Pylon audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da melder jeg meg inn i gullklubben med et rykende ferskt par med jasper 25! En stor oppgradering fra Diamond 28, det høres godt fra første låt. Bassen går dypere og lydbildet har mye bedre definisjon og oppløsning. Nydelig mellomtone! Gleder meg til masse gode musikkopplevelser fremover.
    Grattis med knallgode høyttalere i en griselekker finish! 😁

    Et lite, umiddelbart spørsmål: Hvor mye lenger fra frontvegg har du mulighet til å trekke de?
    Mine har godt og vel en meter, med ca 50cm til sidevegg og lett toe in.
    Har ellers ikke kommet lenger, men leker litt med tanken på å prøve ut ulike avstander til front- og sidevegg, samt toe in or not....

    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grattis med knallgode høyttalere i en griselekker finish! 😁

    Et lite, umiddelbart spørsmål: Hvor mye lenger fra frontvegg har du mulighet til å trekke de?
    Mine har godt og vel en meter, med ca 50cm til sidevegg og lett toe in.
    Har ellers ikke kommet lenger, men leker litt med tanken på å prøve ut ulike avstander til front- og sidevegg, samt toe in or not....

    mvh
    Proffen
    Anbefaler å leke mye!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    @profffen Jeg skal prøve ulike avstander til frontvegg og sidevegger de neste dagene, satt de opp med en del toe in, krysser like ved lytteposisjon slik de står nå. virker ikke å være "fussy" med tanke på plassering, men det er sikkert noe å hente på finjustering. satt på en bergensartist her nå til faktisk, depresno, utrolig god produksjon! Høyttalerne tegner opp et vannvittig stort, luftig,mektig og tight lydbilde! sitter med et stort smil om munnen! Jeg vil si det er en veldig allsidig høyttaler som serverer alle sjangre på en glimrende måte. sub er absolutt ikke nødvendig! De passer nok helt topp til film , transientresponsen er god og det smeller til skikkelig når det skal. Nå skal jeg gi de litt spilletid tid, hvis innspilling gjør dem enda bedre blir jeg helt satt ut;)
     

    Vedlegg

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Noen som har hørt pylon Amber mk2? Spør for en venn. Han har ca 20kmv rom, hører mest på metal/Heavy å rock, pluss ser en god del film. Ser disse har 2*12, vil de trøkke bra på slik musikk og på film? Har Jbl ls80 fra før, men ønsker mere trøkk å liv.mener han har en Denon 4300 receiver med en parasound a21 på frontene.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg herved inn i klubben. Står et par Jasper 25 i mattsvart i lytterommet nå. Var litt spent da rommet mitt er på kun 15m2. Uten å ha prøvd ulike plasseringer og vinklinger, spiller det veldig bra. Har kobla bort sub,en, den er blitt overflødig. Skal bli spennende å høre hvordan de vil løsne enda mer.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Puh, varmt å spille inn nye høyttalere , men 35w kl A er mer enn nok for å sparke liv i Jasper. De er nå vinklet inn slik at innsiden av kabinettet så vidt kan sees fra lytteposisjon, syns det gir den beste dybden i lydbildet. Har forøvrig en frodig og oppløst måte å formidle musikken på, her er det ingen ting som stikker seg ut.
    60 og 70 talls musikk med varierende innspillings-kvalitet kan nytes i fulle drag. Moro at et relativt ukjent merke kan spise kirsebær med de mer etablerte produsentene.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Gøy å høre at Jasper 25 fungerer såpass bra hos deg gs! :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Puh, varmt å spille inn nye høyttalere , men 35w kl A er mer enn nok for å sparke liv i Jasper. De er nå vinklet inn slik at innsiden av kabinettet så vidt kan sees fra lytteposisjon, syns det gir den beste dybden i lydbildet. Har forøvrig en frodig og oppløst måte å formidle musikken på, her er det ingen ting som stikker seg ut.
    60 og 70 talls musikk med varierende innspillings-kvalitet kan nytes i fulle drag. Moro at et relativt ukjent merke kan spise kirsebær med de mer etablerte produsentene.
    Henger meg bare på her. Jasper 25 er intet mindre enn knallgode høyttalere! Just nu spilles Khmer av NPM, og det er både nerve og trøkk, fra topp til bunn. Life`s good. Og oppløsningen, da mann, to die for! Flere bør kjenne sin besøkelsestid og låne øre til disse perlene! Det kan fort bli de neste (og kanskje siste!?) høyttalere....

    mvh
    Proffen
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er også begeistret over Jasper 25, anser de som innspilt nå. Tok ikke mange timene egentlig og løsnet kjapt ved å dra på litt ekstra. Bassen er imponerende, velartikulert helt ned i de lavere oktaver. Ingen "pustelyder" fra bassrefleksportene, som var en svakhet med Diamond 28 . Diamond serien er god, men dette er en helt annen liga. Prisforskjellen kan helt klart forsvares, var litt spent på akkurat det. Mellomtonen er til å ta og føle på og diskanten er for meg like bra eller muligens hakket vassere enn Dynaudio sin Esotar softdome(ref: Dynaudio confidence c1 mk1) , så alt i alt er dette en fullblods high end høyttaler i betalbar prisklasse. Et tips til forbedring angående underlag er å erstatte de inkluderte "spikes" med sonic design puter.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer godt overens med mine erfaringer så langt. Hvilken endring opplever du med SD-putene?
    Tips til musikk: Inger Marie Gundersen!
    Ho regjererer man caven nå!

    mvh
    Proffen
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Har også byttet ut de medfølgende "spikes" med Holfi puter. Har best erfaring med noe myk avkobling til gulv. Syns jeg får et noe roligere lydbilde samt at lyden slipper enda mer.
    Enig Proffen, Inger Marie Gundersen herlig musikk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bor du i Bergensområdet og er nyfiken på hva Jasper 25 er god for, er du velkommen til å ta kontakt - så ordner vi en lytteseanse!
    Så langt har de bare høstet lovord fra folk som har ramlet innom, og jeg blir stadig mer fornøyd med investeringen!
    Så det kan jo hende at både Karmana og tkr skal få spise flosshatter........... 😁
    JEG ser nemlig overhodet ingen antydning til en minimal grunn til å vurdere tanken på et evt høyttalerbytte!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke engang for å håndtere et innslag av byttesyke? :D
    Nope!
    (det vil si; hadde noen kommet og slengt et par av toppmodellene fra SF etter meg, skulle jeg ha vurdert det! Men det fordrer jo samtidig at de ringer fra Hamar, slik at jeg kjøpe ny kåk med stort nok lytterom! Og sannsynligheten for at så skjer, er jo tilnærmet lik nil....
    Har vel kanskje mer tro på at jeg kommer til å følge med på muligheten til en større/nyere modell fra Devialet, evt en annen, mer "hifi" streamer enn Bluesound/Sonos)


    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nope!
    (det vil si; hadde noen kommet og slengt et par av toppmodellene fra SF etter meg, skulle jeg ha vurdert det! Men det fordrer jo samtidig at de ringer fra Hamar, slik at jeg kjøpe ny kåk med stort nok lytterom! Og sannsynligheten for at så skjer, er jo tilnærmet lik nil....
    Har vel kanskje mer tro på at jeg kommer til å følge med på muligheten til en større/nyere modell fra Devialet, evt en annen, mer "hifi" streamer enn Bluesound/Sonos)


    mvh
    Proffen
    Den tlf fra Hamar er det flere som venter på. 😀
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Proffen, hvordan har du satt de opp med tanke på toe in?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hos meg står de slik at jeg akkurat ser innsiden. Og så sitter jeg bittelitt lenger ifra enn en likesidet trekant.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen, hvordan har du satt de opp med tanke på toe in?
    Pr i dag er det null toe in....
    Ca 2m mellom høyttalerne, og ca 2,5m mellom høyttalerne og ørene.
    1m luft bak høyttalerne, 50cm til sidevegg.
    Har dessuten halvannen meter luft bak sweetspoten.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hos meg står de slik at jeg akkurat ser innsiden. Og så sitter jeg bittelitt lenger ifra enn en likesidet trekant.
    Har du rukket å gjøre deg noen erfaringer med om lydbildet øker i bredde med mer eller mindre toe in? Mulig jeg aner litt større bredde uten toe in, men er jaggu ikke sikker....

    mvh
    Proffen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du rukket å gjøre deg noen erfaringer med om lydbildet øker i bredde med mer eller mindre toe in? Mulig jeg aner litt større bredde uten toe in, men er jaggu ikke sikker....

    mvh
    Proffen
    Har vel prøvd en 30 ulike posisjoner. Og jeg synes komboen med 294cm mellom diskant og med toe in slik jeg har det gjør at lyden forsvinner helt fra HT. Lyden er stor i både bredde, høyde og dybde. Men så har jeg også noen akustiske krumspring som hjelper på endel.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har vel prøvd en 30 ulike posisjoner. Og jeg synes komboen med 294cm mellom diskant og med toe in slik jeg har det gjør at lyden forsvinner helt fra HT. Lyden er stor i både bredde, høyde og dybde. Men så har jeg også noen akustiske krumspring som hjelper på endel.
    Ja, så du har fjuska litt...? :LOL:
    Synes jo lyden slipper høyttalerne totalt her og, selv uten toe in.
    Men skal prøve meg litt frem, jeg og.....

    mvh
    Proffen
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Har nok ikke prøvd like mye som Retep, men resultatet er ganske likt. Spiller en del musikk i varmen:)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Blir vel en tur innom Mala når de får inn de Amber mkII høyttalere. De ser da spennende ut, med 2x12" bassere.
    Håper de kan trøkke på rock/heavy å film ja.
    Og en roligere topp en f eks rf7 som og vurderes av en kompis.
    Lite å lese om disse på nett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir vel en tur innom Mala når de får inn de Amber mkII høyttalere. De ser da spennende ut, med 2x12" bassere.
    Håper de kan trøkke på rock/heavy å film ja.
    Og en roligere topp en f eks rf7 som og vurderes av en kompis.
    Lite å lese om disse på nett.
    Kommer info om de når de er på plass. Vi gleder oss til å få de i hus.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Sitter å koser meg med Jasper 25 etter tre uker uten lyd. Jeg er superhappy med anskaffelsen av Jasper og Hegel H390.. Dette oppsettet er by far den beste lyden jeg har hatt hjemme hos meg.Har sikkert sagt det samme om andre oppsett før hehe, men denne gangen er det ikke tvil. en vesentlig forskjell er at denne gangen gikk jeg til anskaffelse av akkurat den høyttaleren jeg ville ha og skaffet deretter en forsterker som matcher dem på best mulig måte . Jeg kan ikke fatte å begripe de som sier de ikke liker lyden av nyere Hegel, de kan umulig å hørt f.eks H390 eller H590. Jeg vil si den er et kupp til prisen med en prislapp på 50k.Seriøst. Den får ut potensialet i Jasper 25 og de fantastiske scan speak revelator elementene på en helt glimrende måte. Basskontrollen er helt enorm, den er så stram, dyp ,nyansert og spiller med en naturlig, deilig fylde. kraft, kontroll, dynamikk samt finesse og fløyelslyd i skjønn harmoni med denne kombinasjonen altså.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kule høyttalere i "riktig miljø"
    Inntrykk av hva de er gode på?
    Grunnlag for sammenlikning opp mot Kasper 25?

    Mvh
    Proffen
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hei 😀

    Er det noen med jasper 25 i hvit eller sort matt som kunne tenke seg å legge ut noen bilder?
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Og hvordan oppleves Amber MKII? Hva kan de sammenliknes med? Fortsatt ingen?
    Kanskje lenger imellom mulighetene til å lytte i disse COVID-19 tider...
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Og hvordan oppleves Amber MKII? Hva kan de sammenliknes med? Fortsatt ingen?
    Kanskje lenger imellom mulighetene til å lytte i disse COVID-19 tider...
    Hei. Disse er utstilt i et lytterom hos Mala i Asker. De låter veldig godt til den prisen 🙋‍♂️☺
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Hei. Disse er utstilt i et lytterom hos Mala i Asker. De låter veldig godt til den prisen 🙋‍♂️☺
    Når man bor "oppi skogen" i Trøndelag, så hjelper det lite med lytterom i Asker :) Og det ser ikke ut til å bli noen tur sørover dette året i alle fall... reising ble det brått slutt på i mars, og jeg tror ikke det endrer seg stort på denne siden av nyttår heller.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Da var første Jasper-paret å finne brukt på finn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn