Pure Music , iTunes plugin (dette er Pure Vinyl uten vinyl..)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte mer som et gjennomsnitt av 44.1/16-bitfremfor å se på enkeltstående spesielle filer. En WAV fra en sang med varighet 3:30: Har 1411kbps (som jo er 0.176 MB/s), og 3:30 er 210 sekunder. Mao. ca. 37 MB. Med FLAC / ALAC så er jo filen en del mindre enn det igjen.

Så fila di på 130MB er enten godt over 12 minutter, eller så snakker vi her om hirez?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Loevhagen skrev:
    Tenkte mer som et gjennomsnitt av 44.1/16-bitfremfor å se på enkeltstående spesielle filer. En WAV fra en sang med varighet 3:30: Har 1411kbps (som jo er 0.176 MB/s), og 3:30 er 210 sekunder. Mao. ca. 37 MB. Med FLAC / ALAC så er jo filen en del mindre enn det igjen.

Så fila di på 130MB er enten godt over 12 minutter, eller så snakker vi her om hirez?
    Riktig,- 24/192 som selvfølgelig downsamples ned til 96khz igjennom den Optiske overføringen. -(enn så lenge)-
    Siden jeg bruker software upsamplingen i programmet ved 16/44 avspilling vet jeg ikke hvordan buffringen skjer men skal gjøre en test ved neste musikk økt.
    --------------
    Ellers er 75% av musikken min i Aiff da jeg fant ut at daværende Squeezeboks server løsningen spilte disse filtypene bedre enn alac, etter oppgradering av serveren har jeg ikke hatt noen issues med de resterende alac filene merkelig nok.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det der med 192 vs. 96 på den optiske utgangen; hvorfor er det en begrensning der? Har du funnet ut av hvordan du kommer deg rundt det? Har kun sjekket sporadisk selv, men det er irriterende at man "by default" ikke får ut 192 på den optiske utgangen.

EDIT: OSX begrenser dette softwaremessig til 24/96 av en eller annen grunn. Ja, ja.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke helt sikker om problemet ligger i softwaren ?; .....................-Edit: ser slik ut ja

Over on another forum, a poster has confirmed that if running VISTA 64Bit on his mac pro, he can get 24/192 out of the optical out. But when he switches back to OSX, he has to go back to 24/96.

Could anyone confirm this. If so, what is the hold up on OSX's midi playing up to 24/192????? as it is clearly a software not hardware issue.....
    http://www.audiocircle.com/index.php?topic=62000.0

Ellers har du USB>SPDIF løsninger som jo tar 24/192.

Hadde denne kommet med 24/192 løsning hadde jeg kjøpt den på flekken.

http://www.halidedesign.com/bridge/

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har osx og USB>SPDIF løsning og software støtter bare opp til 96 khz sampling rate. Dacen min takler 24/192khz. Nå har ikke jeg filer i dette formatet foreløpig, så jeg får klare meg med det jeg har. Fint at det er 33 dagers prøveperiode.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Du kan ta ut 24/192 igjennom Firewire eller USB>spdif (såfremt de er laget for å håndtere dette) om du har en Dac som takler dette.
    OSX støtter opptil 32bit 384khz så her er det ingen begrensinger.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja men nå snakker vi vel om pure music plugin på itunes.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Kjendis skrev:
    Litt usikker på hva du mener, men PM støtter høyere enn 24/96. Jeg vet ikke hva øvre begrensning er, men 24/192 er problemfritt. iTunes støtter alt. :)

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    ceroxol skrev:
    Kjendis skrev:
    Litt usikker på hva du mener, men PM støtter høyere enn 24/96. Jeg vet ikke hva øvre begrensning er, men 24/192 er problemfritt. iTunes støtter alt. :)
    Har du fått QB-9 oppgradert til 24/192 versjon...? I følge leverandør fikk jeg levert den første QB-9 i Norge i 24/192 versjon denne uka. Den står og "godgjør" seg med musikk nå noen timer før jeg begynner med mer seriøs lytting.. men det låter unektelig veldig bra allerede. Kjører nå versjon 1.74 av PM nå med memory/preallocate play mode.
    Takk for anbefalinger jeg fikk av deg..cd spilleren er blitt pensjonert ja..
    atletico

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    PM støtter 24/384. Det samme gjør iTunes. Noe høyere enn dette finnes ikke allment tilgjengelig pr idag, men det virker ikke som det er noen begrensning i iTunes ihvertfall.
    Det fine med at DAC'ene støtter minst 192khz er muligheten for å bruke 4x integer upsampling på Red Book. Rimelig sikker på at jeg foretrekker native uansett, menmen..

V

vredensgnag

Gjest
    Mens vi er innom pensjonering av cd-spillere. Dagsrevyen kjørte et "cd forsvinner" innslag i går (21). En bransjeaktør ga cd-ene til ut mot midten av 2011! Dagsland hadde tenkt å fortsette å utgi på cd. Salget stuper ikke, Det er blitt borte i bransjesammenheng, det er simpelthen for lite til å kunne forsvare distribusjonskanalen lenger.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Rene (Super)High-End-spillere er nok et utdøende rase, selv om det neppe dør helt ut. Men multispillere og/eller spillere med USB og S/Pdif-innganger kan være alternativ for de som fortsatt sitter litt på gjerdet m.h.t til å gå helt over til PC-basert avspilling.
    Personlig syns jeg det er lite sjarm i PC-basert oppsett, men det praktiske er da VELDIG praktisk så dette veier jo opp og mer til.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg eller er lyden forandret i 1.74? (mer "smooth")

toca

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2004
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ser man at maskinen kjører i 64-bit? Jeg startet min 1 år gamle iMac 21´5 med 6 og 4 nede ved oppstarten, men ser ikke om jeg lykkes? tips
    ::) :p

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Eple -> Om denne maskinen -> Mer info... -> Programvare (i rullemenyen til venstre) -> 64-bits-kernel og -tillegg: Nei / Ja. Ja = 64-bit. Nei = 32-bit. That simple. :) Du må ha en "relativt ny" Mac for å boote 64-bit...

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    Loevhagen skrev:
    Reagerte på det samme, så jeg "rullet" tilbake til 1.72.
    Virkelig..? Kjørte du ikke 1.73..? Det var den forrige versjonen jeg brukte.
    Sitter og spiller med 1.74 nå og synes det låter vanvittig bra...! :D
    Har ny Ayre QB-9 dac så referanseforholdet mitt hvordan 1.72 låt hos meg er forandret... denne versjonen var jo heller ikke tilgjengelig mange dagene..?

Sjarmen med dette er forøvrig at det låter så mye, mye bedre enn cd-spilleren min og jeg synes ikke at cd platene er så veldig sexy heller.. ;D
    CD platene tar også en del plass så de er i ferd med å bli stuet vekk hos meg..
    atletico

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det popper jo opp oppdateringer relativt ofte. Gidder ikke laste ned alle, så 1.72 var det jeg hadde før 1.75.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    Loevhagen skrev:
    Det popper jo opp oppdateringer relativt ofte. Gidder ikke laste ned alle, så 1.72 var det jeg hadde før 1.75.
    1.75 er vel ikke lansert enda....??
    1.74 låter veldig bra....Har lyttet meg gjennom en del musikk i dag som jeg bruker som lydreferanse og sitter bare med et stort glis rundt munnen......
    Her er en kommentar fra Computer Audiophile:
    "this new version surely must be working beautifully, since no one replayed your announce. By my side it's fair to say that in my Mac version 1.74 is working flawlessly and sounding better than 1.73"

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    atletico skrev:
    Har du fått QB-9 oppgradert til 24/192 versjon...? I følge leverandør fikk jeg levert den første QB-9 i Norge i 24/192 versjon denne uka. Den står og "godgjør" seg med musikk nå noen timer før jeg begynner med mer seriøs lytting.. men det låter unektelig veldig bra allerede. Kjører nå versjon 1.74 av PM nå med memory/preallocate play mode.
    Takk for anbefalinger jeg fikk av deg..cd spilleren er blitt pensjonert ja..
    atletico
    Gratulerer! :D QB-9 er en vanvittig god dac, men den trenger endel timers innspilling før den virkelig våkner og viser hva den faktisk kan, og kombinert med PM så er det ren nytelse! Sist uke prøvde jeg den også direkte i effektforsterker som var på besøk (vol styrt fra PM), en øvelse den mestret til toppkarakter - var virkelig en øyenåpner på hvor mye galt en forforsterker faktisk kan gjøre..

Min er fortsatt 24/96 (fra "A"-serien i S/N), litt i tvil om jeg skal oppgradere til 24/192, har ikke riktig funnet noe musikk som jeg gidder høre på i formater over 24/96.. :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lastet ned en demo av PM, men får kun lyd på Minimac :-\

Her får jeg heller ikke noe å velge i, om det nå er det jeg skal gjøre.
    Jeg har jo fått den til å virke..........ligger ved siden av iTunes og startet iTunes da PM startet.

Prøver en firewiredac som er koblet til macmini.

Hva gjør jeg..............feil?

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Et step videre har jeg kommet.

Fått valgmuligheten og har valgt rett, men fortsatt kun lyd ut av småht. på minimac. :-\

KW

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    Har du klikket på «click to apply Changes…» Slik det nå står er det ikke gort - om du da skal ha Weiss Firewire som IO.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Har du klikket på «click to apply Changes…» Slik det nå står er det ikke gort - om du da skal ha Weiss Firewire som IO.
    Så enkelt kan det være bare en kan/skjønner det ;D
    Takker så mye, det vart lyd nå.

Mvh.KW

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Nå har jeg lest gjennom hele denne Pure Music tråden, og har forstått det sånn at de fleste(?) mener Pure Music har noe for seg, i forhold til kun å benytte iTunes.

Men, jeg må være ærlig. Jeg er ikke den mest tekniske, så kunne noen vennligst forklart meg på en forståelig måte hvorfor jeg skal legge ut 750kr for dette programmet? Det jeg har skjønt er at iTunes kun brukes til å organisere lydfilene, mens Quick Time brukes til å spille av filene? Når jeg da installerer Pure Music, fortsetter iTunes å gjøre jobben med å organisere, mens Pure Music overtar automatisk jobben som "lydmotor"?

Hva er det Pure Music har som gjør dette programmet bedre egnet til jobben? Vær så snill å forklar meg dette på en enkel måte, slik at selv jeg forstår :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Du kan prøve det i 14 dager, heilt gratis.
    Då vil du jo sjølv kunne vurdere om oppgraderinga er verdt 750,-
    Eller du kan laste ned ein piratkopi.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Jeg er klar over at jeg kan laste ned programmet, og prøve det gratis i 14 dager. Men, før jeg eventuelt gjør det hadde det vært greit om noen som er godt kjent med programmet kunne gitt meg noen tips om installeringen o.l, slik at jeg får full nytte av programmet, og best mulig inntrykk til å gi en mening om det er verdt å betale for.

Er det f,eks noen instillinger som bør hukes av? Eller instillinger som bør hukes på? Eller er det standard instillingene som er å anbefale? Spørsmål som dette mener jeg det hadde vært greit å fått svar på, sånn at jeg kan få full utnyttelse de første to ukene :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det følger med bruker/innstalleringsmanual og du bruker bare standard og med memoryplay.
    Skulle du likevel få problemer, så står det vel en del problemløsninger i løpet av denne tråden ellers får du sikkert rask og god hjelp på nytt her.

Mvh.KW

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    KentOve skrev:
    Er det f,eks noen instillinger som bør hukes av? Eller instillinger som bør hukes på? Eller er det standard instillingene som er å anbefale? Spørsmål som dette mener jeg det hadde vært greit å fått svar på, sånn at jeg kan få full utnyttelse de første to ukene :)
    Bruk memory play og ikke bruk upsampling i Pure Music. Kjør filene i originalformat fra itunes/Pure Music til dCS Debussy. Her er oppsett på min Macmini
    Pure Music løfter lyden i min Ayre QB-9 det er det ingen tvil om og er etter min mening verd hver krone....
    atletico

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    NEW! Coming in Pure Music 1.8 (available June 1, 2011) (FREE update) include:
    The unprecedented ability (for Mac OS audio file player software) to directly play DSD format (dsf / dff) audio files (real-time conversion to PCM during playback)

"Playthrough," which permits conveniently playing other computer audio sources (Internet radio, movies, etc.) through Pure Music, with full access to Pure Music's dithered volume control, 64 bit crossover, audio EQ plug-ins, NetSend streaming, metering, etc.

Native device integer support

File format or sample rate conversion and adding FLAC tracks now operate on contents of folders

Improvements to Gapless playback, especially with FLAC files

General usability and performance improvements, and much, much more...

Additional announcements to come on June 1...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ayaboh skrev:
    The unprecedented ability (for Mac OS audio file player software) to directly play DSD format (dsf / dff) audio files (real-time conversion to PCM during playback)

"Playthrough," which permits conveniently playing other computer audio sources (Internet radio, movies, etc.) through Pure Music, with full access to Pure Music's dithered volume control, 64 bit crossover, audio EQ plug-ins, NetSend streaming, metering, etc.

File format or sample rate conversion and adding FLAC tracks now operate on contents of folders

Thats nice !

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ayaboh skrev:

Noen som har fått testet ut nye versjonen ? Kjører den stabilt.

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    johnnygrandis skrev:
    ayaboh skrev:

Den er ennå ikke sluppet, men den skal komme 1. juni. Husk at USA ligger etter oss i tid.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Fått testet 1.8 med. Aktivert Integer playback.
    Endelig har lyden fra PM fått "roen" i seg, i motsetning til den klare, men også litt kjølige/friske lyden den hadde.
    Det er også mer detaljert. En veldig tydelig forbedring over hele fjøla. Har jo ventet over 1år på dette, så det var virkelig på tide :)

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    quad_lars skrev:
    johnnygrandis skrev:
    ayaboh skrev:

Den er ennå ikke sluppet, men den skal komme 1. juni. Husk at USA ligger etter oss i tid.
    Da var versjon Pure Music v. 1.8 oppe og går.. Første lytteinntrykk stemmer bra med det jeg leser på andre forum, denne versjonen låter enda bedre en v.1.74..veldig, veldig bra.. :)

PlayThrough fungerer også helt suverent. Testet litt med Wimp og dette låt faktisk veldig bra..! (Pass på nivået fra Wimp, er litt høyt inn til Pure Music !! )
    Her må en først laste ned en driveren Channel D PAD å sette denne opp i lyd/midi panel som valg på lyd ut. så veksler man mellom Audio Playthrough og Audio file Player i Music Server valget oppe på menubaren på Pure Music.

Men det viktigste er at dette låter bare bedre en forrige versjon både med 44 , 88, 96, 192 khz filene mine gjennom Ayre QB-9. Nå går det i Steely Dan "Everything must go" i 24bit/192 khz versjon...helt nydelig dette!
    Spent på hva andre opplever med den nye versjonen av Pure Music.
    atletico

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    889
    Torget vurderinger
    8
    Man skrev:
    Fått testet 1.8 med. Aktivert Integer playback.
    Endelig har lyden fra PM fått "roen" i seg, i motsetning til den klare, men også litt kjølige/friske lyden den hadde.
    Det er også mer detaljert. En veldig tydelig forbedring over hele fjøla. Har jo ventet over 1år på dette, så det var virkelig på tide :)
    Stemmer veldig godt med mine lytteinntrykk dette Man...
    Lydbilde er blitt hakket dypere og at bredden er også bedre var noe av det første jeg merket...

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @atletico: hvor finner jeg driveren Channel D PAD?

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @playtrough: jeg har pure vinyl som skal ha samme avspiller som PM; men jeg ser ikke samme valg som du viser til ved siste versjon PV. Noen som har kjennskap til dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn