Det er ikke mine ord, og jeg har ikke til hensikt hverken å forsvare de eller argumentere mot de. Like fullt har yrket sunket i status, av grunner jeg ikke har noen interesse av å fundere på.
Dine sykepleiervenner som synes leger er altfor arrogante; gjelder dette leger generelt som mennesker?Nei dette ble litt galt vel?
Det er iallefall så altfor tydelig at du ikke kjenner mange... og frankly my dear; denslags generaliserte og injurierende personlighetskarakteristikker av hele grupper mennesker på så sviktende grunnlag er det kanskje lurest å holde unna åpne internettfora.
Mvh Vidar P
Det er vel delvis dine ord når du antyder at han kanskje hadde rett..?
Og status hva i alle dager er det og hvem bestemmer hvem eller hva som gir/er status?
Før hadde lensmannen, presten og legen status, og med tanke på statusen til disse yrkene i dag vil jeg vel si at det er legene som har klart seg best.
Håper og tror ellers at ingen i dag velger yrke ut i fra status.
Jeg har aldri hverken sagt eller ment at leger generelt er arrogante, min personlige erfaring er vel at de hverken er bedre eller verre enn andre mennesker på noen plan, men vil tro at de opplevelsene jeg har hørt om kanskje nettopp kommer av dette behovet en del eldre mannlige leger muligens har for å beholde denne statusen. Poenget var i alle fall kun å få frem at forskjellen mellom leger /sykepleier/ hjelpepleiere osv ikke er noe nytt, men alltid har vært der, sannsynligvis i større grad før enn nå.
At dette kun gjelder i denne bransjen tror jeg heller ikke, det er vel generelt sånn at de som synes at deres staus er hevet over endel andres har en tendens til å opptre en smule arrogant.
Så kan man jo lure på hva det egentlig er som gir status i dag. Er det lang utdanning, høy lønn, eller hva som gir mest status? En professor på universitetet med lang utdannelse, lang erfaring og doktorgrad har en lønn som overhodet ikke står i forhold til utdanning og kunnskap.
Tror dette med staus hedligvis er et utdøende fenomen, for hvorfor skal man se på enkelte grupper som mer "verdt" enn andre?