ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.521
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vi (TT, Evo2 og undertegnede) var på en liten samling hos @Soundscape på lørdag.

Her, et par av hans interessante vinylsnurrer:

TD 125 m/Rabco-arm. Første gang jeg har sett en slik in action. Tangensial-armen fra Rabco er kanskje ikke noen estetisk design-perle, men utrolig interessant mekanikk.

Design-perle derimot er et ord som kan brukes om denne Lenco´n:

Det hvite plinthet (spes.bygget i Østerrike) og den pastellgrønne topplaten står i herlig harmoni med tre-armen fra Grace. Designmessig er jo denne som klippet ut av 50-tallets USA.
    tror du blander litt ptb, det var visstnok det sorte plinthet til den direktedrevne SONY med to armer som var av østerrisk opprinnelse
    Hei.
    Ja, det er flotte plinth han har på dem. Begge er forøvrig fra samme leverandør i Østerrike :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Vi (TT, Evo2 og undertegnede) var på en liten samling hos @Soundscape på lørdag.

Her, et par av hans interessante vinylsnurrer:

TD 125 m/Rabco-arm. Første gang jeg har sett en slik in action. Tangensial-armen fra Rabco er kanskje ikke noen estetisk design-perle, men utrolig interessant mekanikk.

Design-perle derimot er et ord som kan brukes om denne Lenco´n:

Det hvite plinthet (spes.bygget i Østerrike) og den pastellgrønne topplaten står i herlig harmoni med tre-armen fra Grace. Designmessig er jo denne som klippet ut av 50-tallets USA.
    tror du blander litt ptb, det var visstnok det sorte plinthet til den direktedrevne SONY med to armer som var av østerrisk opprinnelse
    Hei.
    Ja, det er flotte plinth han har på dem. Begge er forøvrig fra samme leverandør i Østerrike :)
    Aha, det fikk jeg ikke med meg. Den ble tatt fram mens jeg satt i sweetspot med Diana Krall

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg mente også at @Soundscape nevnte at det var fra samme produsent:)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.012
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen kjente spillere ser jeg . Det er riktig at alle Plinth er fra samme leverandør. Jeg har kjøpt 5 plinth etterhvert fra Das Acoustic. To stk. Lenco , to stk. Thorens ( TD 125 / TD 126 ) samt Sony Plinthen som ble laget etter mine specs.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte noen "billig-plater" i går:

Dog eat dog har jo sin naturlige plass i en samling. Goon Hilly Down med The Planets hører til mer tilfeldigheter å komme over. De gav ut kun to plater, og Spot (deres andre) har jeg hatt lenge.

De 3 siste er også greie skiver, med en artist det er mange myter rundt - Amanda Lear.
    Hva var foreldrenes opprinnelser?
    Hvor - og når ble hun født? Det antas å ha vært i 1939, men Lear selv har nevnt både 1946 og 1950.
    Hva ble hun født som - he or she? Selv har hun dementert at hun ble født som hannkjønn, mens flere hevder at hun tok en kjønnsskifteoperasjon betalt av Salvador Dali (som hun en periode hadde et forhold til) og endret navn fra Alain Tapp til Amanda Lear.

Lear har hatt kortere forhold med både Brian Jones, Bryan Ferry og David Bowie og flere andre artister, og skal i en sammenheng ha uttalt at det egentlig ikke var noe vits med mer enn noen timers forhold til en og samme mann.

Mht Ferry ble Lear virkelig kjent for allmennheten da hun ble avbildet på coveret til Roxy Music´s For your pleasure.

Og, avbildet som modell ble hun i en rekke andre sammenheng også - gjerne lettere, eller helt avkledt i bl.a Playboy.

For de som vil se mer, er det bare å google;)

Artistkarrieren startet (med hjelp av Bowie) på 70-tallet med albumet Im a Photograph og Lear har i etterkant blitt omtalt som en av 70-tallets store Disco-Queen´s selvom musikken spenner langt videre enn som så.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt mer Lear.

Mulig det bare er meg, eller er det andre som også synes dette minner om en herre ved navn Cohen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Endelig dukket McEvoy´s fantastiske Naked Music opp:). Hadde nesten gitt opp håpet, da jeg bestilte den på Dipper´n i oktober. Men - i dag kom det altså leveringsmelding, så da ble det en kjapp bytur etter jobb.

Ble samtidig sterkt anbefalt 2 skiver av Hound Dog Taylor, så de ble også med hjem.

Oldfield´s Return to Ommadawn ble kjøpt på PF´s tilbud på lørdag.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den nybygde TD-150´n har behov av et støvdeksel. Etter å ha lagt ut en egen tråd om tips/anbefalinger kom det tillitsvekkende tilbakemeldinger (inkl bilder) fra flere her inne som har handlet fra Eckstein.
    Jeg satt dermed i bestilling et støvdeksel fra de i slutten av forrige uke. Fikk tilbakemelding om at de regnet med å ha det ferdig i løpet av ca. 2 uker.
    Det var ikke snakk om at de skulle ha noen form for overføring av penger før dekselet var ferdig.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har i dag fått tracking på støvdekslet. Rot fra min side resulterte i at det tok litt lenger tid enn opprinnelig forventet.

Så, i påvente av at det dukker opp ønsker jeg de som er innom tråden en god helg med denne hærlige, suggerende låta fra Waters´ plate Flickering Flame (og In The Flesh):

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da ankom støvdekselet fra Eckstein i dag. Meget pent utført - og perfect fit. Hadde med vilje bestilt det med 2mm mindre dybde enn plinth. Da gjenstår det å finne noen egnede hengsler. Lurer litt på om Rega sine kan være greie nok.

DSC01796.jpg

For andre som har behov for støvdeksel, så kan Eckstein så absolutt anbefales.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jepp - 8 stk.
    Får finne en dag det passer å svippe ut å hente de - og samtidig lytte litt til alt den nye du har fått i hus siden sist.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Bare si i fra på forhånd, veien kan du. Er iaf hjemme kommende helg.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt avspilling av musikk har det vært den senere tid, men litt mer klimpring på denne:

DSC01801.jpg

Kommer aldri til å bli noe i nærheten av god på slikt, men det er gøy å lage litt ulyd allikevel:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den andre Strat´n ble bokstavlig talt sur:), da kun broren fikk være med på bilde. Så for å få den "in tune" igjen - her er den:

DSC01805.jpg

Den forrige er en 94-annivarsery utgave m/or kropp og rosewood fingerbrett i hals. Denne jubileumsutgaven skilte seg litt fra American std ved noe oppgradert kvalitet i mekanikken. Jeg har byttet til Lundgren pu´r på den. Kjøpt brukt for 10-12 år siden.

Den hvite (Olympic White) er en 87´American standard m/lønn hals. Er usikker på om det er lønn eller ask i kroppen, men den veier faktisk en halv kg mer enn den andre.
    Også denne har jeg byttet pu´r på, men her har jeg montert EMG aktive. Dvs de samme som Gilmour har benyttet på flere av sine Strat´r. Morsom lyd i de, selvom den karakteristiske Strat-lyden skinner igjennom. Kjøpt ny av meg i 87.

Begge har fått navn, må vite: 94´n som er lilla fikk selvfølgelig navnet Purple Haze, og 87´n White Vicious:).

Amp´n er enn 50W Marshall JCM 900 rør-kombo.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke bare et pluss å slippe hengsler, så du kan løfte av dekselet når du spiller?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jo, litt derfor jeg tenkte Rega, for der er det slik at du trær "flaps´ne" ned i sporet på brakettene som festet på plinthet.

151013-004-2.jpg

Synes det er greit at støvdekslet sitter "fast" slik at det ikke kan klinke til tonearmen dersom man er uheldig og kommer borti.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et par nye plater ble forøvrig med hjem fra den lokale platepusheren i dag:

DSC01803.jpg

Ei Brubeck "samleplate" re-issue.
    Re-mastret Jazz på Svenska m/gatfold cover
    Toys in the attic på Sony Legacy, ny re-master nylig utgitt - lover godt mht lydkvalitet

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I går var @TT som snarest innom en tur og overleverte den her (til en noe hangover-redusert mottaker:) ):

DSC01816.jpg

En AT-637 Ultrasonic Stylus Cleaner.

Denne gikk ut av sortimentet til AT for en del år tilbake. Det (trolig) samme produktet ble også solgt under andre ulike merkenavn (bl.a. Signet og Technics). Av noe nyere dato finnes tilsvarende løsninger fra Flux og Denon.
    Hvor effektiv denne er finner jeg nok ut etterhvert og med ultralydvaskede plater og ultralydrensede stifter må det vel bli bra:). Får bare håpe at den høyfrekvente vibrasjonen ikke rister av nåla:eek:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    @TT hadde også med noen steinkaker som jeg har en plan med.

DSC01813.jpg

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    I går var @TT som snarest innom en tur og overleverte den her (til en noe hangover-redusert mottaker:) ):

Vis vedlegget 430704

Denne gikk ut av sortimentet til AT for en del år tilbake. Det (trolig) samme produktet ble også solgt under andre ulike merkenavn (bl.a. Signet og Technics). Av noe nyere dato finnes tilsvarende løsninger fra Flux og Denon.
    Hvor effektiv denne er finner jeg nok ut etterhvert og med ultralydvaskede plater og ultralydrensede stifter må det vel bli bra:). Får bare håpe at den høyfrekvente vibrasjonen ikke rister av nåla:eek:
    Må inrømme at du så noget redusert ut da du tok i mot meg på trappa ;)

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det var godt å kreke seg tilbake til sofaen og fortsette med studien av øyelokkenes innside:cool:.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Til orientering så inngår ikke noen form for varmebehandling i planen :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Vis vedlegget 430704

Spennende! Du får rapportere om resultatet. Bruker pt Onzow, men er ikke helt overbevisst.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 430704

Spennende! Du får rapportere om resultatet. Bruker pt Onzow, men er ikke helt overbevisst.
    Så Onzow er oppskrytt? Har lurt litt på den selv, men har vel plukket opp at ikke alle er like positive som reklameteksten skulle tyde på.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Synes ikke med et blotte øye at det blir noe renere, men antagelig skyldes det paranoia. Og så det momentet å dyppe nåla i noe seigt. Assosierer det hver gang med å dyppe enda edlere deler i syrebad. Grøss!:eek:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Denne virker I hvertfall utmerket hos meg. Kan vaskes.

Onzow_ZeroDust_1021.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes ikke med et blotte øye at det blir noe renere, men antagelig skyldes det paranoia. Og så det momentet å dyppe nåla i noe seigt. Assosierer det hver gang med å dyppe enda edlere deler i syrebad. Grøss!:eek:
    Ut fra bildet til Knarfar i post #351 så ser det ut som et pessar, men du liker den ikke fordi den trigger kastrasjonsangsten din?
    Vel, da har jeg lært noe i kveld også. Får vel ta en i nærmere øyesyn neste gang jeg er i en by der slike selges. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Revurdering av hengsler til Thorens spilleren. Vurderte først Rega´s, men det blir mer LP12 enn bare tonearm på denne spilleren.

LP12 Hengsler.jpg

Illustrasjonsbilde - lån fra web´n

Dette hengselsettet viste seg å være rimelig på Kontrapunkt - til Linn å være, direkte billig;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut de hengslene,
    må si du er flink til å finne løsninger.

Onzow virker.
    Man der jo at møkka på nåla blir igjen i gelen.
    Det er bare gunner som har noia fordi han er så redd for snurrebassen sin.
    (dvs -begge to:p)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser bra ut de hengslene,
    må si du er flink til å finne løsninger.
    Jo, takk. Så lenge man tar seg tid til å klø de små grå et par runder før man bestemmer seg, så blir det som regel greit. Må bare få leita frem noen flere sorte skruer nå. Det ser "ille" ut enn så lenge med el-zink. Trodde jeg hadde mange nok i rett dimensjon, men mangler et par.

Neste lille utfordring blir arm-liften. Den bygger for mye ut, så det må løses på et vis. Er litt "engstelig" for å demontere den, da jeg ikke har klart å finne ut viskositet på den olje/silikon som er i den. Noen som vet? Selv om dette er en Linn arm, så vil jeg tro det er det samme som benyttes i Rega´s armlifter.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Byttet.
    Ble litt bedre det der - selvom det "aldri" kommer til å synes når spilleren står plassert;).

DSC01822.jpg

Den observante legger kanskje merke til at støvdekslet ikke ligger helt nedpå plinthet. Årsaken er at det må slipes til en 3 mm forsenking i støvdekslet der hengslene sitter, slik det er på et originalt Linn deksel. Smal sak å fikse.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Flott å se at du setter skruene likt. Ikke mange som er så nøye med slikt, men ser flott og gjennomført ut. Kudos

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn