Har hatt D38 og har nå D80 .
Forskjellen på D38 og D80 er faktisk større enn jeg først trodde . Grunnen er at den lille stunden jeg hadde begge hjemme var D38 innspillt og D80 helt fersk fra fabrikken . D80 trenger veldig lang innspillings tid ,faktisk føler jeg at den fremdeles forbedrer seg .
D38 er en vannvittig bra høytaler som bare ble bedre og bedre den korte stunden (4-5 mnd) jeg hadde den hjemme . Jeg likte den faktisk så godt at jeg flere ganger var på nippet til å avbestille D80 .
Den korte stunden jeg hadde D38 hjemme prøvde jeg litt forskjellig utstyr på den . Accuphase E213 ,Accuphase E408, Accuphase Dp57,Accuphase Dp67 ,Bryston Bp 26 ,Bryston 4B SST og Cary 303/300 .
D38 spiller veldig forskjellig allt etter hva som er koblet foran . Med Bryston spillte det oppløst og med stålkontroll ,men kanskje litt for perfekt??
Personlig likte jeg best lyden med Accuphase E408 og Dp67 ,lyden fikk en gylden klang og musikalitet over seg som var ..........hm magisk. Og her tror jeg ProAc sin sterke side er , på atmosfære og naturlighet snarere enn pinlig nøyaktighet . D38 er på mange måter storebror til D25 ( ;D ) den spiller større går dypere og har en fyldigere klang uten og bli pløsete . Følte selv at den likte godt med krefter ,da kvitterte den med en mer lettflytende måte og spille på .
D80
Sammenligningen som ble gjort kort tid etter oppakking er egentlig ikke vits å rippe opp i . Rett ut av esken spillte ikke D80 like sømløst og avslappet som D38 (innspillt).Den var (for) stram og litt tam i bassen , men det var noe i mellomtonen som var enda litt mer organisk og realistisk . Jeg visste jo av erfaring at bassen ville løsne ettervert så jeg pakket ned D38 . Det ble for tungt og løfte dem frem og tilbake .............
Etter 2-3 uker med småspilling hadde fremdeles ikke bassen i D80 begynt å løsne og jeg tok meg selv i å savne bassen i D38 ,hm noe måtte gjøres . Jeg fikk sistemann ut av huset til å sette anlegget på "fest" volum vær dag i 14 dager ,mens alle var på jobb /skole 8) Det ble ca 50T med hardkjør . Og det var det som skulle til . Nå begynnte D80 og våkne til liv , og bassen ble både dyp og autoritær . Føler nå D80 er en god del bedre enn D38 på alle parameter , og det beste ,med mitt nåværende utstyr kan jeg spille nesten all musikk med et glis rundt ørene uten og irritere meg over slitsom lyd . Dette skyldes nok ikke bare D80 alene ,men også McIntosh 602 og Cary 306/200 cdspiller .