ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Mye på salg hos Tor nå,pga av han skal skalere ned på butikken.
    Skal jo ha under halvparten av hva han har nå.
    Så det er mye på salg,men er usikker på om det er noe ProAc igjen der...??
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Prøver enda en gang : Finnes det noen der ute som kan gi meg tips om hvor det kan ha forekommet
    en test av Response D 80 ? ? Noen nevnte på denne tråden for kort tid siden at alle Response D -modellene
    har vært tested flere ganger i hifi pressen. Jeg leste en nokså lettvint / lite grundig norsk test av D 28, samt en
    meget grundig test av D38 i Hi-Fi Plus. Men jeg har ikke kunnet oppdrive noen test av mine egen høytt. D 80.
    Hvor kan dette finnes ?? Svært interessert i snarlig svar!!
    Med vennlig hilsen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Overraskende få tester av response D serien :-\. Har etterlyst tester selv. Har en mengde blader fra siste 1 1/2 året men ingen tester å se. Ja, D28 testen i Fidelity var altfor lite grundig dessverre. Finnes nok tester i blader som er noen år gamle. I hvilken utgave fant du testen av D38?
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Kjedelig at det er så tester ja,selv om det ikke hadde noe å si for mitt valg.
    Jeg testet selv ;D
    Brukte lang tid og mange lytterunder i demo rom i Oslo /Drammen.

    Men å lese tester er alltid gøy :D
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Test av Proac D 38 finnes i Hi-Fi Plus nr 39. Hele testen finnes også på ProAc`s nettside under D 38.
    Jeg fikk selvsagt en grundig prøvelytting av mine D 80 før kjøp, og har fått god tid til " innkjøring" siden
    mars mnd. Likevel hadde det vært interessant å høre hva såkalte eksperter mener om D 80.
    Forunderlig at det ikke er mulig å finne en eneste test av dem.
    Vennlig hilsen
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Det skulle vært artig å lest en test av dem ja. Jeg sendte en liten forespørsel til ProAc nå, så får vi se om de svarer. :)

    Hvilke komponenter bruker du sammen med dine O.P.K.?


    Mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Mit anlegg består av : Proac D 80, Bryston 7BSST, PS Audio forforst. med separat strømforsyning,
    Electrocomp. CD ( forbedret 3 ganger), Kabler: Audioquest Cheetah, Panther og Gibraltar
    Jeg er svært fornøyd med D 80 og sammensetn. av anlegget ellers !! Tor hos Lyric
    vil helst at jeg bytter til Wireworld kabler, men jeg tviler på om det har noen hensikt.
    Man må nok skyhøyt opp i pris for å forbedre lyden marginalt.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    O.P.K. skrev:
    Mit anlegg består av : Proac D 80, Bryston 7BSST, PS Audio forforst. med separat strømforsyning,
    Electrocomp. CD ( forbedret 3 ganger), Kabler: Audioquest Cheetah, Panther og Gibraltar
    Jeg er svært fornøyd med D 80 og sammensetn. av anlegget ellers !! Tor hos Lyric
    vil helst at jeg bytter til Wireworld kabler, men jeg tviler på om det har noen hensikt.
    Man må nok skyhøyt opp i pris for å forbedre lyden marginalt.


    Har også god erfaring med Audiquest sine kabler!

    Kjørte Lapitz rund baut før, men bytta de inn :'(
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    O.P.K. skrev:
    Mit anlegg består av : Proac D 80, Bryston 7BSST, PS Audio forforst. med separat strømforsyning,
    Electrocomp. CD ( forbedret 3 ganger), Kabler: Audioquest Cheetah, Panther og Gibraltar
    Jeg er svært fornøyd med D 80 og sammensetn. av anlegget ellers !! Tor hos Lyric
    vil helst at jeg bytter til Wireworld kabler, men jeg tviler på om det har noen hensikt.
    Man må nok skyhøyt opp i pris for å forbedre lyden marginalt.
    Høres ut som et spennende anlegg dette ja! Hvor stort er rommet ditt forøvrig? Har du gjort mye ifbm demping/diffusjon av rommet? Noen bilder kanskje? ;)

    Mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    D 80 er plassert i eget rom, stor stue på godt og vel 45 kvadrat, delt av delvis av peis, full høyde under
    høyt skråtak. Her er det luftig nok, materialer i tre overalt. Ingen spes. demping utenom et par store gulvtepper.
    Ingen tvil om at dette funker utmerket ! Ca. 3 meter mellom høytt. Sitter gjerne i toppen av en likesidet trekant,
    eller litt nærmere. For optimal " soundstaging " og "imaging " er D 80 svært kresen. Bruker Proac spikes og Atacama
    " spike-shoes " Alt i alt et glimrende resultat. Og dette er ikke skryt !!
    Mvh.
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Kommer nettopp fra Mari Boine konsert(Varangerfestival). Sitter nå og hører på cd med MB. D38 kom i hus for kort tid siden. Lyden fra konserten er nifst gjenskapt via D38. Tidligere hadde jeg D15 som jeg var meget godt fornøyd med. Men D38 er en annen divisjon. Det er utrolig hva hva man får for stadig mere penger. Hvor skal dette ende?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med nye høyttalere! ProAc har noe for mange forskjellige budsjetter. :)

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    salt_lake skrev:
    Kommer nettopp fra Mari Boine konsert(Varangerfestival). Sitter nå og hører på cd med MB. D38 kom i hus for kort tid siden. Lyden fra konserten er nifst gjenskapt via D38. Tidligere hadde jeg D15 som jeg var meget godt fornøyd med. Men D38 er en annen divisjon. Det er utrolig hva hva man får for stadig mere penger. Hvor skal dette ende?
    Gratulerer! Jeg håper jeg kan følge ditt eksempel en vakker dag. Kan du fortelle mer om forskjellene? Hva matcher de dem med?
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Forskjellen mellom D15 og D38 er oppløsningen, 3D og bass. D15 var i min stue vanskeligere å plassere enn D38. D 15 kunne lett bli for feit eller for bleik i bassen. D 38 trenger selvfølgelig også luft rundt seg, men er hos meg lettere å plassere. Jeg har tidligere hatt en sub som ikke var lett å få til å spille bra. Derfor var jeg litt redd for bassen. Høytalerene står 110cm fra bakvegg (baffel) og venstre ht 100cm fra sidevegg. Høyre ht står ca 450cm fra sidevegg. Stua er L formet. De står 335cm fra hverandre( målt fra midt på front). Skrånende tak-330cm på det høyeste. Normalt møblert med salong og bøker. Panel i tak og på en vegg, tapet på 3 vegger og parkett på gulv. Ingen justeringer mht. lyd. Og det SPILLER
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    I det siste har jeg eksperimentert mye med plassering. Mine erfaringer så langt er at det er lettere å plassere D38 enn D15. En annen "oppdagelse" jeg gjorde var at el-comp ikke ble for blaut. Nå er det dramatikk der det før var symbolikk!!!
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    D38 er meget bra den , det var den jeg trudde jeg kom til å gå for.
    Syns bare at den kanskje har litt lite trykk i bassen .
    Legg merke til kanskje ;) :D
     

    holms

    Fersking
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Antonx skrev:
    Er det noen grunnlag for å starte en slik tråd mon tro?
    Jeg vet ikke hvor mange ProAc eiere det finnes blant medlemenne her på sentralen.

    Jeg teste meg frem til at ProAc Studio 140 var den jeg likte best i prisklassen under 20k. Tross dette synes jeg Response serien er et ganske stort sprang fremover. Jeg ser at det er enormt sprang i pris oppover i serien hvor D 100 (D for dynamic) ender på 186.880,- hos Lyric. Gosh... vi har en lang vei å gå, hehe.

    Jeg er foreløpig veldig godt fornøyd med min ProAc men jeg regner med at det er vanlig å bli mere kritisk når man har "landet"? Irriterer meg først og fremst over alle dårlige studio-opptak...ahh.. jeg må nok lete mere intenst etter de gode innspillingene!

    Det eneste er at jeg gjerne skulle ha hatt er mere punch i bassen og kanskje litt hurtigere bass? Men de går dypt med veldig god definisjon tror jeg. Det beste med dem er naturtrohet synes jeg.

    Hva tror dere er det svakeste ledd i kjeden min? Hva burde jeg bytte ut når oppgraderingsspøkeølset kommer? Skulle tro det er CD-spilleren men kan ikke skjønne annet at den vå være meget god i forhold til prisen (7k).

    Hva matcher dere ProAc med? Erfaringer?
    Hva står ProAc for egentlig?
    Og filosofien deres? Hjemsted?
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    holms skrev:
    Antonx skrev:
    Hva matcher dere ProAc med? Erfaringer?
    Hva står ProAc for egentlig?
    Og filosofien deres? Hjemsted?

    Jeg syns Cary matcher ProAc på en veldig spillende og musikalsk måte.
    Og jeg syns jeg har veldig mye lyd pr krone, men nå er alt hos meg kjøpt brukt eller demo salg, evt, butikksalg .
    http://www.proac-loudspeakers.com/

    Engelsk kvalitet ;D
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vil fremdeles være ProAc-venn, og duverden så lett de er å selge!

    Nå går jeg til andre jaktmarker, slik er det jo med alt, selv om man er 99% fornøyd, er det artig med noe nytt, slik det er med bil, hus osv... ;)

    Skal heller ikke se bort fra at ProAc blir valgt en annen gang i framtiden.


    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Hvem har D-100 her ?
    Lurer litt på hvordan andre har plassert de . .
    I forhold til rommet og avstander og sånt , har ekstra dempematrialet ?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Er vel ikke så mange par med D100 her i landet antakelig. Har du jobbet mye med plassering og demping hos deg? Du kan ta en titt på tråden om anlegget mitt. Jeg har hatt store framskritt etter demping hos meg. ProAc er kult! ;D

    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Det neste jeg må gjøre er demping, helt klart!
    Leste posten om anlegget ditt nå ;D
    Må bare få betalt nettfilteret,kablel, og "stands" for monoblokkene først :)
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Hei

    JEg har D25. Det er helt klart de beste høytalleren jeg har hatt.
    Jeg har hatt mye. Focal (cobalt S, Electra BE), flere B&W, flere PSB, EC, Enegy m.m og hørt det meste.
    Det som er hemmeligheten med disse høytallerene er balanse. Aldri hørt en mer balansert høytaller. Vanvittig ro, stresser aldri, flott 3D, flott diskant, flott mellomtone, flott bass, alt stemmer.
    Må bare si at dette er høytalleren som blir hos meg. Kjempe fornøyd med lyden.
    Har hatt disse i ca. 3 mnd. og bare koser meg hver gang jeg setter på musikk :)
    De spiller fantastisk bass, men det er godt og ha litt hjelp nedover av min trofaste REL Stadium III. Høytalleren har tross alt kun ett element som skal levere bass og mellomtone. Men fy så godt den gjør det. Helt utrolig.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    OldBoy skrev:
    pm skrev:
    ....

    Er det noen som har synspunkter på hvordan ProAc tritower vil gjøre seg sammen med Primare I30 og CD21, gjerne sammenlignet med system audio i denne combo'n.

    mvh
    Preben
    ProAc og Primare er generelt en dårlig match, synes jeg. ProAc trives ikke godt sammen med Primares litt fyldige og avslappede lydsdignatur.

    Etter min mening skal ProAc ha en stram elektronikk. Som for eksempel Bryston, Hegel og DP. Ja, jeg har akkurat hørt ProAc sammen med Lyngdorf. En utmerket kombinasjon.

    Masse krefter og stramhet + ProAc = godlyd.
    JEg hadde Lyngdorf sin integrerte forsterker. SDAI 2175.
    Den ble veldig kjedelig med D25.
    Jeg har Primare DVD30. Den funker helt utrolig bra med D25.
    Er ikke helt enig med det du sier om primare.
    Men jeg er mest glad i spillerene til primare, så vet ikke hva du har hørt.
    Bladelius Thor mk2, primare dvd30 funka som fy!!
    Du har helt sikkert rett i at DP og Hegel er bra match også.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    nikosidis skrev:
    OldBoy skrev:
    pm skrev:
    ....

    Er det noen som har synspunkter på hvordan ProAc tritower vil gjøre seg sammen med Primare I30 og CD21, gjerne sammenlignet med system audio i denne combo'n.

    mvh
    Preben
    ProAc og Primare er generelt en dårlig match, synes jeg. ProAc trives ikke godt sammen med Primares litt fyldige og avslappede lydsdignatur.

    Etter min mening skal ProAc ha en stram elektronikk. Som for eksempel Bryston, Hegel og DP. Ja, jeg har akkurat hørt ProAc sammen med Lyngdorf. En utmerket kombinasjon.

    Masse krefter og stramhet + ProAc = godlyd.
    JEg hadde Lyngdorf sin integrerte forsterker. SDAI 2175.
    Den ble veldig kjedelig med D25.
    Jeg har Primare DVD30. Den funker helt utrolig bra med D25.
    Er ikke helt enig med det du sier om primare.
    Men jeg er mest glad i spillerene til primare, så vet ikke hva du har hørt.
    Bladelius Thor mk2, primare dvd30 funka som fy!!
    Du har helt sikkert rett i at DP og Hegel er bra match også.
    Jeg var ikke klar nok i mitt innlegg.

    Det jeg prøvde å få frem var at jeg synes at Primares FORSTERKERE generelt ikke går veldig godt sammen med ProAc. Derimot har jeg få betenkeligheter med hensyn til Primares øvrige elektronikk, herunder deres forforsterkere, CD-spillere og DVD-spillere. Men de største og dyreste ProAc'ene fortjener enda bedre elektronikk.

    Med hensyn til å bruke en Lyngdorf SDAI-2175 sammen med D25, er jeg helt enig med deg. Det er nok litt "billig" elektronikk til såpass krevende høyttalere. Jeg har derimot hørt TDA-2200 sammen med D15, og det var i hvert fall ikke kjedelig.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Det er nok spillerene til primare som skårer høyest.
    Forsterkerene er rett og slett ikke gode nok til høytallre av D25 sin klasse.
    Helt enig med deg der :)

    Spennende og høre at Lyngdorfen fungerte så bra.
    Var det noe av det bedre du har hørt med proac ?
    Kanonmatch ?

    Den integrerte som jeg hadde (SDAI2175) var detaljert og kraftig, men
    fikk ikke frem klangfarvene i musikken og overtonene på samme måte
    som en del andre. Den var også litt for høflig for min smak. Det var liksom
    ikke nok futt i den. Har litt på føelsen at det er litt typisk for digital-forsterkning.
    Men bevares, en kjempe bra forsterker.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    OldBoy skrev:
    nikosidis skrev:
    OldBoy skrev:
    pm skrev:
    ....

    Er det noen som har synspunkter på hvordan ProAc tritower vil gjøre seg sammen med Primare I30 og CD21, gjerne sammenlignet med system audio i denne combo'n.

    mvh
    Preben
    ProAc og Primare er generelt en dårlig match, synes jeg. ProAc trives ikke godt sammen med Primares litt fyldige og avslappede lydsdignatur.

    Etter min mening skal ProAc ha en stram elektronikk. Som for eksempel Bryston, Hegel og DP. Ja, jeg har akkurat hørt ProAc sammen med Lyngdorf. En utmerket kombinasjon.

    Masse krefter og stramhet + ProAc = godlyd.
    JEg hadde Lyngdorf sin integrerte forsterker. SDAI 2175.
    Den ble veldig kjedelig med D25.
    Jeg har Primare DVD30. Den funker helt utrolig bra med D25.
    Er ikke helt enig med det du sier om primare.
    Men jeg er mest glad i spillerene til primare, så vet ikke hva du har hørt.
    Bladelius Thor mk2, primare dvd30 funka som fy!!
    Du har helt sikkert rett i at DP og Hegel er bra match også.
    Jeg var ikke klar nok i mitt innlegg.

    Det jeg prøvde å få frem var at jeg synes at Primares FORSTERKERE generelt ikke går veldig godt sammen med ProAc. Derimot har jeg få betenkeligheter med hensyn til Primares øvrige elektronikk, herunder deres forforsterkere, CD-spillere og DVD-spillere. Men de største og dyreste ProAc'ene fortjener enda bedre elektronikk.

    Med hensyn til å bruke en Lyngdorf SDAI-2175 sammen med D25, er jeg helt enig med deg. Det er nok litt "billig" elektronikk til såpass krevende høyttalere. Jeg har derimot hørt TDA-2200 sammen med D15, og det var i hvert fall ikke kjedelig.
    Lyngdorf har kjørt demo med SDA-2175 og DPA-1 på dyrere høyttalere enn Proac D25.
    Forøvrig opplever jeg SDAI og TDA som like klangmessig men TDA er en mer vellydende forsterker.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel samme forsterker, men SDAI er integrert, og jeg har veldig på føelsen av at pre.ampen i SDAI kunne vært en del bedre. Testa pre.out fra SDAI til en svindyr Adyton amp. og det funka ikke veldig bra. Jeg kjente igjen lyden fra SDAI.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Jurassic skrev:
    Lyngdorf har kjørt demo med SDA-2175 og DPA-1 på dyrere høyttalere enn Proac D25.
    Forøvrig opplever jeg SDAI og TDA som like klangmessig men TDA er en mer vellydende forsterker.
    Helt enig med deg. Jeg tror faktisk at Lyngdorf effekttrinnet SDA-2175 kan matche det meste, hvis bare signalkvaliteten og elektronikken forøvrig er på topp.

    Men det kommer litt an på hvordan man vil ha ProAc-lyden. Jeg foretrekker den litt tørr og stram, mens andre liker den litt runde ProAc-klangen som man vanligvis hører.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    nikosidis skrev:
    .......

    Spennende og høre at Lyngdorfen fungerte så bra.
    Var det noe av det bedre du har hørt med proac ?
    Kanonmatch ?

    Den integrerte som jeg hadde (SDAI2175) var detaljert og kraftig, men
    fikk ikke frem klangfarvene i musikken og overtonene på samme måte
    som en del andre. Den var også litt for høflig for min smak. Det var liksom
    ikke nok futt i den. Har litt på føelsen at det er litt typisk for digital-forsterkning.
    Men bevares, en kjempe bra forsterker.
    Jeg tror at Lyngdorf SDA-2175, med en bra forforsterker og et bra signal, vil kunne fungere bra med i hvert fall de mindre ProAc'ene. Den integrerte SDAI-2175 stiller jeg meg litt mer tvilende til. Bra den; til prisen er den vel bortimot et kupp, men det er nå tross alt en viss sammenheng mellom pris og ytelse, da.

    Men D15 og TDA-2200 var noe jeg kunne ha levd med lenge. Overraskende bra. Men så liker jeg ProAc best når de spiller litt stramt og med punch.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    OldBoy skrev:
    Men så liker jeg ProAc best når de spiller litt stramt og med punch.
    Det er mitt ideal også. :) Har du noen preferanser for effektforsterkere på de litt større ProAc modellene i så måte? De eneste jeg har hørt er ProAc D80 (mine egne) med Hegel H200 og nå Bryston 4B-SST. Bryston spiller endel strammere og kvikkere enn H200 i min mening.

    Mvh
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    toref skrev:
    OldBoy skrev:
    Men så liker jeg ProAc best når de spiller litt stramt og med punch.
    Det er mitt ideal også. :) Har du noen preferanser for effektforsterkere på de litt større ProAc modellene i så måte? De eneste jeg har hørt er ProAc D80 (mine egne) med Hegel H200 og nå Bryston 4B-SST. Bryston spiller endel strammere og kvikkere enn H200 i min mening.

    Mvh
    Hvis vi skal holde oss til transistorverden: Bryston. Til D80 må man muligens gå ett hakk opp fra 4B-SST, som jeg bare har hørt på D25 og D28. DP og ProAc synes jeg også låter fortreffelig, selv om jeg heller ikke har hørt kombinasjonen DP + D80. Det skyldes vel at det er altfor få D80 der ute. Eller DP'er. Hva vet jeg?.....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og Sugden A21SE burde prøves på minstemann :). Jeg er i allefall kjempefornøyd. Det er visst en utbredt kombi i England.

    Det har blitt snakket om fra før men i går satte jeg på noen nye skiver fra en sjanger jeg nesten ikke hører på lengre.
    Tool og Nirvana. Jeg savner driv og trøkk fra ProAc´ene. Dette synes jeg er musikk hvor de avslører en svakhet men samtidig legger jeg ikke merke til dette med akustisk musikk og andre gode innspillinger. Har noen jazzplater med mye trommer og det er godt driv med dem. Det som skiller platene mye er dynamikken. Jazz platene har meget god dynamikk mens Tool og Nirvana samt de fleste andre i denne sjangeren er temmelig "flate". Hva tenker dere om dette?

    En annen ting jeg lurer på er om høyttalere med flere elementer takler dynamikkfattige plater bedre enn de som bare har et element?
    Jeg synes D15 trøkker som den skal og har et ganske korrekt bassmengde på gode innspillinger men den blir blodfattig nederst om dynamikken mangler.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes dette er et interessant spørsmål Lyngen! Lenge har jeg tenkt at grunnen til at kompleks og aggressiv musikk mangler driv kan ha med "overskuddet" til høyttaleren å gjøre. Du nevner at antall elementer kan ha innvirkning, og det tror jeg du har delvis rett i. Nå vet jo ikke jeg hva du legger i begrepet jazz her, men f.eks. en jazz trio har som oftest mer "plass" mellom hvert instrument (i tid og toneleie) enn en hardrock gruppe som Tool der ting går mye fortere og de legger på flere lag i lydbildet (flere gitarer med vreng og andre effekter). En høyttaler der ett element skal sørge for både lydtrykk og dynamikk i et stort frekvensspekter får en tøff jobb her. Den vil derimot kunne takle enklere arrangementer mye bedre - der det skjer mindre samtidig.

    Når det er sagt så tror jeg at mange rock plater er spilt inn med mye kompresjon i utgangspunktet for å tekkes kjøperne med rimeligere anlegg. Dette synes jeg f.eks. Nirvana's "Nevermind" er et eksempel på. Man hører det ganske godt på de låtene som starter rolig, eller med bare ett instrument. Det høres temmelig bra i starten, og så forsvinner definisjonen og "kroppen" til instrumentene når hele gjengen setter igang for full. Plata er forøvrig en så fundamental del av ungdomstia mi at jeg liker den åkkesom, da..

    Jeg tror det er litt av dette jeg merket når jeg gikk fra B&W804S til ProAc D80. D80 har større bass-elementer og et ekstra mellomtone-element. Selv ikke ProAc kan trylle, men jeg synes de får mye ut av denne "element besetningen". D80 har vesentlig mer overskudd og autoritet enn 804S hadde - i alle fall her hos meg. :)


    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    OldBoy skrev:
    toref skrev:
    OldBoy skrev:
    Men så liker jeg ProAc best når de spiller litt stramt og med punch.
    Det er mitt ideal også. :) Har du noen preferanser for effektforsterkere på de litt større ProAc modellene i så måte? De eneste jeg har hørt er ProAc D80 (mine egne) med Hegel H200 og nå Bryston 4B-SST. Bryston spiller endel strammere og kvikkere enn H200 i min mening.

    Mvh
    Hvis vi skal holde oss til transistorverden: Bryston. Til D80 må man muligens gå ett hakk opp fra 4B-SST, som jeg bare har hørt på D25 og D28. DP og ProAc synes jeg også låter fortreffelig, selv om jeg heller ikke har hørt kombinasjonen DP + D80. Det skyldes vel at det er altfor få D80 der ute. Eller DP'er. Hva vet jeg?.....
    Fint å høre meningen din uansett - selv om du ikke har hørt D80 selv. Skulle du være i nærheten av Trondheim en gang så kan vi ordne en prøvelytt. :)

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    toref skrev:
    Lenge har jeg tenkt at grunnen til at kompleks og aggressiv musikk mangler driv kan ha med "overskuddet" til høyttaleren å gjøre.
    Hva tror du mangel av "overskudd" skyldes? Kan det være en bi-effekt av at de er tunet til å gå lavt frekvens i forhold til størrelsen? Det er endel som mener ProAc mangler litt hurtighet og PR&T i bass, men jeg tror du kan ha rett i at det først og fremst opptrer når musikken blir kompleks og hurtig. Men er andre merker bedre på dette området? Synes dere at hard rock ikke passer ProAc spesielt bra?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    toref skrev:
    Lenge har jeg tenkt at grunnen til at kompleks og aggressiv musikk mangler driv kan ha med "overskuddet" til høyttaleren å gjøre.
    Hva tror du mangel av "overskudd" skyldes? Kan det være en bi-effekt av at de er tunet til å gå lavt frekvens i forhold til størrelsen? Det er endel som mener ProAc mangler litt hurtighet og PR&T i bass, men jeg tror du kan ha rett i at det først og fremst opptrer når musikken blir kompleks og hurtig. Men er andre merker bedre på dette området? Synes dere at hard rock ikke passer ProAc spesielt bra?
    Jeg tror nok litt av forklaringen er dette ja, at refleksporten er kalibrert for å gi avrunding veldig langt nede i frekvens på ProAc (ca 20Hz antakelig). Jeg har ikke sett noen målinger på ProAc, så dette er kun basert på hva jeg tror. Bassporten på D80 er et digert rør! Mine B&W804S hadde doble 6 1/2 toms basselement som jobbet mellom 38 og 350Hz. Det er stor forskjell på 20Hz og 38Hz. Og desto større spekter man forventer at elementet jobbet i, jo mere "jobb" må det også gjøre. Men på den annen side, dette gjør at ProAc leverer "hele pakka" men på en muligens noe snill måte.

    Forøvrig synes jeg at hard rock fungerer veldig bra på ProAc. :)

    Mvh
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    det som kan hjelpe litt er bruken av en god sub.
    jeg har selv REL stadium III og den gir D25 en helt annen dimensjon nedover fra ca. 50 hz
    Det som også er veldig viktig er spillern. har selv primare dvd30 men har hørt mange spillere som trøkker mye mer.
    Prøv f.eks REGA saturn. Det er en skikkelig rocker :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn