ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.124
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med ny bolig!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nok en gang - takker til dere alle!

I kveld skal vi senke oss litt forsiktig ned i en utsøkt rødvin og begynne å sette opp et kostnadsoverslag over hva det vil koste å oppgradere den nye leiligheten slik vi ønsker, samt ta høyde for et par andre utgifter vi vet inntreffer det kommende drøye halvåret. Så får vi bruke resten av helgen til å realitetsvurdere "ønskelisten":rolleyes:

Egentlig er det kun snakk om hvor stor "gjeldsbyrde" vi ønsker å dra på oss.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny bolig, jeg ble litt bekymret tidligere da du begynte å pakke ned uten noen videre forklaring.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Unboxing day!

Etter relativt mange "utsettelser" fra det opprinnelige lanseringstidspunkt fikk jeg, som nevnt tidligere, telefon på tampen av forrige uke med beskjed om at nå sto det en eske klar for henting. Den fikk jeg hentet i går.

DSC02020.jpg

Go deeper:)

DSC02023.jpg

Emballasjen til Naim minner temmelig mye om Apple - og selvom det egentlig ikke betyr noe, så gir det umiddelbart litt go´følelse ....

DSC02024.jpg

... som ytterligere forsterkes når man får greia ut av esken.

If this sounds like it looks and feels, then.....:)

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det der er bare noe dritt! Send det hit asap før du kobler den opp så du ikke blir deperimert ;)

O

• Liker

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Uniti Nova ser virkelig lekker ut. Gleder meg til å høre om lytteinntrykk :D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det der er bare noe dritt! Send det hit asap før du kobler den opp så du ikke blir deperimert ;)

O
    Tror det er uklokt å utsette andre for slik belastning. Bedre å ta den mentale utfordringen selv:cool:

Har i verste fall en del snabelstoff i skapet, som sikkert kan bidra til lindrende behandling:rolleyes:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Tror det er uklokt å utsette andre for slik belastning. Bedre å ta den mentale utfordringen selv:cool:

Har i verste fall en del snabelstoff i skapet, som sikkert kan bidra til lindrende behandling:rolleyes:
    Jaja da er det vel på sin plass med en gratulasjon da :)
    Gratulerer med en fet naim ;)

O

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Uniti Nova ser virkelig lekker ut. Gleder meg til å høre om lytteinntrykk :D
    Selvom de ser "like" ut, så er dette Star, og ikke Nova. Dvs 10W lavere effekt, men m/integrert CD-drev.
    Et helt bevisst valg av kompromiss, der et ønske om "færrest mulig" komponenter og et snev av minimalisme skal være basis for stueanlegget.

Tanken er et slikt møbel fra f.eks Click:

Midt-foto-130-3.jpg

... der Naim´n, sammen med én platespiller, skal stå på toppen. RIAA, TV-dekoder, modem osv plasseres bak dører, slik at det er ute av syne. Høyst trolig blir det så en Mozart grand i piano-sort på hver side. That´s all!

Noen betraktninger om de første lytteinntrykk kommer nok etterhvert. Får nok tid til å koble den opp i dagens stue (mot Liuto) i løpet av helgen.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gratulerer igjen!
    Utrolig stiligt! LS50 på hver side og du kommer garantert i ett livsstil magasin :)

• Liker

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Aha, jeg overså åpningen til cd. 70w holder lenge hvis man ikke trenger å spille kjempe høyt.

Det kommer til å se stilfullt ut og låte fantastisk når alt har kommet på plass.

Har du garasje hvor du kan mekke litt i den nye boligen?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Naim´n får jeg ikke hentet før litt ut i neste uke, men da blir det vel å koble den til for litt prøvespilling neste helg tenker jeg, men da på Liuto´ne.
    SF Liuto, du? Moro. Har lurt på dem siden jeg fikk anbefalt dem som gode «rockehøyttalere» en gang i tiden, men aldri sett noen som har hatt dem. (Nå kan det hevdes at jeg nok ikke har sett så godt etter.) ;) Hva synes du om dem? Kan du fortelle litt om dem?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har du garasje hvor du kan mekke litt i den nye boligen?
    Stemmer det. Du har jo vært i garasjen:)
    Ja, den nye boligen har en ikke helt optimal, men høyst akseptabel løsning.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenker det greit å slippe å gruble på dette her, ptb. Bedrer ikke appetitten eller nattesøvnen akkurat. Nå blir det bare å kose seg med planleggingen;)
    Screenshot (8).jpg

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tenker det greit å slippe å gruble på dette her, ptb.
    Fordel å kjøpe og selge i samme marked.
    Men, de som f.eks kjøpte seg inn i et nytt boligkompleks og kontraktsfestet dette for kanskje så lenge som ett år siden, og la inn i sine finansieringsforutsetninger det antatte prisnivået (som gjaldt da) ved salg av egen bolig, kan/vil nå gå på en "smell". Dette får igjen ringvirkninger for hele markedet. Spes utsatt er brukte 2- og 3 roms leiligheter. Der er det pr. dato nå et "overskudd" i markedet i store deler av Oslo = Kjøpers marked og prispress. Meglere opplever stadig at det ikke kommer noen på visning.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    SF Liuto, du? Kan du fortelle litt om dem?
    Jeg brukte relativt lang tid for å finne en erstatning til mine HF275 Helios. Var mye rundt og lyttet på ulike høyttalere, leste masse tester/omtaler, og prøvde flere ulike hjemme. Til slutt satt jeg med en «shortlist» over potensielt interessante alternativer.

SF var (som merke) ikke på «shortlist», og det var helt tilfeldig at jeg kom til å lytte på Liuto. Hadde i min søken lest litt om de, men ikke «knagget» de som noe alternativ. Var egentlig på Stereofil for å lytte til Tannoy DC8T - og fikk de til å koble de til en Manley rør amp, da én av mine primære forsterkere også er rørbasert (Leben CS600).

Min opplevelse av DC8T var at de hadde en veldig fokusert sweet-spot (generelt Tannoy?). Utenfor sweetspot "klappet" lyden sammen. Videre (i sweetspot) måtte de noe opp i volum for å "våkne" til liv og få med seg bunnen. På lavt volum spilte de «kun» mellomtone og diskant. Ved passe greit lyttevolum, så var det nok dypbass, men den engasjerende mid-bassen var mer eller mindre fraværende. Mao et "hull" mellom dypbass og nedre mellomtone.

Dette "hullet" synes jeg også mange andre høyttalere har - og da er min erfaring (fra bl.a HF´ne) at slike fort vil kunne oppleves som noe pågående oppover. Likeledes lider mange av mangelen av å gjengi bass ved laaavt volum.

Tilfeldighetene skulle ha det til at det siste paret (demo) av Liuto (som da var på vei ut av sortimentet) sto i samme rommet og jeg ba om å få lytte til de (egentlig bare som en mot-referanse). Det tok vel ca 8 sekunder å konkludere med at det var noe helt annet - og at de langt på vei tilfredsstilte de egenskapene jeg var ute etter.

Alle ankepunktene ved DC8T var her på plass. Midbassen var der, de spilte "linjært» på lavt volum og uansett hvor jeg bevegde meg i rommet så låt det bra. Diskanten var også akkurat slik jeg ønsker den. Den var i høyeste grad tilstede, men jeg "hørte" den ikke.
    Enden på visa var å bære demoparet rett i bilen – i håp om at letingen var over, og at Liuto ville fungere hjemme.

Erfaringene hjemme var/er sammenfallende med opplevelsen fra butikken. Det er et bra fundament fra 9» i bunnen - og det er kropp og volum hele veien opp i mellomtoneregisteret. Ja, jeg vil si de har en mørkere karakteristikk og er på sommersiden av nøytral.

Anbefalt som «rocke høyttaler». Tja – i en gitt betydning av det som et begrep kan jeg vel ikke si meg uenig. Egentlig er det vel slik at de ikke utpreget favoriserer én bestemt genré, men oppleves som en engasjerende formidler av musikk og ikke en lyd-analyseringsinnretning. De frembringer i hvertfall et snev av tåviftefaktor hos meg.
    For mange vil trolig en slik høyttaler fremstå som en tanke for snill og tilbakelent, men vi har jo alle ulike preferanser.

Når jeg drar på - opp mot max egnet lyttenivå i stua (= høyt) så kan jeg oppleve at de hardner til litt og kan tendere mot litt "gneldring" i øvre mellomtone, og bassen mister litt definisjon. Nå er nok det en kombinasjon av et par ulike faktorer, men hvor mye som skyldes høyttaleren i seg selv, unotene i rommet som slår til for fullt, eller forsterker som får litt «åndenød», er litt vanskelig å si helt konkret. Øvelser med litt ulike plassering og litt provisorisk demping av refleksjoner osv har hatt veldig positiv innvirkning på dette. Så mye av årsaken ligger nok i selve rommet, og begrenset mulighet for optimal plassering.
    OBS - jeg bruker myk avkobling mot gulvet - og ikke spikes.

Om jeg ikke husker helt feil, så faller ikke Liuto under 4,2 ohm (hvis det ikke var en liten dipp mot 3,7) og de har ikke spes bratte fasevinkler. I så måte skal de ikke være noe vanskelig last, selv for rørforsterkere med begrenset effekt.

Understreker at dette er mine høyst subjektive opplevelser og erfaringer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi! Takk! Det var en hel artikkel, det. :) Høres bra ut. Mente ikke noe nedsettende eller begrendende med "rockehøyttaler", men at de skulle være en litt raffinert høyttaler som (også) er gode på rock/metal.

Hva slags musikk lytter du mest til selv? Er du enig i den beskrivelsen?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fint skrevet ptb,litt som jeg opplevde Cremona M høyttalerene. Var rommet som spillte litt for mye med,etter jeg kjøpte Amatiene kjøpte jeg også nye møbler,tung skinnsofa og skinnstol som demper mye bedre enn de gamle møblene.

O

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hvor mye som skyldes høyttaleren i seg selv, unotene i rommet som slår til for fullt, eller forsterker som får litt «åndenød», er litt vanskelig å si helt konkret.
    Har du prøvd med en skikkelig kraftig forsterker for å teste? De har vel ikke verdens høyeste følsomhet?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har ikke hørt Liuto selv men,jeg har lest det samme.

O

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Oi! Takk! Det var en hel artikkel, det. :) Høres bra ut. Mente ikke noe nedsettende eller begrendende med "rockehøyttaler", men at de skulle være en litt raffinert høyttaler som (også) er gode på rock/metal.

Hva slags musikk lytter du mest til selv? Er du enig i den beskrivelsen?
    Oppfattet det heller ikke som nedsettende, og min kommentar rundt det var mer rettet mot at man kan jo legge så mye ulikt i et slikt begrep:).
    Ja, jeg kan si meg enig i at jeg opplever de som en høyttaler med gitte gode kvaliteter, som samtidig kan være med på litt moro om man byr de opp. Mitt utvalg innenfor metal er sterkt begrenset, men rock/tungrock/heavy har jeg et relevant utvalg av - og det fungerer bra.

Min musikksmak favner ganske bredt (pop, jazz, klassisk, rock, prog), men røttene ligger i den opprinnelige tungrock´n.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fint skrevet ptb,litt som jeg opplevde Cremona M høyttalerene.
    Jeg tror også jeg har lest et sted at Liuto er som en Cremona M "på budsjett".
    Jeg lyttet til Cremona, men det var de som ble erstattet av M. Opplevde de som mye sammenfallende i sin karakteristikk, men kanskje litt mer høflige/"korrekte". Samtidig - vesentlig vanskeligere last.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da høres det ut som Liuto var verdt anbefalingen. Fikk aldri hørt dem, og den gangen kjøpte jeg Klipsch RF-63, som jeg har enda.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Da høres det ut som Liuto var verdt anbefalingen. Fikk aldri hørt dem, og den gangen kjøpte jeg Klipsch RF-63, som jeg har enda.
    RF 63 har jeg hadt her 2 ganger,liker de veldig godt. Men jeg går nok aldri tilbake til Klipsch, men dukker det opp Palladium til en god pris hadde det vert gøy å ha som Nr 2 sett.

O

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med noe Heritage som backup i stedet? :)

Med det utgangspunktet du har nå, er det vel vanskelig å se noe fra Klipsch som en etterfølger.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har du prøvd med en skikkelig kraftig forsterker for å teste?
    Ja, jo - eeeh...:rolleyes:
    En kompis kjøpte seg for en tid tilbake en NAD 160w eller deromkring, som han syntes låt heftig hjemme hos seg selv. Den hadde han lyst til å prøve i et litt bedre oppsett. Så han kom innom en kveld med den. Jeg antok på forhånd at disse +/- 160 NAD-wattene (som jeg tidligere bare hadde hørt/lest om) ville holde mer kontroll i bunnen.

Men, og om det er lesere her med en slik (eller tilsvarende) får dere ha meg unnskyldt, den falt tvers igjennom - på alle parametre. CS600´n hadde jo "full" kontroll over bassen til sammenlikning. De øvrige kvalitetsforskjeller er det vel ingen grunn til å gå nærmere inn på. For kompisen med NAD´n ble opplevelsen naturlig nok en litt større nedtur enn han hadde forestilt seg. Når jeg kjøpte Pro-Ject Maia (til et helt annet formål) måtte jeg jo prøve den på Liuto også. Og jeg tør påstå at den lille tassen, opptil et gitt (tilstrekkelig) volum spiller vesentlig bedre enn den NAD-saken klarte.

De har vel ikke verdens høyeste følsomhet?
    Mener følsomheten er ca 89db. Men, nå har vel følsomheten mer med hvor høyt man kan spille med en gitt tilført effekt, enn evnen til å "tømme" en forsterker for krefter.
    Missforstå meg rett her - det er ingen ulempe å ha ekstra krefter i bakhånd, men impedansekurve, eller laveste impedanse v/gitt frekvens (hvilket mange ikke oppgir) har større innvirkning enn følsomheten - spes mht rørforsterkere som er bedre på å levere spenning enn strøm.

Mange, ellers potensielt interessante, høyttalere falt ut av min "shortlist" grunnet dette.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jo - eeeh...:rolleyes:
    En kompis kjøpte seg for en tid tilbake en NAD 160w eller deromkring, som han syntes låt heftig hjemme hos seg selv. Den hadde han lyst til å prøve i et litt bedre oppsett. Så han kom innom en kveld med den. Jeg antok på forhånd at disse +/- 160 NAD-wattene (som jeg tidligere bare hadde hørt/lest om) ville holde mer kontroll i bunnen.

Men, og om det er lesere her med en slik (eller tilsvarende) får dere ha meg unnskyldt, den falt tvers igjennom - på alle parametre. CS600´n hadde jo "full" kontroll over bassen til sammenlikning.
    Ja, da er det jo utprøvd. :)

Mener følsomheten er ca 89db. Men, nå har vel følsomheten mer med hvor høyt man kan spille med en gitt tilført effekt, enn evnen til å "tømme" en forsterker for krefter.
    Missforstå meg rett her - det er ingen ulempe å ha ekstra krefter i bakhånd, men impedansekurve, eller laveste impedanse v/gitt frekvens (hvilket mange ikke oppgir) har større innvirkning enn følsomheten - spes mht rørforsterkere som er bedre på å levere spenning enn strøm.

Det er jo på en måte to sider av samme sak, men vi er nok ganske enige. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Up and running:)

DSC02026.jpg

Førsteinntrykket, etter at den har varmet seg opp noen timer, er at det naturlig nok er ganske annerledes enn med Sugden amp´n som har vært koblet til de siste måneder.
    Men, Naim´n gir inntrykk av å være ganske potent, og matcher veldig fint mot Liuto. Det er en litt mer tilbaketrukken, men samtidig tightere bass enn fra Sugden. Det er fin tonal balanse og det tegnes et stort luftig og detaljrikt lydbilde. Heldigvis ingen siblant-tendenser.
    Det er de korte første inntrykk. Mulig lyden vil "sette" seg noe mer etter x-timers bruk. Vi får se. Lover uansett bra det her.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.222
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Se her ja :)
    Regner med den forandrer seg litt i lyden ettervert som den får gått seg noen mil ;)

O

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.757
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Se her ja :)
    Regner med den forandrer seg litt i lyden ettervert som den får gått seg noen mil ;)

O
    Mulig. Nå har den stått på i litt over 1 døgn m/radio på. Har slitt noe alldeles for jæ.... med oppsett, innstillinger osv. Delvis grunnet ustabilt og treeeegt nett her i helgen.
    Nå har heldigvis det stabilisert seg, men orker ikke sette igang med Naim-app´n nå.
    Har spilt gjennom noen CD´r - og håper rett og slett at de lydmessige karakteristikkene ikke endrer seg særlig mye fra slik det låter nå:cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.836
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig besøk i går ptb.:)
    Morsomt å spille plater, og nyttig å utveklsle erfaringer.

Mvh

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn