Hei,putt dem opp på hverandre og prøvelytt som de er.Huske æ leste om en tannlege i High Fidelity som hadde gjort dette med noen Sound Lab med rått resultat ;D Ville ikkje gjort elektriske endringer før æ hadde prøvd,kan hende det funke over forventningPeterD skrev:Nå har det vært mye diskusjon omkring plassering, gammel kontar ny. forterkeri og annet snadder.
Jeg har to par ESL-63 der alle panelene skal få ny membran (de er fra 1986 og alle fire har en eller annen form for feil). Jeg har lyst til å lage ett par med to ekstra basspanel i hver. Mitt spørsmål er hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg tenker ikke på selve elektronikken men den fysiske rammen rundt og utseende ellers. De skal helst se litt fine ut og være stive nok til at de lager minst mulig 'egenlyd'.
Jeg har plukket en helt fra hverandre og har studert innmaten.
Det ideelle hadde kanskje vært en stål/alimminiumsramme, men det tror jeg blir vanskelig å få til. Det mest praktiske er å velge et stivere treslag. Mange syns nok at jeg 'banner i kjerka' med denne ideen. Men jeg har lyst til å prøve, og beholder selvsagt alt originalt dersom tingene ikke går som de skal. Kunne kanskje lage senterhøyttalere av mellomtonepanelene.
Dette blir kanskje en 'dårlig' etterligning av 2905, men verdt ett forsøk. Uansett: tips mottas med takk.
Peter
kjøpte plastfilm og coating for en litt over en måned siden, og da svarte han på alle mailer i løpet av minutter.PeterD skrev:Takker for svar.
Har prøvd å skrive med MT men han svarer ikke. Andre som har det problemet? En stund siden han har oppdatert sidene sine.
Peter
Jeg har lavet rammer i træ for 20 år siden da jeg havde ESL 63. I dag ville jeg klart lave dem i rustfrit stål.bjarnetv skrev:har selv vurdert å lage nye rammer til 63'ene siden jeg ikke har funnet noen stativer enda, men tror nok stålramme er det enkleste og stiveste alternativet. burde jo ikke være så vanskelig å finne noen til å ta seg av sveisingen.
personlig har jeg mer troen på dipol-woofere fremfor flere basspaneler, så jeg kommer isåfall til å lage sw-63 kloner i bunn av rammen... med mindre det dukker opp et par "rimelige" sw63 på bruktbørsen![]()
det vil vel egentlig være unødvendig med flere basspaneler, siden litt av poenget med dipol wooferene er å ta over all bass under 100hz, som gjør at quadene hovedsaklig kan "konsentrere" seg om mellomtone og diskant.PeterD skrev:Bjarnetv: en kombinasjon af to ekstra panel + SW63 - er det en utfordring, eller helt håpløst?
Som sagt 20 år siden jeg havde dem. Alt blev forsøgt ! Skiftede næsten alt til bedre stumper. Detaljerne husker jeg ikke så godt desværre. Det blev ikke så meget anderledes end det var fra orginalt. Noget jeg ikke prøvede var at skifte trafoer. Jeg tror der er meget at hente ved at skifte dem. Mit grej dengang var nu heller ikke det bedste. Den væsentligste forbedring gav den nye ramme og fod.PeterD skrev:Bjarnetv: en kombinasjon af to ekstra panel SW63 - er det en utfordring, eller helt håpløst?
Duelund_Support: du har helt sikkert massevis av innspill, også når det gjelder elekstrostater. Har du noen ideer om hva som er det svake punktet i elektronikkdelen? Jeg skal bytte trafoer, men når det gjelder øvrige komponenter, slik som kondensatorer, motstander, ledninger og andre ting så er jeg ikke så sikker. Hva kan hentes i lydforbedringens tjeneste? Jeg vet at du først og fremst driver med høyttalere og delefilter, men kan du bruke ditt nettverk for å forbedre en allerede lovprist høyttaler? Det fins alltid områder som kan forbedres.
Jeg vet at mange Quad-fans er fornøyd med sine høyttalere, men det er et ufravikelig faktum at ting kan forbedres. Har noen sagt noe om DRC ifb med disse ht? Klart at romplassering har veldig mye å si når det gjelder ESL-63, og jeg kan ikke se at noen har nevnt DRC!
Fysss!!!
Ok, nok sagt for i kveld, tror jeg.
Peter
Skal borrelåsen sitte som et bånd utenpå høyttaleren, oppe og nede? Det ser jo for jævlig ut..FZ skrev:Borrelåsene er originalt på ESL63. Litt jalla. Lett å rive opp trekket når du drar dem av borrelåsene. For å bytte trekket må du løsne treplata i bunn (men det har du sikkert skjønt)....
borrelåsen skal sitte på plastrammen under treplanken.jfast skrev:Skal borrelåsen sitte som et bånd utenpå høyttaleren, oppe og nede? Det ser jo for jævlig ut..FZ skrev:Borrelåsene er originalt på ESL63. Litt jalla. Lett å rive opp trekket når du drar dem av borrelåsene. For å bytte trekket må du løsne treplata i bunn (men det har du sikkert skjønt)....
Akkurat, det blir noe ganske annet. Tipper mine ble ødelagt,på den måten, og så festet på utsiden i stedet. Blir nok fint med nye, tusen takk for hjelpen.bjarnetv skrev:borrelåsen skal sitte på plastrammen under treplanken.jfast skrev:Skal borrelåsen sitte som et bånd utenpå høyttaleren, oppe og nede? Det ser jo for jævlig ut..FZ skrev:Borrelåsene er originalt på ESL63. Litt jalla. Lett å rive opp trekket når du drar dem av borrelåsene. For å bytte trekket må du løsne treplata i bunn (men det har du sikkert skjønt)....
(unnskyld for stort bilde, men sakset det bare fra internett)
![]()
Det var en kvikkis. Jaja, det ligger vel ikke for alle. Håper 2905 fikk et godt hjem.J.H skrev:Melder meg ut av klubben.
Sverger til KLIPSCH ;D
Dioder: Vishay GP02-30bjarnetv skrev:da er det vel på tide med en rask oppdatering på problemfronten
byttet om på EHT kortene, og problemet ser ut til å følge etter.
siden jeg ikke har noen høyspentmåler, ser jeg ikke noe måte å finne ut nøyaktig hva som er feil, så da er det vel bare å bytte ut komponentene på kortet?
hvor kjøpte du nye kondensatorer og dioder rhesus?
jeg får grå hår og magesår av å finne frem til riktige deler på diverse nettbutikker, så hvis du fortsatt husker hvilke komponenter du byttet, og hvor du kjøpte dem er jeg evig takknemlig![]()
det var da heller upraktisk at delene var såpass utilgjengelige.Rhesus skrev:Dioder: Vishay GP02-30
http://no.mouser.com/ProductDetail/...30-E3-73/?qs=sGAEpiMZZMsYCk4rqFpP/e3ojzQ8qcXV
Kondensatorer: Murata DEBF33D103ZA3B 10nF 2000V
http://no.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=9527257
Det er sære greier vettu, spesielt diodene. Der går ikke hva som helst heller.bjarnetv skrev:det var da heller upraktisk at delene var såpass utilgjengelige.
frister ikke så mye å kjøpe dioder for 16kr når frakten kommer på 200kr.
går det fint å handle fra farnell selv om man ikke gjør det gjennom et firma?
ser at man trenger et organisasjonsnummer for å bestille.
har et enkeltpersonsforetak, men det spørs jo om de godtar en bestilling på 150kr fra en freelance animatør![]()
Det må då vere greitt nok. Likar ein ikkje elektrostatar, må ein ha horn.J.H skrev:Melder meg ut av klubben.
Sverger til KLIPSCH ;D
Jo mer upraktisk og sært, jo bedre.Audiophile-Arve skrev:Likar ein ikkje elektrostatar, må ein ha horn.