Pure Music , iTunes plugin (dette er Pure Vinyl uten vinyl..)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ja da var det klart for alle som sitter på gjerdet......
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo et stort slag i trynet til alle superskeptikerne når selveste, og vanligvis svært så nøkterne, JA er positiv til programmet.

    Liker den nye upsamplingsmuligheten med 2FS og 4FS, men har ikke sammenlignet vs native avspilling enda.
    I tilleg er "hakk i plata-bugen" luket bort virker det som. Den var ganske plagsom for min egen del.

    Har tidligere skrevet om da jeg oppgraderte Mac'en min med SSD/RAM/64bit Kernel. Den gangen fikk jeg en stor oppgradering av lyden, men da var jeg usikker på hva som egentlig hjalp mest av SSD/RAM/64bit. Det er jeg forsovet enda, men jeg har nå prøvd litt fram og tilbake med 32/64bit Kernel, og kan ihvertfall si at det er et stort hopp oppover i lydkvalitet når man går fra 32 til 64bit. Det gjelder lyd generelt, men også Pure Music.
    Forskjellen er av en såpass grad at den ikke kan forklares eller gjenskapes med EQ, romkorreksjons eller akustiske tiltak. Lyden er rett og slett mye mer naturlig og lettflytende i 64bit. Og i hvor stor grad dette vil skinne i gjennom vil på den annen siden også avhenge av resten av elektronikken og evnen til å slippe dette gjennom.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Endel ny info på siden til PM.

    Noen som har hørt noe mer om testen gjort i Stereophile enda ?



    2. Playing tracks copied to a hard drive will always give better performance than depending on a CD drive for real-time playback... and Pure Music is about performance and sound quality. Playing the CD directly uses the computer CD drive as an "audio CD transport," because it then has to perform real-time error correction on the audio. It only takes a minute or so to "rip" a CD to the hard drive. Any bad sectors can be read repeatedly during copy, which is not possible during real-time playback without skipping.

    http://www.channld.com/puremusic/index.html
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ayaboh skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Noen som har hørt noe mer om testen gjort i Stereophile enda ?
    Denne?
    http://stereophile.com/phonopreamps/pure_vinyl_lp_recording_amp_editing_software/
    Takk jeg må visst polere opp linsene, - merkelig at jeg ikke fant denne, takk !

    Denne er verdt i sitere for alle tvilere... ;D


    Footnote 1: I found Pure Music's Memory playback consistently gave better sound quality, using a USB connection to a dCS uClock and Puccini D/A processor, than playing from hard drive. (This might be because my iTunes library is stored on an external, FireWire-connected drive.) There is a slight delay after you press "Play" while the file is being read into RAM, then a small message beneath the meters at the top of the Pure Music window indicates that the file is being played from RAM. There is also a Hybrid Memory Play mode, where Pure Music commences playback while simultaneously loading each track into memory. As it doesn't have to wait for the track to be completely loaded into RAM, this gives gap-less operation, but with the sonic benefit of Memory playback. For $129, Pure Music is a bargain.—John Atkinson
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    "When playing 16/44 sources, Pure Music sounds as good to me as the best CD transport anyone can dig up - as long as I'm using a high-quality jitter-immune D/A converter. But I can play my 88.2 kHz, 96 kHz and 192 kHz/24 bit masters and then Pure Music beats any CD source. I love being able to play a collection of my masters using the friendly iTunes interface, but with Pure Music bypassing any sound processing that iTunes performs. Throw in a calibrated, dithered volume control marked in decibels, and I'm in heaven. Mechanically, the Mac Mini is quieter than some CD players!"

    - Bob Katz, Mastering Engineer, Digital Domain, Orlando, FL; Formerly Recording Engineer and Technical Director of audiophile label Chesky Records
    ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ceroxol skrev:
    "When playing 16/44 sources, Pure Music sounds as good to me as the best CD transport anyone can dig up - as long as I'm using a high-quality jitter-immune D/A converter. But I can play my 88.2 kHz, 96 kHz and 192 kHz/24 bit masters and then Pure Music beats any CD source. I love being able to play a collection of my masters using the friendly iTunes interface, but with Pure Music bypassing any sound processing that iTunes performs. Throw in a calibrated, dithered volume control marked in decibels, and I'm in heaven. Mechanically, the Mac Mini is quieter than some CD players!"

    - Bob Katz, Mastering Engineer, Digital Domain, Orlando, FL; Formerly Recording Engineer and Technical Director of audiophile label Chesky Records
    ;)
    Du må ikke legge inn slikt, ceroxol. Folk som liker å kjele med covers kan bli matte av mindre.

    Pure Music er meget bra - syns fortsatt det er noen mindre GUI-issues, og stabilitetsissues - men lyden er fullstendig upåklagelig.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    For jeg spørre om hvordan dere opplever med og uten oppsampling når dere bruker pm ?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    For jeg spørre om hvordan dere opplever med og uten oppsampling når dere bruker pm ?
    Jeg har oppsampling innebygd i signalbanen og foretrekker at filene treffer min DAC i native format, så det har jeg ikke sjekket i noen detalj. Også fint å bare la Mini ta seg av kanalisering av filene, uten noe mer arbeid.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Har endelig somlet meg til å løse ut lisens på PM, men har et par spm. ang. memory play.
    Jeg har nå opptil 1 minutt pause mellom sangene, noe jeg synes er i meste laget.
    Er dette et problem flere har og er det noen måte og forandre dette på?
    Ellers er jeg veldig fornøyd med lyden, så håper dette lar seg fikse. :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Spiller du fra nettverk? Du kan også huke av for hybrid memory play.

    I found Pure Music's Memory playback consistently gave better sound quality, using a USB connection to a dCS uClock and Puccini D/A processor, than playing from hard drive. (This might be because my iTunes library is stored on an external, FireWire-connected drive.) There is a slight delay after you press "Play" while the file is being read into RAM, then a small message beneath the meters at the top of the Pure Music window indicates that the file is being played from RAM. There is also a Hybrid Memory Play mode, where Pure Music commences playback while simultaneously loading each track into memory. As it doesn't have to wait for the track to be completely loaded into RAM, this gives gap-less operation, but with the sonic benefit of Memory playback.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Spiller fra ekstern USB-disk og hybrid memory play er avhuket, men det går opptil 1 minutt fra en sang er ferdig til neste sang begynner og Loading track to memory kommer fram på skjermen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder dette kun album som er tagget som gapless? (selv om 1min virker mye)
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Rekker med gapless er det samme som 'del av et album uten opphold', i såfall nei det er ikke tagget gapless. Har restartet PM noen ganger nå og det virker som de 5-6 første sangene går greit (ca 5 sek. venting) så begynner det og ta veldig lang tid mellom hver sang. ???
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg ingen anelse. Det skal ihvertfall ikke være slik.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Bent skrev:
    Spiller fra ekstern USB-disk og hybrid memory play er avhuket, men det går opptil 1 minutt fra en sang er ferdig til neste sang begynner og Loading track to memory kommer fram på skjermen.
    Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    ayaboh skrev:
    Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?
    Tror ikke det er problemet, kopierte nettopp 115mb på ca 15 sekund fra USB- disken.
    Ser CPU-forbruket til PM er ca 15% under avspilling, mellom sangene faller dette til i underkant av 1% og det er ikke mulig å få kontakt med programmet før neste sang begynner å spille (etter 1-2 minutt). Skjønner ingenting jeg. ???
     

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Mulig dette er litt uvitende spørsmål i forhold til å benytte iTunes med Pure Music software,

    Jeg vurderer å selge min Transporter som jeg har koblet til en ny Audio Research DAC 8.

    Har lyst til å bytte til en en MacBook Air 11-tommers: 128 GB, 1,6GHz Intel Core 2 Duo-prosessor,4 GB hukommelse,128 GB flash-lagring.

    MacBook Air maskinen kobler jeg opp på LAN til en NAS server, der alle filene ligger i Flac format, denne Apple maskinen kobler jeg da med USB kabel til Audio Research DAC8

    Spørsmålene er da som følger:
    1. Vil den tenkte Apple maskinen være god nok for ovennevnte oppsett? (teknisk spekk osv)
    2. Vil det være et lydmessig løft i forhold til det oppsettet jeg kjører i dag med Squeeze Server via Transporter til DAC8
    3. Er det mye trøbbel å benytte en slik løsning på dagelig basis, er det slik at også min "bedre halvdel" klarer å sette å musikk uten å måtte være "programmerer" ;D
    4. Er det mulig å legge inn Spotify/Wimp i et slikt oppsett?
    5. Bruker i dag iPeng (fantastisk produkt)...finnes det noe slik for Pure Music?

    Mange spørsmål her og sikkert mange som har vært besvart tidligere, men om noen har kunnskap og tid setter jeg pris på tilbakemeldinger.

    Mvh Tom
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    toca skrev:
    Mulig dette er litt uvitende spørsmål i forhold til å benytte iTunes med Pure Music software,

    Jeg vurderer å selge min Transporter som jeg har koblet til en ny Audio Research DAC 8.

    Har lyst til å bytte til en en MacBook Air 11-tommers: 128 GB, 1,6GHz Intel Core 2 Duo-prosessor,4 GB hukommelse,128 GB flash-lagring.

    MacBook Air maskinen kobler jeg opp på LAN til en NAS server, der alle filene ligger i Flac format, denne Apple maskinen kobler jeg da med USB kabel til Audio Research DAC8

    Spørsmålene er da som følger:
    1. Vil den tenkte Apple maskinen være god nok for ovennevnte oppsett? (teknisk spekk osv)
    2. Vil det være et lydmessig løft i forhold til det oppsettet jeg kjører i dag med Squeeze Server via Transporter til DAC8
    3. Er det mye trøbbel å benytte en slik løsning på dagelig basis, er det slik at også min "bedre halvdel" klarer å sette å musikk uten å måtte være "programmerer" ;D
    4. Er det mulig å legge inn Spotify/Wimp i et slikt oppsett?
    5. Bruker i dag iPeng (fantastisk produkt)...finnes det noe slik for Pure Music?

    Mange spørsmål her og sikkert mange som har vært besvart tidligere, men om noen har kunnskap og tid setter jeg pris på tilbakemeldinger.

    Mvh Tom
    1. Absolutt !

    2. Det vil jeg tro uten at jeg kjenner resten av ditt oppsett.

    3. Klarer hun å sette på musikk fra iTunes så klarer hun dette også. Noen småting må påregnes men slik jeg ser det kjører PM og iTunes rimelig stabilt nå. Oppgraderinger kommer hele tiden fotløpende !

    4. Ja men uten å bruke PM, du kjører bare bare Spotify eller Wimp som du gjør på en vanlig pc idag. Du har mulighet for å fjernstyre fra din iPhone/iPad ihvertfall mot Spotify Wimp vet jeg ikke.

    5. Enig iPeng er ett fantastisk produkt bruker det daglig i en multiromslydløsning. Og ja det finnes til PM/iTunes og den appen kalles `remote`. Likebra som iPeng og i tillegg gratis.

    Siste lite tips. Jeg har brukt min iPhone som remote mot nevnte applikasjoner men etter å ha innkjøpt en iPad er det en helt annen verden å bruke remote og ipeng. Mye mere info på skjermen, browsing med coverbilder og navigering er mye enklere enn med mindre enheter. Remote på iPad er utrolig digg men om jeg skal være superpirkete ville jeg nå sett at de kunne hatt covervisning på lagrede spillelister.
    Jeg ville om du har mulighet ha kablet nett mot din Air maskin når du spiller fra en Nas- da vil du ikke ha noe særlig opphold i avspillingen selv om du bruker memory play. Stor forskjell på trådløst og kablet når det kommer til sømløs avspilling når du hopper mellom sanger og albumer.

    Lykke til !
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @toca

    Lykke til herfra, også. Men et spørsmål: er du sikker på at du vil bruke en laptop slik? En Air er ganske tett på en iPad, med unntak av Touchskjerm, og er veldig praktisk å ha i fanget, men kanskje ikke like praktisk å ha oppkoblet til anlegget, med deg sittende flere meter unna.

    Har du anledning, ville jeg vurdert en Mac mini koblet opp mot anlegget, og så styrt den med en iPad eller iPhone, slik Johnny Grandis beskriver det. Men skal du bruke laptop'en til andre ting, og koble den opp når du vil lytte til musikk, så er det du planlegger en grei løsning.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Bent skrev:
    ayaboh skrev:
    Hvilken overføringshastighet får mellom USB-disken og Mac'en når du kopierer filer?
    Tror ikke det er problemet, kopierte nettopp 115mb på ca 15 sekund fra USB- disken.
    Ser CPU-forbruket til PM er ca 15% under avspilling, mellom sangene faller dette til i underkant av 1% og det er ikke mulig å få kontakt med programmet før neste sang begynner å spille (etter 1-2 minutt). Skjønner ingenting jeg. ???
    Bruker du siste versjon av PM 1.72? Har du prøvd å resette PM (Preferences>Defaults)? Hvis det ikke er mer enn normal ventetid på de første 5-6 sporene kan det muligens ha noe med ram-allokering eller buffere å gjøre, men dette er bare ren gjetting. De eneste problemene jeg har hatt med PM er at jeg noen ganger ikke får lastet opp filer fra server eller andre Mac'er på lokalnettet. Jeg har aldri klart å finne årsaken til dette, men en reboot av maskinen jeg kjører PM på fikser dette. En restart av PM og iTunes gjør det ikke.
     

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    @toca

    Lykke til herfra, også. Men et spørsmål: er du sikker på at du vil bruke en laptop slik? En Air er ganske tett på en iPad, med unntak av Touchskjerm, og er veldig praktisk å ha i fanget, men kanskje ikke like praktisk å ha oppkoblet til anlegget, med deg sittende flere meter unna.

    Har du anledning, ville jeg vurdert en Mac mini koblet opp mot anlegget, og så styrt den med en iPad eller iPhone, slik Johnny Grandis beskriver det. Men skal du bruke laptop'en til andre ting, og koble den opp når du vil lytte til musikk, så er det du planlegger en grei løsning.
    Hei, takker for svaret, dette høres praktisk ut, hvordan ser du for deg å manøvrere Mac minien, med iPaden som skjerm for Mac mini?

    Mvh Tom
     

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    [/quote]

    1. Absolutt !

    2. Det vil jeg tro uten at jeg kjenner resten av ditt oppsett.

    3. Klarer hun å sette på musikk fra iTunes så klarer hun dette også. Noen småting må påregnes men slik jeg ser det kjører PM og iTunes rimelig stabilt nå. Oppgraderinger kommer hele tiden fotløpende !

    4. Ja men uten å bruke PM, du kjører bare bare Spotify eller Wimp som du gjør på en vanlig pc idag. Du har mulighet for å fjernstyre fra din iPhone/iPad ihvertfall mot Spotify Wimp vet jeg ikke.

    5. Enig iPeng er ett fantastisk produkt bruker det daglig i en multiromslydløsning. Og ja det finnes til PM/iTunes og den appen kalles `remote`. Likebra som iPeng og i tillegg gratis.

    Siste lite tips. Jeg har brukt min iPhone som remote mot nevnte applikasjoner men etter å ha innkjøpt en iPad er det en helt annen verden å bruke remote og ipeng. Mye mere info på skjermen, browsing med coverbilder og navigering er mye enklere enn med mindre enheter. Remote på iPad er utrolig digg men om jeg skal være superpirkete ville jeg nå sett at de kunne hatt covervisning på lagrede spillelister.
    Jeg ville om du har mulighet ha kablet nett mot din Air maskin når du spiller fra en Nas- da vil du ikke ha noe særlig opphold i avspillingen selv om du bruker memory play. Stor forskjell på trådløst og kablet når det kommer til sømløs avspilling når du hopper mellom sanger og albumer.

    Lykke til !
    [/quote]

    Takk for svaret, forstår jeg deg riktig at det er en app aom heter Remote?

    Er det utfordring at jeg har alle filene i FLAC? må de konverteres eller er det bare å hente disse fra NAS serveren fortløpende med Puremusic og iTunes?

    Mvh Tom
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bruker du iTeleport så får du opp en kopi av skjermen på din Mac mini på iPad, og det er fort gjort å gjøre endringer, installeringer, osv.

    Men til selve avspillingen så kan du bruke Remoteless for å styre Spotify; og Remote fra Apple for å styre iTunes.
    Remoteless:
    http://remoteless.no/?page_id=72

    Og sånn ser det ut når du kjører Apples gratis Remote-program. Her har du touch-kontroll av skjerminstrukser, samt at du lett får opp tastatur, osv. Samme med Remoteless.





    Slik ser skjermen ut i iTeleport. Her er det litt andre prosedyrer for å styre hva som skjer på skjermen, men man lærer det fort - og uansett bruker du programmet kun når du skal gjøre vedlikehold og justeringer:

     

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg er litt treg her, betyr det at du kjøre iTunes og Puremusic softwaren i fra Macmini og iPaden er som en nice fjernkontroll? Dette så da unektelig flott ut og ikke minst brukervennlig.

    Mvh Tom
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det stemmer. Du kobler Mac mini til en skjerm første gang du bruker den, for å kunne sette opp funksjoner o.a. - og deretter styrer du den med din iPad. Til set-up bør du ha tilgang til et tastatur og en mus (det går å gjøre det på andre måter, men det er det greieste). Så det kan du gjøre hos noen som har slikt å låne deg. Jeg har ikke hatt fysisk tastatur og mus tilkoblet min Mac mini på tre år, etter første set-up, så det er unødvendig å kjøpe det.

    Deretter styrer du Mac mini fra iPad (før brukte jeg iPhone eller iPod Touch, men det er fint med større skjermflate.)

    Og mens du avspiller kan du surfe etter opplysninger om det du lytter til, osv.


    Du styrer den fra en iPad akkurat som her fra en iPhone.

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    toca skrev:
    Mulig jeg er litt treg her, betyr det at du kjøre iTunes og Puremusic softwaren i fra Macmini og iPaden er som en nice fjernkontroll? Dette så da unektelig flott ut og ikke minst brukervennlig.

    Mvh Tom
    Jeg bruker en Mac Mini og en iPad, det en strålende løsning.
    ---
    Flac filene dine ville jeg batch konvertert til Apple Lossless eller Aiff.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    He, he. DA er vi 3 på rappen her. Bruker MacMini + PureMusic, og styrer alt fra iPad eller MacBook. Skjermdelingen mellom MacMini og MacBook er lynkjapp i forhold til andre VNC-apps.

    Pure Musics force er at den benytter iTunes som bibliotek og at Apples originale Remote App virker 100% sømløst. :) Spotify styrer vi via skjermdeling.
     

    toca

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Igjen,

    Takker for meget informative og gode innspil, jeg går til innkjøp av Mac Mini og en iPad. Da har jeg forstått det riktig at det holder med den minste Mac Mini i og med at jeg kobler den på nettverket og mot NAS serveren. Mac Minien skal kun benyttes til musikken. Eller er det noe å hente på å oppgradere Mac Minien til dette formålet, RAM osv.??

    Konverterer alle FLAC filene til ALAC og deretter kobler dette opp til Audio Research DAC8.

    Dette kan bli en spennende vår, venter på nye Wilson Audio Sofia 3 og fult oppsett fra Synergistic Research inkl en Powercell. :D :D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg valgte den billigste MM-en og har ikke satt i mer RAM. Benytter den kun som mediaserver. Lykke til på veien til 100% godlyd og brukervennlighet. Og stabilitet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Minste Minien er helt klart nok, planen min er å fylle den med 8gb ram. Disse memory avspillere sies og skal ha godt av det. Kjøp ram utenom Apple sine sider, de priser ram brikkene sine noe hinsides.
    Ram skifter en enkelt selv på 2,3 minutter. ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tankeeksperiment (mulig noe forenklet, men): Ei losslessfil er ca. 30MB. Man setter av f. eks. 0.6 GB av det toale minnet til filene. Man har da plass til 20 filer i minnet. Så buffrer programmet ved behov (neste sang på spillelista). Hvorfor må man ha så massivt med minne? ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Loevhagen skrev:
    He, he. DA er vi 3 på rappen her. Bruker MacMini + PureMusic, og styrer alt fra iPad eller MacBook. Skjermdelingen mellom MacMini og MacBook er lynkjapp i forhold til andre VNC-apps.

    Pure Musics force er at den benytter iTunes som bibliotek og at Apples originale Remote App virker 100% sømløst. :) Spotify styrer vi via skjermdeling.
    Prøv Remoteless for Spotify. Du kan bruke iPhoneversjonen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Tankeeksperiment (mulig noe forenklet, men): Ei losslessfil er ca. 30MB. Man setter av f. eks. 0.6 GB av det toale minnet til filene. Man har da plass til 20 filer i minnet. Så buffrer programmet ved behov (neste sang på spillelista). Hvorfor må man ha så massivt med minne? ::)
    Nei, dette lurer jeg på også.
    En Mac Mini med alle unødvendige programmer kuttet ut, må da i all verden være mer enn nok til musikkavspilling.

    Legger med bilde fra min iMac som viser div.

    Her med kun Explorer (HFS) oppe og musikk spilles.


    Her med samme samtidig som jeg ripper en cd.


    iTunes er selvføgelig også oppe.
    Om jeg nå skulle ønske skaffe en Mini til kun musikk og ribbet for det meste av andre programmer, burde det ikke da holde mer enn nok med den minste?
    Hva med Prosessor 2,4 GHz Intel Core 2 Duo eller 2,66 GHz Intel Core 2 Duo og hvorfor eventuelt den største til bruken skissert?

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Joda, det er som med så mye innen hifi, det kan ikke bli stort nok for enkelte. Min Mac mini bruker bare noen få prosent av RAM når jeg kjører avspilling med PM og tom. korreksjon...

    MEN - dersom du ønsker å legge in gapless albumavspilling i PM kan det være en fordel med ekstra RAM. Spesielt i klassisk er det viktig, der hele akter i en opera kan vare opp til en time.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Eneste jeg kommer på vedrørende valg av mer minne og større prosessor er muligens upsampling. Vet ikke hvor mye det drar av ressurser, men maskinen jobber mer med det aktivert på enkelte avspillere. Det kan imildertid skyldes at enkelte av avspillerne jeg testet var betautgaver. Men, de spiller nydelig uten oppsampling, så jeg deaktiverte det.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det går mere på gapless playback og spillelister samt at du slipper entre snurrdisken mer enn du trenger.
    Har du store musikkfiler i high rez klassen er mye memory helt klart en fordel.

    http://www.computeraudiophile.com/content/Mac-MIni-How-Much-RAM-enough

    Memory mode preloads the next track into RAM and then plays the track from RAM rather than the hard disk.

    To my ears, memory play mode is better: more grain free and more air.

    While 2Gb of RAM is enough, it may not be optimal in some cases. I have found that playing a long high resolution track, one runs into problems of not being able to load everything. For example, a large classical piece, in gapless mode, at 24/88.2 takes up more memory than available even on my 4gb Mini. But this only occurs on very huge tracks, which will be unusual. 2gb should be plenty for most jazz/pop tracks which are short.

    Overall I have found Pure Music to sound better than straight iTunes even on normal 16/44 music, especially in memory play mode. Also check out Hog mode, it improves sound as well.
    Men for all del 2-4gb pusle ram holder sikkert for de fleste, jeg kjører med 2gb og opplever ingen problemer men så har jeg ikke prøvd med 8 heller. Ram er jo ikke akkurat dyrt sett ifht diverse andre high end stereo priser.

    Her er programmet en trenger for å sjekke status !

    http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/

    En SSD disk hadde heller ikke vært å forakte, ingen bevegelige deler høres ut som en meget god plan for ytteligere lydløs avspilling.
    Her er vi perfeksjonister til det bitter end...- hvem vet hvor ens lydnirvana ender 8)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Loevhagen skrev:
    Tankeeksperiment (mulig noe forenklet, men): Ei losslessfil er ca. 30MB. Man setter av f. eks. 0.6 GB av det toale minnet til filene. Man har da plass til 20 filer i minnet. Så buffrer programmet ved behov (neste sang på spillelista). Hvorfor må man ha så massivt med minne? ::)
    30MB ::) ? Jeg har Lossless filer som rommer over 130MB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn