H
hobby
Gjest
Må vel si at jeg er Proac venn etter å ha ha hatt div. modeller i flere år. Har i dag D80 som jeg er veldig godt fornøyd med.
heldiggrisen Har du vunnet i lotto eller solgt husetMå vel si at jeg er Proac venn etter å ha ha hatt div. modeller i flere år. Har i dag D80 som jeg er veldig godt fornøyd med.
Hvis du går inn på www.taaimport.no, og linker deg videre til Proac vil du få alle info om begge høytalerne, men jeg mener å huske at 110 var litt mindre og lettere, men dette er jo også en award vinner i Whathifi.
Det er ganske like høytalere, men 110 er nyere, og tror nok du kan bruke den samme forsterker på begge to, men tror nok du får en hyggeligere pris (brukt) på 100, lykke til, vil ikke utdype dette noe mere, da det er bedre at du hører på disse selv.
Pato,s venner er nå oppe i 36 sider, er Proac tilhengerne slappere?. .
Hvor kjøper dere ProAc?
Har ikke vært borti disse, men lydfilosofien burde passe min smak!
Funker de bra med Krell?
Nå er vel også Respons 1 sc en modell fra ProAc som har solgt mye. Jeg har eid 1 sc siden 2001 og har prøvd den med mange ulike forsterkere. Det er en utmerket høytaler. Gi den litt plass og riktig forsterker så drar den opp et herlig lydbilde. Er det noe jeg savner litt så er det at den ikke løsner helt om man spiller for lavt. Det er vel en vanlig ting med små høytalere og lav følsomhet. Hvordan er det med dere som har andre modeller. Må man også her dra på litt før det svinger.
"Følsomhet" i forhold til output på forsterker - dette forholdet er såvidt jeg vet likt uansett hvilket inngangsignal du har, og høytalerens egenskaper er lite avhengige av hvordan potmeteret i forsterkeren er kontruert, såvidt jeg har forstått. Det som er interessant er om de større ProAc modellene også trenger å lage et visst lydtrykk før de spiller åpent og med stort lydbilde.det er vel primært et spørsmål om følsomhet sett i forhold til output på forsterker, feks er potmeteret på min yba konstruert slik at den gir jevn output helt fra lavest til høyest på volumhjulet
"Følsomhet" i forhold til output på forsterker - dette forholdet er såvidt jeg vet likt uansett hvilket inngangsignal du har, og høytalerens egenskaper er lite avhengige av hvordan potmeteret i forsterkeren er kontruert, såvidt jeg har forstått. Det som er interessant er om de større ProAc modellene også trenger å lage et visst lydtrykk før de spiller åpent og med stort lydbilde.
Da er vi mer enig. Det er dog et savn og ikke kunne få full dynamikk uten å lage ragnarokk når familien sover og du endelig har stua for seg selv...
Etter alt å dømme er det nok høyttalerene som byttes ut neste gang det skjer noe i anlegget mitt ja. Planlegger et garasjeloft-anlegg også nå, og får jeg det til å låte bra der så blir nok det go'anlegget heretter. (dvs. der de beste sakene havner) Så slipper man å ha et seriøst anlegg i en liten stue med alskens ørelapp-stoler, sofagruppe, stor tv, +++Du har i hvertfall et kjempe utgangspunkt, Sfcd'en min er en veldig god match med mine responser, men vet naturligvis ikke hvor godt den matcher andre modeller, men helt klart noe som virkelig er verdt å teste ut. Kan jo være at forsterkeren ikke har de helt samme idealer/synergier, men det finner du jo ut av. Kan være at du må tilnærme deg mer den signaturen som proac har. Uansett, synes selv den gamle 8'ern som du har er en kjempesak selv om den er litt vrien å få til, men har aldri fått en infinity til å spille musikk med sjel på samme måte som proac kan gjøre, selv om gamle infinity modeller kan være temmelig pornografiske på en del andre områder. Men, synes altså at de mangler det lille ekstra i måten de presenterer musikken på. Moro å få høre hva du synes hvis du tester ut noen proac'er. PS! Lyric i oslo er forhandleren, men bruktmarkedet er som alltid det mest lønnsomme, problemet er bare at det ikke akkurat flommer over av proac modeller (som jo er et flott tegn)
Etter alt å dømme er det nok høyttalerene som byttes ut neste gang det skjer noe i anlegget mitt ja. Planlegger et garasjeloft-anlegg også nå, og får jeg det til å låte bra der så blir nok det go'anlegget heretter. (dvs. der de beste sakene havner) Så slipper man å ha et seriøst anlegg i en liten stue med alskens ørelapp-stoler, sofagruppe, stor tv, +++
Men tilbake til ProAc. Om det er slik at de spiller musikalsk og varmt kan de jo kansje være bra match mot SF og Krell. Jeg mener SF låter jo analogt og varmt så det hadde muligens blitt litt FOR mykt og dunkelt med en typisk varmtlåtende forsterker? Eller?
Ja vi får ta det igjen når fellesferien er over, endelig er Proacene på plass igjen, og mm og cm kan gjøre mye ugang ;D.
Det var denne som startet det for meg ogsåDen første Proacen jeg hadde var tablette serien, den bitte lille jæ.... fikk meg virkelig inn på hva Proac står for.
Nydelig oppsettFøler jeg må "joine" denne tråden. Har ProAc Studio 140 jeg også. Hatt de litt over ett år, og har verken vurdert eller sett meg om etter nye høyttalere. De er noe av det beste jeg har hørt. Vurderer et nytt anlegg nr.2 med Studio 110 som høyttalere.
For bilder og kommentarer av/om mitt anlegg se denne linken:
http://avforum.no/minhifi/show.php/kenny
Vakkert, finnish'n på de høyttalerene får en stakkar til å bli helt bløt i øyaDet var denne som startet det for meg også
Siden det var litt vell langt og reise til Oslo for å høre ProAc ,bestillte jeg et par Tablette ref sig for å høre hva ProAc var gode for . Jeg testet den direkte opp mot Sonus Faber Consertino Home ,litt urettferdig kanskje med tanke på at ProAc'en var dobbelt så dyr . Selv om Sonus Faberen var endel større (kassen) hørtes ProAc'en dobbelt så stor ut ,og fyldigere med mye mer detaljer ,spesielt i bassen en super høytaler . Jeg brukte en Velodyne 12" sub til å fylle ut i bunn ,men var imponert over hvor mye bass den lille 4,5"(tror jeg) klarte å få frem . Brukte forresten en Krell 400xI på den og en Wadia 302 og en Burmester dvd som kilde .
Etter å ha levet med Tabletten i en mnd tid ga det virkelig lyst til å prøve de større ProAc'ene ,for dette var en høytaler med utrolige kvaliteter størrelsen tatt i betrakning
D15 har visstnok mere fart, rytme og punch. 1.5 er mer laidback i spillestilen.Fint at noen opprettet en slik tråd! Jeg har hatt ProAc respons 1.5 siden 1999 og er meget fornøyd. er det noen som har testet den gamle respons 1.5 mot den nye D15. Jeg er litt nyskjerrig på hvor vesentlig forskjellen er.
Jeg trodde det vanlige rådet var å bruke diskant terminalen .Hei E.I.A!
Nydelig finish! Men hva er grunnen til at du plugger høyttalerkablene i diskantterminalene? Det vanlige rådet er å bruke woofer-terminalene...
Broderen hadde ProAc Response 1,5 og de spillte aldeles nydelig i mine ører . Han foret dem med Copeland hybrid pre og 515(tror jeg) effekt ,cd spilleren var Arcam Fmj 23T .Fint at noen opprettet en slik tråd! Jeg har hatt ProAc respons 1.5 siden 1999 og er meget fornøyd. er det noen som har testet den gamle respons 1.5 mot den nye D15. Jeg er litt nyskjerrig på hvor vesentlig forskjellen er.
Solgt hus med god fortjenesteheldiggrisen Har du vunnet i lotto eller solgt huset
Ikke uenig i det, men det kan vel til tider da bli litt i det romantiske laget. Min erfaring er at en god rørpre og et kraftig transistor trinn er den beste kombinasjonen med Proac, alternativt selvsagt også kraftige rørtrinn, gjerne push-pull ala Cary CAD211.Proac + rør er også en herlig kombinasjon. Dessuten er det flott å kunne spille Beatles fra 60 tallet,Genesis fra 70, Bremnes fra 90 og ellers all mulig musikk og slappe av. Selvfølgelig avsløres kvaliteten på innspillingene, men det låter musikk.
Ja, Proac funker veldig bra med et kraftig Krell sluttrinn. Vil da anbefale en god rørpre i front.Hvor kjøper dere ProAc?
Har ikke vært borti disse, men lydfilosofien burde passe min smak!
Funker de bra med Krell?
Hurra i dag skal jeg bli eier av proac one point five høyttalere ;D. Skal hente de i kveld og gleder meg som en unge til å få de i hus.
Smog
gratulerer så meget. Har et par forslag til deg ang. plassering:
90 cm. til bakvegg, 60 cm. til sidevegg, og ca. 2.70 m. i et rektang. triangel, men dette er ikke et must.
Disse høytalerne liker også at du toer de inn litt på ytterkant av ørene m.a.o. ikke rett i sweet spot, da får du et mye bredere lydbilde.