Privatisering av offentlig eie?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Vidar P:
    Ja det er vel misunnelse du må kalle det når du ikke ser den urimeligheten som ligger at leger har spesielt bedre økonomiske vilkår enn andre. Å mene noe annet ville jo være å inrømme at jeg har rett. Nå er jeg ikke særlig misunnelig av meg, men jeg vil ikke prøver å overbevise deg om det. Jeg tror ikke det går. At dere leger har det fett økonomisk plager meg lite, men jeg synes ikke det er rettferdig.

Det er nok ikke så lett i dette spredtbygde landet å få seg tilleggsjobber som du beskriver. Kanskje i de større byene.

Du abonnerer nok på Aftenposten. Det har vært noen artikler og debatter om kvinner i legestudiet der. Jeg kjenner ei som ga opp og hoppet av. Hun hadde bare et år igjen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    At dere leger har det fett økonomisk plager meg lite, men jeg synes ikke det er rettferdig.
    Jeg tror jeg kjenner deg bedre enn som så, karl; jeg vet at du ikke er dum, nå tror jeg du spiller litt  ;)
    Del inntekt på antall timer, det er ikke verre enn det. Da vil du se at sykehusleger ikke akkurat kommer godt ut.
    Du snakker om rettferdig; jeg synes ikke det er rettferdig at du kan gå hjem etter endt vanlig arbeidsdag og ha fri hver eneste kveld, helg og natt, mens andre er pålagt vakter, overtid og all annen elendighet. Det skulle bare mangle at ikke slikt røveri av ens private fritid blir godt betalt; ja det er sågar altfor lite betalt. Man lever bare en gang.

Du abonnerer nok på Aftenposten. Det har vært noen artikler og debatter om kvinner i legestudiet der. Jeg kjenner ei som ga opp og hoppet av. Hun hadde bare et år igjen
    Er det denne jenta du baserer påstander om systematisk utskvising på? Nei karl, det mener du ikke?  :D
    Det er over 50% kvinneandel på studiet, og det bedrives ikke systematisk kjønns-utskvising. Så enkelt er det. ;) Ikke tro på alt du leser i avisa.

Mvh Vidar P

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Tull. Tallene på skattelistene sier mer om antall arbeidstimer enn om timelønn.
    Når det gjelder at ikke alle har mulighet for å jobbe ekstra; tull det også. Alle kan kjøre taxi, selge pølser, jobbe som dørvakter på helg eller hva som helst. Det er bare det at "ingen" vil, fordi folk flest har nok med 100% jobb. Kan love deg at mange leger gjerne skulle ha byttet ut endel av lønna mot mindre pålagt arbeidsbelastning. Du snakker jo som om legene er annerledes enn andre, det er de ikke, og er like glad i familien sin, ferier, hytteturene, båtturene og de koselige hjemmekveldene som deg og alle andre.

Litt korttenkt å misunne leger (og endel andre yrkesgrupper) sin høyere lønn enn snittet synes jeg, til det ligger det altfor mye private offer under.
    Ja, den er nesten litt pinlig vil jeg si, denne misunnelsen som kommer for en dag her og der overfor folk som ligger høyere på skattelista enn en selv. Skulle nesten tro at de som fremmer slik misunnelse uten å skjønne bakgrunnen for lønna var svært så opptatt av penger?
    Til påstanden at kvinnelige studenter skvises ut... det var første gang jeg hørte. Jeg har selv studert medisin, og hadde mange venninner under studiet, kan ikke si at vi merket noe til det.. tvert om er det omlag 50% kvinneandel på studiet har jeg hørt.

Mvh Vidar P

I Norge er missunnelsen sterkere enn kjønnsdriften.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Vidar P:

Ha, ha, hvordan kan du kjenne meg noe særlig - vi har jo bare hatt noen debatter på nettet.  Som sagt vet jeg at dere leger har anledning til å jobbe mere enn andre, og at dere bruker den ordningen - mot temmelig god betaling. Noen av legene synes nok at pålagt overtid er en plage, men dette er pga overenskomster i regi av legeforeningen. Dessuten er det et resultat av legeforeningens kontroll med antall som tas inn på legestudiet, for få leger gjør at det utløses behov om overtid for å dekke arbeidsmengden i sykehusene. Men denne kontrollen med studieplassene er vel avviklet nå.

Nei, denne jenta (kjenner faktisk to med samme erfaring, men den andre ga ikke opp) er ikke omtalt i noen aviser. Aftenposten skrev en del om dette for et par år tilbake, og det var flere som hadde hatt opplevelsen av å være uvelkommen pga kjønn. Jeg tror det  er bedre nå, da legeforeningen har tatt signalene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du synes å mene å vite veldig mye om hvordan livet arter seg for leger, karl? Er du lege selv kanskje? Eller er noen i nær familie det?
    Jeg må bare si at du er totalt på viddene når det gjelder arbeidsbelastning og også legeforeningen.
    Det er ikke legeforeningen som bestemmer hvor mange det skal være plass til på studiet, og det er heller ikke legeforeningen som avgjør hvem som skal skvises ut og ikke. Ei heller er det legeforeningens "overenskomster" som dikterer pålagt arbeidsmengde.

Disse fantasiene dine om hvordan livet og verden er for en annen yrkesgruppe enn deg selv, er ikke så interessant å diskutere når du i utgangspunktet inntar en allvitende holdning. Jeg ER faktisk lege, og kunne ha fortalt deg litt av hvert om hvordan det er. Men du vil jo heller fortelle MEG det... nei, det blir litt vagt dette karl.

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Nei jeg er ikke lege, men jeg har jobbet tett på og samarbeidet med leger i to og et halvt år på to større sykehus i Osloområdet

Jeg snakker om legeforeningens påvirkning inntil nylig. Jeg tror forrige regjering tok noen grep og rettet noe av misforholdet.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Pålagt overtid? Er det det samme som planlagt overtid? Jammen, det er jo ikke lov. En fagforening og arbeidsgiver kan inngå en avtale om utvidet overtid og den skal godkjennes av arbeidstilsynet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn