ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.229
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Mine proac kloner spilte i sin ungdom på et par 78w zapsolute blokker.. husker det svingte godt i klasse a :)
    Og at proac kan funke med litt rørfutt ser jeg ikke borti fra.. det var morro med heed blokkene som er veldi "rørette"

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Mine proac kloner spilte i sin ungdom på et par 78w zapsolute blokker.. husker det svingte godt i klasse a :)
    Og at proac kan funke med litt rørfutt ser jeg ikke borti fra.. det var morro med heed blokkene som er veldi "rørette"
    Mye spennende men uten testing så er det ikke så lett! Er lei bomkjøp :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Låter bedre og bedre :) her ser decre også de to åpne løsningene bak lytteposisjon :(
    Inn til kjøkken 25m2 og gang 15m2!
    Mye harde flater med 2m skifervegg og 2.5m vindu på motsatt side!
    IMAG1856.jpg
    IMAG1847.jpg
    IMAG1855.jpg
    IMAG1854.jpg

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Må melde meg inn i denne klubben.
    Kjøpte ett par brukte ProAc 18D hos Lyric i Torggata i vinter.
    Kan ikke si at jeg angrer på det kjøpet.

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Jeg vurderer ny forsterker.
    På Lyric ble jeg varmt anbefalt Creek A50 da jeg kjøpte høyttalerene.
    Ser jeg kan få både DAC og RIAA trinn ekstra, da blir prisen ca 15k, men så ser jeg også at soundgarden har tilbud på Hegel H160 til 17k, å lurer på om det kanskje er ett bedre kjøp, selv om jeg da må kjøpe RIAA trinn ved siden av?

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.953
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ser jeg kan få både DAC og RIAA trinn ekstra, da blir prisen ca 15k, men så ser jeg også at soundgarden har tilbud på Hegel H160 til 17k, å lurer på om det kanskje er ett bedre kjøp, selv om jeg da må kjøpe RIAA trinn ved siden av?
    Ville vært litt forsiktig med Hegel på D18...
    Ring PlanetSnapa/Haavar Snapa og få et tilbud på Rogue Audio Chronus, det er en knallmatch!
    Evt en brukt Cary SLi88, LM, Prima Luna el..

M

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Rogue Audio Chronus Magnun II ligger på 30k, det blir litt i meste laget, men det er kanskje en annen du sikter til?
    Da kommer jo også DAC og RIAA trinn i tillegg.
    Jeg kan jo høre med de i morgen.

Hvorfor ville du vært forsiktig med Hegel til 18D?

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Kan bli bra combo det. Jeg hadde H160 på hjemlån til mine D28R, som var meget bra.
    Creek 50 og 100A ble for tynn i bassen og da hjalp det ikke med sprudlende fin mellomtone og topp.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Kan ikke fatte at nyere Hegel skal låte dårlig!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bare tull at Hegel H160 ikke passer til ProAc. Både H160 og H360 er to suverene forsterkere i sine prisklasser. H160 spiller meget oppløst, varme i mellomtonen og en uhyre kontant bass med dens dempningsfaktor på 4000(!). De 150 Hegel-watt gir veldig gode forutsetninger. For å si det sånn så spilte LM218iA med min oppgraderte rør-pakke vanvittig godt på mine ProAc. Da jeg fikk Hegel H160 på hjemlån var jeg ikke i tvil. LM ble solgt uka etter:) Skal jeg oppgradere forsterker må det bli H360:)

Edit: før jeg kjøpte LM218iA så fikk jeg låne en Creek Destiny 2 av Lyric. Flott forsterker, men jeg opplevde den som litt svak for ProAc. LM218 spilte klart bedre.... Hegel H160 spiller klart bedre enn Creek Destiny 2. Så der har du mine 2 cents;)

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.953
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rogue Audio Chronus Magnun II ligger på 30k, det blir litt i meste laget, men det er kanskje en annen du sikter til?
    Da kommer jo også DAC og RIAA trinn i tillegg.
    Jeg kan jo høre med de i morgen.

Hvorfor ville du vært forsiktig med Hegel til 18D?
    Fordi jeg aldri har følt at Hegel makter å få fram godfølelsen på ProAc...
    De er gode forsterkere, det er det ingen tvil om, men matching er viktig.
    Jeg registrerer at andre mener noe annet, men jeg står på at en dynamisk og oppløst rørforsterker virkelig får disse høyttalerne til å blomstre.. ;)

M

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Synes selv nyere forsterkere låter bedre og bedre. En rørforsterker med krefter som min egen Gato eller nyere Hegel, Devialet etc koster MASSE penger! Jeg liker og guffe på og uansett høytalere på uansett rørforsterker så har det aldrig hvert nok krefter :)

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Fått tilbud om en Creek A100 brukt av en her på forumet. Men vurderer også Hegel H160 sterkt.
    Ikke lett dette. Begge virker som gode matcher på sine måter til mine 18d.

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Synes selv nyere forsterkere låter bedre og bedre. En rørforsterker med krefter som min egen Gato eller nyere Hegel, Devialet etc koster MASSE penger! Jeg liker og guffe på og uansett høytalere på uansett rørforsterker så har det aldrig hvert nok krefter :)
    Det sies at Hegel har blitt bedre med årene, ikke vet jeg.. Men er iallfall veldig fornøyd med komboen min H300 og D28. "Myke" Supra Sword kabler til ht og strømrens til kilder fungerer bra. Smak og behag? På popmusikk kan det til tider låte litt hardt, men til jazz og akustisk er det både "varme", oppløst, detaljer og nærhet så det holder. Jeg unner de vantro her å høre et godt Hegel oppsett på Proac. Det skal sies at overgang fra D15 til D28 betød en ny og annen verden ift. bass og mye annet. Det sies at rør og proac er tingen, men både rør og kl.A transistor synes jeg lyder veldig varmt (og ullent?)..

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Ser det ligger en Naim pre og poweramp på finn nå.
    Noen som har testet ProAc + Naim?

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Etter å ha tenkt litt og lest igjennom svar her engang til så har jeg bestemt meg for å gå for Hegel H160 på salg.
    Tror nok det er det beste valget.

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Etter å ha tenkt litt og lest igjennom svar her engang til så har jeg bestemt meg for å gå for Hegel H160 på salg.
    Tror nok det er det beste valget.
    Tipper du blir veldig fornøyd med det! Men anbefaler uansett å sette på ønskelista en god sub, for å komme helt i mål8)

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Har ikke noe behov for sub, hvert fall der anlegget står i dag.
    Tviler vel egentlig på at det kommer til å bli behov for det i nærmeste fremtid heller.
    Jeg var veldig imponert over bassen fra D18, på tross av kun ett element og ikke så store kasser.
    Mitt bruk er 90% musikk da, og ikke film.

Neste kjøp blir nok uansett en ny platespiller eller ett ordentlig headsett.
    Tanken på ett headsettkjøp var det som faktisk trigget kjøpet av ny forsterker, for det er ikke mulig på den jeg har i dag :p

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok også du vinner noe lydmessig på oppgraderingen din til Hegel (uten å være for skråsikker på det), men hvis det var fravær av headamp som var utslagsgivende ville jeg selv heller tenkt i retning av en ekstern headamp. Xindak-en din har jo tapelooper å tappe for det bruket. Da ville du endt opp med en bedre og mer versatil løsning for hodetelefonene, men det spørs om ikke Proac-ene kommer til å sette mer pris på forsterkerbytte tross alt.

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Det var ikke hovedgrunnen til oppgraderingen, har tenkt på det lenge før jeg var inne på det med å kjøpe headsett.
    Men det utgaven jeg har av den Xindaken har ingen outputs, mener det kom med den 2009 versjonen, mens jeg har 1 gen.

Det var noe WAF inne i bildet også siden jeg skal flytte sammen med kjæresten min om ikke så alt for lenge, nå med streaming rett i forsterkeren, både DAC og hodetelefonforsterker integrert sparer jeg noen bokser og ledningskaos.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husk nå på at du ikke må skjemme dem ut fra starten av med høy WAF på ting. Høy WAF er noe de må gjøre seg fortjent til, de går jo tross alt inn i forholdet med åpne øyne og kjenner våre lyter og hobbyer. Slikt er jo ikke lurt å holde skjult. Derfor er det viktig å få alt som de kan dømme som stygt inn i hus før de får full råderett over grunnen.

PatSharpX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Husk nå på at du ikke må skjemme dem ut fra starten av med høy WAF på ting. Høy WAF er noe de må gjøre seg fortjent til, de går jo tross alt inn i forholdet med åpne øyne og kjenner våre lyter og hobbyer. Slikt er jo ikke lurt å holde skjult. Derfor er det viktig å få alt som de kan dømme som stygt inn i hus før de får full råderett over grunnen.
    Haha, sant det!

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Haha, sant det!
    Det er med anlegg som med motorsykler. Sett WAFaktoren med det samme med det beistet av en underholdningsmaskin du trenger, enten den står i stua eller garasjen. Menn er allerede i ferd med å bli slaktet på feminismens alter. Dette er ingen prozac tråd!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haha, sant det!
    Det er med anlegg som med motorsykler. Sett WAFaktoren med det samme med det beistet av en underholdningsmaskin du trenger, enten den står i stua eller garasjen. Menn er allerede i ferd med å bli slaktet på feminismens alter. Dette er ingen prozac tråd!
    Helt riktig, med unntak at jeg har fått mest aksept for mine mange bokser hos de aktive feministiske kjærestene jeg har hatt i mitt liv. Og alle de kvinnene mine venner har hatt WAF-problemer med har gitt beng i feminisme siden de har hatt mer enn nok med å strømlinjeforme sitt perfekte hjem og perfekte liv for at omverdenen skal se det. Noen ganger er feministers klare holdninger til likeverd til vår fordel. :rolleyes:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.683
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Nice Gratulerer :) er noe veldig likans med de proac carbon elementene synes jeg ,gir en ellers så ordinær`` høyttaler litt mer mystisk approach ;) har til gode å høre større proAC :)kun hatt super tablette en gang , men selv de ga mye godlyd tross størrelsen og de større proAC-ene er vel ikke noe mindre glad i å frembringe musikk med stor M ;)
    litt tidlig å si noe om hvordan dem er kontra d28 enda kanskje :)
    forresten kult å se at det finnes hifi troll her i bygda og ;)
    mvh

Sist redigert:

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Nice Gratulerer :) er noe veldig likans med de proac carbon elementene synes jeg ,gir en ellers så ordinær`` høyttaler litt mer mystisk approach ;) har til gode å høre større proAC :)kun hatt super tablette en gang , men selv de ga mye godlyd tross størrelsen og de større proAC-ene er vel ikke noe mindre glad i å frembringe musikk med stor M ;)
    litt tidlig å si noe om hvordan dem er kontra d28 enda kanskje :)
    forresten kult å se at det finnes hifi troll her i bygda og ;)
    mvh
    Takker!
    Ja, karbonelementene gir ellers nøytrale høyttalere enn liten diskre piff.
    Førsteinntrykk er en mye mer åpen sound, tørrere bass og mer kontant lyd.
    Føltes nesten som det var mindre bass i disse med en gang, men der ble jeg grundig lurt!
    Leker meg med plassering enda, så endelige inntrykk må vente - men artig som F!:cool:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.683
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    er vel sikkert litt det at det er en såpass større høyttaler at alt får mer plass i lydbildet og alt føles mer som en komplett enhet , enn at bassen kanskje føles mindre ``fremtredene`` bassen skal jo heller ikke stikke seg ut men bare væære der å pulsere og puste etter min mening men viktig med solid grunntone for å få fundament i ting og :) kuult å høre, høres ut som førsteintrykk er som det bør være når det gjelder slike saker ;) hvor stort rom er det du har å leke på ? har selv fått ny stue på rundt 40 kvm som byr på nye utfordringer og mest sannsynlig behov for litt mer voksne talere på sikt åvant å fylle så stort rom og perspektivet er jo mye mer romlig enn rett på :)
    gla på dine vegne at det allerede virker så skuddsikkert:) mye high end stuff i dag man aldri skal bli klok på og ;)men engelsk mennene vet hvordan dem fortsatt skal underholde :)

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    er vel sikkert litt det at det er en såpass større høyttaler at alt får mer plass i lydbildet og alt føles mer som en komplett enhet , enn at bassen kanskje føles mindre ``fremtredene`` bassen skal jo heller ikke stikke seg ut men bare væære der å pulsere og puste etter min mening men viktig med solid grunntone for å få fundament i ting og :) kuult å høre, høres ut som førsteintrykk er som det bør være når det gjelder slike saker ;) hvor stort rom er det du har å leke på ? har selv fått ny stue på rundt 40 kvm som byr på nye utfordringer og mest sannsynlig behov for litt mer voksne talere på sikt åvant å fylle så stort rom og perspektivet er jo mye mer romlig enn rett på :)
    gla på dine vegne at det allerede virker så skuddsikkert:) mye high end stuff i dag man aldri skal bli klok på og ;)men engelsk mennene vet hvordan dem fortsatt skal underholde :)
    Rundt 40kvm her også.
    Men må nok jobbe litt med akustikk, mye harde flater her og lite nips.
    Så ting kan kun gå rette veien!;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.622
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer Slam :)
    Blir spennende og høre hva du synes etterhvert som du får justert dem inn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn