Hvor mye effekt gir effektforsterkeren din?Koser meg stort med Jasper 25. Beste forsterkerkombo jeg har prøvd er Musical Innovation Mi 23.5 preamp og Music Reference RM-200 Mk2. Denafrips Ares 2 i NOS mode. Herlig.
2x100WHvor mye effekt gir effektforsterkeren din?
mvh
Proffen
Hva slags elektronikk har du benyttet?Flere som koser seg med Jasper.
Erfaringsmessig bør jo 100 "rørwatt" være tilstrekkelig, og Jasper er jo ikke veldig tungdrevne, så det har jeg troen på kan funke gull.2x100W
Jeg har fått prøvd litt forskjellig-Sim audio Moon 240i. låt veldig musikalsk og ble begeistret for lydsignaturen, men der ble 2x50w i 8 ohm for lite til å leve med. Accuphase A-45 ble for mørkt og lite dynamisk på Jasper. Unison Research Unico primo(hybrid) var bra match!flott mellomtone. musical innovation MI 9.1 SE med monsterpowersupply...mmm...MI klasse A blir aldri feil. Parasound A21+. God forsterker. skikkelig slam i bunn, bra definisjon i mellomtonen , men noe mørk for Jasper etter min smak. Hegel H390-Favoritt sammen med nåværende oppsett-passer som hånd i hanske med Jasper synes jeg . Audio Research REF 75-Flott forsterker med en deilig klang fra topp til bunn. Kostbar sak, derav ikke lengre i oppsettet. Nåværende røreffekt fra music Reference med nøye matchet kvartett KT88-Akkurat riktig, som gullhår ville ha sagt. Dæven for en forsterker, oppleves like kraftig og lett på tå som H390, men med bedre klang og holografi. Det er nok mye som passer bra med Jasper, kan tenke meg Devialet som du har er gull. Vera audio med MI23.5 eller Aesthetix Janus signature hadde også vært spennende å teste!Erfaringsmessig bør jo 100 "rørwatt" være tilstrekkelig, og Jasper er jo ikke veldig tungdrevne, så det har jeg troen på kan funke gull.
Har du gjort deg noen erfaringer ifht rør vs transistor-effekt?
mvh
Proffen
Hei.Er ikke tilfeldigvis noen som tenker å selge sine Jasper? Send meg gjerne pm isåfall.
Du kunne kanskje lagt en skinnfell der og satt opp en fake peis?
Hei!
Leveres de med frontdeksel? Kona er ikke glad i å se elementer...
Mvh.
Rune
Frontgriller følger ikke med Jasper 25.Det er mulig å bestille opp, nokså nytt. Har nylig bestilt opp til mine HT. Kjøper du Jasper 25 nye nå så vil jeg tro front griller følger med!?!
Graturlerer, blir spennende å høre din erfaring, ser du har Rotel.Da melder jeg meg inn her også.
Har aldri hørt Pylon tidligere, men fra hva jeg klarte å lese meg til på nettet har de mange av de egenskapene jeg ser etter, så jeg tok sjansen og bestilte et par Pylon Diamond 30 uhørt.
Gleder meg veldig til å få disse i hus.
Har tidligere hatt Audiovector QR5 og har nå et sett Chora 826 disse erstatter, i tillegg til XTZ 99.36, så er spent på hvordan Pylon måler seg opp mot disse.
Både QR5 og Chora 826 er litt vel "tynne" i lyden for min smak, så har troen på at disse vil bli et godt alternativ
Grattis, Diamond serien er meget god! Tynn lyd får du ihvertfall ikkeDa melder jeg meg inn her også.
Har aldri hørt Pylon tidligere, men fra hva jeg klarte å lese meg til på nettet har de mange av de egenskapene jeg ser etter, så jeg tok sjansen og bestilte et par Pylon Diamond 30 uhørt.
Gleder meg veldig til å få disse i hus.
Har tidligere hatt Audiovector QR5 og har nå et sett Chora 826 disse erstatter, i tillegg til XTZ 99.36, så er spent på hvordan Pylon måler seg opp mot disse.
Både QR5 og Chora 826 er litt vel "tynne" i lyden for min smak, så har troen på at disse vil bli et godt alternativ
Da har jeg omsider fått min griller fra Mala, 3 stk på magnet per ht. Ser aldeles ok ut for dem som skulle ha behov for litt beskyttelse fra barnefingre osvFrontgriller følger ikke med Jasper 25.
Frontgriller følger ikke med Jasper 25.
Eier Jasper 25 å kan varmt anbefales, men du skal ha stor nok stue og luft bak HT mtp bass. De spiller ekstremt med kun 2x7" per HT.Hei alle sammen!
Har allerede Diamond 30, og snuser på et par Pylon høyttalere nr. 2. Grunnen er at jeg midlertidig har flyttet Diamond 30 jeg allerede eier til kontoret, og vurderer enten et tilsvarende/rimeligere høyttaler par til kontoret, eller rett og slett kjøpe enda ett sett med D30/oppgradere til Jasper 25 i stuen.. Vurderer Diamond 28, 30 og Jasper 25. Jasper 25 frister veldig, men vet ikke helt hva jeg går til sammenliknet med Diamond serien. Er det noen her som har hatt Diamond serien og oppgradert til Jasper og evt. har anledning til å dele noen ord om hvilke forskjeller man opplevde?
Da får jeg svare ja selv...Noen som har fått høre på nye Pylon Jasper Monitor 18.?
Grattis, flott oppsettDa får jeg svare ja selv...
Har hatt Pylon Jasper Monitor 18 i fem dager i stue anlegget og etter ca + 50 timer spilletid låter dette (allerede nå) imponerende stort, mektig, luftig og helt uanstrengt. Primare i35 DAC integrert klasse D med 2 x150 watt ( 2 X 300 watt i 4 ohm som er impedansen til Jasper Monitor 18) virker som en meget bra match for disse nydelige høyttalerene. Jeg må bare si jeg er imponert..
Vis vedlegget 761859
Sikkert dumt spørsmål men hvordan starter jeg ett innlegg/spørsmål her inne under Pylons venner?Får vel nesten melde meg inn jeg også da, med et par Pylon Emerald HF.
Er ikke helt overbevist om at de lyder best med EC-180 blokker, men.....time 4 shåvv hva som skjer. Det mangler i hvert fall ikke bass, for å si det sånn
Vis vedlegget 761879
Hadde selv H390 på jasper 25 og det funket meget bra! Dac delen var imidlertid ikke god nok og syntes det ble for dumt å da gå for ekstern dac. Et hot tips er Aesthetix Mimas på jasper. Hørte den komboen på messa i helgen. Ekstremt god match med jasper! Tviler på at man finner noe som passer bedre uten at det koster 2-3 ganger så mye. Spiller bra på alle parametre, men mest viktig - jasper fikk litt sprut i toppen og en deilig crisp definisjon.Litt usikker på om dette havner under Pylons venner, men gyver løs
Har eid Jasper 25 ett års tid nå, elsker dem men bassen har vært utfordrende selv i min 35 kvm stue. Elsker dyp, detaljert, konstant bass som bare er der, men rommet (frontvegg) gir for mye av det gode. Måler ca. 95 cm fra diskant til frontvegg, ca.60 cm til den ene sideveggen.
Men her om dagen plugget jeg igjen begge portene per HT, og det gjorde underverker. Bassen ble korrekt, og mellomtonen og diskant kom mer frem.
MEN, mitt spørsmål er hovedsakelig hva folket med Jasper per i dag har testet/erfart mtp forsterker oppsett. Jeg har kun testet min Primaluna EVO400. Om betydelig er DAC Luxman da-250, streamer Node 2i.
Har fått tilbud om å bytte min Primaluna 400 mot Naim Uniti Nova. Har aldri eid Naim, men tenker det kan være til det bedre med noe mindre svulstig rør lyd, siden Jasper spiller såpass fyldig av seg selv. Har tidligere eid Hegel H390, den gikk fort ut av hus, men på det tidspunktet var det JBL HDI3800 som stod i stua.
Setter stoor pris på forslag/tips.
Med samtlige bassporter lukket spiller det egentlig fortryllende bra, så kanskje bare la det være? Men det klør litt i hifi notene om å prøve noe nytt likevel
Skulle så gjerne vært på messa selv, men kom for kort.Hadde selv H390 på jasper 25 og det funket meget bra! Dac delen var imidlertid ikke god nok og syntes det ble for dumt å da gå for ekstern dac. Et hot tips er Aesthetix Mimas på jasper. Hørte den komboen på messa i helgen. Ekstremt god match med jasper! Tviler på at man finner noe som passer bedre uten at det koster 2-3 ganger så mye. Spiller bra på alle parametre, men mest viktig - jasper fikk litt sprut i toppen og en deilig crisp definisjon.
Takk igjen for svar ProffenEr vel ikke heeelt habil, men kan nesten ikke la være å tipse om at Devialet og Pylon Jasper 25 virker å trives godt sammen....
Opplever ikke at dypbassen blir for slaff og pløsete, eller at bassen dominerer for mye.
Det KAN ha noe å gjøre med at jeg kanskje har litt mer power å rutte med, sammenliknet med hva Primaluna EVO400 er specet til.
Da er man KANSKJE inne på emnet matching.... Hva med å tenke et annet alternativ enn rør?
Det kan godt hende at Primalunaen er en knall forsterker, men det trenger ikke å være gitt at det matcher Jasper 25 helt.....
Har selv hatt en god del rørforsterkere i hus, og da var det nødvendig å tenke høyttalermatch. Følsomhet og impedansekurve betyr noe!
Ser at du skriver at du har 95cm fra front til frontvegg.
Selv kjører jeg med 100cm fra frontvegg til baken på høyttalerne.
Kan jo være verdt å prøve å trekke høyttalerne 30-40cm lenger fra frontvegg først, vurdere hvordan det slår ut - før du gjør noe forhastet.
Har forøvrig noe mindre avstand til sidevegg, uten at jeg opplever det som negativt.
Ellers kjenner jeg jo ikke stuen din. Jeg vet heller ikke hvilken avstand du lytter på. Det kan jo hende at du f eks sitter for tett på bakvegg. Endrer bassgjengivelsen seg hvis du beveger deg fra sweetspot og mot høyttalerne?
Hvis du har "luft" bak sweetspoten, går det jo an å prøve seg frem. Bevege seg fra bakvegg mot høyttalerne. Hvor i rommet opplever du bassen mest slik du ønsker den? Flytt sweetspoten dit.....
Hva har du brukt til å plugge bassportene med?
Ikke fremmed for å prøve ut noe sånt her, om ikke annet så for å høre hvilke forskjeller som gjør seg gjeldende.
mvh
Proffen