Pylon audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Hva er førsteinntrykket?
    Føler du at forsterkeriet har nok muskler til å drive høyttalerne skikkelig?
    Ser at følsomhet og impedanse er gunstig ifht å matche det mot rørforsterker.....

mvh
    Proffen
    Mottok dei i ett tiden i dag, dessverre e hjemmekontoret i samme rom😛 så de blei fort koblet opp 😉 så stod de og gikk i bakgrunnen med MF M6SI. Når eg logget av jobb så har eg koblet de opp med den gamle Spark'en/Cayin som også virker å gjøre ein bra jobb. Har ikkje prøvd noke skikkelig høgt volum endå, får vel la naboene få litt julefred 😂🌲🤘Zu'ene mine e langt unna denne dybden i bassen på noenlunde moderat volum 😱

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Litt lytting i dag, flyttet litt rundt på høyttalerene, føler det sitter bra med noe musikktyper men ikkje på alt. Vekslet mellom forsterkere, justert settings på wiim. Har også prøvd å finne litt info på nett som tips om plassering, men er jo heller lite å finne, så blir prøve og feile metoden. Hører eg på f.eks Heilung så er det helt rått, type dypt og nydelig gåsehud føles. Blues og country meget bra, pop tipp topp men metal sitter ikkje helt enda. Om de trenger en del innspillingstimer vet eg ikkje heller.
    Men koser meg ihvertfall, det er det ingen tvil om. ;)🍻
    Så må eg begynne å tenke litt på ka eg gjerne bør kvitte meg med etterhvert da det begynner å fylles opp i mancaven.
    IMG_20241225_180658260.jpg

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    Jade 30 har stått øverst på «må høre»-listen min siden de ble annonsert. Du sier at de ikke helt er topp til metal/rock, hva er det som er problemet evt? Blir det litt «tregt»/sidrumpa? Ikke enkelt å få en 15-tommer til å spille dypt OG hardt.

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Antall liker
    116
    Pylon jade 30 så jo virkelig spennende ut! Men det gjør jo mange nye høyttalere. Tror hvertfall jeg kommer til og beholde mine Pylon Jade 20.
    12 " elementer er etter min mening, et av de mest optimale for det aller meste av musikksjangere der bass/dynamikk er inni bilde.

DSCF2187.JPG

Vedlegg

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Jade 30 har stått øverst på «må høre»-listen min siden de ble annonsert. Du sier at de ikke helt er topp til metal/rock, hva er det som er problemet evt? Blir det litt «tregt»/sidrumpa? Ikke enkelt å få en 15-tommer til å spille dypt OG hardt.
    Tenker det først og fremst er litt innkjøringsproblemer med plassering osv men har blitt vesentlig bedre. På Metal så har de føltes som de ikkje henger helt med ja, føles litt grautete. Men sitter nok før eller siden tenker eg 😉

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Pylon jade 30 så jo virkelig spennende ut! Men det gjør jo mange nye høyttalere. Tror hvertfall jeg kommer til og beholde mine Pylon Jade 20.
    12 " elementer er etter min mening, et av de mest optimale for det aller meste av musikksjangere der bass/dynamikk er inni bilde.
    Hadde muligheten så kjørte på ;) Hadde nok holdt lenge med Pylon Jade 20 men falt for fristelsen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hadde muligheten så kjørte på ;) Hadde nok holdt lenge med Pylon Jade 20 men falt for fristelsen.
    Gøy å kunne gønne på.
    En liten tanke, dog, mest til refleksjon:
    KAN det være at MF og/eller rørforsterkeri blir for "snilt"/soft/blodfattig for Jade 30?
    MF KAN imvho iblant bli litt for "sukkersøtt", noe jeg også har erfart mht Marantz....(og McIntosh.....)
    Anbefaler å prøve ut forsterkeri med masse muskler, først og fremst strømsterke, men gjere også godt med power mht watt.
    KAN jo være at høyttalerne da viser andre kvaliteter, også når du spiller metal......

mvh
    Proffen

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Gøy å kunne gønne på.
    En liten tanke, dog, mest til refleksjon:
    KAN det være at MF og/eller rørforsterkeri blir for "snilt"/soft/blodfattig for Jade 30?
    MF KAN imvho iblant bli litt for "sukkersøtt", noe jeg også har erfart mht Marantz....(og McIntosh.....)
    Anbefaler å prøve ut forsterkeri med masse muskler, først og fremst strømsterke, men gjere også godt med power mht watt.
    KAN jo være at høyttalerne da viser andre kvaliteter, også når du spiller metal......

mvh
    Proffen
    Teste med noe annet forsterkeri kunne vært artig ja, men fare for at det blir dyrt :ROFLMAO: Må vel tenke låneforsterkere i første omgang.

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Antall liker
    116
    Jeg har testet med Effektforsterker som er er strømsterk på mine Pylon jade 20. Forsterker med vekt på 27 kilo. var ikke store oppgraderingen fra hva jeg hadde.
    Så tror det og finne rett kombinasjon av høyttaler og forsterker har mer for seg.

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Da har eg holdt på litt i dag, har luket vekk MF. Brukte den som forforsterker til rørforsterkeren også grunna defekt fjernkontroll.
    Prøvde så kjøre wiim rett i rørforsterker, da ble alt så mye bedre.
    Så har nå endt opp med wiim som kilde koblet til SMSL dac som brukes som forforsterker og rørforsterker som effekt.
    No sitter metal og rocken bra også 🤘 Så en store fare for at eg må teste litt forsterkere framover :rolleyes:

Knut Knutsen

Fersking
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1
    Sted
    Froland
    Hei folkens og god jul!
    Vært så uheldig å kjøpe et par Pylon Diamond 30 med ødelagt delefiltre på den ene ht. Den store Iron Core Coil+Disk, har knekt av en av "diskene". Jeg går ut i fra at denne må ny. Spurte Mala en stund før jul, men lite respons.
    Så er det noen her som vet verdien på den spolen? Hadde vært årets beste julegave 😁🎄

Knut

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Hei folkens og god jul!
    Vært så uheldig å kjøpe et par Pylon Diamond 30 med ødelagt delefiltre på den ene ht. Den store Iron Core Coil+Disk, har knekt av en av "diskene". Jeg går ut i fra at denne må ny. Spurte Mala en stund før jul, men lite respons.
    Så er det noen her som vet verdien på den spolen? Hadde vært årets beste julegave 😁🎄

Knut
    Er vel det enkleste å purre på Mala tenker eg? Du bor no vel ikkje så langt unna ene avdelingen heller. Men mail eller telefon burde jo funke.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ta med høytalerne til Mala på Stoa og få nye, evt lever inn til reparasjon på garanti.

mvh
    Proffen

JESPER-HOLBERG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Antall liker
    506
    Sted
    Danmark
    Har parret mine Jade 20 med Norma Audio Revo IPA-80. Strømstærk forstærker der holder Jade 20 i et jerngreb. Masser af kontrol, dynamik, headroom og dyb, tight bas. Dette vel at bemærke uden at 12 tommer enhederne overloader mit lytterum. Hader for lidt bas - men for meget bas kan også ødelægge den gode, helstøbte musik oplevelse. Det er bare tilpas og godt proportioneret fra top, mellemtone og bund. Samtidig med at det er en helt vildt underholdende gengivelse med “fun-factor” og “toe-tapping” 😀

Dette i et lytterum på cirka 26 kvadratmeter. Jeg har aldrig volumen over kl. 12! Hvis jeg nærmer mig kl. 12 er det HØJT uden at miste kontrol. Men det er sjældent at jeg lytter ved så høje lydtryk. Det er bare rart at have overskuddet og reserverne til rådighed! 😎 Lytter hovedsageligt til rock, blues, pop, Indie, folk og jazz.

Lokie:
    Hvor stort er dit lytterum og hvordan oplever du at Jade 30 “kobler“ til rummet?
    Vurderet fra mine erfaringer med Jade 20, ville Jade 30 højest sandsynligt overloade mit lytterum, hvilket er årsagen til at jeg nysgerrigt spørger ind til det - igen er det vurderet ud fra mine præferencer og mit specifikke lytterum, hvor jeg oplever Jade 20 som noget nær perfekte i mine omgivelser.

Interesant at din Wiim + SMSL gjorde så stor en forskel! Hvorfor ikke bruge pre-delen i Cayin og bruge den som ren integreret forstærker, wiim som streamer og SMSL som DAC?

Du skal i øvrigt regne med noget spilletid 150+ timer og mere. Så åbner de gradvist mere og mere op. Det er min erfaring med Jade 20.

Sist redigert:

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Lokie:
    Hvor stort er dit lytterum og hvordan oplever du at Jade 30 “kobler“ til rummet?
    Vurderet fra mine erfaringer med Jade 20, ville Jade 30 højest sandsynligt overloade mit lytterum, hvilket er årsagen til at jeg nysgerrigt spørger ind til det - igen er det vurderet ud fra mine præferencer og mit specifikke lytterum, hvor jeg oplever Jade 20 som noget nær perfekte i mine omgivelser.

Interesant at din Wiim + SMSL gjorde så stor en forskel! Er spændt på hvilke forstærkere du skal teste i fremtiden sammen med Jade 30!?

Du skal i øvrigt regne med noget spilletid 150+ timer og mere. Så åbner de gradvist mere og mere op. Det er min erfaring med Jade 20.
    De har ikkje fått så mange timene enda, kan tenke meg en rundt 70 timer. Lyden er alt blitt mye bedre enn i begynnelsen synes eg.

Lytterommet er bare litt over 20 kvm rektangel formet, ren mancave så konefritt og dertil teppe, tunge gardiner osv så akustikkmessig så har det fungert med sub'er + RF7- II problemfritt tidligere.

Får prøve MF igjen når de har fått flere bruks timer, kan jo være det bare er litt bruk som skal til.
    Med rørforsterkeren så låter det helt topp, her henger absolutt alt med på en helt annen måte.

Har ikkje tenkt så mye på hvilke forsterker eg ønsker å teste enda, blir uansett å låne noe til hjemme test før en eventuell handel tenker eg.
    Tar gjerne imot tips/erfaringer. Helst merker som har forhandler i Bergensområdet.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    De har ikkje fått så mange timene enda, kan tenke meg en rundt 70 timer. Lyden er alt blitt mye bedre enn i begynnelsen synes eg.

Lytterommet er bare litt over 20 kvm rektangel formet, ren mancave så konefritt og dertil teppe, tunge gardiner osv så akustikkmessig så har det fungert med sub'er + RF7- II problemfritt tidligere.

Får prøve MF igjen når de har fått flere bruks timer, kan jo være det bare er litt bruk som skal til.
    Med rørforsterkeren så låter det helt topp, her henger absolutt alt med på en helt annen måte.

Har ikkje tenkt så mye på hvilke forsterker eg ønsker å teste enda, blir uansett å låne noe til hjemme test før en eventuell handel tenker eg.
    Tar gjerne imot tips/erfaringer. Helst merker som har forhandler i Bergensområdet.
    HVIS du er inne på tanken om å bytte ut noen av forsterkerne dine mot en annen, kan det jo være greit å gi en pekepinn på budsjett`ish.....
    Vet hva jeg hadde gått for, hvis jeg hadde 50k liggende å slenge...... :ROFLMAO:

mvh
    Proffen

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    HVIS du er inne på tanken om å bytte ut noen av forsterkerne dine mot en annen, kan det jo være greit å gi en pekepinn på budsjett`ish.....
    Vet hva jeg hadde gått for, hvis jeg hadde 50k liggende å slenge...... :ROFLMAO:

mvh
    Proffen
    Håpte jo på litt under det, men sier vi opp til det da :rolleyes: Men no har eg faktisk vært å stjelt Regaen i stuen og den høres meget bra ut også på Jade'ene sjøl med sine få watt, mens lyden i stuen e på tulletur med MF. Så mistenker den e "pjusk" 🤧😳 og at det er der problemet ligger. Så kanskje en tur til doktoren på den.

Får forsette feilsøkingen i morgen også kose meg litt med rega i i kveld, gidder ikkje mer sjauing nå. Jekke en pils å være litt sur, er tross alt ferie 😉

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Håpte jo på litt under det, men sier vi opp til det da :rolleyes: Men no har eg faktisk vært å stjelt Regaen i stuen og den høres meget bra ut også på Jade'ene sjøl med sine få watt, mens lyden i stuen e på tulletur med MF. Så mistenker den e "pjusk" 🤧😳 og at det er der problemet ligger. Så kanskje en tur til doktoren på den.

Får forsette feilsøkingen i morgen også kose meg litt med rega i i kveld, gidder ikkje mer sjauing nå. Jekke en pils å være litt sur, er tross alt ferie 😉
    Finnes nok også alternativer som koster mindre, bare å sjekke bruktmarkedet her og på finn......

mvh
    Proffen

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Finnes nok også alternativer som koster mindre, bare å sjekke bruktmarkedet her og på finn......

mvh
    Proffen
    Der følger eg alltid med om eg har planer eller ikkje, på finn så ligger det jo inne lagrede søk sjølvsagt. Må jo følge med, du vet jo aldri 😉
    Kjøper gjerne brukt, nytt bare om eg føler eg får en ok pris.
    Pylon Jade 30 så var det jo ingenting brukt å få tak i naturlig nok, e vel ikkje solgt så mange par enda vil eg tru.

JESPER-HOLBERG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Antall liker
    506
    Sted
    Danmark
    Lokie - Kan ske at du har afprøvet det? Hvorfor ikke bruge pre-delen i Cayin og bruge den som ren integreret forstærker, wiim som streamer og SMSL som DAC?

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    99
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Lokie - Kan ske at du har afprøvet det? Hvorfor ikke bruge pre-delen i Cayin og bruge den som ren integreret forstærker, wiim som streamer og SMSL som DAC?
    Har testet med Cayin og Rega no, begge lyder strålende på Jade 30 med Wiim som kilde også SMSL som DAC.
    Så tenker issue ligger hos MF, synes den hørtes feil ut på Klipsch i stuen også, så service / kontroll / reparasjon på gang?

Knut Knutsen

Fersking
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1
    Sted
    Froland
    Jeg har ringt de, men er lenge siden, og det har sikkert gått i glemmeboka dems å svare, er ikke første gang ting tar tid hos Mala. Fikk svar fra pylon direkte også
    Oj, såpass. Trodde @MalaAudio var litt mer på ballen. Uansett burde @Knut Knutsen kanskje ta en telefon til dem først.
    De bryr seg nok, men gidder ikke sitte flere uker å vente på svar. Så da ble det et lett når man fikk raskt svar fra eksterne eksperter 👍

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.544
    Sted
    Polen
    Jeg har ringt de, men er lenge siden, og det har sikkert gått i glemmeboka dems å svare, er ikke første gang ting tar tid hos Mala. Fikk svar fra pylon direkte også

De bryr seg nok, men gidder ikke sitte flere uker å vente på svar. Så da ble det et lett når man fikk raskt svar fra eksterne eksperter 👍
    Da skjønner jeg deg. Godt at det ordnet seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn