ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

smog

Gjest
    Noen som har formening om hvordan Primare A30.1 eller Arcam fmj 32 spiller med ProAc? Eller ECI4, Holfi integra88se? Hegel blir kanskje for lys?

Smog

A

Antonx

Gjest
    Nytt svar fra Seas;

Dette skal vi jammen informere Stewart om.
    I D15 er det danske tweetere - det er riktig. Er litt usikker på om det er ScanSpeak eller Vifa, men de er jo egentlig
    det samme firmaet. Alle Vifa og en del ScanSpeak-enheter blir nå produsert i Kina.

Vi lager elementene her i Moss, vi bruker sågar en del egenproduserte komponenter.
    Alle drivere produsert til ProAc er spesialdesignet for dem. De har egne frontplater til domer og egne kurver til basser med ProAc logo.
    Det er ingen andre som kan kjøpe ProAc-enhetene.

Vi besøker dem ca 4 ganger i året. og har veldig gode relasjoner til dem.

Når det gjelder din neste mail, og kommentaren om bassen. Så er den akkurat slik Stewart foretrekker den. Han er svært bestemt på hvordan det
    totale lydbildet skal fremstå, og at alle komponenter skal spille i full overenskomst med hverandre.
    Han lytter faktisk gjennom hvert par før de forlater Brackley.
    Med vennlig hilsen
    SEAS Fabrikker AS

A

Antonx

Gjest
    Filosofien er fyldig musikalsk lyd med stort lydbilde, tredimensjonalitet og detaljer. Naturtro gjengivelse er stikkordet. Engelsk lydfilosofi i bøtter og spann.  Bassen  går kjellerdypt, men låter svampete på forsterkere som ikke har en kjempediger strømforsyning som man finner i High-end klassen.
    De låter overlegent på Kari Bremnes, akkustisk musikk og trio-Jazz. På hjemmekino låter det naturlig.
    Men skal du ha en allroundhøyttaler som spiller høyt, dynnamisk med hurtig bass, dynamikk, trøkk og som ikke stiller stoooooooooore krav til forsterkeren, kjøp noe annet.
    ei..  denne har jeg faktisk oversett. Kjenner igjen beskrivelsen ja men er uenig med at den trenger en high-end forsterker. Ikke store strømforsyning i min lille Creek men den spiller stort. Som nevnt tidligere skal visst min lille innvendig om bassen( ikke noe stort problem i det hele tatt) være et ankepunkt med min spiller.

Beatbox har forundret meg noen ganger.........

Forresten så låt faktisk Brææmnes mere imponerende på Focal Cobalt! ProAc liker gode akustiske innpillinger ja men låter bra med gode rockeinnspillinger også. Eletronika´n med den nye plata til Thom York :D låter glitrende med mye bass og trøkk...
    Men alikevel ingen partyhøyttaler nei...

O

OldBoy

Gjest
    Noen som har formening om hvordan Primare A30.1 eller Arcam fmj 32 spiller med ProAc? Eller ECI4, Holfi integra88se? Hegel blir kanskje for lys?

Smog
    Jeg har hørt Primare A30.1 sammen med Response 1SC. Hva skal jeg si? Veldig bra, men kanskje ikke perfekt. Jeg synes muligens at Primareforsterkernes litt fyldige klang ikke matcher ProAc 100%. Jeg ville nok tro at en LITT strammere forsterker ville være tingen med ProAc, særlig de større, gulvstående modellene. Men det kan kanskje like gjerne være ProAc-klangen som er problemet.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Min erfaring er at ProAc 1.5 blir bedre, jo bedre forsterkeren er, men det er vel ikke noe spesielt for denne høyttaleren. Jeg har hørt nydelig lyd med små Cary rør-forsterkere. Impedansen skal vistnok være tilpasset slike forsterkere. Den gjør en utmerket jobb med Krell KAV-400 på 2*200 watt også.

Noen party-høyttaler er det definitivt ikke, men at bassen er pløsete, kjenner jeg meg ikke igjen i. Det tror jeg må ha noe med andre ledd i kjeden og gjøre. Jeg opplever bassen som ekstremt fast og kontant, men kanskje ikke så voldsom i lydtrykket som på en høyttaler med større/flere elementer.

S

smog

Gjest
    Nei den er ikke pløsete hos meg heller med en forsterker på 2x50w. Den er mere kontant en med MA GR20.
    Men må skru opp volumet for å få den til å "løsne", og tenker at det vil bli bedre med en kraftigere forsterker.
    Egentlig spiller de veldig bra med Mistral forsterkeren, men den skulle vært litt kraftigere.
    Kanskje en Creek forsterker? Eller hva Antonx ;D

Smog

R

Rojoh

Gjest
    Skal ikke se bort fra at en Arcamforsterker vil passe bra sammen med ProAc. Velger du biamping, så vil lyden bli mer levende og frigjort. Mellomtonen våkner til liv på et besnærende vis. Nesten som å hekte av en tilhenger på bilen... Ikke direkte billig, men du kan gjerne starte med en integrert, og heller oppgradere senere. Hadde også satset på Arcam cdspiller til Respons-serien. Arcams forsterkere er ørlite laidback på egenhånd, og det har jeg hørt at ProAc Response også er.

Hadde jeg investert i de litt nyere D15, så hadde jeg seriøst vurdert:

Mvh. Johan

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Men må skru opp volumet for å få den til å "løsne", og tenker at det vil bli bedre med en kraftigere forsterker.
    Kanskje en kraftigere forsterker er løsningen. Jeg kjenner ikke forsterkeren din. Kanskje du skulle kjøpt SAT'en min den gangen...? ;-)

Hos meg låter det like bra på høye og lave volum, synes jeg. Men, som sagt, dette er ingen rocke-høytaler. Rock låter nok bedre med høytalere med større elementer. (F eks Dali). Jeg spiller mest jazz, akustisk, vokal osv. På denne typen musikk er de optimale, synes jeg.

S

smog

Gjest
    Ja skulle nok kjøpt SAT en ;). Det er vel ikke flere som bor i Lunden med ProAc?

Smog

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Ikke som jeg vet om. Vi skulle tatt oss en ProAc-kveld en dag!

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Proac spiller absolutt best med frontstoffet av.
    Som en del har vært innom tidligere i tråden; strøm er viktigere enn watt. Spiller mer en høyt nok med 22 w monoblokker, men klart vi har ulike lyttevanerog musikksmak. En av grunnen til at jeg endte opp med Proac var at musikken også kan nytes ved lave volum.
    Ift underlag har jeg laget en plate av mdf +blygummi+ parkett-rester. Bruker org spikesene mot plata, holfi dempeføtter mot gulv. Har prøvd med ulike underlag under bassporten, men blir ikke helt enig med meg sjøl om hva som er best.

S

smog

Gjest
    En lyttekveld i Lunden hadde vært gøy. Kanskje flere med proac i Oslo område? Prøvd ulike forsterkere?

Smog

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Men please da ,flere bilder av ProAc oppsett............
    Et bilde sier mer enn en sang osv ;D

A

Antonx

Gjest
    Men please da ,flere bilder av ProAc oppsett............
    Et bilde sier mer enn en sang osv   ;D
    Du satte lista så høyt... :eek:

Må få bytta ut den store boksen av en TV som står mellom godsakene til en tynn sak først :-[

aii jeg er redd det tar lang tid å få repararte spilleren min :'(

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Som jeg nevnte tidligere: "May not impress on a short demo".... ;)

mvh

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Glimrende Costello :)
    Denne har jeg ikke fått med meg .

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Du satte lista så høyt... :eek:

Må  få bytta ut den store boksen av en TV som står mellom godsakene til en tynn sak først   :-[

aii jeg er redd det tar lang tid å få repararte spilleren min :'(
    Synd det med cd'en din Antonx , får håpe det ordner seg raskt .

Her er anlegget for ca 1 år siden .

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å prøve å sette på kontramuttere (6mm) på originalspikesene. Vatere opp og stramme til.

Skulle fungere det, tror jeg.  Selv om Soundcare nok er bra hadde det vært interessant å høre om lyden endrer seg ved bruk av originalene...
    Som nevnt fikk jeg ikke originalspikesene til å fungere, ble lealaust og vaklete. Igår kveld prøvde jeg dette og kort og godt ble det 1 - 0 til proac-konene. Mer rytme, fart og detaljer oppover. I første omgang slankere, men jo mer det lyttes, bedre blir det.

Flott tråd dette.

Synd med CD-spilleren Antonx. Husker med gru på da Pathos-forsterkeren min brant opp. Flere uker uten musikk... :'(

mvh

A

Antonx

Gjest
    Å de kjente til problemet bare et dårlilg loddepunkt. smal sak.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Å de kjente til problemet bare et dårlilg loddepunkt. smal sak.
    Snakk om flax :)
    Da er det snart oppe å går igjen forhåpentligvis ?

Rocco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    0
    Da er det bare 31 sider igjen til Patos tråden er tatt igjen.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D ;D

...og 39 til de når igjen Naim...men nå har jo de fleste der konvertert til Naim-forumet, så...

mvh

A

Antonx

Gjest
    Litt koz og ;D :D ;) :pså tar vi dem igjen.
    - En slik feil er normal. Gjengangere. -svak punkt.
    Jeg har faktisk et fagbrev liggende et sted.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Noen som tror det snart kommer erstatter til ProAc Response 1sc ? Det er jo siste modell i den serien som enda ikke er oppgradert . Den er gjerne så bra at det ikke er nødvendig ;D Noen som har hørt den ?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Response 1 er oppgradert 2 ganger. Først til 1s og deretter til 1sc ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hadde Hifi klubben solgt Proac, så hadde de vært mye større i Norge, men ingen vonde ord om B.W og Dali, veldig bra høytalere det også, men Proac er Proac.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Søkte litt på nettet etter primare i dag, og det kan se ut til at primare-proac match ikke er det dummeste man kan komme ut for. Fant mye skryt av nettopp dette. Noen som har prøvd?

(Må jo nesten hjelpe til litt i denne tråden også. Kunne fort funnet på å bli proac venn jeg også. Ett av få merker som har imponert meg stort.)

H

hobby

Gjest
    Ja,
    har kjørt Proac D25 mot Primare cd/dvd og primare prosessor. Det funket veldig bra.

Primares effekttrinn har jeg derimot dårligere erfaring med, men nå har de visst kommet med noe kraftigere saker der også...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

ProAc er kamelonaktige høyttalere.

Jo bedre kilde, jo bedre lyd!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Det er jeg enig i, Costello. Det er ikke minst veldig artig å ha høytalere som endrer seg så mye etter hva du putter i kjeden før. Vil til og med påstå jeg hører forskjell på kabler....

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er ingen nyhet, velkommen i klubben.

Har hørt forskjell på kabler i veldig mange år.

Det er jeg enig i, Costello. Det er ikke minst veldig artig å ha høytalere som endrer seg så mye etter hva du putter i kjeden før. Vil til og med påstå jeg hører forskjell på kabler....

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Response 1 er oppgradert 2 ganger. Først til 1s og deretter til 1sc  ;)
    He he ,ja jeg vet ;)
    Men tror noen at 1sc blir oppgradert til "D" slik som alle de andre i Response serien .

H

hobby

Gjest
    ...at det gjør det... ;) men kanskje betegnelsen blir en annen ?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Ja, ja, ja vær nå ikke så pirkete. Vi får bare håpe lyric også glemmer en null når prisen skal settes.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Ja, ja, ja vær nå ikke så pirkete. Vi får bare håpe lyric også glemmer en null når prisen skal settes.
    Kvalitet koster  ;D

Spennende blir det uansett .
    Noen som har hørt subben til ProAc ,kan den måle seg med feks Rel eller Velodyne ?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Response 1 er oppgradert 2 ganger. Først til 1s og deretter til 1sc  ;)
    Er det noen som vet hva denne oppgraderingen består av?
    Er det noen som vet hvor nærme Truls Gravesen sin Respons 1 clone er originalen?

Har lyttet til denne høyttaleren en tid og synes den er helt fantastisk. Det er og riktig at den vokser med oppgaven. En gang fikk jeg låne Cary SLP 2000 , skal si den parkete min sedvanlige preamp. Jeg fikk hakeslepp.

Håvard

H

hobby

Gjest
    Kvalitet koster  ;D

Spennende blir det uansett .
    Noen som har hørt subben til ProAc ,kan den måle seg med feks Rel eller Velodyne ?
    Har hatt Proac Er One sub tidligere. Den passer til tablette / studio høyttalerne, men er ikke god nok for Response serien. Jeg byttet til Aerial SW-12, som er den beste subben jeg noensinne har hørt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn