- Ble medlem
- 23.04.2003
- Antall liker
- 14.094
Gratulerer!!!bjarnetv skrev:får vel melde min ankomst i quad klubben 8)
har akkurat kjøpt et par Esl 63 i god stand som har stått ubrukt i ca 18 år.
eneste "problemet" eg har, er at den orginale eieren hadde fjernet støvfilmen og metall grillene.
lydmessig er nok dette en fordel, men støv og elektrostater er jo ikke noen god kombo, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få tak i noe ny støvfilm. noen som vet hvor jeg kan få tak i det, eller eventuellt noe som fungerer like bra?
metall grillen er vel stort sett bare der for å beskytte pølsefingre fra 5000V, så de trenger jeg vel kanskje ikke?
lydmessig er det vel iallefall ikke stort mer å si enn at jeg har fått åpne sår på armene etter overdreven gåsehud![]()
Jeg vil anbefale deg og ikke sett inn ny såkalt støvfoliefilter. Det bremser lyden - punktum.
Mylarplatfilmen på statorplatene skal vistnok være 5-10 ganger tynnere enn et menneskehår, mens støvfolieplasten er rene matta i forhold. Hiv ut.
Etter >15 års eie røyk mine støvfolier ut. Inne bak støvfangersokken var det ikke støv, og ihvertfall ikke bak støvfolien foran statorene.
Resultatet etter fjerning av plast var økt klarhet, og ennå bedre mikrodynamikk ;D, men Quadene ble klart mer nådeløse mot svakheter i elektronikk kjeden, samt skivenes høyst divergerende kvalitet.
De interne gitterrammene bør etter mitts kjønn være på plass fordi de er med på og støtte opp selve ramma statorene står i.
Fjerner man gitterne på begge sider vil man ettersigende kunne få en økt betoning rundt 80-90hz, og et noe vinglete produkt.
Har man lyst på det da?
Lykke til 8)