Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvor får man kjøpt den flettede "jakken" du har brukt på kablene?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gago skrev:
    hvor får man kjøpt den flettede "jakken" du har brukt på kablene?
    Ha`kke peiling, det der er Sense`s avdeling.................. ;D
    Eneste jeg vet, er at "jakken" også fungerer som skjerming...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Synes nå at du var j**la gniten på lytteinntrykkene...
    mvh
    ;D ;D ;D
    Ja, det kan virke sånn, men som sagt; jeg har ikke fått lyttet til eller spilt mye musikk - alt jeg har fått hørt, er et par korte timer på moderat til lavt volum.... :mad: :'(

    De første inntrykkene peker jaffal på myyye større lydbilde, atskillig mer luft og 3D-følelse, samt me kropp på utøvere og instrumenter...

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Proffen! Har du ansatt Sense på full tid eller?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Spennende Proffen! Har du ansatt Sense på full tid eller?
    ;D
    Kan kanskje virke sånn, jaffal til tider, for han har jo etterhvert gjort mye for meg. Men hadde jo aldri benyttet meg av hans ferdigheter og kunnskaper om jeg ikke var trygg på at det ville bli suksess. Og DET har jeg ALDRI tvilt på. Mannen kan mucho, både ifht til teori og praksis...!!!
    Og nå er han jo snart "ferdig"........ ;D
    Skal dempe Coplanden, samt få på plass en RCA-kontakt i sølv, den som sender signalet i coax-kabel til dac...
    Når det er gjort, får han en liten pause, til jeg skal ha meg nye strømkabler til Audion-blokkene, pre og drivverk...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Synes nå at du var j**la gniten på lytteinntrykkene...
    mvh
    En liten pekepinn, tkr: basslinjen i Mary Chapin Carpenter-låten du er så glad i, er atskillig lettere å følge nå.... ;D
    Og det aller aller meste har nok blitt bedre, men aner kanskje at jeg må ha litt mindre toe-in på høytalerne nå.
    Utøverne kommer atskillig tettere på, opplever jeg, og ble nesten bare sittende og måpe over hvor "live" det låter...
    Spilte en skranglete Eddie Wedder cd litt tidligere (into the wild - filmmusikken), og det kan være - og var gøy. Dette er også en skive som kan låte spisst, tynnt og uengasjerende, noe som i hovedsak nok har med selve musikktypen å gjøre, selv om lyden faktisk er relativt ok på platen.... Dvs at anlegget lett avsløres som vanedannende eller et som forårsaker lyttetretthet...

    Begynner det å hjelpe på nå, tkr.......... ? ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er i sannhet en morsom hobby vi har.... ;D
    Sitter i skrivende stund og lytter til Minor Majority - Candy store, og bare ;D
    Lettflytende, oppløst, godt fundament, gjennomsiktig, organisk, solid utklingning og klang både på vokal og instrumenter, kroppslig, stort lydbilde, solid 3D-følelse, dynamisk; og som jeg har vært inne på tidligere; det låter atskillig mer "live" enn det noengang tidligere har gjort hos meg. KAnskje ikke da helt feil, når jeg tidligere har formulert det til at jeg aner en forbedring over hele fjøla.... ;D

    Ble faktisk bare sittende og måpe her tidligere i dag, da det dukket opp både mikrodetaljer i toppen og informasjon lenger ned i oktavene jeg ikke tidligere har registrert på tilsvarende skiver.

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Må visst snart komme på besøk og høre hva som foregår!
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Hei Proffen!!
    Flott annlegg!!!!
    Spesielt effektane var utruleg flotte :) :)

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takkar, Jon Arne.. ;D
    Jooa, det ser flott ut, og etterhvert har jeg også klart å få ut litt mer av potensialet som lå skjult i komponentene..
    Spiller rimelig bra, ut fra mine preferenser, og føler igrunnen at jeg har kommet atskillig nærmere mål nå, sammenliknet med hvor jeg befant meg for et par år tilbake... (Tør ikke å skrive at jeg ER i mål, for da blir jeg "arrestert" av verdens hyggeligste hifi-politi...... ;D )
    Har noen småting til som skal ordnes, før jeg skal lene meg godt tilbake og bare nyte mitt otium....

    Forresten; noen der ute som kan tipse meg om forhandlere av VTI racks, som også sender til oss her på bjerget...? Har fått noen linker på forhandlere i statene, men det virker som om de ikke sender utenfor sitt eget kontinent.... Kjipt, for det er noen rack jeg både synes ser hyggelige ut, til en vettug pris, og som jeg også har troen på mht lyden....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da var nok en liten etappe unnagjort, i jakten på godlyden.
    Copland-spilleren ble i går liiiitt tyngre (vil gjette på ca 1 kg), da den originale "dempingen"?? (skumgummiplater til demping? hmmm, skepisk!!! ::)) ble fjernet og erstattet av noen litt mer solide og tunge asfaltmatter.
    I tillegg ble den originale messing-RCA-kontakten som coax-kabelen til dacen går via, erstattet av en i, ja, ikke uventet, silver.
    Og som vanlig var det Sense som stod for jobbingen, mens undertegnede mest drakk kaffi og diskuterte hifi med en av Sense`s kamerater.... ;D

    Skal forsøke å få hørt hvilke resultater denne siste oppgraderingen evt gir i løpet av helgen....

    De neste etappene blir trolig:
    Nye 300B-rør
    Nye strømkabler til pre, cd-spiller og monoblokkene
    Rack? (har innmari lyst på et VTI-rack...)

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kommer akkurat hjem fra "privataudiens" hos Proffen:

    Og her er det bare å gratulere. Sense DAC 1 holder mål, og vel så det. Det er så lenge siden jeg hørte dette anlegget at det er litt vanskelig for meg å sammenlikne, men det var iallfall to områder som skilte seg ut pr. idag:

    1) Mellomtonen. Mary Chapin Carpenters "Stones in the Road" , et liveopptak, viste en kvinnevokal å bli mo i knærne av...organisk, "der", dynamisk....nydelig!

    2) Bassen. Muligens utvikler jeg meg (motvillig) til bassfreak, og det ville være urimelig å forlange dypbass av sektoms elementer og 20 (?) triodewatt. Derfor ble dypbass mer antydet enn gjennomført, men ned til ca. 40 Hz var det nå en presisjon der som ikke var der ved siste besøk. For min del var det litt frustrerende. Jeg hørte en basstromme som ville gått rett i magemusklene hjemme, og jeg visste det. Hos proffen ble det mer sånn:"Her kommer en basstromme , folkens, dere får bruke fantasien litt!" Forskjellen fra tidligere er at før hadde du knapt nok hørt at det var en basstromme der.
    Som sagt, dette er urettferdig kritikk, og bare uttrykk for litt frustrasjon.

    Vi spilte en del klassisk, og det er ingen overdrivelse at det hørtes svært bra ut. Særlig Rachel Podgers Vivaldikonserter var utsøkte gjennom Proffens anlegg.

    I det hele tatt var akustisk musikk en nytelse gjennom dette anlegget. "Horses for courses" heter det, forskjellige hester til forskjellige baner....IMO er det ingen tvil om at anlegget virkelig briljerer på denne typen musikk.

    Sense DAC 1 oppsampler til 192 kHz. Om det er det som er utslagsgivende, eller om det er bedre analogdel og skjerming som gir bedre lyd vet jeg ikke.

    Vi ble enige om at det hadde vært interessant å kople Sense DAC 1 inn i mitt anlegg for å se hva som skjedde da.
    Det gleder jeg meg til.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takkar for besøket og de ordene, tkr.... ;D
    Godt det er flere enn meg som synes det låter "mer enn ok" nå, ifht tidligere....
    Og kunne jo godt lige kommentaren om hvor pass analogt det lyder. Som du kanskje minnes, var jeg en av dem som faktisk foretrakk vinyl fremfor cd, da vi kjørte "dublett-testen" hjemme hos deg. Dog er jeg for makelig anlagt til å gidde å selv involvere meg i vinyl....
    Enig i at det nok ikke er allverdens av info under 40hz fra høytalerne, men minner igjen bare på at det faktisk ikke er mer enn en stakkars femtommer pr høytaler, som skal gjengi all infoen fra ca 2500hz og nedover...
    Da er det kanskje desto viktigere hvilke prestasjoner det vesle elementet faktisk står for, innenfor sine begrensinger. Og dere synes jeg faktisk at det står til "meget godkjent"... Så er jo spørsmålet hva en ekstern, aktiv sub evt kunne tilført eller laget av krøll i lyden... ;D

    Blir jo forøvrig spennende å høre hva andre Laugsmedlemmer sier, når neste lyttekveld engang skal avholdes i heimen!

    Er jo dessuten flere tanker i sving.
    Tkr nevner å teste dac`en i hans oppsett.
    Kjoenik har luftet tanken om å kjøre hans OG mine blokker sammen, på hans LV-høytalere.
    Blir da trolig mine pp-blokker på bassene, og Kjoeniks SET-blokker på toppen.
    Regner med og satser på at slike "eksperimenter" lar seg gjennomføre om ikke så alt for lang tid.

    Blir spanande å høre hva som skjer når nye Valve Art-rør kommer på plass, samt at strømkablene skal oppgraderes.
    Som du så, tkr, er det ikke noe fislete, anorektiske kabler det er snakk om.

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Anorektisk er ikke ordet, akkurat.

    De er mer som Arnold - på - (enda - mer) - steroider. Bor noen hull i dem, så kan du bruke dem til drenasjerør i hagen.

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Proffen skrev:
    Kjoenik har luftet tanken om å kjøre hans OG mine blokker sammen, på hans LV-høytalere.
    Blir da trolig mine pp-blokker på bassene, og Kjoeniks SET-blokker på toppen.
    Regner med og satser på at slike "eksperimenter" lar seg gjennomføre om ikke så alt for lang tid.
    Det gleder jeg meg veldig til å lese om!! :)

    Høres ut som du har fått til en kanon match hjemme hos deg!
    Er ikke de ht dine relativt tunge å drive?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    FallenA skrev:
    Proffen skrev:
    Kjoenik har luftet tanken om å kjøre hans OG mine blokker sammen, på hans LV-høytalere.
    Blir da trolig mine pp-blokker på bassene, og Kjoeniks SET-blokker på toppen.
    Regner med og satser på at slike "eksperimenter" lar seg gjennomføre om ikke så alt for lang tid.
    Det gleder jeg meg veldig til å lese om!! :)

    Høres ut som du har fått til en kanon match hjemme hos deg!
    Er ikke de ht dine relativt tunge å drive?
    Tja, veldig tunge å drive er de vel ikke....
    Iflg det jeg vet, er følsomheten på 89db, og impedansen skal visstnok ligge på ca 3,5 - 6 ohm.... Dvs at når impedansen synker ned mot 3,5 ohm, kreves det sitt av forsterkeriet.

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det kvernet litt oppe i hovve på meg......

    Jeg får virkelig assosiasjoner til denne bilen når jeg tenker på anlegget ditt!



    MB W124 200D

    Nesten 1,4 tonn, 72 HK. Har hatt en slik en. Fantastisk kjørekomfort, luksusfølelse, ble aldri trøtt av å kjøre. Men litt undermotorisert.... ;D

    Håper ikke at du blir fornærmet, men sammenlikningen ville ikke slippe!

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Det kvernet litt oppe i hovve på meg......

    Jeg får virkelig assosiasjoner til denne bilen når jeg tenker på anlegget ditt!



    MB W124 200D

    Nesten 2 tonn, 72 HK. Har hatt en slik en. Fantastisk kjørekomfort, luksusfølelse, ble aldri trøtt av å kjøre. Men litt undermotorisert.... ;D

    Håper ikke at du blir fornærmet, men sammenlikningen ville ikke slippe!

    mvh
    ;D
    Neida, tkr, skal mer til for å fornærme meg litt......... ;D Har jo etterhvert blitt ganske tykkhudet...
    Og tror jeg skjønner hva du mener og hvor du vil med sammenlikningen... (nye, mer lettdrevne ht?)
    Ikke umulig, men ikke noe hastverk. Det er tross alt andre ting som også kan være viktige... ;)
    Som jeg har skrevet i en annen tråd, er jeg nyfiken på hva Carlsson/Larsen kan gjøre av underverker i et oppsett som mitt.
    Har jo kjennskap til Carlsson fra tidligere, og har hørt Carlsson spille magnifikt sammen med rørutstyr...

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Puhhhh! :D

    OT,seff, men jeg hadde den bilen i 4 år, og ble påkjørt bakfra 3 ganger i den tiden. Den bilen trengte en stoooor luke på å komme seg ut av et kryss!


    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @tkr:
    hvor mye av sammenlikningen mellom anlegget mitt og MB`n har å gjøre med at du har blitt dypbass-freak på "gamle" dager........... ;D
    og var det nye, mer lettdrevne høytalere du hadde i tankene? Er jo begrenset hva blokkene mine klarer å drive, med kun 20w pr kanal å rutte med..........da kan det bli for tungdrevet, ja! Men Carlsson/Larsen kan bli et alternativ.
    Spørsmålet blir vel heller da hvilken modell:
    OA 50.3 OA 52.3 OA 58/60 eller Larsen 4 eller 6
    Finnes noen enda eldre Carlssonmodeller som har fått mye skryt, men de har jeg til gode å høre..........
    Men som du og er inne på; "kjørekomforten", luksusfølelsen er pr dags dato rimelig bra, og lyttetretthet blir vel for et fremmedord å regne......... ;D

    ps: har aldri blitt påkjørt bakfra; til det er de andre for trege......... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
    Et glimrende rør!
    Mellomtonen...tindrende klar, oppløst, og sprelsk :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Proffen skrev:
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
    Et glimrende rør!
    Mellomtonen...tindrende klar, oppløst, og sprelsk :)

    Andre rør som kan "konkurrere"?

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Telefunken...siemens...?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:
    Proffen skrev:
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
    Et glimrende rør!
    Mellomtonen...tindrende klar, oppløst, og sprelsk :)

    Andre rør som kan "konkurrere"?

    mvh
    Proffen
    Tester ut rør i samme gate selv om dagen, og jeg foretrekker både Telefunken ECC82 Ribbed Plates og Siemens 5814A fremfor RCAéne som også er i hus, i nevnte rekkefølge.
    Rørene brukes på utgangen i min Cary 303/300 cdp.

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    om.s skrev:
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:
    Proffen skrev:
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
    Et glimrende rør!
    Mellomtonen...tindrende klar, oppløst, og sprelsk :)

    Andre rør som kan "konkurrere"?

    mvh
    Proffen
    Tester ut rør i samme gate selv om dagen, og jeg foretrekker både Telefunken ECC82 Ribbed Plates og Siemens 5814A fremfor RCAéne som også er i hus, i nevnte rekkefølge.
    Rørene brukes på utgangen i min Cary 303/300 cdp.

    mvh
    Er i og for seg obs på de Siemens-rørene, men han jeg shoppet fra, mente at de var plaget med en del ustabilitet og/eller støy. Merket noe til det du?

    Ellers er jo klart Telefunken rør jeg "vet om", men synes de prises heftig ifht andre rør... Er jo iblant omtrent doble prisen av andre rør....

    mvh
    Proffen
     
    M

    musicus

    Gjest
    Proffen skrev:
    om.s skrev:
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:
    Proffen skrev:
    Nei, nå har det vært stiltje her litt for lenge... ;D

    Har bestilt hem et par RCA Clear Top 12au7 til utprøving i pre`en.
    De skal erstatte Mullard M8136, og jeg regner med at det byttet vil medføre litt mer info i toppen, samt litt mer "trøkk" og fart i bunnen.
    Hva gjelder mellomtonen, er jeg mer usikker på.
    Kan bli en viss forandring ifht dagens gjengivelse, men trenger slett ikke bli de store utslagene.

    Har vært borti 12au7 RCA Clear Top før, og da med meget godt resultat! So da vert spanande å høre, ja...

    mvh
    Proffen
    Et glimrende rør!
    Mellomtonen...tindrende klar, oppløst, og sprelsk :)

    Andre rør som kan "konkurrere"?

    mvh
    Proffen
    Tester ut rør i samme gate selv om dagen, og jeg foretrekker både Telefunken ECC82 Ribbed Plates og Siemens 5814A fremfor RCAéne som også er i hus, i nevnte rekkefølge.
    Rørene brukes på utgangen i min Cary 303/300 cdp.

    mvh
    Er i og for seg obs på de Siemens-rørene, men han jeg shoppet fra, mente at de var plaget med en del ustabilitet og/eller støy. Merket noe til det du?

    Ellers er jo klart Telefunken rør jeg "vet om", men synes de prises heftig ifht andre rør... Er jo iblant omtrent doble prisen av andre rør....

    mvh
    Proffen
    Har ikke merket noe til ustabilitet osv, dette er mil specede 12au7/ecc82 og burde jo sådan väre mer robuste enn de vanlige. Meget god lyd for en rimeligere penge enn TFK rörene, som du sier, de har nok skenet ivei litt prismessig, men du verden, de har det lille xtra som ikke 5814 rörene har, imo :)

    Sitat fra en forhandler i US jeg har god erfaring med.

    5814: This is a military spec tube. Sometimes the vintage GE versions may be labelled JG-12AU7WA in white and have 5814 etched into the glass. These are all low microphonic thanks to their rigid mica supports. Older versions have a third mica spacer near the top. These "triple mica" versions are in great demand today. The broadcast versions of this tube are the GE 5-star, and the RCA Command series. These vintage tubes have just started to become a hot item, as NOS stocks of the West Europe types become harder to find. These tubes can withstand many on-off cycles and mechanical shock without a problem.

    mvh
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Hei, lenge siden det har vært aktivitet her.. Hvordan gikk det med RCA Clear Top 12au7 rørene du skulle prøve? Fornøyd?

    Jeg er i marked for nye 12au7 som erstatning for Electro Harmonix 12au7. Har fått anbefalt Tungsram som et rimelig og veldig bra alternativ og Telefunken som er dyre. Jeg er ute etter en mer nøytral stram lyd enn feks Mullard som jeg oppfatter som småfeit og varm i lyden.

    Noen erfaringer?

    Mvh. Trygve
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei Haifi!
    Joda, RCA Clear top kan klart anbefales.
    Føler i grunnen ikke at jeg har mistet særlig at mellomtonemagien fra Mullard-NOS rørene jeg byttet ut.
    Derimot er lyden litt fastere i fisken i bunnen, samtidig som det ble anelsen luftigere i toppen.
    Dersom du er ute etter gode 12AU7-rør, er Clear top på topp 5 på min prioriterte "check-out-list"!
    De rørene du nevner, har jeg ikke hørt, med unntak av EH.
    DET betyr imidlertid ikke at noen av de også kan være gode...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmm, long time no...
    Og var litt usikker på hvor jeg skulle poste det jeg tenkte skrive om nå.
    Men, here it goes:
    I går tok jeg med meg min diy-dac --> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34525.0
    under armen, samt noen kabler, noen cd`er, litt Hansa premium i sekken...
    Ble plukket opp og kjørt hjem av alltid like trivelige Sense.
    Destinasjon for turen var en av Laugets "grand old men", tkr.
    Her var det meningen å teste hvilken dac som var "best" (kødder nå, altså ;D); min hjemmesnekrede eller tkr`s eminente, top of the line, high-end emm-labs dac.
    --> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=11845.380
    Rammene rundt "sammenlikningen" skulle med andre ord være de aller beste...

    Og for å gjøre en lang historie kort: Det ble ikke, og var aldri, noen match for emm-labs`en. Den ER god, mye bedre enn min diy-dac, og det skal den også være! Det var litt som å stille et toppet tippeligalag mot en lokal gjeng i 3.divisjon... Emm-labs`en gjør alt bedre enn min dac, punktum. Og det skal emm-labsen gjøre. Og det visste vi nok på forhånd. Men gøy var`e lell...
    Det som var/ble interessant jaffal for min del, var å høre hvordan min dac tross alt klarte seg, og hvor det er mer å hente. Og jeg vet jo at den gjør jobben sin og mere til her i heimen. Bare en liten sak som at det ikke lenger er "gøy" å høre musikk via Copland-spilleren uten dac`en oppkoblet, sier sitt.
    Vi diskuterte litt rundt andre merker, og hvilke dac`er min lett kunne ha gruset. Men; ingen nevnt, ingen glemt!
    Ble i alle fall en kjekk kveld i "casa`en". Det er et voksent oppsett tkr har å kose seg med, men han har også svettet og bannet på vein dit... ;D
    Så får vi se hvor veien går videre her i heimen.
    Har noen planer.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Havde en hyggelig fredag aften hos Proffen sammen med JK. De snakkede lidt prowerkabler til at begynde med. Kabler ligger lidt uden for min "tunings"-radius i øjeblikket. Mit fuglerede af hjemmelavede og forskellige billigkabler gør mig inhabil i en kabel diskussion ;)
    Til gengæld var lyden hos Proffen dejlig, intim, involverende og musikalsk. Som Proffen selv påpegede er lydilledet ret kompakt, nok fordi at dipole diskanterne ikke har plads nok til at folde sig ud, men allt er ellers til stede i lydbilledet. Stemmer er meget nærværende og realistiske og alle detaljer er med uden at være påtrængende. Bassen er forbavsende godt med men de små 5 tommers kan selvfølgelig ikke flytte luft nok i den nedre region og mangler slagkraft. Proffens anlæg kunne fuldt ud tilfredsstille 80% af min musiklytning hvis jeg havde horn eller til eks Altec 604 i et andet lokale til den store, fandenivolske og rå musik .... som generelt kun kan nydes når kone, børn og naboer er langt hjemmefra :)
    Kom til at tænke på, på vej hjem at måske kunne gode, ikke for store, subber gøre godt.... aflaste 5 tommerne og supplere med lidt mere slagkraft og råhed nedover.
    mvh
    Kjartan
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takker for hyggelig tilbakemelding.
    Joda, det har ettehvert kommet til et nivå hvor oppsettet har noen deilige sider, og de har jeg ikke tenkt å gå på akkord med...

    Og, ja, jeg er fullt klar over hvor jeg har "litt" å gå på...
    Har vurdert sub, men ender nok med en annen høytalerløsning i løpet av nærmeste halvår. (selv om jeg må innrømme at det blir "tøft" å skulle skille seg av med BKS`ene! Dette er høytalere som ikke har fått den "anerkjennelsen" de fortjener her hjemme.)
    Det blir da ikke lenger bånddiskant og dipol, men en høytaler som gir "større" sweetspot, og som ikke minst går atskillig dypere i bassen. Vi snakker da om en avstemming til ca 28hz...
    Ellers er jo pre`en ikke mer enn en budsjettvariant med rør, så her er det garantert mer å hente.

    Kjartan, tror du høytalerne hadde profitert på å komme enda lengre ut på gulv, bort fra bak- og sidevegg?
    Ville nok mistet litt punch i bassen da...

    mvh
    Proffen
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    Kjartan, tror du høytalerne hadde profitert på å komme enda lengre ut på gulv, bort fra bak- og sidevegg?
    Du kan prøve at flytte høtalerne lidt frem og se om det ikke gør lydbilledet større. Men jeg er enig du vil sandsynligvis miste noget bassfrostærkning.
    mvh
    Kjartan
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjartanb skrev:
    Proffen skrev:
    Kjartan, tror du høytalerne hadde profitert på å komme enda lengre ut på gulv, bort fra bak- og sidevegg?
    Du kan prøve at flytte høtalerne lidt frem og se om det ikke gør lydbilledet større. Men jeg er enig du vil sandsynligvis miste noget bassfrostærkning.
    mvh
    Kjartan
    Tenker nok at jeg kommer til å velge samme "løsning" som deg, Kjartan... In time... ;D

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Vil også takke for en hyggelig fredagskveld med Kjartan og verten Proffen med musikk og hifi på agendaen.
    Jeg har jo hørt Proffen sitt anlegg før men da i regi lydlauget med mye folk og lite tid i sweetspot. Denne gangen ble tid til en lengre lytteseanse og medbrakt musikk.

    Dette må vel være inkarnasjonen på et 300B anlegg. Nyydelig mellomtone og diskant som er silkeglatt og homogen. Bassen bare er der og umiddelbart så er det ikke noe savn at det ikke går så dypt.Vil tro hovedmenyen for dette anlegget er vokal og jazz samt "lettere" klassisk musikk. Det spiller så flott at her kunne jeg tilbrakt mange timer sammen med en flaske rødvin.....
    Vi har det til felles at vi begge mener at rør er eneste farbare vei for å formidle musikk, men ellers så er våre anlegg ganske forskjellige. Det er naturlig nok mer "slam" og råskap hos meg når det trengs, men jeg kunne kansje trengt noe av den silkeglatte mellomtonen Proffen har......

    Det er også artig å se at DIY kabler og utstyr spiller så bra, og i tillegg så har vel Proffen en del "oppgraderinger" planlagt fremover......

    Takk for en hyggelg aften!

    Jack
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bare hyggelig, JK. ;D
    Og takk for hyggelige ord.

    Får se om det ikke blir en råd med litt nye saker i løpet av ikke så alt for lenge.
    Tror det kanskje er mest å hente rent lydkvalitetsmessig ved å bytte pre.
    Men det frister rimelig å prøve litt mer uortodokse høytalere, som både gir større sweetspot og mer info i bassområdet. Om det blir "råere" av den grunn? Tja, det gjenstår jo evt å høre da...


    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Well, da snører det seg til, etterhvert... ;D
    HVIS/NÅR planene går i boks, vil jeg snart få to nye samboere... Mer info om disse to kommer forhåpentligvis og trolig i løpet av en drøy ukes tid... ;D

    Ut over det, har jeg gjort mine første spede forsøk på å kjøre med pc som kilde, via en velvillig innlånt CEC usb-dac. Lydmessig kunne jeg lett ha levd med en slik CEC, men jeg vil nok ha litt mer "i både pose og sekk" - da jeg vil ha muligheten til både å kunne bruke usb-dac`en til å få signal fra pc inn i oppsettet, samt at jeg vil kunne bruke usb-dac`en som head-amp tilknyttet både pc og cd-spiller.
    Kommer derfor i nær fremtid til å få på plass en annen og rimeligere usb-dac, enten det nå blir den som kom i smådeler, eller om jeg evt går for en "ferdigmontert". Tror ikke min gode venn, mekkeren, var helt uber-happy over antall og størrelse på delene som skulle loddes sammen til en DIY usb-dac... ;D

    Skulle pc-basert avspilling falle tilstrekkelig i smak, er jeg nok åpen for å sette meg inn i hva det vil si å benytte seg av Sonos. Brukervennligheten er i alle fall høy der, og lydmessig har jeg hørt dette funke meget bra.

    mvh
    PRoffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn