Tja, da jeg kjørte bort til Proffen i dag, var jeg spent:
Hadde sett en masse smileys i Proffens egne innlegg på dene tråden i det siste, og hadde lest innlegg som nevnte bass, t.o.m. kanskje for mye av det gode....
Hadde forberedt meg godt, og tatt med noen basskandidater:
Little Feat: Waiting for Columbus
Tracy Chapman: New Beginning
Leonard Cohen: Dear Heather
Det to første har godt driv, og særlig MoFi- utgaven av "Waiting for Columbus" har en avgrunnsdyp basslinje på liveversjonen av en av de aller vakreste sangene jeg kjenner: Lowell Georges "Willin`".
Det var altså med spenning at jeg la Little Feat i skuffen....
HOLY SHIT!! HVOR HADDE KRAUMEN GJEMT SUBEN??
Dette var jammen noe nytt!
Ut av de to-postkasser-høye miniputtene på gulver strømmet bass, skikkelig gjenkjennelig og fast bass!
Det var nesten paradoksalt å oppleve slikt fra 2 x 20 300B- Watt og høyttalere man kunne snuble over hvis man ikke så seg for.
Etter å ha digget oss gjennom "Willin`" og "Don`t bogart that Joint" overtok Tracy Chapman og "Give me one Reason". Dette er en uptempo blues som jeg i utgangspunktet hadde trodd ville komme litt for snilt ut hos Proffen, noe jeg har hørt før.
Men dengang ei! Rockefoten gikk med en gang, og Kjartan, som hadde kommet i mellomtiden, satt og nikket med hodet og vippet med foten, akkurat som tkr.
Sistemann ut var gode, gamle Lenny: "I won`t go more a- roving" har, i tillegg til Leonard Cohens litt slitne bassrøst også et innslag av kvinnelige korister. Disse var spredt godt i en halvsirkel bak hovedvokalen. Ikke bare bedre bass, m.a.o., men også et adskillig bredere og dypere lydbilde.
OK.....Bedre bass, bedre lydbilde, mer rockefot. Alt i alt en kraftig oppgradering hos Proffen. Det er bare å gratulere! Jeg mistenker at Proffen vil utvide musikksmaken sin i alle retninger nå. Dette anlegget vil sørge for at mange flere musikktyper vil høres bra ut.
Malurt i begeret?
En dæsj, kanskje: Helt i bunnen av bassen kunne kanskje kontrollen vært litt bedre, men det er grenser hva man får ut av 2 x 20 W.
Takk for lytten.
mvh