Privatisering av offentlig eie?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Jeg ser ingen grun til å privatisere off eiendom. Jeg sier som Henning Mankell: det eneste som skjer ved privatisering av off eiendom er at noen som er rike fra før blir enda rikere.
    Hvorfor syntes noen at det er galt at staten tjener disse pengene? Det overskuddet går jo inn i statskassen.
    Er det lobbyister for næringslivet som påvirker politikrene slik at toppene kan få sugerøret sitt ned i statens pengesekk?
    Leste nå at Løvenskiold får ca 1,5 mill. i jordbruksstøtte. Han merker sikkert ikke at han får dem engang.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det rare er at noen ser ut til å hate staten. Staten har jo vært en sikkerhet for oss vanlige mennesker i dette landet. Det er skap en myte om frihet, den handler om at frihet er å være kvitt reguleringer. Disser folka er historieløse og vet ikke hvorfor vi har reguleringene.

Nå selger coca-cola vann fra Fyresdal. Hva blir det neste? Hvem får konsesjon på lufta i Norge?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Det rare er at noen ser ut til å hate staten. Staten har jo vært en sikkerhet for oss vanlige mennesker i dette landet. Det er skap en myte om frihet, den handler om at frihet er å være kvitt reguleringer. Disser folka er historieløse og vet ikke hvorfor vi har reguleringene.

Nå selger coca-cola vann fra Fyresdal. Hva blir det neste? Hvem får konsesjon på lufta i Norge?
    Det kommer av at de ikke vet hva "staten" er. Det de vet har de lest i VG eller sett på "Holmgang" Frihet uten reguleringer? Hah, det skulle tatt seg ut når mange ikke tar ansvar for sine egne handlinger nå engang. Eller rettere sagt, det gjør de, bare med den klausul at det er deres handlinger som har 1. prioritet.

Onkel Skrue hadde engang monopol på luften i Andeby ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Heltidsansatte i statlige sykehustjenester, gjennomsnittlig månedsfortjeneste, per 1. oktober 2005 for menn er 58104kroner inkudert turnuskandidater. Kom ikke trekkende med den latterlige fastlønnen deres. Ingen sykehuslege med 10 år i jobb tjener under 1mill uten evt privat bi-inntekt. Jeg ser imidlertid ikke noe galt i at lønnen er god. Men det passer seg ikke at voksne menn med utdannelse sutrer over slikt.
    Må ikke glemme at disse 58104 kronene i måneden  inkluderer vanlig arbeidstid, 37.5 timer i uka, pluss overtid, pluss vaktbelastning (som i f.eks 3.5-delt vaktsnitt utgjør ytterligere 32 timer i uka).
    Dersom man ser utelukkende på inntekt er det mye, men deler man det på antall arbeidstimer som man faktisk pålegges blir det et helt annet beløp.

Jeg sutrer ikke med dette, og synes at leger har et fornuftig lønnsnivå; selv er jeg fastlege og kommunelege I og har følgelig til salt på maten; det eneste jeg reagerer på i den offentlige debatt er at legelønninger sjelden og aldri blir sammenholdt med legenes mange arbeidstimer, og det skapes dermed et inntrykk av at legene koster flesk pr time og er grådige. Det synes jeg er misvisende; mange leger er oppofrende til arbeidsplass og pasienter, og ofrer store deler av sin dyrebare fritid til ekstravakter, overtid og annet; det gir jo som seg hør og bør en lønnsgevinst.

En vanlig assistentlege har typisk en skattbar inntekt på rundt 5-600k årlig og har gjerne 4-5-delt døgnvakt i tillegg til vanlig overtid (som det forresten tidvis blir mye av på marginale bemanningsrammer).
    Jeg tør påstå at denne ass.legen i timer jobber nærmere 200% enn 100% iallefall; og deler og ganger litt da så blir ikke årslønnen pr årsverk imponerende vel?

Mvh Vidar P

A

Affa

Gjest
    Jeg har aldri ment at du sutrer, men tendensen blant unge leger er helt klar. Grinete snørrunger. Nærmere 120% enn 110% arbeider de Vidar. Noen jobber mer, men da er det privat.

Jeg har mange legevenner. Fastleger og sykehusleger og kombinasjoner. De er aktive i foreningsliv. De er stadig på hytta og de arbeider rundt 50 timer i uka. De fortjener lønna si, og de tjener meget godt i forhold til innsatsen!!!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri ment at du sutrer, men tendensen blant unge leger er helt klar. Grinete snørrunger. Nærmere 120% enn 110% arbeider de Vidar. Noen jobber mer, men da er det privat.

Jeg har mange legevenner. Fastleger og sykehusleger og kombinasjoner. De er aktive i foreningsliv. De er stadig på hytta og de arbeider rundt 50 timer i uka. De fortjener lønna si, og de tjener meget godt i forhold til innsatsen!!!
    Stort spenn i dette selvsagt, og folk jobber langt mindre i de store byene må man huske; dette pga langt flere leger pr avdeling, noe som medfører langt sjeldnere vakt.
    F.eks på medisinsk avd på Aker (når jeg var der) var det vel 15-delt vakt om jeg ikke husker feil, på medisin i Kristiansund er det rundt 4-delt for det meste. Det utgjør en god del forskjell på uketimer. Ergo; det er store forskjeller på større og mindre sykehus.

Forresten så er jeg enig med deg om tiltakende sutring tildels, jeg har en gammel legeonkel som postulerte dette da jeg på 80-tallet begynte å snuse på medisinutdanning; han mente (rett eller urett) at fruernes inntogsmarsj i standen ville medføre mer kamp for krava, mer sutring, lavere status, lavere lønn, mer fritidssøken, mer profesjonskamp med andre i helsevesenet, mer myke verdier i det hele tatt i yrket. Kanskje har han fått rett?

Når det gjelder lønn vs innsats; det må vel kanskje være såpass dersom man skal overtale kompetente folk til å sette seg 6-7 år lånefinansiert på skolebenken, pluss 1.5 år turnusslit; bare for å utdanne seg til et yrke som medfører helgearbeide, nattarbeide, overarbeide og evig trussel om klagesaker og andre ubehageligheter...?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Når det gjelder lønn vs innsats; det må vel kanskje være såpass dersom man skal overtale kompetente folk til å sette seg 6-7 år lånefinansiert på skolebenken, pluss 1.5 år turnusslit; bare for å utdanne seg til et yrke som medfører helgearbeide, nattarbeide, overarbeide og evig trussel om klagesaker og andre ubehageligheter...?

Mvh Vidar P
    Uff, det der høres da grusomt ut. Jeg skjønner ikke at noen orker, selv med høy lønn.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Uff, det der høres da grusomt ut. Jeg skjønner ikke at noen orker, selv med høy lønn.
    Alle yrker har vel sine gode sider, men også sine klare ulemper som skissert over; det er lett å glemme Damokles's sverd også.

Mvh Vidar P

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Min Citizen viser bare tid. Med visere. Det holder lenge for meg.

Er det ikke litt konfirmant-stemning over denne debatten nå? Kanskje vi skal tilbake til tema?

Jeg ser ingen grun til å privatisere off eiendom. Jeg sier som Henning Mankell: det eneste som skjer ved privatisering av off eiendom er at noen som er rike fra før blir enda rikere.
    Offentlig eiendom har på et eller annet tidspunkt blitt stjålet fra folk. Offentlig eiendom er en selvmotsigelse. La staten ta seg av forsvar, politi og domstoler, la folk (dvs private) ta seg av resten. Våre politikere er forbrytere i sjelen, alle sammen. Og jo mer sosialistiske, jo verre er de.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Forresten så er jeg enig med deg om tiltakende sutring tildels, jeg har en gammel legeonkel som postulerte dette da jeg på 80-tallet begynte å snuse på medisinutdanning; han mente (rett eller urett) at fruernes inntogsmarsj i standen ville medføre mer kamp for krava, mer sutring, lavere status, lavere lønn, mer fritidssøken, mer profesjonskamp med andre i helsevesenet, mer myke verdier i det hele tatt i yrket. Kanskje har han fått rett?

Mvh Vidar P
    Lavere status?? Hvorfor i alle dager skulle det gi lavere status?
    Mulig det er mer sutring, men det er vel ikke så rart at man krever mer når man faktisk får mindre?Og myke verdier er vel strengt tatt noe de fleste leger burde få litt mer av.
    De sykepleierne jeg kjenner har fortalt om en utrolig arroganse og overlegenhet fra en del(mannlige) leger i forhold til dem. Så dette skillet mellom yrkene her tror jeg nok er ganske innarbeidet fra langt tilbake i tid.
    Nå er det vel ellers heismontørene, flygelederne og diverse andre grupper i samfunnet med liten kvinneandel som syter mest i våre dager.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Offentlig eiendom har på et eller annet tidspunkt blitt stjålet fra folk.  Offentlig eiendom er en selvmotsigelse.  La staten ta seg av forsvar, politi og domstoler, la folk (dvs private) ta seg av resten.  Våre politikere er forbrytere i sjelen, alle sammen.  Og jo mer sosialistiske, jo verre er de.
    Og privat eiendomsrett er vel å betrakte som en naturlov da, eller kanskje den er gitt av en gud?

Vi er mange milliarder på denne jorda. Hvordan kan vi hevde privat eiendomsrett til de få som eier, som tilfeldigvis har arvet, tjent mye penger eller stjålet?
    Bedre å eie felles, og la det bli forvaltet av en fellesinstitusjon. Iallefall fellesgoder. Nå ser vi stadig privatisering av vann, f.eks Coca Cola som selger vann fra Fyresdal under merket Bonaqua. Det er et "snilt" eksempel.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lavere status?? Hvorfor i alle dager skulle det gi lavere status?
    Det er ikke mine ord, og jeg har ikke til hensikt hverken å forsvare de eller argumentere mot de. Like fullt har yrket sunket i status, av grunner jeg ikke har noen interesse av å fundere på.

Dine sykepleiervenner som synes leger er altfor arrogante; gjelder dette leger generelt som mennesker?Nei dette ble litt galt vel?

Det er iallefall så altfor tydelig at du ikke kjenner mange... og frankly my dear; denslags generaliserte og injurierende personlighetskarakteristikker av hele grupper mennesker på så sviktende grunnlag er det kanskje lurest å holde unna åpne internettfora.

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    TV 2? Dette er en undersøkelse utført av arbeidstilsynet!

A

Affa

Gjest
    Stort spenn i dette selvsagt, og folk jobber langt mindre i de store byene må man huske; dette pga langt flere leger pr avdeling, noe som medfører langt sjeldnere vakt.
    F.eks på medisinsk avd på Aker (når jeg var der) var det vel 15-delt vakt om jeg ikke husker feil, på medisin i Kristiansund er det rundt 4-delt for det meste. Det utgjør en god del forskjell på uketimer. Ergo; det er store forskjeller på større og mindre sykehus.

Mvh Vidar P
    Hehe. Mer enn 6år er spesialist. Leger har det langt bedre enn de fleste andre grupper med lang utdannelse, kun tannlege er bedre butikk. Spesialister tjener fort 2-3 mill i året. Turnusleger tjener dessuten langt mer enn sivilingeniører i det private.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Egenrapportert sutring. Del av lønnskampen dette unge mann.
    Kunsten å snu ting på hodet.

Hyggelig å bli kalt ung. Det er lenge siden sist...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Mer enn 6år er spesialist. Leger har det langt bedre enn de fleste andre grupper med lang utdannelse, kun tannlege er bedre butikk. Spesialister tjener fort 2-3 mill i året. Turnusleger tjener dessuten langt mer enn sivilingeniører i det private.
    Aiai. Jeg må visst melde meg på kurs hos noen med peiling på hvordan tjene såpass mye, Affa; for disse tallene er nye for meg.  :D

Jeg kjenner ingen spesialister som tjener 2mill, for ikke å snakke om 3mill... (og jeg kjenner maaange) forresten er jeg spesialist selv om kort tid; nå må jeg visst titte litt i bilbrosjyrer ser det ut til  ;)

Mvh Vidar P

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Og privat eiendomsrett er vel å betrakte som en naturlov da, eller kanskje den er gitt av en gud?

Vi er mange milliarder på denne jorda. Hvordan kan vi hevde privat eiendomsrett til de få som eier, som tilfeldigvis har arvet, tjent mye penger eller stjålet?
    Bedre å eie felles, og la det bli forvaltet av en fellesinstitusjon.
    Eiendomsretten er ingen naturlov, dyr tar det de kommer over. Derimot er det den mest basale menneskerettighet av alle, selve fundamentet for et sivilisert samfunn og på mange måter nettopp det som skiller oss fra dyrene. Eiendomsretten definerer demokratiet.

Som motstander av privat eiendomsrett stiller du deg på en venstreekstrem utpost som det heldigvis ikke finnes støtte for i noe demokratisk samfunn. Du er på linje med de mest mannevonde diktaturer i verdenshistorien, kanskje det er på tide at LO settes under oppsyn av sikkerhetstjenesten.

At eiendom og mennesker skal institusjonaliseres er en syk, syk tanke. Et samfunn der alt og alle er klienter av en institusjon blir et sykt, sykt samfunn.

A

Affa

Gjest
    Vidar: Gratulerer med kommende spesialist utdannelse!!
    Vedr. lønn: Du må nok til det sentrale Østland da!!!!  

BMW kommer jo med en ny X5 nå. Fin hvis det er litt slaps i veibanen!!! Kan man ha for mange BMWer?

K

knutinh

Gjest
    Eiendomsretten er ingen naturlov, dyr tar det de kommer over. Derimot er det den mest basale menneskerettighet av alle, selve fundamentet for et sivilisert samfunn og på mange måter nettopp det som skiller oss fra dyrene. Eiendomsretten definerer demokratiet.

Som motstander av privat eiendomsrett stiller du deg på en venstreekstrem utpost som det heldigvis ikke finnes støtte for i noe demokratisk samfunn. Du er på linje med de mest mannevonde diktaturer i verdenshistorien, kanskje det er på tide at LO settes under oppsyn av sikkerhetstjenesten.

At eiendom og mennesker skal institusjonaliseres er en syk, syk tanke. Et samfunn der alt og alle er klienter av en institusjon blir et sykt, sykt samfunn.
    Såså. Det finnes stammesamfunn der man ikke har privat eiendomsrett, og ikke engang har språk som definerer "mitt" =) Det er ikke sikkert at de lever dårligere liv enn oss...

Men det som er sikkert er at privat eiendomsrett er dypt kulturelt forankret i oss, og at moderne forsøk på å fjerne eiendomsretten har ført til humanitære katastrofer og sammenbrudd for samfunnet.

Man må spørre seg "hvorfor fjerne retten til privat eiendom?". Hvis svaret er en eller annen "religiøs" tro på sosialisme eller kommunisme burde man kanskje dra på ferie til et av de få landene som har rester av sosialisme i dag og se hvordan de tar vare på de fattige.

Dersom svaret er at det er en mer effektiv samfunnsform så etterspør jeg dokumentasjon og argumentasjon. Bøndene pleier åkeren bedre hvis neste års sydentur avhenger av det. Så enkel er dynamikken. Ta ifra folk den direkte sammenhengen mellom egen innsats og egen velstand, og innsatsen synker. Dette fører til dårligere velstand for HELE samfunnet, spesielt i samfunn hvor alle avhenger av alle.

-k

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Affa og Vidar, kan ikke dere lage en egen tråd hvor dere beundrer hverandres økonomiske situasjon?

Løkken, mener du at all offentlig eiendom skal privatiseres? I såfall, hvem bør da eie veiene, Posten, Jotunheimen og kontinentalsokkelen?

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Affa og Vidar, kan ikke dere lage en egen tråd hvor dere beundrer hverandres økonomiske situasjon?

Løkken, mener du at all offentlig eiendom skal privatiseres? I såfall, hvem bør da eie veiene, Posten, Jotunheimen og kontinentalsokkelen?
    Synes du det er en god ide? Er vi verdig dertil?

K

knutinh

Gjest

Folket bør få bestemme. Hvis folket mener at staten kan og bør få eie jotunheimen og frede den, bruke den til turisme eller la befolkningen jakte rein så ser jeg ikke noe prinsippielt galt med det.

Hvis folket vet sitt eget beste og fremdeles synes at staten er en bedre forvalter enn private i enkelte tilfeller, så ser jeg ikke hvorfor idealistiske liberalere skal få overkjøre oss på det.

Det at staten IKKE er en perfekt forvalter ser vi selvsagt på nytt og pånytt. Da blir det vel en avvining da. Men fokuset for meg er HVA jeg får, ikke HVORDAN jeg får det. Black-boks tenking altså. Høyresida vil primært omgjøre alle offentlige tjenester til private, venstresida vil primært beholde alle offentlige ansatte, mens jeg primært er opptatt av gode tjenester for meg og mine, uavhengig av hvem som tilbyr...

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0

Det snodige med deg Løkken er at du alltid må klistre folk inn i ytterliggående kategorier basert på din høyst subjektive tolkning av det som er skrevet. Hørt om retorikk?

Det er interessant at noen greier å legge en slik syltynn argumentasjon for privat eiendomrett ut her. Særlig fra en som er motstander av off eie. Hvorfor tar du ikke et av dine teoretiske grep på ham?

Forøvrig bør du lære deg hva en institusjon er for noe.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Et samfunn der alt og alle er klienter av en institusjon blir et sykt, sykt samfunn.
    Ja, det bor mange syke mennesker på institusjoner rundt om i landet. Og det værste av alt er at flesteparten av disse institusjonene er eid av det offentlige!!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Kort hukommelse? Dette er besvart tidligere i tråden, men jeg kan godt rekapitulere:

Fjellheimen eies i stor del av grunneiere, gårdbrukere med sæter- og skogsdrift. Samme for meg hvem som disse er, så lenge lovverket ivaretar vern og ferdselsrett. Ser ingen grunn til at staten skulle kjøpe ut grunneierne, ekspropriasjon vil jeg betrakte som rent tyveri.

Posten bør privatiseres og konkurranseutsettes pronto.

Veier er et rent driftsområde, følgelig gir det mer mening å snakke om drift enn eie, sistnevnte blir i den sammenheng et abstrakt begrep. Om det er Kjells Asfaltservice AS eller Kåres Asfaltservice AS som står for driften er det samme for meg, den som gjør jobben best og billigst. Ser ingen grunn til at det bør være staten som står for driften med mindre ingen andre vil. Få det ut på anbud.

Kontinentalsokkelen; igjen et driftsområde, det finnes ingen eiendom på den. Som argumentert for tidligere ser jeg ingen grunn til at driften av noen virksomhet på kontinentalsokkelen burde være offentlig. Fiskeridriften er privat, det burde også oljedriften imo vært.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Såså. Det finnes stammesamfunn der man ikke har privat eiendomsrett, og ikke engang har språk som definerer "mitt" =)
    Og hvor siviliserte er disse?

Det moderne, demokratiske samfunn bygger på to helt grunnleggende prinsipper:

Tankefrihet (intellektuell eiendomsrett).
    Rett til opparbeidelse og transaksjoner av goder (matriell eiendomsrett).

Dette er de to aller mest grunnleggende rettigheter og byggestener i hele den moderne samfunnsstruktur. Det går ikke an å komme utenom. Alle andre menneskerettigheter er derivater av intellektuell og matriell eiendomsrett.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Kort hukommelse? Dette er besvart tidligere i tråden, men jeg kan godt rekapitulere:

Fjellheimen eies i stor del av grunneiere, gårdbrukere med sæter- og skogsdrift. Samme for meg hvem som disse er, så lenge lovverket ivaretar vern og ferdselsrett. Ser ingen grunn til at staten skulle kjøpe ut grunneierne, ekspropriasjon vil jeg betrakte som rent tyveri.

Posten bør privatiseres og konkurranseutsettes pronto.

Veier er et rent driftsområde, følgelig gir det mer mening å snakke om drift enn eie, sistnevnte blir i den sammenheng et abstrakt begrep. Om det er Kjells Asfaltservice AS eller Kåres Asfaltservice AS som står for driften er det samme for meg, den som gjør jobben best og billigst. Ser ingen grunn til at det bør være staten som står for driften med mindre ingen andre vil. Få det ut på anbud.

Kontinentalsokkelen; igjen et driftsområde, det finnes ingen eiendom på den. Som argumentert for tidligere ser jeg ingen grunn til at driften av noen virksomhet på kontinentalsokkelen burde være offentlig. Fiskeridriften er privat, det burde også oljedriften imo vært.
    Ingen har snakket om at Staten skal kjøpe ut.
    Ang. veier, drift av veiene er privatisert. Har du ikke fått med deg at Statens Vegvesen er en saga blott i sin gamle form? Hvis du tenker på Mesta, så er det et entrepenørselskap som må legge inn anbud på jobbene på lik linje med andre entrepenører. Hvis du da syntes veiene er dårlige, hvem er det som gjør en dårlig jobb?

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Og hvor siviliserte er disse?

Det moderne, demokratiske samfunn bygger på to helt grunnleggende prinsipper:

Tankefrihet (intellektuell eiendomsrett).
    Rett til opparbeidelse og transaksjoner av goder (matriell eiendomsrett).

Dette er de to aller mest grunnleggende rettigheter og byggestener i hele den moderne samfunnsstruktur. Det går ikke an å komme utenom. Alle andre menneskerettigheter er derivater av intellektuell og matriell eiendomsrett.
    Likevel finnes det i dag demokratisk valgte statsledere som vil kompromisse både tankefrihet, organisasjonsfrihet og andre friheter for å sikre individuell sikkerhet.

Noen vil hevde at alle virkemidler er lov for å hindre terrorisme.

Andre vil hevde at det er veldig lett å sette til side alle demokratiske virkemidler, bevisst motarbeide fri presse (ved å gi pressekort til vennligsinnede reportere i hagenytt f.eks i stedetfor kritiske relevante media) og tilrane seg makt ved å henvise til sikkerhet. Enkelte vil gå så langt som å si at ved valget mellom å leve et fritt, usikkert liv, eller et ufritt sikkert liv, så vil de velge førstnevnte.

Altså at det er viktigere å ta vare på friheten vår enn å ta terrorister (i ytterste konsekvens)

Du ynder å kalle andre for usiviliserte. Jeg konstaterer bare at Spanjolene var veldig opptatte av hvor usiviliserte alle barbarene var (og "hjalp" dem å finne gud - og gi opp makt og endel gull). Hvis målet med livet er lykke så er det sannsynligvis mange veier til rom. Å dømme sivilisasjoner etter hvor bra borgerne har det er etter min mening bedre enn å bruke fenomener som bare har mening i vår kultur. For bruker man vår kultur som referanse for måleparametre vil automatisk alle andre kulturer se dårligere ut....

Prøv å trene en modell ut fra et sett målevektorer, og så teste modellen på samme datasett. Det ser da mye bedre ut enn å bruke et "urørt" datasett =)

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er ikke mine ord, og jeg har ikke til hensikt hverken å forsvare de eller argumentere mot de. Like fullt har yrket sunket i status, av grunner jeg ikke har noen interesse av å fundere på.

Dine sykepleiervenner som synes leger er altfor arrogante; gjelder dette leger generelt som mennesker?Nei dette ble litt galt vel?

Det er iallefall så altfor tydelig at du ikke kjenner mange... og frankly my dear; denslags generaliserte og injurierende personlighetskarakteristikker av hele grupper mennesker på så sviktende grunnlag er det kanskje lurest å holde unna åpne internettfora.

Mvh Vidar P
    Det er vel delvis dine ord når du antyder at han kanskje hadde rett..?
    Og status hva i alle dager er det og hvem bestemmer hvem eller hva som gir/er status?
    Før hadde lensmannen, presten og legen status, og med tanke på statusen til disse yrkene i dag vil jeg vel si at det er legene som har klart seg best.
    Håper og tror ellers at ingen i dag velger yrke ut i fra status.
    Jeg har aldri hverken sagt eller ment at leger generelt er arrogante, min personlige erfaring er vel at de hverken er bedre eller verre enn andre mennesker på noen plan, men vil tro at de opplevelsene jeg har hørt om kanskje nettopp kommer av dette behovet en del eldre mannlige leger muligens har for å beholde denne statusen. Poenget var i alle fall kun å få frem at forskjellen mellom leger /sykepleier/ hjelpepleiere osv ikke er noe nytt, men alltid har vært der, sannsynligvis i større grad før enn nå.
    At dette kun gjelder i denne bransjen tror jeg heller ikke, det er vel generelt sånn at de som synes at deres staus er hevet over endel andres har en tendens til å opptre en smule arrogant.
    Så kan man jo lure på hva det egentlig er som gir status i dag. Er det lang utdanning, høy lønn, eller hva som gir mest status? En professor på universitetet med lang utdannelse, lang erfaring og doktorgrad har en lønn som overhodet ikke står i forhold til utdanning og kunnskap.
    Tror dette med staus hedligvis er et utdøende fenomen, for hvorfor skal man se på enkelte grupper som mer "verdt" enn andre?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det er vel delvis dine ord når du antyder at han kanskje hadde rett..?
    Og status hva i alle dager er det og hvem bestemmer hvem eller hva som gir/er status?
    Før hadde lensmannen, presten og legen status, og med tanke på statusen til disse yrkene i dag vil jeg vel si at det er legene som har klart seg best.
    Håper og tror ellers at ingen i dag velger yrke ut i fra status.
    Jeg har aldri hverken sagt eller ment at leger generelt er arrogante, min personlige erfaring er vel at de hverken er bedre eller verre enn andre mennesker på noen plan, men vil tro at de opplevelsene jeg har hørt om kanskje nettopp kommer av dette behovet en del eldre mannlige leger muligens har for å beholde denne statusen. Poenget var i alle fall kun å få frem at forskjellen mellom leger /sykepleier/ hjelpepleiere osv ikke er noe nytt, men alltid har vært der, sannsynligvis i større grad før enn nå.
    At dette kun gjelder i denne bransjen tror jeg heller ikke, det er vel generelt sånn at de som synes at deres staus er hevet over endel andres har en tendens til å opptre en smule arrogant.
    Så kan man jo lure på hva det egentlig er som gir status i dag. Er det lang utdanning, høy lønn, eller hva som gir mest status? En professor på universitetet med lang utdannelse, lang erfaring og doktorgrad har en lønn som overhodet ikke står i forhold til utdanning og kunnskap.
    Tror dette med staus hedligvis er et utdøende fenomen, for hvorfor skal man se på enkelte grupper som mer "verdt" enn andre?
    Leger er ikke verre enn andre. De har en viktig jobb med et usedvanlig stort ansvar, og dette må naturligvis gjenspeiles i en høy lønn.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Leger tjener overraskende mer enn andre grupper med tilsvarende lang utdanning. Bare sjekk skattelistene. Dette har de fått til pga ordninger forhandlet frem av en sterk fagorganisasjon. Hvis du ser på nominell lønn eller grunnlønna til en lege, så er ikke den noe spesielt. Pengene ligger i ordninger som legeforeningen har vært smarte nok til å få til. Anledning til å drive privat samtidig med off. ansettelse og rause tillegg for spesielt arbeid, mulighet for å jobbe mye i perioder osv. Ordninger som andre ikke har. De har dessuten vært smarte til å begrense antall utdannede leger slik at det ikke blir for mange av de. Da vil lønna gå ned. Sist men ikke minst så skvises kvinnelige legestudenter ut gjennom ufine uformelle metoder. Leger vil ikke ha kvinnelønn!

Så kan du si at de har mye ansvar, og det er riktig, men det er mange som har mye ansvar i samfunnet vårt.

Jeg har likevel mere sympati med leger enn med moderne ledere.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei jeg synes selvsagt ikke at leger er verre enn andre, takk og pris for at vi har leger, og jeg unner de å tjene bra. Det var dette status-punktet som irriterte meg, og jeg er ellers enig med Karl i at legeforeningen har klart å sørge for at de klarer seg bedre enn de fleste ved f.eks å sørge for at det ikke utdannes for mange. Men mange jobber mye, og fortjener helt klart lønnen de har.

På den annen side, vet ikke om noen så programmet på nrk1 i går om plastiske operasjoner( i Danmark). Bare 1 av 15 klinikker sa nei til å operere en normal 17-år gammel jente (silikon) og det var ellers løgn og bevisst feilinformasjon om bivirkinger, skader, komplikasjoner som følge av operasjoner. Skremmende.
    At leger sitter og lyger sine pasienter opp i ansiktet, kun for å selv tjene gode penger, det er totalt uakseptabelt.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    På den annen side, vet ikke om noen så programmet på nrk1 i går om plastiske operasjoner( i Danmark). Bare 1 av 15 klinikker sa nei til å operere en normal 17-år gammel jente (silikon) og det var ellers løgn og bevisst feilinformasjon om bivirkinger, skader, komplikasjoner som følge av operasjoner. Skremmende.
    At leger sitter og lyger sine pasienter opp i ansiktet, kun for å selv tjene gode penger, det er totalt uakseptabelt.
    Private klinikker må ha inntekter og da taes slike midler i bruk.
    Studietid/lønn er nevnt. Hvordan er det med prester? Har ikke de rimelig lang studietid?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Prester har stusselig lønn. Men de er jo ikke sterkt organisert heller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leger tjener overraskende mer enn andre grupper med tilsvarende lang utdanning. Bare sjekk skattelistene. Dette har de fått til pga ordninger forhandlet frem av en sterk fagorganisasjon. Hvis du ser på nominell lønn eller grunnlønna til en lege, så er ikke den noe spesielt. Pengene ligger i ordninger som legeforeningen har vært smarte nok til å få til. Anledning til å drive privat samtidig med off. ansettelse og rause tillegg for spesielt arbeid, mulighet for å jobbe mye i perioder osv. Ordninger som andre ikke har. De har dessuten vært smarte til å begrense antall utdannede leger slik at det ikke blir for mange av de. Da vil lønna gå ned. Sist men ikke minst så skvises kvinnelige legestudenter ut gjennom ufine uformelle metoder. Leger vil ikke ha kvinnelønn!

Så kan du si at de har mye ansvar, og det er riktig, men det er mange som har mye ansvar i samfunnet vårt.

Jeg har likevel mere sympati med leger enn med moderne ledere.
    Tull. Tallene på skattelistene sier mer om antall arbeidstimer enn om timelønn.
    Når det gjelder at ikke alle har mulighet for å jobbe ekstra; tull det også. Alle kan kjøre taxi, selge pølser, jobbe som dørvakter på helg eller hva som helst. Det er bare det at "ingen" vil, fordi folk flest har nok med 100% jobb. Kan love deg at mange leger gjerne skulle ha byttet ut endel av lønna mot mindre pålagt arbeidsbelastning. Du snakker jo som om legene er annerledes enn andre, det er de ikke, og er like glad i familien sin, ferier, hytteturene, båtturene og de koselige hjemmekveldene som deg og alle andre.

Litt korttenkt å misunne leger (og endel andre yrkesgrupper) sin høyere lønn enn snittet synes jeg, til det ligger det altfor mye private offer under.
    Ja, den er nesten litt pinlig vil jeg si, denne misunnelsen som kommer for en dag her og der overfor folk som ligger høyere på skattelista enn en selv. Skulle nesten tro at de som fremmer slik misunnelse uten å skjønne bakgrunnen for lønna var svært så opptatt av penger?
    Til påstanden at kvinnelige studenter skvises ut... det var første gang jeg hørte. Jeg har selv studert medisin, og hadde mange venninner under studiet, kan ikke si at vi merket noe til det.. tvert om er det omlag 50% kvinneandel på studiet har jeg hørt.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn