Pure Music , iTunes plugin (dette er Pure Vinyl uten vinyl..)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ikke til Pure Vinyl enda. Men du kan brukee Pure Music med Pure Vinyl-koden, så det spiller ikke så stor rolle.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Man skrev:
    Fått testet 1.8 med. Aktivert Integer playback.
    Endelig har lyden fra PM fått "roen" i seg, i motsetning til den klare, men også litt kjølige/friske lyden den hadde.
    Det er også mer detaljert. En veldig tydelig forbedring over hele fjøla. Har jo ventet over 1år på dette, så det var virkelig på tide :)
    Høres spennende ut dette, håper bare effektrinnenen mine kommer snart !!!
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    atletico skrev:
    quad_lars skrev:
    johnnygrandis skrev:
    ayaboh skrev:
    NEW! Coming in Pure Music 1.8 (available June 1, 2011) (FREE update) include:
    The unprecedented ability (for Mac OS audio file player software) to directly play DSD format (dsf / dff) audio files (real-time conversion to PCM during playback)

    "Playthrough," which permits conveniently playing other computer audio sources (Internet radio, movies, etc.) through Pure Music, with full access to Pure Music's dithered volume control, 64 bit crossover, audio EQ plug-ins, NetSend streaming, metering, etc.

    Native device integer support

    File format or sample rate conversion and adding FLAC tracks now operate on contents of folders

    Improvements to Gapless playback, especially with FLAC files

    General usability and performance improvements, and much, much more...

    Additional announcements to come on June 1...
    Noen som har fått testet ut nye versjonen ? Kjører den stabilt.
    Den er ennå ikke sluppet, men den skal komme 1. juni. Husk at USA ligger etter oss i tid.
    Da var versjon Pure Music v. 1.8 oppe og går.. Første lytteinntrykk stemmer bra med det jeg leser på andre forum, denne versjonen låter enda bedre en v.1.74..veldig, veldig bra.. :)

    PlayThrough fungerer også helt suverent. Testet litt med Wimp og dette låt faktisk veldig bra..! (Pass på nivået fra Wimp, er litt høyt inn til Pure Music !! )
    Her må en først laste ned en driveren Channel D PAD å sette denne opp i lyd/midi panel som valg på lyd ut. så veksler man mellom Audio Playthrough og Audio file Player i Music Server valget oppe på menubaren på Pure Music.

    Men det viktigste er at dette låter bare bedre en forrige versjon både med 44 , 88, 96, 192 khz filene mine gjennom Ayre QB-9. Nå går det i Steely Dan "Everything must go" i 24bit/192 khz versjon...helt nydelig dette!
    Spent på hva andre opplever med den nye versjonen av Pure Music.
    atletico
    En liten oppdatering etter et par dager med Pure Music 1.8a med testing og lytting på "referanser" i musikksamligen min.
    Glem Audio Playthrough og Channel D PAD driveren. Dette forringer lydkvaliteten.. Hvis en skal få full ubytte av PM v.1.8a så velg "Hog mode" og "Native integer format support".( NB. Må velges i to operasjoner) Dette låter mer dynamisk og bedre på alle parametre.. Her har Channel D gjort en ekstremt god jobb og en stor lydmessig oppgradering fra v.1.74, og smilet blir bare større og større jo mer musikk jeg forer Ayre QB-9 med ;D
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Må si jeg også er fornøyd med oppdateringa, synes det hele er blitt litt mer detaljert.
    Har også skaffet meg en Hegel HD 2 som jeg bruker mellom Mac Mini og Abrahamsen V6 så jeg endelig kan spille av 24/96 filer uten nedsampling og må si det også ga det hele et løft. :)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Et eller annet har skjedd her ja, men jeg tror ikke jeg liker det. Synes dette begynner å bli litt Amarra. Har akkurat hørt på Uriah Heep (førstepressing av Demons And Wizards) og foretrekker helt klart 1.74. Må høre noen flere før jeg bestemmer meg.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Har testet litt mer med 1.8, men foretrekker fremdeles 1.74. 1.8 har en "fetere" bass og toppen har tippet litt over i forhold til forrige versjon. Samtidig virker øvre del av mellomtonen litt tilbaketrukket, (eller kanskje det virker slik fordi bunn og topp er fremhevet) noe som gir litt "loudness" følelse. Dette gjør at vokaler blir litt annonyme og presses bakover i lydbildet og litt av snerten og nøytraliteten i lyden blir borte. Det er kanskje derfor noen synes dette er blitt så fantastisk bra.

    Jeg har ikke mulighet til å bruke integer-mode så jeg vet ikke om dette kan være grunnen, men iflg Channel D er allerede de fleste fordelene med integer-mode ivaretatt også i 1.74. At DACen ikke klarer dette skal derfor ikke ha så stor betydning.

    Jeg kommer til å fortsette å bruke 1.74, så får vi se hva som skjer i neste oppdatering.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Interessant lesing.
    Dersom forskjellige "versjoner" gir slike resultater, hvordan kan vi da vite om og hvilken som er tilnærmet nøytral?
    Dette vil jo da kunne gi forskjellige resultater fra anlegg til anlegg (fordi de jo også er forskjellige)
    Derfor kan det som en synes er en fremgang/forbedring fort være det motsatte for en annen.
    Akkurat det kan jo være greit nok, men er vi da ikke inne på at disse programmene egentlig har en form for EQ?

    Kan selve avspillingsprogrammet(ene) inneholde EQ og likevel være bitperfekt?

    Hva skjer i så fall?

    Frem til dacen (min og andres) kommer jo signalene som enere og nuller og så langt mine evner strekker seg så må jo forskjellen ligge der for å kunne få med seg en forandring av frekvensresponsen........eller?

    Mvh.KW
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    KW skrev:
    Interessant lesing.
    Dersom forskjellige "versjoner" gir slike resultater, hvordan kan vi da vite om og hvilken som er tilnærmet nøytral?
    Dette vil jo da kunne gi forskjellige resultater fra anlegg til anlegg (fordi de jo også er forskjellige)
    Derfor kan det som en synes er en fremgang/forbedring fort være det motsatte for en annen.
    Akkurat det kan jo være greit nok, men er vi da ikke inne på at disse programmene egentlig har en form for EQ?

    Kan selve avspillingsprogrammet(ene) inneholde EQ og likevel være bitperfekt?

    Hva skjer i så fall?

    Frem til dacen (min og andres) kommer jo signalene som enere og nuller og så langt mine evner strekker seg så må jo forskjellen ligge der for å kunne få med seg en forandring av frekvensresponsen........eller?

    Mvh.KW
    Både 1.74 og 1.8 er sikkert bitperfekte. Jeg begynner å lure litt på hva som egentlig menes med bitperfekt. Det er ingen tvil om at disse to versjonene er ganske forskjellige og hvis 1.74 er "nøytral" så er ikke 1.8 det, eller visa versa.

    Jeg har konsekvent brukt hodetelefoner (k701) for sammenligning. Hvis du leser hva andre mener om disse hodetelefonene skulle lydsignaturen fra 1.8 være langt å foretrekke fremfor 1.74, men det er ikke hva jeg hører. Sånn sett anser jeg 1.74 for å være mer "nøytral" enn 1.8.

    På grunn av at 1.8 har litt mer "sparkle & stash" i toppen, pluss en litt fyldigere bunn, høres det litt mer imponerende ut. F.eks høres iTunes både grå og kjedelig ut i sammenligning. Noen liker selvfølgelig dette, men jeg mener det høres ut som "loudness", altså litt hengekøye kurve.

    Det er vel med avspillingsprogrammer som med alle andre ting audio, subjektive inntrykk er det som teller.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    KW skrev:
    Kan selve avspillingsprogrammet(ene) inneholde EQ og likevel være bitperfekt?
    Jeg synes dette er et betimelig spørsmål.

    Gitt at det er en forskjell i lyden (og la oss ikke diskutere det her, men ta det for gitt), hva annet enn den såkalte jittersekken kan muligens forklare forskjellene gitt at det i begge tilfeller er bit perfect? (Er det forresten noen som har mulighet til å sjekke det siste?)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Syntes 1.8 låter meget godt men nå skal jeg være forsiktig med å sammeligne gammel versjon da mesteparten av elektronikkkjeden er byttet ut siden forrige versjon.
    Sammenlignet litt med bare iTunes avspilling og jeg kan bare konstatere at iTunes ikke er i nærheten av musikaliteten PM besitter.
    Ser flere brukere på CA mener det er den beste versjonen til nå.
    All honnør til Channel D og arbeidet de legger i avspilleren !
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Liker versjon 1.8 meget bra! Synes det låter litt mer oppløst enn v 1.74.

    Vil i tillegg slå et slag for FabFilter Pro-Q som er en EQ plug-in. Har spilt på det nå en snau uke. Jeg har tidligere i utgangspunktet ikke vært særlig positiv til EQ pga de negative effektene jeg har hørt av det, men det har vært i det analoge domenet. Men med FabFilter Pro-Q foretas alt i det digitale domenet. De innebyggede EQ valgene som følger med OSX og som kan velges i PureMusic har jeg også prøvd, men synes ikke de var like bra. FabFilteret oppleves som hørbart mer transparent og ikke minst synes jeg FabFilter er langt enklere å jobbe med pga. det visuelle (se bildet under). Man kan også legge inn endringer hvor som helst på frekvensskalaen. Og det beste av alt er at jeg ikke klarer å høre at det reduserer lydkvaliteten eller begrenser dynamikken. For meg blir det utelukkende positivt. Til og med om man lager bratte kurver er det ingen forvrengning å spore. Om man holder musen over et av punktene man har lagt inn på kurven får man opp nøyaktige verdier for frekvens, Q og endring +/- db.

    I utgangspunktet har jeg konsentrert meg om bassutjevning under 100Hz, også i kombinasjon med EQ i mine subber, som jeg har kjørt EQ på først. Hadde hele 15db i forskjell fra 30Hz til området rundt 50-60Hz. EQ på subbene rettet opp mye, og med Fabfilter Pro-Q ble det "icing of the cake". La også nylig inn en liten boost i programmet i området 280 hz hvor jeg har en dip. Var også her engstelig for å dra eq opp i litt høyere områder enn den dypeste bassen, men smilet bredte seg fort da jeg hørte hva det medførte!Konklusjon så langt er at dette virker! Helt suverent! ;D Det eneste jeg har oppdaget som et lite minus er at jeg må slå av valget i PM for å manuelt å endre posisjon i iTunes (>Music Server Settings > Special > iTunes interaction: "Manually Adjustable" settes til OFF). Det virker som FabFilter Pro-Q ikke liker at jeg spoler i en sang. Da begynner det å skurre og jeg må restarte PM.

    For kalibreringen har jeg benyttet Rives Audio test CD 2 og Radio Shack SPL meter.
    Man kan prøve ut FabFilteret i 30 dager. Integerer sømløst med PureMusic (og sikkert andre programmer også som jeg ikke har prøvd).
    http://www.fabfilter.com/
     

    Vedlegg

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Bent skrev:
    Spiller fra ekstern USB-disk og hybrid memory play er avhuket, men det går opptil 1 minutt fra en sang er ferdig til neste sang begynner og Loading track to memory kommer fram på skjermen.
    Da her jeg endelig fått løst dette problemet. :)
    Kjøpte meg en ekstern harddisk med Firewire-utgang og da er det ingen problem, sangen starter øyeblikkelig. :)
    Egentlig ganske merkelig siden kopieringshastigheten til USB-disken har vært helt grei, men merker også at nå kommer albumcover fram umiddelbart både på minien og på remote-appen på iPad, noe som gikk litt treigt tidligere.
    Godt å endelig få løst dette, må innrømme at jeg har brukt PM ganske lite på grunn av dette irriterende oppholdet mellom sangene selv om jeg har vært kjempefornøyd med lyden.
     

    slotdriver

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Har lasta ned PM jeg også. Bruker en MacMini som avspiiler i anlegget. Er ikke så veeeldig god på data og noe utålmodig, så derfor hadde det vært greit om en (eller flere) av forumets medlemmer enkelt kunne forklare meg (og muligens andre) de ulike innstillingene i PM. Jao, vet at det følger med en brukerveiledning, men det hadde vært greit med noen enkle tips til innstillinger for oss noviser - med tanke på Pure Music. ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre som sliter med at Pure Music 1.8a fryser hele maskinen?
    Har prøvd å bytte USB-porter. Jeg bruker utelukkende PM i integer-mode, så jeg vet ikke om dette skjer i vanlig modus, men jeg tror ikke det.

    Bruker Mac Mini 2010. (Forresten er det nest innerste USB-port som er den fordelaktige å bruke på denne modellen)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå bruker ikke jeg integer-mode og ikke USB, men firewire, har heller ikke problem.
    Bruker 1.8 a
    Mvh.KW
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bruker også Firewire og det eneste problemet jeg opplever er at om jeg trykker litt for utålmodig raskt ved sporskifte kan det hende programmet avslutter seg selv,- skjer dog sjelden.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at det muligens skjer kun i integer-mode, så dette er neppe en aktuell problemstilling for firewire-dac'er.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Man skrev:
    Noen andre som sliter med at Pure Music 1.8a fryser hele maskinen?
    Har prøvd å bytte USB-porter. Jeg bruker utelukkende PM i integer-mode, så jeg vet ikke om dette skjer i vanlig modus, men jeg tror ikke det.

    Bruker Mac Mini 2010. (Forresten er det nest innerste USB-port som er den fordelaktige å bruke på denne modellen)
    Har brukt Pure Music 1.8a i integer-mode siden den versjonen kom med memory play (NB.ikke hybrid memory)
    Har Mac Mini 2011 (4.1)mod. med 2.66Ghz / 4GB og alle filer på separat firewire 800 disk og har aldri opplevd noe form for frysing/henging. På denne får jeg best resultat med ytterste usb port av de 4.(lengst til venstre sett forfra) Denne kommer opp som High-Speed buss og deler ingen annen maskinvare. Har testet alle 4 usb portene. Kjører usb til Ayre QB-9 192khz/24bit versjon som må ha high speed tilkobling. Har bla. en del rippet DVDaudio i 192khz versjoner og det er null problemer, kun 2-3 sek. mellom sporene med innlasting av hvert spor i memory på macminien på 192khz og 96khz filene.
    Lydmessig synes jeg 1.8a i integer mode er klart bedre en v.1.74...
    atletico
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Enig, synes lydkvaliteten på 1.8 er blitt meget bra. Og i motsetning til forrige versjon har jeg med 1.8 ikke opplevd at jeg har måttet restarte PM en eneste gang! Kjører da firewire ut fra Mac mini til Weiss INT202.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    2-3 sek mellom spora må jo være meir irriterende enn å bli lugga i nasehåra når du hører på live-album?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    2-3 sek mellom spora må jo være meir irriterende enn å bli lugga i nasehåra når du hører på live-album?
    He..he.. jeg har det tydligvis ikke så travelt som deg da..heldigvis. Dette gjelder jo bare alle Hi-Rez album. Dette utgjør foreløpig 2-3% av musikken min da..
    Kan rette opp dette med å kjøre hybrid memory dvs. at hvert spor begynner avspilling straks samtidig som sporet lastes inn i RAM. (De som har testet dette enda mer en meg mener vistnok at dette kan ha innvirkning på lyden..?)
    En annen måte er å sette alle album i iTunes til å spille "Album uten opphold" i valg. Da vil hele albumet bli lastet inn i Memory/RAM før det avspilles helt identisk med originalen. Dette har jeg allerede gjort med flere album eks. noen av mine få klassiske album og Beatles "White Album", "Abby Road" og "Sgt. Pepper" i 24 bit USB utgaven av Beatles boksen (låter veldig bra disse..) Her bør en minimum ha 4GB Ram tilgjengelig.
    atletico
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Tror muligens det har noe med D-Pad driveren som krasjer OSX.. Det er ikke verdt å installere denne dr*****...
    Men den vil tydeligvis ikke forsvinne selv om jeg velger uninstall. Plutselig er den der igjen.. Får prøve uninstall igjen og ta en reboot for sikkerhets skyld.

    edit: avinstallerte og sjekket at den ikke lengre var i audio midi. etter en restart var den der igjen plutselig..

    edit 2: fant fix'en http://www.channld.com/Uninstall Channel D PAD r1.app.zip
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Man skrev:
    Tror muligens det har noe med D-Pad driveren som krasjer OSX.. Det er ikke verdt å installere denne dr*****...
    Men den vil tydeligvis ikke forsvinne selv om jeg velger uninstall. Plutselig er den der igjen.. Får prøve uninstall igjen og ta en reboot for sikkerhets skyld.

    edit: avinstallerte og sjekket at den ikke lengre var i audio midi. etter en restart var den der igjen plutselig..

    edit 2: fant fix'en http://www.channld.com/Uninstall Channel D PAD r1.app.zip
    D-Pad driveren var noe dritt ja, påvirket også lyden fra PM i negativ retning....Fikk heldigvis fjernet den med samme linken.
    atletico
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    PM krasjer titt og ofte med Lion installert spesielt etter at jeg oppgraderte til nyeste versjon av Programmet som skal ha bedre støtte for Lion ::),... Schit er vel ikke annet å vente når en stiller seg først i køen ;D
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    johnnygrandis skrev:
    PM krasjer titt og ofte med Lion installert spesielt etter at jeg oppgraderte til nyeste versjon av Programmet som skal ha bedre støtte for Lion ::),... Schit er vel ikke annet å vente når en stiller seg først i køen ;D
    Greit og vite, da skal jeg vente litt med å innstalere Lion siden jeg bare bruker Mini'en til iTunes/PM og Plex.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vurderer og nedgradere til Snøleoparden igjen, rimelig fort gjort da jeg har ett image på usb pinne. For se om det kommer noen oppgraderinger i nærmeste fremtid.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Vurderer og nedgradere til Snøleoparden igjen, rimelig fort gjort da jeg har ett image på usb pinne. For se om det kommer noen oppgraderinger i nærmeste fremtid.
    Kjørte du oppgradering til Lion, eller har du tatt Clean Install?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Cappuccino skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Vurderer og nedgradere til Snøleoparden igjen, rimelig fort gjort da jeg har ett image på usb pinne. For se om det kommer noen oppgraderinger i nærmeste fremtid.
    Kjørte du oppgradering til Lion, eller har du tatt Clean Install?
    Oppgradering. Kanskje jeg burde kjørt en cleaninstall men det var nesten ingenting på disken. Jeg hadde brukt 10Gb.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke oppgradert MacMini til Lion men kjører forsatt Snøleopard 64 bit på denne. Synes imidlertid Lion fungerer bra på min MacBook pro men bruker altså MacMini som avspiller for PM. Lastet ned Pure Music 1.81d5 og prøvde denne med MacMini og Snøleopard. Synes denne versjonen ikke låt så bra i integer/Hog mod som versjon 1.8a. Kjører derfor fremdeles versjon 1.8a. Noen som har testet versjon 1.81d5 opp mot 1.8a med Snøleopard..?
    atletico
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn