmelig diffus, for å si det mildt.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Tror du til dels forenkler det hele en smule her. Faktorer som merkers status og forhandlerledd spiller helt klart en rolle her. Det er ikke gitt at en høyttaler som var like god som B&Ws toppmodell ville blitt en suksess bare fordi den kostet 50 000. 50 000 er fortsatt så mye penger at det aldri kan bli en volummodell for massene. Det er fortsatt et entusiastprodukt. Entusiaster er i tillegg til lydkvalitet opptatt av kred hos medentusiaster og ting som eierglede og realisering av drømmer. Zan zing-fidelity solgt på nett fra kjelleren til Arne Olsen skal slite litt for å få en status som gjør den til en reel konkurrent til B&W. Men hva om samme høyttaler het Electrocompaniet, var såkalt norskutviklet men produsert i østen (for det gjør jo alle nå) med en pris på kr 120.000 solgt i en downlightsbelyst godtebutikk på Oslo vest? Da skulle du sett pressen skrev om revolusjonerende lydkvalitet til prisen og status og kred ville vært stor nok til at entusiasten knuste grisen.
Mvh
Sniff
Gimsegutten skrev:

Når for eksempel B&W kan ta bortimot 200 000.- for toppmodellen sin, så er det fordi de vet at ingen av konkurrentene kan tilby noe som er like bra til en vesentlig lavere pris. Hvis delepriser og produksjonskostnader tilsa at noen andre kunne produsere en like god høyttaler til for eksempel 50 000.-, så hadde de nok de dyreste fort blitt avslørt og visket bort fra markedet.

Så lenge vi har et marked med konkurranse, så vil kostnadene faktisk styre prisen! "Grensekostnad" er vel et begrep som brukes i sosialøkonomien om det kostnadsnivået som er det laveste en bedrift kan produsere en vare ved et optimalt kvantum. I en "perfekt konkurransesituasjon" vil dette styre prisen.

Hvor mye penger den enkelte kunde syns det er verd å bruke på høyttalere, det er en annen sak...

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg ser at jeg nok forenkler det en del, men utgangspunktet for innlegget mitt var dette:

Super skrev:
Seriøst, hva er det som gjør at du får høyttalere med ok lyd hos f.eks. surround.no nesten gratis, mens mere kjente merker som også lages i Kina, selges for en pris som gjerne er ti ganger høyere eller enda dyrere? Er det bare delefilter og elementer som utgjør prisforskjellen? Kabinettene på billig-høyttalerne har jo tilsynelatende grei kvalitet. Regner med at surround.no også tjener penger. Bare lurer.
Hvis det var slik at noen kunne produsere like gode høyttalere som kjente merker til en tidel av prisen, så ville noen ha gjort det og blitt rik på det.
Forenklingen min ligger i det problemet at det selvsagt ikke er perfekt en perfekt konkurransesituasjon. Men de enkelte produsentene må uansett ta hensyn til konkurrentene, og da kan ingen ta en gigantisk "overpris" for produktet sitt.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Sniff skrev:
Tror du til dels forenkler det hele en smule her. Faktorer som merkers status og forhandlerledd spiller helt klart en rolle her. Det er ikke gitt at en høyttaler som var like god som B&Ws toppmodell ville blitt en suksess bare fordi den kostet 50 000. 50 000 er fortsatt så mye penger at det aldri kan bli en volummodell for massene. Det er fortsatt et entusiastprodukt. Entusiaster er i tillegg til lydkvalitet opptatt av kred hos medentusiaster og ting som eierglede og realisering av drømmer. Zan zing-fidelity solgt på nett fra kjelleren til Arne Olsen skal slite litt for å få en status som gjør den til en reel konkurrent til B&W. Men hva om samme høyttaler het Electrocompaniet, var såkalt norskutviklet men produsert i østen (for det gjør jo alle nå) med en pris på kr 120.000 solgt i en downlightsbelyst godtebutikk på Oslo vest? Da skulle du sett pressen skrev om revolusjonerende lydkvalitet til prisen og status og kred ville vært stor nok til at entusiasten knuste grisen.
Mvh
Sniff
Gimsegutten skrev:

Hei,

Jeg er sikkert en slik entusiast men må korrigere litt.
For det første som tidligere EC eier og godt fornøyd med produktene så tror jeg neppe jeg hadd hoppet i taket og knust sparegrisen for en EC ht grunnet at den var bygget i Norge.
Mange selskaper har vel prøvd seg som total leverandør både på elektronikk og Ht uten stor suksess.
En annen ting med EC som er et sterkt merkenavn var at det tidligere var veldig lønnsomt å kjøpe EC produkter i Norge kontra utlandet, det har vel blitt gjort en justering her i våres disfavør mener jeg å huske.

Når man velger å kjøpe en dyr ht så er det mange faktorer som kommer inn, eierglede er vel den største, kreditt og status hos likesinnende på sentralen betyr nok mye mindre. Imidlertid for meg betyr det mye at jeg liker designet, i tillegg så må den selvfølgelig ha god lyd, begge disse betingelse er viktige for meg.
Når jeg kjøpte mine så var det første par som var solgt via Norsk importør i Norge så det sier litt om omsettningshastighet og volum.

Man kan jo stort sett diskutere hva som helst idag og om det er verdt prisen, PS3 er nevnt, den selges vel stort sett nesten til under kostpris siden det ligger så mye inntekter i spill til Sony.
Denne luksusen har stort sett ingen andre, man kjøper jo ikke musikk av de som selger utstyret.

Mvh
Geir

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I den forbindelse er det jo artig at både RCA og Philips i sin tid startet plateselskaper for å kunne selge software til boksene sine. Denon har gjort det samme. Linn og Naim gjør det.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.462
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Super skrev:
rolfozzy skrev:
Du kom meg i forkjøpet ;D

Men altså, alt er jo billig, en kan sikkert finne de fleste grunnstoffene i naturen helt gratis, en må bare få det satt sammen på en måte.

Kost/pris nevnes en del. Dere glemmer så mye når dere sier det at nesten ikke er vits å starte å ramse opp.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Kina er flinke til å masseprodusere ting kostnadseffektivt. Men det er litt forskjell på både kultur og tankemåte om man sammenligner en typisk tysk og en kinesisk ingeniør. Likeså en tysk og en kinesisk fabrikk.

Det er ingen tvil om hva som gir mest for pengene, i all den tid kina er et lavkost-land der arbeiderene gjerne jobber 15-17 timer i døgnet og sover på fabrikken kun for å råd til klær/mat store deler av de 40 årene de lever før de dør som følge av yrkeskader. Noen fabrikker har ikke råd til å betale voksne en gang, og bytter ut deler av de ansatte med barn for å kutte ytterligere kostnader. Hvordan tilstandene er hos ingeniørene kan en jo spekulere i. Er neppe mye cost-no-object mentalitet mange steder der i allefall.

Men som med alt annet; the proof is in the pudding. Jeg har hørt noe fra kina som har overrasket mye når det kommer til lydkvalitet. Selve byggekvaliteten pleier dog å bære preg av litt flere snarveier enn mange vestlige produsenter nok vil være seg bekjent med. Har selv en subwoofer fra XTZ hjemme, og til prisen er den knall. Men svært lite som overrasker når en (selvfølgelig uavhengig av pris) skal lydmessig sammenligne med prestigekonstruksjoner fra enkelte vestlige konstruktører/produsenter. Slike tendenser ser vi også innen jobben (sikkerhetssystemer) - kineserene mangler alltid den siste edgen fra å kunne sammenlignes med de beste vestlige, men de er alltid mye billigere. For noen kunder er det midt i blinken, for andre ikke.... :)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er vel ikke sånn at delekostnaden nødvendigvis er så latterlig lav. ??? Du kan lett komme opp i 50 tusen bare i deler. De virkelig gode høyttalerelementene koster penger. Også er det mange produsenter som bruker lang tid til R&D. Så jeg skjønner godt at enkelte høyttalere koster. Men jeg skal ikke påstå at pris og kvalitet alltid henger sammen.

Du kan jo fint lage en enkel billig toveis høyttaler ved å smelle opp et passende båndelement og en 6,5" bass, lage et textbook filter og ferdig med det. Lav produksjonskostnad. Billig utpris. Og gjerne et vellydende resultat. Men de fleste høyttalerdesignere ønsker vel å strekke seg mot perfeksjon. Da øker kostnadene betraktelig. Det er forståelig. Men om det er noe man ønsker å betale for må jo være et individuelt spørsmål.

Selv betaler jeg gladelig penger for R&D, nyvinnende løsninger og god ingeniørkunst hvis det kommer fra en designer med integritet, som brenner for yrket sitt og ønsker å drive hifi til et nytt nivå. Ellers lager jeg det heller selv.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
R&D - Høyttalere har vært produsert i mange tiår basert på de samme prinsippene. Det er utvikling av elementer, ja. Men ofte er det egne produsenter av disse, så høyttalerprodusenten vil oftest bare jobbe med matching. Delefilter - Ingen ekspert, men dette er vel ganske enkle konstruksjoner?
Kasse - Avstivning, ventilering, airflow osv osv. Tidkrevende å få dette riktig. Noen triks lånes av andre, så man starter sjelden på bar bakke. Finish og design, avgjørende for mange.

Volum - Hvor mange produseres av gangen, og hvor skal produktet selges?

Merkenavn - Dersom man ikke har et navn, må produktet være særdeles vellydende og skille seg ut. Dersom produktet er for rimelig, kan det dessverre ende opp med å ikke bli tatt seriøst av gullørene. De vil følgelig da lytte til feilene, og ikke til det som fungerer bra.

Markedsføring - Hvor mye skal brukes på dette? Dersom man hadde brukt mer på markedsføring av XTZ høyttalere, plassert disse i butikker og laget et konsept ut av de, hadde kanskje prisen vært det dobbelte? Markedsføring koster, og kostnaden må vi betale.

B&W produserer bra høyttalere, B&W har et anerkjent merkenavn. Prisen for B&W produkter kan ligge noe høyere i pris enn andre høyttalere av tilsvarende kvalitet. Folk vet at de får gode høyttalere, og de vet at de får mer for de hvis de skal selge de igjen.
Ukjente merker kan være vanskeligere å omsette brukt, og det vet de fleste forbrukere.

Mange faktorer i forhold til prissetting av produkter jeg ikke er innom i innelegget. Synes bare det er vel naivt å tro at kvalitet og pris alltid er i direkte sammenheng.

Man får ikke alltid det man betaler for. Iblant får man mer, iblant mye mindre.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
152
Sted
Bærum
Hei,

Arbeidskostnader for gode produkter koster.

Selv en alminnelig begavet forretningsadvokat tar kr. 3000.- pr time, det betyr at etpar dagers jobb koster kunden tett på kr. 50.000.-

Mine Repons høyttalere er lyttet til over en uke, komponenter er tilpasset etter lytting (og ikke bare etter PC bruk) og en fagmann av en snekker bruker 1-2 dager på kabinettene.

Gullører og ditto snekker-fingre er like mye verdt som finans-pc-fingre, altså blir konklusjonen at i alle fall de første kr. 50.000.- av mine høyttalere er gått med før man begynner å snakke om innmaten i høyttalerne.

Mvh Ole

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Burde vært et "pris-tilsyn" på høytalere... Slik at de ikke kostet for mye og helst slik at flest mulig fikk glede av diverse kina-mikk bokser... Ja, la freden senke seg over oss, siden det er stor uro over at komptetanse faktisk kan kjøpes og nytes.. La oss slippe denne variablen i våre miserable hifi-liv 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Super skrev:
rolfozzy skrev:
Du kom meg i forkjøpet ;D
Men er det noen som lytter til noe annet etter at monoboksen til Beatles kom ut da?

En høyttaler med komplisert kassekonstruksjon og ordinære elementer vil kunne produseres svært billig i lavkostland, slik som for eksempel eksponentialhorn. Jeg har selv puslet litt (useriøst) med den tanken. En ting er sikkert, hvis jeg skal sette opp en hifi i Afrika så tar jeg med meg noen gode bredbåndselementer og får en god møbelsnekker til å lage kassene ut fra tegninger jeg har med meg. Det vil nok gi et resultat som ligger flere titusener under det det ville kostet med noe tilsvarende bygget i vesten.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.462
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tor Nado skrev:
Tor Nado skrev:
Har de som kjøpte JBL LS-80 til 18.000,-hos komplett dårligere høyttalere enn
de som betalte 25.000,- hos soundgarden ?
hei
Spørs helt hvordan fraktselskapet har behandlet sakene.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Litt edruelighet i deres uttalelser ....... vil nok ikke være upassende ;)

Å benytte de beste av de beste deler fra øverste hylle.......og bygge et sett treveis høytalere horn eller dynamiske for 25-30 tusen ;D

Jatakk - jeg kjøper 5 par......bare for å kunne selge delene av de fire overskytende parene med god fortjeneste.

Mer reelt;

Å bygge f. eks et Khorn med de beste av de beste horn og drivere vil koste ca 160.000,-, og da har jeg ikke begynt å tenke på delefilteret, de 100 arbeidstimene med basshornet eller fortjeneste ennå!
F. eksempel vil et enkelt 1.ordens delefilter til en slik høytaler med, for å bruke deres uttrykk "de beste" delefilterkomponenter, koste mellom 50 og 70.000 NOK!
Husk også at for å tune inn og tilpasse delefiltre vil det kreve et omfattende antall komponenter før man kommer fram til den optimale løsningen. Dette er deler som etterpå blir til overs. Delefilter er mer enn matematikk!

Denne kosten må nødvendigvis deles på et visst antall forventet solgte enheter.

For å få noe igjen for strevet, vil man i alle fall legge på en god slump pr. enhet, for i dette prisleiet kan man ikke forvente samme ventende kø som når det er salg på Elkjøp.

Om noen skulle kommersialisere et slikt proskjekt, ville jeg regnet med en pris på 300-350.000,- NOK pr par.- Om jeg ikke tar feil, noe i samme gate som AG Trio.

Overrasket? Ikke i det heletatt.

Hvor mye bedre vil en "cost no object"-høytaler bli?

Vet ikke, men med tiden vil jeg finne det ut ;)

Topp Bunn