Prosessor eller receiver......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Til dere med separat prosessor og effektforsterker: Har dere plassert denne for lange signalkabler eller lange høyttaler kabler??? Ser for meg å spare mange meter ht kabel ved å plassere effektforsterker på bakvegg....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har effektforsterkere for 16 kanaler i rack; + en for 2 ekstra kanaler stående utenom. Hele systemet mitt er fullbalansert, så kan om jeg vil ha ekstremt langt kabelstrekk. Om man skal gå for å spare penger så vet jeg ikke helt hva som er billigst, ser jo i utgangspunktet ikke noe poeng med å overdrive på kabelfronten enten det er høyttalerkabler eller signalkabler.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Kjøpte en Onkyo AVC Receiver TX-RZ1100 for et par år siden for 12k (nedsatt fra 20k). Jeg synes det er noe skrap. Dårlig interface, dårlig lyd og ubrukelig EQ. Den innebyggede chromecast er treeeeg. Skulle gjerne hatt noe high end uten at det er Trinnov-priser
    Siden alt jeg ser på av film og TV kommer via en PC ble jeg ble trigget av tanken på å bruke JRiver som mediasenter, koble et bra 24 kanals lydkort på denne og bare koble opp en gjeng forsterkere. Da er man opp i high end lydkvalitet for under 20k (pluss forsterkere da...) Men så lett var det visst ikke ser det ut til siden DTX, Atmos osv. er lisensierte greier og JRiver ikke kan sende lydstrømmen ut til egne lydkanaler.
    Noen som vet noe mer om dette?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en Onkyo AVC Receiver TX-RZ1100 for et par år siden for 12k (nedsatt fra 20k). Jeg synes det er noe skrap. Dårlig interface, dårlig lyd og ubrukelig EQ. Den innebyggede chromecast er treeeeg. Skulle gjerne hatt noe high end uten at det er Trinnov-priser
    Siden alt jeg ser på av film og TV kommer via en PC ble jeg ble trigget av tanken på å bruke JRiver som mediasenter, koble et bra 24 kanals lydkort på denne og bare koble opp en gjeng forsterkere. Da er man opp i high end lydkvalitet for under 20k (pluss forsterkere da...) Men så lett var det visst ikke ser det ut til siden DTX, Atmos osv. er lisensierte greier og JRiver ikke kan sende lydstrømmen ut til egne lydkanaler.
    Noen som vet noe mer om dette?
    Brukte JRiver i flere år med Lynx lydkort og fantastisk lyd etter og ha hatt flere receivere og prosessorer jeg aldri var fornøyd med. Kjørte også aktiv deling på frontene i JRiver.

    På daværende tidspunkt støttet JRiver kun DVD. Løste det enkelt ved å rippe Blu-ray med AnyDVD. Nå har JRiver lisens for Blu-ray, men ikke alle lydspor som f.eks Atmos. Vet ikke om det kan løses ved ripping. Sjekk JRiver forumet. For min del lever jeg fint uten. Med riktig plassering av bakhøyttalere og akustiske tiltak så hører man helikopter flyge over osv. Men pinpointing av noen regndråper fra oven og tilsvarende gimmick, krever sikkert Atmos kanaler.

    Har vært rykter om at innmaten i Trinnov og JBL er tilsvarende, men vet ikke om det stemmer. Ligger en måling av JBL prosessor hos ASR som ikke er overbevisende. Har forhåpninger om at Bryson leverer kvalitet i prosessorene sine, men de koster sitt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Til dere med separat prosessor og effektforsterker: Har dere plassert denne for lange signalkabler eller lange høyttaler kabler??? Ser for meg å spare mange meter ht kabel ved å plassere effektforsterker på bakvegg....
    Jeg bruger lange signalkabler. De længste som XLR og de kortere som RCA kabler.
    Der er steder der ikke er godt at placere apparaterne. Ikke på Frontvæggen imellem højttalerne. Ikke på Bagvæggen, eller hjørmer, fordi det er trykzoner. Så jeg har placeret anlægget på venstre sidevæg. Jeg har rigtig mange apparater specielt effektforstærker, og hvoraf også monoblokke. De er placeret tæt på højttalere. Jeg vægter dynamik og bruger korte kraftige højttalerkabler. DH Labs Silver Pulse RCA til de kortere afstande.
    Signalkabler er for det meste DH Labs Silver Revelation XLR.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Til dere med separat prosessor og effektforsterker: Har dere plassert denne for lange signalkabler eller lange høyttaler kabler??? Ser for meg å spare mange meter ht kabel ved å plassere effektforsterker på bakvegg....
    De korteste kablene mine er XLRene fra prosessor til effekt da jeg også har alt i samme rack. Den lengste høyttalerkabelen er rundt 12 meter, men jeg tror at problemstillingen i beste fall er teoretisk, iallefall for surroundkanaler. Front, senter og suber har alle mindre enn en meter htkabel.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har vært rykter om at innmaten i Trinnov og JBL er tilsvarende, men vet ikke om det stemmer. Ligger en måling av JBL prosessor hos ASR som ikke er overbevisende. Har forhåpninger om at Bryson leverer kvalitet i prosessorene sine, men de koster sitt.
    Dette er delvis sant.
    JBL har to prosessorer i sortimentet, SDP-55 er basert på Arcam AV40, det er denne ASR har målt. Har veil pris på rundt 65.000,-
    Den andre de har er SDP-75 som er basert på Trinnov, denne har jeg aldri sett en test av (har ikke lett etter en heller da jeg ikke ser poenget med den istedet for Trinnov) har heller ikke klart å finne pris på den da det er "ved forespørsel" altså minst Trinnov-pris.

    Bryston sin prosessor er basert på Storm ISP MK1.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Har effektforsterkere for 16 kanaler i rack; + en for 2 ekstra kanaler stående utenom. Hele systemet mitt er fullbalansert, så kan om jeg vil ha ekstremt langt kabelstrekk. Om man skal gå for å spare penger så vet jeg ikke helt hva som er billigst, ser jo i utgangspunktet ikke noe poeng med å overdrive på kabelfronten enten det er høyttalerkabler eller signalkabler.
    Har du fullbalanserte ht kabler? Eller balanserte Aktive ht? Vurderer det selv.... Det er lettere for meg å ikke overdrive på signalkabel fronten 😝
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    De korteste kablene mine er XLRene fra prosessor til effekt da jeg også har alt i samme rack. Den lengste høyttalerkabelen er rundt 12 meter, men jeg tror at problemstillingen i beste fall er teoretisk, iallefall for surroundkanaler. Front, senter og suber har alle mindre enn en meter htkabel.
    Ja, men de teoretiske problemene skaper støy i hodet....hva er kvadratet på den på 12m lange kabelen? Hvor mye effekt og impedanse? Kjører selv 3x2x8mm^2 på 1,5m på front, da ble jeg fornøyd både praksis og teoretisk 😉
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men de teoretiske problemene skaper støy i hodet....hva er kvadratet på den på 12m lange kabelen? Hvor mye effekt og impedanse? Kjører selv 3x2x8mm^2 på 1,5m på front, da ble jeg fornøyd både praksis og teoretisk 😉
    2.5kvadrat, 50w 4ohm.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes 7% hørtes mye ut, så jeg sjekket noen kalkulatorer på nett og de sier 2.1% tap... Uansett er dette neglisjerbart i mine øyne, det er andre ting som er mye viktigere å ordne først. Rommet f eks.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Går jeg ned til 3m klarer jeg meg plutselig med 2,5mm^2. Hvilke data la du inn i kalkulatoren??
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg ville bekymret meg mer over er at dempingsfaktoren synker til svært lave 24 med 12m 2,5mm^2 kabel. 24 meter totalt siden en kabel har to ledere (+/-).
    Man har da samme dempefaktor som rørforsterkere og dette vil påvirke bassresponsen.
    Utregning: Motstanden i 24 m 2,5mm^2 kabel er 0,165 Ohm. 4 Ohm/0,165 Ohm = 24.

    Med 50W 4 Ohm blir strømmen 3,5A. Effekttapet i kabelen blir: P=I^2*R --> 3,5A*0,165= 2W. 2W er 4% av 50W.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Går jeg ned til 3m klarer jeg meg plutselig med 2,5mm^2. Hvilke data la du inn i kalkulatoren??
    Ja, det var det da...

    Forsterkeren kan levere maks 20V men også 20A så da blir det jo spørsmål om hvor en skal legge seg. I best case 20V og 2.5A gir 2.1% tap mens motsatt gir over 14% tap.
    Nå er dette snakk om surroundkanaler som har en 4" midbass og diskant og de er delt på 80hz, så 20A vil de aldri se, da har jeg mer tro på 20V, dette er uansett ved full øs, og det har jeg aldri prøvd, uten at jeg har målt vil jeg tro disse på maks av vanlig bruk drar rundt 10-20W.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg ville bekymret meg mer over er at dempingsfaktoren synker til svært lave 24 med 12m 2,5mm^2 kabel. 24 meter totalt siden en kabel har to ledere (+/-).
    Man har da samme dempefaktor som rørforsterkere og dette vil påvirke bassresponsen.
    Utregning: Motstanden i 24 m 2,5mm^2 kabel er 0,165 Ohm. 4 Ohm/0,165 Ohm = 24.

    Med 50W 4 Ohm blir strømmen 3,5A. Effekttapet i kabelen blir: P=I^2*R --> 3,5A*0,165= 2W. 2W er 4% av 50W.
    Nå vet jeg at dette er noe du kan. Er dette en reell problemstilling på surroundkanaler?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det jeg ville bekymret meg mer over er at dempingsfaktoren synker til svært lave 24 med 12m 2,5mm^2 kabel. 24 meter totalt siden en kabel har to ledere (+/-).
    Man har da samme dempefaktor som rørforsterkere og dette vil påvirke bassresponsen.
    Utregning: Motstanden i 24 m 2,5mm^2 kabel er 0,165 Ohm. 4 Ohm/0,165 Ohm = 24.

    Med 50W 4 Ohm blir strømmen 3,5A. Effekttapet i kabelen blir: P=I^2*R --> 3,5A*0,165= 2W. 2W er 4% av 50W.
    Ja, jeg brukte feilaktig 16awg i kalkulatoren 🤡 2,5mm^2 er jo 14awg for svarte. Det var egentlig bra, det vil si at 4mm^2 vil holde på 12m for min del 👌
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det jeg ville bekymret meg mer over er at dempingsfaktoren synker til svært lave 24 med 12m 2,5mm^2 kabel. 24 meter totalt siden en kabel har to ledere (+/-).
    Man har da samme dempefaktor som rørforsterkere og dette vil påvirke bassresponsen.
    Utregning: Motstanden i 24 m 2,5mm^2 kabel er 0,165 Ohm. 4 Ohm/0,165 Ohm = 24.

    Med 50W 4 Ohm blir strømmen 3,5A. Effekttapet i kabelen blir: P=I^2*R --> 3,5A*0,165= 2W. 2W er 4% av 50W.
    Vil tro dempingsfaktoren er enda lavere for du har ikke tatt med utgangsimpedansen til forsterker som forsåvidt er ukjent.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro dempingsfaktoren er enda lavere for du har ikke tatt med utgangsimpedansen til forsterker som forsåvidt er ukjent.
    Dette har jeg ikke peiling på, men ser ut for meg at den er 14mOhm. Forsterker er Icepower ASX50SE.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Enig med @mediakjendis .
    Jeg har hatt både Yamaha og Marantz prosessorer , og det var mer steg sideveis å bytte mellom disse.
    Tok så steget opp på JBL SDP-55 , og det er i en helt annen liga .
    Jeg hadde faktisk ikke trodd at det skulle gå an at en pre skulle ha så stor påvirkning.
    Og dette gjelder både til musikk og film😀
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Dette har jeg ikke peiling på, men ser ut for meg at den er 14mOhm. Forsterker er Icepower ASX50SE.
    Blir ikke så stor forskjell. Blir DF på 22 inkl. Utgangsimpedansen i forsterker. Den teoretiske max DF er 285 i 4ohm på din forsterker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig med @mediakjendis .
    Jeg har hatt både Yamaha og Marantz prosessorer , og det var mer steg sideveis å bytte mellom disse.
    Tok så steget opp på JBL SDP-55 , og det er i en helt annen liga .
    Jeg hadde faktisk ikke trodd at det skulle gå an at en pre skulle ha så stor påvirkning.
    Og dette gjelder både til musikk og film😀
    Hvordan sammenlignet du? En korrekt sammenligning IMO vil være og utelukkende å kjøre DAC og forforsterker uten noe form for korreksjon og med så god nivåmatching man klarer. Så må man swicthe mellom med ulikt musikkmateriale osv. Ganske tidkrevende oppgave om man skal gjøre det riktig. Bruker man romkorreksjon i tillegg, så sammenligner man flere ting enn bare forvrengningen fra elektronikken.

    Må innrømme at jeg sliter med at JBL SDP-55 skal holde et høyt nivå basert på målingene hos ASR. Så sant det ikke er feil med målingene eller den er blitt oppgradert siden dette.

    Her er FFT av JBL SDP-55 via HDMI:
    JBLSDP-55 HDMI in FFT.jpg


    Til sammenligning Yamaha CX-A5200. Den er bedre.
    Yamaha CX-A5200 FFT.jpg


    JBL SDP-55 Dynamic range imponerer ikke:
    JBLSDP-55 Dynamic Range.jpg


    JBL SDP-55 THD+N som stiger fort i nivå oppover i frekvens:
    JBLSDP-55 THD+N.jpg



    JBL SDP-55 linearitet:
    JBLSDP-55 Linearity.jpg


    JBL SDP-55 multitoner viser litt vel høyt støynivå:
    JBLSDP-55 32 Tone Input signal.jpg



    Jitter for HDMI og koaks. Koaks er dårlig, mens HDMI er absolutt godkjent.
    JBLSDP-55 Coax jitter.jpg



    Det er begrenset med målinger av Yamaha CX-A5200 og den eldre CX-A5100, men alt i alt virker den bedre. Et problem dog med CX-5200 er at den faktisk har høyere støynivå balansert (se blå graf nedenfor), noe CX-A5100 ikke slet med.
    "As you can see there's actually about a 23dB difference in distortion between the CX-A5100 and CX-A5200 at the same drive level and test conditions via the XLR outputs. The difference in distortion between the CX-A5100 and CX-A5200 unbalanced outputs was only 2dB in this comparison.

    Yamaha confirmed my measurements and discovered the culprit to this increased distortion had something to do with how the volume control IC interacts with the XLR outputs. This is something they plan to resolve in future models but cannot make a hardware change to this current model."
    Yamaha CX-A5200 THD balanced and unbalanced.jpg


    Yamaha CX-A5100 THD balanced and unbalanced.jpg



    Link til målingene:
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    @Bjørn ("Orso")
    Ja jeg er klar over disse litt halvdårlige målingene , og jeg kan selvsagt ikke vise til at dem er feil.

    Men forskjellen i opplevd lydkvalitet er av en eller annen grunn så stor , at man trenger ikke målinger for å høre det umiddelbart.
    Jeg skjønner ikke hvordan det henger sammen , og jeg var klar over disse før jeg fikk denne JBL'n i hus. Og jeg hadde full returrett på den , siden jeg må innrømme at jeg var skeptisk pga. disse målingene.
    Men tross dårlige målinger , og en rekke småfeil (som er ordnet opp i nå) , så var det et så stort hopp i opplevd lydkvalitet at noe retur aldri har vært aktuellt.

    Og dette gjelder både med og uten RK.

    Den største forskjellen ligger i dynamikk og attakk i lyden - uten tvil den beste pre'en jeg har hatt i hus - også til stereo.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Den JBL saken vil ete hele busjettet alene...
    Nytt dilemma mtp prosessor vs receiver:

    Vesentlig mer kroner til høyttalere ved kjøp av receiver. Men vil resultatet bli bedre totaltsett??
    Siden ht utgjør såpass mye av lydkvaliteten tenkte jeg....🤔
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den JBL saken vil ete hele busjettet alene...
    Nytt dilemma mtp prosessor vs receiver:

    Vesentlig mer kroner til høyttalere ved kjøp av receiver. Men vil resultatet bli bedre totaltsett??
    Siden ht utgjør såpass mye av lydkvaliteten tenkte jeg....🤔
    Jeg mener du like godt kan kjøpe en brukt Yamaha prosessor eller f.eks brukt Denon AVR-X3600H eller AVR-X8500H. Og heller legge mer kronasje i høyttalere, effektrinn og akustikk. Det vil utgjøre mye mer her når disse dyre prosessorene uansett ser ut til å måle svakt. Har selv hatt både en Marantz og NAD prosessor og de var ikke gode.

    Best Home Theater AVR DAC Review.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Legger merke til at Onkyo kommer godt nede på listen med sin PR-RZ5100 til 30 lapper. Det stemmer bra med min erfaring på min TX-RZ1100 til 20 lapper som kanskje er enda dårligere. Kanskje jeg må måle den selv en dag.
    Kan ikke fatte de som er kritiske til slike målinger som gjøres på ASR. Det er jo en gave til alle audiofile.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Den JBL saken vil ete hele busjettet alene...
    Nytt dilemma mtp prosessor vs receiver:

    Vesentlig mer kroner til høyttalere ved kjøp av receiver. Men vil resultatet bli bedre totaltsett??
    Siden ht utgjør såpass mye av lydkvaliteten tenkte jeg....🤔
    Ja , JBL’n koster litt , så det kan godt hende ditt resonnement er det riktige . Vet ikke hva du har før , men det er jo høyttalerne og rommet som barn mest å si for lyden i et oppsett.

    Man kjøper ikke en prosessor til 60 lapper og parer dem med ht til 5 liksom ....

    Men med tiden kan man jo gå gradene litt etterhvert... Å plutselig har man brukt mye mer penger på slikt enn man kunne fantasere om for 10-15 år siden 😀

    Så selv om jeg er meget fornøyd med JBL’n ,så er jeg vel litt enig med Bjørn her - start med en god receiver . Man kommer langt med det også. Så kan man se det an etter hvert om interessen er voksende eller dalende 😀
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Legger merke til at Onkyo kommer godt nede på listen med sin PR-RZ5100 til 30 lapper. Det stemmer bra med min erfaring på min TX-RZ1100 til 20 lapper som kanskje er enda dårligere. Kanskje jeg må måle den selv en dag.
    Kan ikke fatte de som er kritiske til slike målinger som gjøres på ASR. Det er jo en gave til alle audiofile.
    Jeg er ikke skeptisk til målinger - tvert imot. Jeg kan fort bli litt for opphengt i å lese / henge meg opp i slike detaljer mer enn godt er av og til. Ikke at jeg skjønner på langt nær alle disse målingene fullt ut på noen måte heller.

    Men det må være et eller annet som må ha mindre betydning enn man tror i slike sammenhenger. Hvordan måles evnen til å gjengi dynamikk og snert/ punch i en pre f.eks...? Jeg spør for å lære , ikke for å kverulere altså...

    For selv om f.eks denne JBL’n ikke måler all verden , så fikk den alle høyttalere inkl suber til å høre dobbelt så store ut liksom .
    Den var dyr , og det satt i det hele tatt langt inne å ta en slik investering ... Men forskjellen opp fra Marantz 7704 prosessoren var mye større enn forventet av en eller annen grunn...🤔🤔
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er mer oppdatert liste:
    Best high-end home theater processor review.png



    Vi ser at Datasat LS10 har sneket seg inn blant de med grønn SINAD. Men den koster US $12,500 og imponerer overhodet heller ikke målemessig. Det fremstår mer og mer klart at dette er et røvermarked hvor man spiller på eksklusivitet uten god ytelse. Kan selvsagt dog være unntak. amirm konkluderer i den testen med følgende:
    This Datasat LS10 review shows what we have known for a while: that the AV industry walked away from great technical performance long time ago. What we have here is what we get in mass market AVRs. Going so much higher in price gets you XLR output, more channels perhaps and more professional looking product.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Datasat har vel også Dirac, som er av en annen klasse en det disse andre har relatert romkorrigering.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Ja , JBL’n koster litt , så det kan godt hende ditt resonnement er det riktige . Vet ikke hva du har før , men det er jo høyttalerne og rommet som barn mest å si for lyden i et oppsett.

    Man kjøper ikke en prosessor til 60 lapper og parer dem med ht til 5 liksom ....

    Men med tiden kan man jo gå gradene litt etterhvert... Å plutselig har man brukt mye mer penger på slikt enn man kunne fantasere om for 10-15 år siden 😀

    Så selv om jeg er meget fornøyd med JBL’n ,så er jeg vel litt enig med Bjørn her - start med en god receiver . Man kommer langt med det også. Så kan man se det an etter hvert om interessen er voksende eller dalende 😀
    Solgte allt kino utstyr og gikk over til stereo for 4år siden. Så snuste jeg litt på multkanal SACD så jeg har bare et 5.1 oppsett nå. Jeg skal ha skikkelig høyttalere hele veien denne gangen og de skal få nok mat. Kanskje kjøpe høyttalerne først....? Så elektronikk for det som er igjen ☺. Hadde lyst på store gulvhøyttalere rundt om, men må ha on-wall bak pga avstand til vegg. Så må side ht henge i taket på skråtak så de må være små, men spille stort. Front side kan jeg ta av litt, har Dali Evidence 470 som skal testes der. Dette blir gøy 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Teknologien går fortere fremover på forsterkere nå kan man si, enn hva som skjer med høyttalere. Skaff gode høyttalere først, så en god amp etter hvert. Nå er både 4K120 VRR og 8K60 på tur inn med HDMI 2.1, så det er ikke rette tiden å skaffe en processor eller receiver (om den da ikke har det allerede).
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Solgte allt kino utstyr og gikk over til stereo for 4år siden. Så snuste jeg litt på multkanal SACD så jeg har bare et 5.1 oppsett nå. Jeg skal ha skikkelig høyttalere hele veien denne gangen og de skal få nok mat. Kanskje kjøpe høyttalerne først....? Så elektronikk for det som er igjen ☺. Hadde lyst på store gulvhøyttalere rundt om, men må ha on-wall bak pga avstand til vegg. Så må side ht henge i taket på skråtak så de må være små, men spille stort. Front side kan jeg ta av litt, har Dali Evidence 470 som skal testes der. Dette blir gøy 😊
    Klart det er gøy (y) :) multikanal har som regel en helt annen mastering og større dynamikk - typisk leverer mer i de lavere frekvenser og har høyere DR. Påstanden i tråden "multikanal knuser stereo" er faktisk sann. Kjør på 🍾
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Teknologien går fortere fremover på forsterkere nå kan man si, enn hva som skjer med høyttalere. Skaff gode høyttalere først, så en god amp etter hvert. Nå er både 4K120 VRR og 8K60 på tur inn med HDMI 2.1, så det er ikke rette tiden å skaffe en processor eller receiver (om den da ikke har det allerede).
    Synd ikke teknologien henger med på kilde materiale. Vurderer å vente på AV8806, men ikke pga 8k60...tror ikke 8k er aktuelt før neste ev. neste prosessor og tv igjen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Datasat har vel også Dirac, som er av en annen klasse en det disse andre har relatert romkorrigering.
    En fullkorreksjon med Dirac vil introdusere heftig med tidsforvrengning. Kan ikke tale for andre, men i mine ører låter det veldig unaturlig og er nesten helt ubrukelig til spesielt musikk. IMO trenger man ikke noe annet enn noen få PEQ og shelving. Men det er nå meg :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Klart det er gøy (y) :) multikanal har som regel en helt annen mastering og større dynamikk - typisk leverer mer i de lavere frekvenser og har høyere DR. Påstanden i tråden "multikanal knuser stereo" er faktisk sann. Kjør på 🍾
    Problemet for enkelte er vel at hvis man har et snev av hifi-nevroser så kan man jo ikke ha surround. Man kan jo ikke kjøpe noe der man ikke kan høre forskjell på kabler og chakra-steinene ikke fungerer lengre.

    Det siste som ga meg gåsehud er Pink Floyd The Wall på bluray i atmos format, i surround. Gåsehud er blitt til en eller to ganger i året opplevelse i snitt de siste årene for min del. Så jeg stiller meg fullt og helt bak den påstanden at multikanal knuser stereo jeg også. :)

    En fullkorreksjon med Dirac vil introdusere heftig med tidsforvrengning. Kan ikke tale for andre, men i mine ører låter det veldig unaturlig og er nesten helt ubrukelig til spesielt musikk. IMO trenger man ikke noe annet enn noen få PEQ og shelving. Men det er nå meg :)
    Jeg vet ikke om jeg vil kalle fullkorreksjon med Dirac unaturlig helt, men heller mer uvant. Når man veksler imellom modusene på Dirac (av/delvis/på) så synes jeg at ting stemmer mer med fullkorreksjon Dirac, men lyden blir nesten litt for perfeksjonert og man savner liksom litt den delvis fase-feilen som gir litt ekstra oomph etc. Jeg trengte litt tid for å venne meg noenlunde til det ihvertfall. Jeg tester alltid med musikk, for jeg har mer preferanser der enn film også er det fint å ha et sted nr.2 å høre på musikk også.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når man veksler imellom modusene på Dirac (av/delvis/på) så synes jeg at ting stemmer mer med fullkorreksjon Dirac, men lyden blir nesten litt for perfeksjonert og man savner liksom litt den delvis fase-feilen som gir litt ekstra oomph etc. Jeg trengte litt tid for å venne meg noenlunde til det ihvertfall. Jeg tester alltid med musikk, for jeg har mer preferanser der enn film også er det fint å ha et sted nr.2 å høre på musikk også.
    Forstår hva du mener her, men det egentlig motsatt. Man introduserer mer fasefeil når man korrigerer det som ikke er minimum fase som er tilfellet med en full Dirac korreksjon. Det er kun i et anekoisk rom man kan unngå det. Akustiske problemer må løses akustisk hvis man skal unngå dette. Da låter det naturlig og uten artifaktene som slike korreksjonsystemer introduserer. Det er stort sett bare i deler av dypbasssområdet man kan korrigere uten slike feil, men det er også fallgruver der ved at f.eks forvrengningen øker eller det blir dynamikktap.

    Hvis systemer låter betydelig bedre med den type korreksjon, så er det IMO veldig sannsynlig at utgangspunktet er veldig dårlig...... Gjerne høyttalere som ikke så godt designet og drar nytte av korreksjon/EQ og/eller tidsjustering. Godt konstruerte høyttalere skal ikke trenge EQ eller tidsjustering, men kun tilpasning av kurven til avstand og plassering i rommet. Kombinasjonen av høyttalere med uniform spredning og aktiv delefilter gir dog helt andre resultatet enn tradisjonelle passive høyttalere. Da bidrar slike korreksjonssystemer som Dirac egentlig ikke med noe positivt lenger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn