Hei!
Jeg har hatt alle de ovenfor nevnte stativhøyttalere hjemme på test. En kamerat skulle bytte ut sine Sonus Faber Grand Piano, som han dessverre ikke fikk til å fungere. Etter å ha hørt mine høyttalere, først i flere rom, så med eget anlegg (LinnGenki. Kollektor, 2xLK85), var han imponert. Han måtte imidlertid skifte til stativhøyttalere, grunnet flytting til Ungarn. Dermed ble det tur til Lyric, og to studenter fikk låne alle varianter av ProAc stativhøyttalere.
Han hadde da anlegget sitt hos meg, og i tillegg til anlegget mitt hadde vi også anelgget til min samboer (Cambridge 500-serie CD og integrert forsterker, Linn Kan høyttalere, Solid Steel høyttalerstativer).
Jeg bør kanskje nevne at min kamerat er en meget habil klassisk gitar spiller, og at undertegnede er vokst opp med fiolinspilling og klassisk ballett samt meget habile anlegg.
Etter mye frem og tilbake kom vi frem til at i forhold til mine høyttalere, hadde alle stativhøyttalere kompromisser. Fra diskant til bass (selvsagt). Det som imidlertid var tydelig, var at Response 1 sc var klart overlegne, uansett hva som ble spilt, og uansett hvilke komponenter som var koplet til. Det som manglet var en smule bass, men det var betydelig mindre enn man kunne forvente ut fra størrelse og lekmanns antagelser om fysisk størrelse og fysikkens lover.
Med andre ord var de så gode at min kamerat ikke savnet bass med 1sc. Og etter å ha levd med dem i over ett år, savner han den fortsatt ikke. Med unta av hver gang han kommer hjem til Norge og besøker undertegnede.
For ordens skyld bør nevnes at vi også lånte enkelte andre stativhøyttalere i samme prisklasse, fra bla Dynaudio, B&W og Sonus Faber (eller så nær i pris vi kunne komme i de enkelte merker). Dessverre for konkurrentene overbeviste 1sc alltid, og opplevdes subjektivt som de aller beste, uansett hvilke parametre man sammenlignet.
Etter en lang dag med sammenligninger kom min bedre halvdel hjem (her bør det nok også nevnes at hennes mor var en meget habil konsertpianist, og at hun overhodet ikke er vokst opp med stereoanlegg av kvalitet). Hun spurte umiddelbart hvilke fantastiske høyttalere som akkurat da var koplet til hennes elektronikk. Svaret? ProAc Response 1 sc........
Alle tre var etter lyttekvelden, som varte inn i de små timer (helt til den gamle grinebiteren som da bodde i leiligheten under begynte å banke i taket med kosten sin) at ProAc Response 1sc var et meget godt valg. Det kunne nesten virke som om de opphevet fysikkens lover. I hvertfall for lekmennene (og -kvinnen) i stuen denne natten..
mvh
Augustus