Gratulerer! D38 har vært min foretrukne høyttaler i ti år. Trenger ikke å lete etter noe annet
I lige måte! Jeg har hatt mine i 10 år nå, blir ikke byttet ut!
M
Hvordan låter D38 med Tempest?
Tja, det er veldig vanskelig å beskrive lyd..
Rogue Audio Tempest 2 er en veldig "ærlig" forsterker som responderer voldsomt på rørbytte og tube-rolling..
Den låter ikke spesilet rør-aktig med rørene som kommer fra fabrikk(Sovtek).
Jeg bruker nå Shuguang Golden Dragon KT88, og Genalex Gold Lion B759(ecc83/12ax7).
Da spiller den med større glød, dynamikk og bredde/høyde. Den "skinner" mer på vokaler og blir fastere i fisken nedover.
Sammen med D38 blir dette en god match.
De er på en måte litt like, D38 og Tempest 2. De responderer voldsomt på partner
I og med at Tempest 2 har passiv forforsterkning så bruker jeg Cary 303/300 med balansert signal ut(6v) og RCA inn på Tempest. Da har jeg høyt nok gain til å slippe å skru knotten helt rundt.. Jeg spiller som regel nokså høyt ved lytting, og volumknappen står vel ved ca kl 13.
I forhold til solid state, så syns jeg rør får ProAc høyttalere til å åpne seg voldsomt i mellomtonen, det synger ut, og det blir høyere troverdighet i opptakene. Dette har sikkert mye med hvilken ss forsterker du velger, men på det jeg har prøvd har rør fungert best.
D38 går jo kjellerdypt(målt 25Hz her i stua), og dette er jo fint, men jeg liker å ha litt snert i mellombassen, og der er det viktig hva slags utgangsrør en velger..
For å få åpenhet i mellomtonen og toppen har 12ax7 rørene stor betydning syns jeg. Sovtek og JJ imponerer ikke så veldig, elektro-harmonix ble litt "grå", mens Svetlana, Mullard og Gold Lion fungerer bra. Har ikke prøvd så mye NOS utenom Mullard..
Jeg syns det spiller bra her nå, men skilletrafoen gikk føyken for et par måneder siden. En ny er på vei, så da blir det vel saker igjen!
God Jul!
M