Privatisering av offentlig eie?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

knutinh

Gjest
    Nå synes jeg vi ble litt off off topic =) Greit nok med fine klokker altså... Greit at dere har fine jobber og trives.

Men spørsmålet var altså om det å flagge ut staten har en egenverdi, og hvordan det eventuelt skal gjøres. Ivar kom også inn på at staten ikke er "oss". For meg virker det som en hypotetisk problemstilling, og frykten for overgrep fra staten virker veldig fjern her jeg sitter.

Jeg er ikke overbevist om at en "tung" stat i seg selv hindrer økonomisk vekst eller individuell utfoldelse. Jeg er heller ikke overbevist om at en stat med mye eiendom leder til overgrep mot individer. Og jeg er ikke overbevist om at staten ikke er "oss".

Derimot så er jeg overbevist om at et godt samfunn krever debatt (som denne) om hva som er viktig for oss, en fri og kritisk presse og aktiv bruk av stemmeseddelen for å dyrke fram ledere som har de egenskapene vi ønsker.

Dessuten så er jeg overbevist om at private griske entreprenører er flinkere til å se løsninger og smutthull enn store byråkratiske institusjoner i mange sammenhenger. Og for å ha noe å eksportere er vi avhengig av et levende og innbringende næringsliv. Det er det som gir oss jobber og velstand.

En form for "black box" konsept der politikerne (med mandat fra folket!) bestemmer rammene for hva industrien får lov til. Og industrien jobber innenfor disse rammene for å maksimalisere profitt.

-k

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Kjoenik:Vell da er du turnus..... Du kommer til å tjene over 500000 i år med tillegg. Lægeforeningens tall er det ingen som tror på.
    Dægern, busted ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En form for "black box" konsept der politikerne (med mandat fra folket!) bestemmer rammene for hva industrien får lov til. Og industrien jobber innenfor disse rammene for å maksimalisere profitt.

-k
    Opplyst enevelde er veien å gå.
    La de dyktige gjøre jobben, uten innblanding fra de folkevalgte, for en lønn som tiltrekker seg de beste.
    Så kan de folkevalgte reise rundt å åpne bruer og holde 17. mai taler.

Det er alt for mange evneløse mennesker i det offentlige. De er mer fokusert på gjenvalg / personlig makt, enn å skjøtte den jobben de er satt til best mulig.
    Disse hadde blitt fjernet/omplassert, om de hadde jobbet i det private.

A

Affa

Gjest
    Dægern, busted ;D
    Trodde dere lå på drøye 330kkr uten overtid og tillegg, men tydeligvis ikke. Trøst deg med at du om få år kjører ny BMW, har en deilig kone, 2 ekle barn og 4-5 nydelige ur i tillegg til praktfull villa. Verden smiler til deg og du smiler igjen.

A

Affa

Gjest
    Opplyst enevelde er veien å gå.
    La de dyktige gjøre jobben, uten innblanding fra de folkevalgte, for en lønn som tiltrekker seg de beste.
    Så kan de folkevalgte reise rundt å åpne bruer og holde 17. mai taler.

Det er alt for mange evneløse mennesker i det offentlige. De er mer fokusert på gjenvalg / personlig makt, enn å skjøtte den jobben de er satt til best mulig.
    Disse hadde blitt fjernet/omplassert, om de hadde jobbet i det private.
    Fungerer ikke. Uten personlig vinning ingen maksimal innsats. Man får bare et kostbart kjempebyråkrati som kveler nasjonen.

Ref. dustene i UD: Sukkertoppene fra universitetet, selve eliten samlet i en selvforherligende høyborg- ingen resultater, bare høyt forbruk av luksus og fulle containere med smuglevarer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Fungerer ikke. Uten personlig vinning ingen maksimal innsats. Man får bare et kostbart kjempebyråkrati som kveler nasjonen.

Ref. dustene i UD: Sukkertoppene fra universitetet, selve eliten samlet i en selvforherligende høyborg- ingen resultater, bare høyt forbruk av luksus og fulle containere med smuglevarer.
    Ansett profesjonelle ledere til markedslønn, og fjern det groteske oppsigelsesvernet som de offentlig ansatte har.
    Da unngår vi kanskje slike saker som dette:
    http://www.dagbladet.no/kultur/2006/07/05/470685.html

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Trodde dere lå på drøye 330kkr uten overtid og tillegg, men tydeligvis ikke. Trøst deg med at du om få år kjører ny BMW, har en deilig kone, 2 ekle barn og 4-5 nydelige ur i tillegg til praktfull villa. Verden smiler til deg og du smiler igjen.
    310 i distrikt. Ellers har du helt rett.
    Ja, med slike fremtidsutsikter kan jeg vel ikke annet enn å smile...bare synd at det ser ut som om jeg må skifte ut både kona og ungene ;D

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    I slike saker (pleietrengende barn med mange behov i mange instanser) burde egentlig det offentlige oppnevne en "advokat" som ikke kan juss men som vet veien rundt i byråkratiet. Det burde ikke være foreldrenes jobb å skofte jobb og skrive lange brev med søknader og anker.

En person med minst mulig tilknytning til byråkratiet annet enn god kjennskap til hvordan alt funker burde hatt som sitt mandat å skaffet barnet den pleien det har rett til, og uavhengighet til å kjempe med forskjellige instanser til de gjør jobben sin. For foreldrene er det likegyldig om hjelpen kommer fra kontor A eller kontor B, men for saksbehandlerne rundt omkring virker det som om det er likegyldig at man blir sendt i en rundgang fra kontor til kontor.

Ideelt sett ville et slikt opplegg ført til at kommune/fylke/stat selv så at det bare fører til ekstraarbeid og utgifter å være gjenstridig, og etterhvert redusere behovet for "advokaten".

mvh
    Knut

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er dokumentert et enormt sykefravær (som er økende) blandt de ansatte til tross for lite arbeidspress.

Lærere suterer
    Leger sutrer
    Sykepleiere sutrer
    Hjelpepleiere sutrer

Hva er felles for dem alle? De jobber i det offentlige og arbeidspresset er lavt, pensjonsavtalene gullkantet og lønna er høy.
    Rart at akkurat denne sutringa ikke har nådd mine ører da. I tida før lønnsoppgjørt suter alle, men det er en del av spillet.

Synes egentlig at Affa sutrer mest!
    ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    I slike saker (pleietrengende barn med mange behov i mange instanser) burde egentlig det offentlige oppnevne en "advokat" som ikke kan juss men som vet veien rundt i byråkratiet. Det burde ikke være foreldrenes jobb å skofte jobb og skrive lange brev med søknader og anker.

En person med minst mulig tilknytning til byråkratiet annet enn god kjennskap til hvordan alt funker burde hatt som sitt mandat å skaffet barnet den pleien det har rett til, og uavhengighet til å kjempe med forskjellige instanser til de gjør jobben sin. For foreldrene er det likegyldig om hjelpen kommer fra kontor A eller kontor B, men for saksbehandlerne rundt omkring virker det som om det er likegyldig at man blir sendt i en rundgang fra kontor til kontor.

Ideelt sett ville et slikt opplegg ført til at kommune/fylke/stat selv så at det bare fører til ekstraarbeid og utgifter å være gjenstridig, og etterhvert redusere behovet for "advokaten".

mvh
    Knut
    Jeg er selv i den situasjonen, men har ikke så mange negative erfaringer av "systemet" Jeg bor i en liten kommune som gjør det beste de kan og innrømmer det når de kommer til kort. Det gjaldt bl.a. når mitt barn skulle begynne på skole. Da innrømmet de at de ikke hadde kompetanse på barnets lidelse og kjøpte skoleplass på en spesialskole i en nabokommune.
    Jeg vet det er stor forskjell i de forskjellige kommunene, selv i mitt fylke.
    "Advokaten" du etterlyser heter sosionom og de finnes ved sykehusene. Sosionomen ved vårt fylkessykehus har fast kontortid til disposisjon for foreldre i vår situasjon (barn med autisme) og hun har hjulpet mange foreldre met å søke på ting de har rett til å få.

O

OldBoy

Gjest
    Jeg er ikke overbevist om at en "tung" stat i seg selv hindrer økonomisk vekst eller individuell utfoldelse. Jeg er heller ikke overbevist om at en stat med mye eiendom leder til overgrep mot individer. Og jeg er ikke overbevist om at staten ikke er "oss".
    Jeg hørte en gang en amerikansk økonomiprofessor si følgende om offentlig sektor i Norge:

- I et lite land som Norge, hvor private finansielle muskler à la Wallenberg, Rotschild, Rockefeller eller Vanderbilt, glimret med sitt fravær, var det naturlig og nødvendig at staten fikk en større og mer aktiv rolle i industri- og næringsutvikling enn i land som vi ellers gjerne sammenligner oss med.

- Offentlig sektor i Norge er så stor som den er, fordi kjøpekraft- og velstandsutviklingen i Norge gjør at folk flest har råd til å betale for en stor offentlig sektor. Eller som professoren også sa det: Nordmenn betaler mye i skatt fordi de har råd til det.

A

Affa

Gjest
    Rart at akkurat denne sutringa ikke har nådd mine ører da. I tida før lønnsoppgjørt suter alle, men det er en del av spillet.

Synes egentlig at Affa sutrer mest!
    ;D
    Affa sutrer fordi han betaler sløsingens pris. Nesten 28000 i året i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Fredrikstad kommune. 70000 innbyggere 3800 årsverk i kommunen, 5 mrd kr i gjeld etter 60 år med AP/SV styre.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg hørte en gang en amerikansk økonomiprofessor si følgende om offentlig sektor i Norge:

- I et lite land som Norge, hvor private finansielle muskler à la Wallenberg, Rotschild, Rockefeller eller Vanderbilt, glimret med sitt fravær, var det naturlig og nødvendig at staten fikk en større og mer aktiv rolle i industri- og næringsutvikling enn i land som vi ellers gjerne sammenligner oss med.

- Offentlig sektor i Norge er så stor som den er, fordi kjøpekraft- og velstandsutviklingen i Norge gjør at folk flest har råd til å betale for en stor offentlig sektor. Eller som professoren også sa det: Nordmenn betaler mye i skatt fordi de har råd til det.
    Men det hadde vært fint å hatt noen flere "grever" som hadde store summer å investere for. Det er nå en gang slik at store norske investorer har lettere for å investere i norske oppstartselskaper enn svensker har. Og når de kjøper selskaper har de mindre tilbøyelighet til å flagge ut.

Men i Norge er det ikke "lov" å ha penger, ta ut utbytte eller jobbe 14t om dagen for å bli stor. Har skal alle jobbe 37.5t, være sånn passe interessert i jobben, og Dagbladet/Vg "vet" hvor mye penger vanlige folk trenger. Og det er selvsagt moralsk forkastelig av noen å ha mer penger enn det opinionen har bestemt seg for er "nok".

Hovedargumentet mot fallskjermer og høye lederlønninger er tilsynelatende "hva skal de med så mye penger", mens halve landet tipper lotto eller ser på fotballkamper der folk tjener millioner på å sparke en ball. For det er "lov".

pottittland =)

-k

O

OldBoy

Gjest
    Men det hadde vært fint å hatt noen flere "grever" som hadde store summer å investere for. Det er nå en gang slik at store norske investorer har lettere for å investere i norske oppstartselskaper enn svensker har. Og når de kjøper selskaper har de mindre tilbøyelighet til å flagge ut.
    Glem ikke de tre T'er: Ting Tar Tid!

Jeg synes at jeg ser tendenser til en glidning mot privatisering over hele fjøla, jeg. Private skoler, private helseinstitusjoner, privat pensjonssparing, private tele- og energiselskaper, privatisering av store bedrifter som Statoil og Hydro. Så det går nok den "rette" veien i Norge også, men vi trenger jo ikke å skylle ut barnet med badevannet, heller.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Pasienter behandlet ved St. Olavs Hospital fikk utbetalt 14,8 millioner kroner i pasientskadeerstatning i første kvartal i år.

Kjekt å vite hva skattepengene går til...

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Affa sutrer fordi han betaler sløsingens pris. Nesten 28000 i året i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Fredrikstad kommune. 70000 innbyggere 3800 årsverk i kommunen, 5 mrd kr i gjeld etter 60 år med AP/SV styre.
    Sløsing er vel når off ansatte (helsebyråkrater? ::)) bruker tida på internett istedet for å jobbe!

;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Sparetips til "det offentlige" er å kutte ut internett. :)
    Da kunne de inneffektive lederene der få utført mer av sin egentlige jobb.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Du skuffer enormt. Er man en Herre spør man ikke om slikt. Din uvitenhet burde fått deg til å reflektere over om det kanskje var noe du ikke hadde forstått, om det kanskje var lurt å gå stille i dørene. Ta av skoene og liste seg på tynnslitte tennissokker videre i livet.

Lille du. Et ur handler nemlig ikke bare om tid, men om tradisjon, håndverk, mekanikk, presisjon og om selve evigheten. Mekaniske ur er en motvekt til den bruk og kast kulturen du tydeligvis representerer. Tenk på det du neste gang du står på Nille med (søple)vogna de full av nytt skrot lagd av gulhuder med pistolmunning i nakken eller du rasker med deg T-skjorter og olabukser uten form og estime fra Dressmann.
    Jeg har forsåvidt lagt merke til eldre mennesker sin greie med ur. Mine besteforeldre har sikkert hatt samme klokker så lenge jeg har kjent dem. Og mange har jo gullklokka som det sikkert var heder i å få etter 50 år i bedriften i gamle dager. En dress kjøpes ikke for at den skal brukes 3 ganger. Jeg har lagt merke til det samme når det gjelder møbler også. Det kjøpes ikke inn for at det skal holde i 5 år. Møbler var dyrt før, det samme med klokker. Jeg lurer på hvor mange arbeider månedslønner det kostet for en brukbar klokke i 1947, så sammenlignet med idag er det vel billig med en Rolex?

Da kan jeg vel også fastslå at det må ha vært status da, og det henger igjen hos den generasjonen. Alikevel det en prestisje klokke koster idag er dyrt sammenlignet med hva en vantett klokke som viser riktig tid koster idag. Nå skifter vi salong, klokker, sko, klær ut hvert 1-5 år. Eneste personen jeg kjenner på min alder som har vært opptatt av ur, er en aksjemegler, riktige klær, sko, bil, klokke, for min del føler jeg ikke at det er så veldig aktuelt med en megadyr klokke før jeg har verdier til 50 millioner etter dagens verdi, da kanskje en klokke til 30-50 tusen kan rettferdigjøre sin del av det hele, sammen med en aldri så liten ferrari :)

A

Affa

Gjest
    Klokker er faktisk noe dyrere i dag sammenlignet med prisene i gamle dager. Lommeur (f.eks i sølv) var noe alle hadde for 100 år siden. En gutteklokke på 50 tallet kostet kanskje 300kr , en sum som i dag tilsvarer  3000kr. Dyrt for mange i dag, men så var da også den klokken av en helt annen kvalitet enn det bermen kjøper i dag. Klokken går sannsynligvis enda så hva som er dyrt er ikke absolutt! I 1970 kostet f.eks en Omega Speedmaster (Måneklokke) 1000.- hos Alf Lie, i dag koster den 18990. Den høye prisveksten har en sammenheng med at klokkene i dag er mer påkostet og bedre på alle måter samtidig som markedet er mindre og folk har bedre råd. Den lave generelle prisstigning skyldes vår ukritiske bruk av billigprodukter fra Østen. Sveitsisk presisjonsmekanikk koster, og er vell verdt pengene.

Alle kan kjøpe en Rolex i dag. Det handler om prioritet. En ekstra sydentur eller en Rolex Submariner. Ekstrautstyr til bilen koster ofte langt mer enn en fantastisk splitt sekund IWC Spitfire til nette 70kkr.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ikke la dette skli ut i klokkediskusjoner nå!

Affa - du er min mann!

Hva kan det ha seg at du er på nett hele dagen, hele året?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Affa - du er min mann!

Dette er da ingen klokkediskusjon, men en meningsutveksling om kvalitetsur.

A

Affa

Gjest

Affa - du er min mann!

Karl: Jeg er nok ikke her hele året, hele dagen. Det bare virker slik.

Du burde skaffe deg et ur. Kanskje du har et i skuffen fra din ungdom? Ta det frem, få det renset, kanskje byttet fjæra og akrylglasset. Ta av Casioen med kalkulator. Knus den. Ta på deg din gamle gode og flotte stålklokke... Kanskje det er en Omega, Longines, Eterna eller Certina? Hør den nydelige lyden fra verket. Sett deg foran Nad og Carlsson anlegget og spill Chopin.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Min Seiko Quarts fra 1977, innkjøpt for kr. 750.- går faktisk riktig så bra ennå. Mye mindre enn 1-1,5 sek/døgn feil

A

Affa

Gjest
    Min Seiko Quarts fra 1977, innkjøpt for kr. 750.- går faktisk riktig så bra ennå. Mye mindre enn 1-1,5 sek/døgn feil
    Ikke så rart det. Tilsvarende klokke ville sikkert kostet 4-5000 i dag. Det er vel et LCD ur da som ikke kan bli slitt i mekanikken (da det ikke har noen)? Quartsuret med LCD er totalt overlegent alt mekaniske når det gjelder nøyaktighet. Ingen tvil om det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Ikke så rart det. Tilsvarende klokke ville sikkert kostet 4-5000 i dag. Det er vel et LCD ur da som ikke kan bli slitt i mekanikken (da det ikke har noen)? Quartsuret med LCD er totalt overlegent alt mekaniske når det gjelder nøyaktighet. Ingen tvil om det.
    Analogt. LCD har ingenting med et ur å gjøre. LCD er brukbart kun som vekkerklokke da det ikke tikker.

A

Affa

Gjest
    Analogt. LCD har ingenting med et ur å gjøre. LCD er brukbart kun som vekkerklokke da det ikke tikker.
    Enig i det, men for et quartsverk er LCD ideelt. James Bond brukte en seiko LCD quarts i en av filmene, med printer...... Har klokken dato og dag eller bare dato? Har ikke klokken sett service siden 77????? Uansett Seiko lagde utrolig gode klokker den gangen. Seiko Grand Quartz var et svar på Rolex sin Oysterquarts og holdt en fantastisk kvalitet (like dyr var den nesten også).

Det at nøyaktighet opprettholdes er sjelden hos rimeligere quartsur, i hvert fall hvis de kun er sprutsikre (3-6 bar). En dykkerklokke type (10-50bar) får ikke smussinntrengning og holder derfor mye bedre. Jeg har en Seiko dykkerklokke med quartsverk. Den kostet 1500.- for 12 år siden. Jeg tenkte jeg skulle ha en grei fritidsklokke som tålte en støyt. Drittklokke. Gummiremmen morknet etter 1 år. Klokken går feil og datoskifting (dag+dato) er slarkete.

En venn av meg har en Rolex oyster GMT fra 65. Den saknet seg med 15sek i døgnet, men det var etter 35 år med fryktelig bruk uten service.... Han kostet på 5000-Nytt glass, stramming/rensing/polering av lenke, full overhaling av verket og rensing/polering av kasse, samt trykk og nøyaktighets testing. Nå ser klokka ny ut. Dvs, den så ny ut helt til han gikk over ende på sykkel. (Gamlinger bør holde seg unna slikt).

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Eneste personen jeg kjenner på min alder som har vært opptatt av ur, er en aksjemegler, riktige klær, sko, bil, klokke...
    Noen er opptatt av ur for show-off, andre er opptatt av ur fordi de fascineres av presisjonsmekanikken og høy kvalitet.
    Jeg har ikke spesielt høye tanker om den meglertypen du bekriver. De er nyrike på en ekstra frastøtende måte...(faktisk så er vel mange av dem ikke nyrike engang...bare frastøtende ;))

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.553
    Ang. moderne klokker og (manglende) nøyaktighet.
    I mine 3 siste biler har det vært elektroniske klokker. Og de har hatt en betydelig misvisning. Det toppet seg med Volvoen, klokka saktet 1-2 minutter i måneden. Jeg ble litt hissig overfor personalet på bilverkstedet sist jeg var på service med bilen. Hvorfor i hel.... skal det være så vanskelig å få ei klokke til å gå riktig i det 21 århundre ? :mad:
    De foretok da en programoppdatering av elektronikken på motor/styreenhet, og ja...siden da har klokka gått riktig! Dette sier litt om hvilken tid vi lever i !

PS! Den mekaniske klokka på pappas Taunus 17M, 1967 modell gikk helt "on time".

A

Affa

Gjest
    Noen er opptatt av ur for show-off, andre er opptatt av ur fordi de fascineres av presisjonsmekanikken og høy kvalitet.
    Jeg har ikke spesielt høye tanker om den meglertypen du bekriver. De er nyrike på en ekstra frastøtende måte...(faktisk så er vel mange av dem ikke nyrike engang...bare frastøtende ;))
    Disse gutta går ofte med Breitling Airwolf eller lignende overlessede klokker. Breitling er egentlig et solid merke, men de lager mye mindre pent synes jeg....

A

Affa

Gjest
    Ang. moderne klokker og (manglende) nøyaktighet.
    I mine 3 siste biler har det vært elektroniske klokker. Og de har hatt en betydelig misvisning. Det toppet seg med Volvoen, klokka saktet 1-2 minutter i måneden. Jeg ble litt hissig overfor personalet på bilverkstedet sist jeg var på service med bilen. Hvorfor i hel.... skal det være så vanskelig å få ei klokke til å gå riktig i det 21 århundre ?  :mad:
    De foretok da en programoppdatering av elektronikken på motor/styreenhet, og ja...siden da har klokka gått riktig! Dette sier litt om hvilken tid vi lever i !

PS! Den mekaniske klokka på pappas Taunus 17M, 1967 modell gikk helt "on time".
    Hva med mobilklokker da? Ingen går rett!!!! De drifter og lever sitt eget liv.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Min Citizen viser bare tid. Med visere. Det holder lenge for meg.

Er det ikke litt konfirmant-stemning over denne debatten nå? Kanskje vi skal tilbake til tema?

Jeg ser ingen grun til å privatisere off eiendom. Jeg sier som Henning Mankell: det eneste som skjer ved privatisering av off eiendom er at noen som er rike fra før blir enda rikere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Kommer sent inn i debatten, må nok en gang konstatere at Affa er en kvalitetsbevisst mann som setter pris på livets vesentligheter ! ;)

Til topic: Når E6 legges ut for salg skal jeg kjøpe en stump på 250 meter sette opp bomstasjon og bli rik ! ;D ;D Med det mener jeg at infrastrukturen bør være offentlig i fellesskapets interesse.

Affa sa noe veldig viktig som angår det offentliges interaksjoner i dette: " Langsiktighet og forutsigbarhet er det som overskygger alt. " Dette er noe som dessverre glemmes av politikere hvis perspektiv har en maksimal rekkevidde på 4 år !

Ur: Har en Certina DS 2 fra tidlig 70 tall ( konfirmasjonsgave fra mormor ) Kvalitet til ca 5-700 kroner dengang ! De som fikk 3X så dyre digitale "klokker" med røde lysende tall, som lyste opp når man trykket på en knapp, har sikkert kastet sine !

Kvalitet er det som virkelig betyr noe i livet !!

K

knutinh

Gjest
    Affa sa noe veldig viktig som angår det offentliges interaksjoner i dette: "  Langsiktighet og forutsigbarhet er det som overskygger alt. " Dette er noe som dessverre glemmes av politikere hvis perspektiv har en maksimal rekkevidde på 4 år !
    Ingen vil være politiker hvis de ikke får utrettet noe (vel, noen vil sikkert, men ikke de vi gjerne vil ha). Hva het han eks-styreformannen som jobbet for høyre i en periode men måtte gi seg fordi han ikke grede å se alle forslag gå igjennom 4 komitteer, 3 offentlige høringer og 8 år før no skjedde?

Men for enkelte etater. Som vei, forsvar etc hadde det vært utrolig fristende om politikerne sa: "greit, her er10 eller 100 milliarder. Dette skal holde i 5 år. Dette er en prioritert liste over hva samfunnet trenger. Lykke til". Nå hører vi om veiutbygginger somblir dobbelt så dyre fordi man må stoppe halvveis, fjerne maskinene og sende alle hjem til neste års penger kommer.

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    For politikerene er privatisering en måte å unngå ansvar .

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjoenik:Vell da er du turnus..... Du kommer til å tjene over 500000 i år med tillegg. Lægeforeningens tall er det ingen som tror på.
    Hehe... jeg har årevis ansinitet, og har bare klart å hanke til meg 240k i året i min kommunale legestilling; riktignok i 50% da... og det er mer enn vanlig for kommuneleger. Riktignok ser lønnskontoen litt annerledes ut, men det er pga privat drift. Offentlige leger tjener jammen ikke så mye i kontortid at det gjør noe. Det er som kjoenik sier vanligvis vakter osv som redder økonomien, men det er jo tilleggsarbeide utenfor vanlig arbeidstid og bør ikke medregnes, alle som vil kan jo ta på seg ekstraarbeide; kjøre taxi, selge pølser osv utenom kontortid... vel nok om det.

Moro at du er interessert i ur Affa; siden dette dels er blitt en ur-tråd; jeg er litt glad i det selv. Bruker en Omega Speedmaster Day-Date til daglig, har også en Constellation fra 1960 i gull/stål (automatic) til dressbruk. Har også en Breitling Navi timer, imponerende ur!
    Kjøpte forresten en Constellation i gave til kona for etpar år siden, ble positivt overrasket da jeg så at Omega leverte mekanisk automatisk verk til disse dameurene, og da var det jo ingen tvil. Mekanikk ruler!

Mvh Vidar P

A

Affa

Gjest
    Heltidsansatte i statlige sykehustjenester, gjennomsnittlig månedsfortjeneste, per 1. oktober 2005 for menn er 58104kroner inkudert turnuskandidater. Kom ikke trekkende med den latterlige fastlønnen deres. Ingen sykehuslege med 10 år i jobb tjener under 1mill uten evt privat bi-inntekt. Jeg ser imidlertid ikke noe galt i at lønnen er god. Men det passer seg ikke at voksne menn med utdannelse sutrer over slikt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er fastlege som er lukrativt. Mener snittlønnen for fastleger i Norge er mellom 1.1 og 1.3 mill. Ikke værst det.

K

kbwh

Gjest
    Alle kan kjøpe en Rolex i dag. Det handler om prioritet. En ekstra sydentur eller en Rolex Submariner. Ekstrautstyr til bilen koster ofte langt mer enn en fantastisk splitt sekund IWC Spitfire til nette 70kkr.
    Bingo! Den Spitten kan også gå i arv til barn og barnebarn, lenge etter at bilen er glemt.

A

Affa

Gjest
    Moro at du er interessert i ur Affa; siden dette dels er blitt en ur-tråd; jeg er litt glad i det selv. Bruker en Omega Speedmaster Day-Date til daglig, har også en Constellation fra 1960 i gull/stål (automatic) til dressbruk. Har også en Breitling Navi timer, imponerende ur!
    Kjøpte forresten en Constellation i gave til kona for etpar år siden, ble positivt overrasket da jeg så at Omega leverte mekanisk automatisk verk til disse dameurene, og da var det jo ingen tvil. Mekanikk ruler!

Mvh Vidar P
    Omega lager pene ur, men de har kun mekaniske urverk i de større dameurene. Quartsverk i klokker til 20kkr+++ er litt feil etter min mening. Mindre mekaniske verk blir ofte lite nøyaktige. Min kone har en Lady Sub fra Tudor med ETA2671 med 28800 BPH. Den går 10 s feil i døgnet som er helt uproblematisk. Navi Timer har 50 år på baken. Et skikkelig klassisk kronometersertifisert flygerur med kronograf. Det er et vell av informasjon på skiva, takometer mm. Jeg synes at mange av Breitlings modeller er fryktelige, men denne er veldig fin, en klassiker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn