ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nei dette er helt annen serie, som vel Proac var litt tidlig ute med, men Future 0,5 selges forsatt i butikken til Tor.

    Dette er hybridløsninger med bånddiskanter. Du kan gå inn på www.lyrichifi.no, og linke deg videre.

    Dette er nok høytalere som kommer tilbake om ex. antall år.



    Ja grattis fra meg også :). Men er dette forløperen til D15 eller D25?
     

    Vedlegg

    S

    smog

    Gjest
    Takker for det ;). For tidlig å si noe ennå. Har spilt 10min sent i går kveld, men det første som slo meg var den naturlige (uten farging). Noe mindre bass en mine gamle Monitor Audio GR20, som også er en fantastisk høyttaler. Proacen passer bedre inn i stuen, fordi MA spilte med bassen rett inn i en sofa, mens Proacen spiller over.
    Mulig jeg må bytte til en litt kraftigere forsterker etterhvert. Den jeg har nå er på 2x 57W og har en misstanke om at det er i minste laget.
    Noen som har forslag til forsterkere som passer? Ikke over 7-8k brukt. Vet at den spiller bra med rør, men med barn i huset må det vente.
    Trodde dette var forgjengeren til D15?

    Smog
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med nye høytalere. En spennende høyt som kanskje trenger litt prøving i forhold til plasseing.
    Bli kjent med dem før du gjør noe på forsterker sida. Mistralen hadde jeg hjemme et par mnd, et meget bra sak.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Trodde dette var forgjengeren til D15?

    Smog
    Hei og gratulererer med flotte høyttalere!

    Proac Response 1.5 er forgjengeren til D15, ja.

    Selv om specs er temmelig like er D15 en lettere last for forsterkeren. Så det er mulig du har rett i at de vil ha kraftigere forsterker.

    Men ikke glem kilden!

    mvh
     

    Vedlegg

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Proac 1.5 skal fungere bra med små forsterkere, så lenge den er av god kvalitet. Det tar jo alltid tid å venne seg til noe nytt. Du får gi det litt tid. Det er også lurt å eksprimentere litt med plassering. Ikke for nær bakvegg eller hjørner! Ellers kan jeg nevne at Soundcare dempeføtter fungerer meget bra på dem.

    Det stemmer at dette er forløperen til D15.
     

    Vedlegg

    Jazzist

    Fersking
    Ble medlem
    25.11.2002
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg er en lykkelig eier av ProAc D25.
    kan ikke få fullrost denne høttaleren nok! Det finnes nok bedre høyttallere til prisen på enkelte punkter.. men ønsker du en harmonisk gjengivelse og foretrekker akustisk musikk er den vanskelig å komme utenom.

    Spiller pent med min kombinasjon Conrad Johnsen/Doxa 70 Sign.
    Er allikevel på jakt etter ny effektforsterker. Har lekt litt med tanken på en McIntosh 275. Tror dette kan funke bra i mellomtone men er litt mer skeptisk mht topp & bunn...
    Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen ??
    Evnt andre forslag mottas med takk :)
     

    krd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    119
    Antall liker
    0
    Hei Jazzist,

    Benyttet Cary SLI 80 F1 med D25. Anbefaler deg å prøve dette på det sterkeste. Har hatt flere langt dyrere oppsett siden, men Sli 80 og D25 glemmer jeg ikke.
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Og jeg må nesten få lov til å anbefale Creek :D. -meget musialsk, rent og glatt med god fokus og romgjengivelse. Masse detaljer.. litt varme.. luftig.

    Jeg har nesten lyst til å gi mine D15 en klem hver morgen såpass glad har jeg blitt i dem :D.

    Eneste ankepunkt (bortsett fra evigvarende enda bedre mentalitet vi alle har) er at jeg kunne ønske meg litt mere trøkk i bassen og litt hurtigere. Men trøkket avhenger av CD-platene så jeg er litt usikker. Noen har for lite mens atter andre har nesten litt for mye bass.

    Men en skrev at Fidelity hadde testet Jungson Moon harbour og de nevnte noe om at ankepunket var bassen. Skal få lest testen selv snart. CD-spilleren min kjenner jeg ikke altfor godt så en gang vil jeg låne en spiller rundt 10k for å oppgradere eller konstantere at Jungson er supre spillere. Samme mann mente at D15 slipper ut det den får...
    ProAc er for oss som liker naturtro gjengivelse med litt fintuning fra elektronikken...?

    Hva er forskjellene mellom D15, D25 osv.?
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Spark 9021 monoblokker på D25. Spiller åpent, harmonisk med flott perspektiv. Prøvde AR vt 100 mk 2 en mnd tid også en veldig god match, men er strålende fornøyd med monoblokkene. På pre sida er jeg iferd med å gjøre endringer.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Eneste ankepunkt (bortsett fra evigvarende enda bedre mentalitet vi alle har) er at jeg kunne ønske meg litt mere trøkk i bassen og litt hurtigere.
    Ja, kan vel i og for seg være enig i dette. Har nevnt tidligere i denne tråden at jeg oppfattet D15 som kjapp i bassen. Men etter å ha bedrevet litt "cable dressing" og fintuning av anlegget i dag, er jeg ikke tilbøyelig til å mene det samme. Har hørt bare noen timer, men etter denne tuningen ble alle parametre bedre, med unntak av bassen, som jeg synes ble litt for oppsvulmet og dominerende. Men litt tidlig å fastslå med 100%...

    Men, bevares, lyden er besnærende flott! T.o.m gml. 60-talls musikk svinger som bare det... :D

    mvh
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Softdome er tingen ;)?

    Glemte å nevne god dynamikk!! D´en står vel for dynamikk.

    Det er kun lyric som selger ProAc i Norge er det ikke? Ikke så rart merket ikke er like kjent som f.eks. Dali og B&W til klubben som har sjapper overalt.. men gøy å ha noe som ikke alle andre har da..
    Hvofor selges de ike andre steder? Vil ikke importøren ha andre salgsteder?

    Gøy å høre hvilke forsterkere dere bruker og erfaringene med dem (helst begrunnet i forhold til andre). Hvilken nytte kan man ha ved bruk av pre/effekt/mono i forhold til integrert? skulle tro en får mere for pengene med alt i et.
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Proac og BAT er en kjempe matsh. Etter min mening så spiller det bedre en Proac og AR kombon samt en masse annet.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Softdome er tingen ;)?

    Glemte å nevne god dynamikk!!  D´en står vel for dynamikk.
    .
    Domen er fra ScanSpeak. D står for dynamikk.

    Har hørt D15 både på rør og transistor. Og man skal ikke henge seg alt for mye opp i watt. Strøm er tingen!
    Prøvde med en MF på 2x150w, men det låt tynnere, mere pistrete enn med Naim. Likeså en "italiensk skjønnhet" med rør i pre'en (oppgitt til 2x220w i 4ohm).

    IMHO har separate forsterkere den fordelen at de klarer å levere mer strøm. (Men arrester meg dersom jeg tar feil.)

    mvh
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Hurra i dag skal jeg bli eier av proac one point five høyttalere ;D. Skal hente de i kveld og gleder meg som en unge til å få de i hus. ;)

    Smog
    Et glimrende valg Smog ,grattis fra meg også :)
     

    Vedlegg

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Burde pussa brillene (selv om jeg ikke bruker det), men trodde du mente 0.5.



    Hei og gratulererer med flotte høyttalere!

    Proac Response 1.5 er forgjengeren til D15, ja.

    Selv om specs er temmelig like er D15 en lettere last for forsterkeren. Så det er mulig du har rett i at de vil ha kraftigere forsterker.

    Men ikke glem kilden!

    mvh
     

    Vedlegg

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har vel jazza meg for mye opp på Future serien, men da ingen bemerket det i noen vesentlig grad, tror jeg de fleste forsto "tabben", utilgivelig men dog.

    Jeff Rowland er helt rått med Proac.

    Cary og Naim svinger det også.

    Kjører nå Future One på en Krell 400 XI, og tro det eller ei den åpner faktisk Proacene, men hvilken type musikk hører du på.




    Burde pussa brillene (selv om jeg ikke bruker det), men trodde du mente 0.5.
     
    S

    smog

    Gjest
    Har spilt en del på de i kveld og er meget godt fornøyd :).
    De spiller avslappet og med en klar mellomtone. Ikke noe stikker seg ut. Spiller mest jazz og synes LFD Mistral gjør en meget god jobb med dem, selv om den bare yter 2x57W. Ble litt blodfattig når jeg satte på Metalica men det spiller jeg 2 ganger i året så hva gjør vel det. For en sexy høyttaler :p med bird eye finish. ;D. Men det beste er at de spiller bra.

    Smog
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Takker for det ;). For tidlig å si noe ennå. Har spilt 10min sent i går kveld, men det første som slo meg var den naturlige (uten farging). Noe mindre bass en mine gamle Monitor Audio GR20, som også er en fantastisk høyttaler. Proacen passer bedre inn i stuen, fordi MA spilte med bassen rett inn i en sofa, mens Proacen spiller over.

    Smog
    Kan du si litt om MA GR20? Den fikk jeg aldri hørt desverre. Det lille inntrykket mitt fra RS6 var at de farget lyden litt men mest på en positiv måte i mine ører. Låt varmt og behagelig, flott klang. Men hadde mye bass som manglet stramhet. For stort minus for min del. Noen likheter opp til GR20?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva vet du om den?
    Domen til Scan Speak er kvalitet. Benyttes av svært mange hi-end produsenter. Lauvland (Doxa) SF, Naim og mange fler sverger til SS. Og (er ikke helt sikker), men tror jamen det står SEAS på basselementet.

    Hatt en god lyttekveld med Eagles, Johnny Cash (american recordings IV og V) og Neil Young. Legger merke til bassen, den er dyp og kontant, alt ettersom hvordan opptaket er gjort. Og, sammen med Naim, tenker jeg klangelig ekthet.

    Det er nesten besynderlig at så små høyttalere (og elementer) klarer å fylle opp en 30 kvm stue med så mye vellyd!

    mvh
     
    A

    Antonx

    Gjest
    eii..... er basselementet norsk?? hvor lages/holder Scan Peaks til? Info på nettet et sted?

    Bassen er dyp og kontant på min også.. dog ikke av de hurtigste..

    Mine gamle høyttalere, Opus 3 Chorus som jeg hadde i over 10år, hadde seas elementer. Hvor holder de til? hjemmeside?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Google og du finner.

    Scan Speak er dansk og seas fra Moss (?)

    Men ProAc har sikkert modifisert temmelig kraftig.

    Mr. Tyler (konstruktøren) har visst en forkjærlighet for Gustav Mahler. Det var sikkert derfor Mahlers 5. låt som en drøm her i formiddag.

    mvh
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Er det denne? Bare med et annen membrand og annet metall i fasepluggen?
    Lager de en egen modell kun til ProAc?
    Produsert i Østen?

     
    A

    Antonx

    Gjest
    Sendte en mail til Seas... Scan Peak fant jeg ikke hjemmside til..
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Det var bare så langt jeg kom selv...

    Svar fra Seas;


    Det stemmer på en prikk det. ProAc er en av våre største kunder, og vi leverer både basser, mellomtoner og diskanter til dem.
    Nå bruker de for det meste diskanthøyttalere fra Vifa, men vi har ikke helt gitt oss der heller.
    Vi skal videreformidle til Stewart Tyler hvor fornøyd du er med dine D15.
    Hold gjerne øye med nettsiden deres. De lanserer stadig nye ting, og gjør det svært bra for tiden.

    Med vennlig hilsen
    SEAS Fabrikker AS
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Det var bare så langt jeg kom selv...

    Svar fra Seas;


    Det stemmer på en prikk det. ProAc er en av våre største kunder, og vi leverer både basser, mellomtoner og diskanter til dem.
    Nå bruker de for det meste diskanthøyttalere fra Vifa, men vi har ikke helt gitt oss der heller.
    Vi skal videreformidle til Stewart Tyler hvor fornøyd du er med dine D15.
    Hold gjerne øye med nettsiden deres. De lanserer stadig nye ting, og gjør det svært bra for tiden.

    Med vennlig hilsen
    SEAS Fabrikker AS
    Interesant lesing ;)

    Kan tro at de gjør det bra ja ,snart eneste høytaler produsent som enda lager høytalere som ser ut som høytalere ;D
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Interesant lesing  ;)
    Ja, i høyeste grad. Som sagt har jeg hatt D15 i mere enn 2 år (ny rekord), tenkt noen ganger å bytte, men nei, vet ærlig talt ikke til hva...større ProAc, men da må jeg antagligvis bytte effekttrinn.

    Interessert i å høre om dere lytter med frontstoffet av eller på. Husker jeg spurte Proac om dette en gang, og fikk til svar at det var valgfritt.

    Har prøvd begge deler, men foretrekker å ha de på..
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spiller med mine av, simpelthen fordi jeg mangler originaltrekkene. Men, mine skal visstnok spille best med de av uansett.

    Ja, i høyeste grad. Som sagt har jeg hatt D15 i mere enn 2 år (ny rekord), tenkt noen ganger å bytte, men nei, vet ærlig talt ikke til hva...større ProAc, men da må jeg antagligvis bytte effekttrinn.

    Interessert i å høre om dere lytter med frontstoffet av eller på. Husker jeg spurte Proac om dette en gang, og fikk til svar at det var valgfritt.

    Har prøvd begge deler, men foretrekker å ha de på..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Vil bare oppfordre de av dere med D15 til å eksperimentere med underlag. Dette har relativt stor innvirkning på lydsignatur og gir, om jeg husker rett, særlig utslag i bassen.

    Var jevnt over veldig godt fornøyd med mine.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    De medfølgende spikesene var helt umulig å bruke. Ble vaklende. Elendige greier. Bruker derfor Soundcare spikes.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Kunne det være en idé å legge noe elastisk mellom bunnplata og spikesene slik at de ble litt mindre vaklevorene i og med motstand? Skjønner hva du mener Costello, for de var ikke helt stabile før de ble tightet skikkelig til, og da kan man jo ikke justere for ujevnt underlag.

    Men, jeg tenkte egentlig mest på å eksperimentere med f.eks teppeflis under.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å prøve å sette på kontramuttere (6mm) på originalspikesene. Vatere opp og stramme til.

    Skulle fungere det, tror jeg. Selv om Soundcare nok er bra hadde det vært interessant å høre om lyden endrer seg ved bruk av originalene...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Vil bare oppfordre de av dere med D15 til å eksperimentere med underlag. Dette har relativt stor innvirkning på lydsignatur og gir, om jeg husker rett, særlig utslag i bassen.

    Var jevnt over veldig godt fornøyd med mine.
    Stor forskjell i bassen på D25 ,D38 og D80 også .
    Med Vibrapods http://www.vibrapod.com/ blir lyden behageligere oppover ,mens bassen kan bli litt rund og bløt uten fremdrift . Med BDR cones http://www.hoium.no/blackdiamondracing/index.htm derimot blir allt strammet opp ,virker hurtigere med bedre fokus ,
    Vel verdt og prøve litt forskjellig . Orginalene har jeg ikke testa enda da jeg ikke får lov å lage flere hull i parketten . Venter på at Høium Hifi skal få inn mer Bdr da jeg har veldig lyst å teste med Pucks under conene .
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Jeg bruker de orginale spikes og parkettbeskyttere.
    De står i alle fall godt.
    Noen som har prøvd forskjellig høyde siden det påvirker bassporten?
     
    A

    Antonx

    Gjest
    :'( Jungson vil ikke mere.. den har blitt blind; sier at det ikke er noen plater i spilleren ???

    koblet til Pioneer DVD spilleren..  herregud for en håpløs kvalietet.. :mad: Foretrekker heller stillheten eller pc lyden en denne gørra :-X

    Ante ikke at forskjellen var så stor. ProAc er forvandlet til 5000kr klasse..
    Og jeg som ville demontrere lyden til ei lydtekniker fra Seattle...grrr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn