2. Playing tracks copied to a hard drive will always give better performance than depending on a CD drive for real-time playback... and Pure Music is about performance and sound quality. Playing the CD directly uses the computer CD drive as an "audio CD transport," because it then has to perform real-time error correction on the audio. It only takes a minute or so to "rip" a CD to the hard drive. Any bad sectors can be read repeatedly during copy, which is not possible during real-time playback without skipping.
Denne?johnnygrandis skrev:Noen som har hørt noe mer om testen gjort i Stereophile enda ?
Takk jeg må visst polere opp linsene, - merkelig at jeg ikke fant denne, takk !ayaboh skrev:Denne?johnnygrandis skrev:Noen som har hørt noe mer om testen gjort i Stereophile enda ?
http://stereophile.com/phonopreamps/pure_vinyl_lp_recording_amp_editing_software/
Footnote 1: I found Pure Music's Memory playback consistently gave better sound quality, using a USB connection to a dCS uClock and Puccini D/A processor, than playing from hard drive. (This might be because my iTunes library is stored on an external, FireWire-connected drive.) There is a slight delay after you press "Play" while the file is being read into RAM, then a small message beneath the meters at the top of the Pure Music window indicates that the file is being played from RAM. There is also a Hybrid Memory Play mode, where Pure Music commences playback while simultaneously loading each track into memory. As it doesn't have to wait for the track to be completely loaded into RAM, this gives gap-less operation, but with the sonic benefit of Memory playback. For $129, Pure Music is a bargain.John Atkinson
"When playing 16/44 sources, Pure Music sounds as good to me as the best CD transport anyone can dig up - as long as I'm using a high-quality jitter-immune D/A converter. But I can play my 88.2 kHz, 96 kHz and 192 kHz/24 bit masters and then Pure Music beats any CD source. I love being able to play a collection of my masters using the friendly iTunes interface, but with Pure Music bypassing any sound processing that iTunes performs. Throw in a calibrated, dithered volume control marked in decibels, and I'm in heaven. Mechanically, the Mac Mini is quieter than some CD players!"
- Bob Katz, Mastering Engineer, Digital Domain, Orlando, FL; Formerly Recording Engineer and Technical Director of audiophile label Chesky Records
Du må ikke legge inn slikt, ceroxol. Folk som liker å kjele med covers kan bli matte av mindre.ceroxol skrev:"When playing 16/44 sources, Pure Music sounds as good to me as the best CD transport anyone can dig up - as long as I'm using a high-quality jitter-immune D/A converter. But I can play my 88.2 kHz, 96 kHz and 192 kHz/24 bit masters and then Pure Music beats any CD source. I love being able to play a collection of my masters using the friendly iTunes interface, but with Pure Music bypassing any sound processing that iTunes performs. Throw in a calibrated, dithered volume control marked in decibels, and I'm in heaven. Mechanically, the Mac Mini is quieter than some CD players!"
- Bob Katz, Mastering Engineer, Digital Domain, Orlando, FL; Formerly Recording Engineer and Technical Director of audiophile label Chesky Records![]()
Jeg har oppsampling innebygd i signalbanen og foretrekker at filene treffer min DAC i native format, så det har jeg ikke sjekket i noen detalj. Også fint å bare la Mini ta seg av kanalisering av filene, uten noe mer arbeid.johnnygrandis skrev:For jeg spørre om hvordan dere opplever med og uten oppsampling når dere bruker pm ?
I found Pure Music's Memory playback consistently gave better sound quality, using a USB connection to a dCS uClock and Puccini D/A processor, than playing from hard drive. (This might be because my iTunes library is stored on an external, FireWire-connected drive.) There is a slight delay after you press "Play" while the file is being read into RAM, then a small message beneath the meters at the top of the Pure Music window indicates that the file is being played from RAM. There is also a Hybrid Memory Play mode, where Pure Music commences playback while simultaneously loading each track into memory. As it doesn't have to wait for the track to be completely loaded into RAM, this gives gap-less operation, but with the sonic benefit of Memory playback.
Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?Bent skrev:Spiller fra ekstern USB-disk og hybrid memory play er avhuket, men det går opptil 1 minutt fra en sang er ferdig til neste sang begynner og Loading track to memory kommer fram på skjermen.
Tror ikke det er problemet, kopierte nettopp 115mb på ca 15 sekund fra USB- disken.ayaboh skrev:Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?
1. Absolutt !toca skrev:Mulig dette er litt uvitende spørsmål i forhold til å benytte iTunes med Pure Music software,
Jeg vurderer å selge min Transporter som jeg har koblet til en ny Audio Research DAC 8.
Har lyst til å bytte til en en MacBook Air 11-tommers: 128 GB, 1,6GHz Intel Core 2 Duo-prosessor,4 GB hukommelse,128 GB flash-lagring.
MacBook Air maskinen kobler jeg opp på LAN til en NAS server, der alle filene ligger i Flac format, denne Apple maskinen kobler jeg da med USB kabel til Audio Research DAC8
Spørsmålene er da som følger:
1. Vil den tenkte Apple maskinen være god nok for ovennevnte oppsett? (teknisk spekk osv)
2. Vil det være et lydmessig løft i forhold til det oppsettet jeg kjører i dag med Squeeze Server via Transporter til DAC8
3. Er det mye trøbbel å benytte en slik løsning på dagelig basis, er det slik at også min "bedre halvdel" klarer å sette å musikk uten å måtte være "programmerer" ;D
4. Er det mulig å legge inn Spotify/Wimp i et slikt oppsett?
5. Bruker i dag iPeng (fantastisk produkt)...finnes det noe slik for Pure Music?
Mange spørsmål her og sikkert mange som har vært besvart tidligere, men om noen har kunnskap og tid setter jeg pris på tilbakemeldinger.
Mvh Tom
Bruker du siste versjon av PM 1.72? Har du prøvd å resette PM (Preferences>Defaults)? Hvis det ikke er mer enn normal ventetid på de første 5-6 sporene kan det muligens ha noe med ram-allokering eller buffere å gjøre, men dette er bare ren gjetting. De eneste problemene jeg har hatt med PM er at jeg noen ganger ikke får lastet opp filer fra server eller andre Mac'er på lokalnettet. Jeg har aldri klart å finne årsaken til dette, men en reboot av maskinen jeg kjører PM på fikser dette. En restart av PM og iTunes gjør det ikke.Bent skrev:Tror ikke det er problemet, kopierte nettopp 115mb på ca 15 sekund fra USB- disken.ayaboh skrev:Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?
Ser CPU-forbruket til PM er ca 15% under avspilling, mellom sangene faller dette til i underkant av 1% og det er ikke mulig å få kontakt med programmet før neste sang begynner å spille (etter 1-2 minutt). Skjønner ingenting jeg. ???
Hei, takker for svaret, dette høres praktisk ut, hvordan ser du for deg å manøvrere Mac minien, med iPaden som skjerm for Mac mini?vredensgnag skrev:@toca
Lykke til herfra, også. Men et spørsmål: er du sikker på at du vil bruke en laptop slik? En Air er ganske tett på en iPad, med unntak av Touchskjerm, og er veldig praktisk å ha i fanget, men kanskje ikke like praktisk å ha oppkoblet til anlegget, med deg sittende flere meter unna.
Har du anledning, ville jeg vurdert en Mac mini koblet opp mot anlegget, og så styrt den med en iPad eller iPhone, slik Johnny Grandis beskriver det. Men skal du bruke laptop'en til andre ting, og koble den opp når du vil lytte til musikk, så er det du planlegger en grei løsning.
Jeg bruker en Mac Mini og en iPad, det en strålende løsning.toca skrev:Mulig jeg er litt treg her, betyr det at du kjøre iTunes og Puremusic softwaren i fra Macmini og iPaden er som en nice fjernkontroll? Dette så da unektelig flott ut og ikke minst brukervennlig.
Mvh Tom
Prøv Remoteless for Spotify. Du kan bruke iPhoneversjonen.Loevhagen skrev:He, he. DA er vi 3 på rappen her. Bruker MacMini + PureMusic, og styrer alt fra iPad eller MacBook. Skjermdelingen mellom MacMini og MacBook er lynkjapp i forhold til andre VNC-apps.
Pure Musics force er at den benytter iTunes som bibliotek og at Apples originale Remote App virker 100% sømløst.Spotify styrer vi via skjermdeling.
Nei, dette lurer jeg på også.Loevhagen skrev:Tankeeksperiment (mulig noe forenklet, men): Ei losslessfil er ca. 30MB. Man setter av f. eks. 0.6 GB av det toale minnet til filene. Man har da plass til 20 filer i minnet. Så buffrer programmet ved behov (neste sang på spillelista). Hvorfor må man ha så massivt med minne? :![]()
Men for all del 2-4gb pusle ram holder sikkert for de fleste, jeg kjører med 2gb og opplever ingen problemer men så har jeg ikke prøvd med 8 heller. Ram er jo ikke akkurat dyrt sett ifht diverse andre high end stereo priser.Memory mode preloads the next track into RAM and then plays the track from RAM rather than the hard disk.
To my ears, memory play mode is better: more grain free and more air.
While 2Gb of RAM is enough, it may not be optimal in some cases. I have found that playing a long high resolution track, one runs into problems of not being able to load everything. For example, a large classical piece, in gapless mode, at 24/88.2 takes up more memory than available even on my 4gb Mini. But this only occurs on very huge tracks, which will be unusual. 2gb should be plenty for most jazz/pop tracks which are short.
Overall I have found Pure Music to sound better than straight iTunes even on normal 16/44 music, especially in memory play mode. Also check out Hog mode, it improves sound as well.
30MB :Loevhagen skrev:Tankeeksperiment (mulig noe forenklet, men): Ei losslessfil er ca. 30MB. Man setter av f. eks. 0.6 GB av det toale minnet til filene. Man har da plass til 20 filer i minnet. Så buffrer programmet ved behov (neste sang på spillelista). Hvorfor må man ha så massivt med minne? :![]()