QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    315
    Torget vurderinger
    44
    Vis vedlegget 670423

Nå har rørene fått noen timer på seg, det låter fint fra starten av og det blir jevnt over mer av det gode. Litt susing og knitring innimellom, jeg antar det er rørene som går seg til? Dette er min første rørbaserte forsterker, så det er mye å både kose seg med og lære, spesielt hva gjelder rør. I denne står det to 6SL7 og 6SN7 rør som jeg hat lyst til å bytte ut etterhvert, nettopp for både å lære mer om ulike rør og lydkvaliteter. Jeg mener å ha lest her inne at noen har prøvd ut litt forskjellige rør i akkurat denne forsterkeren, så om noen har innspill og råd til rør, tas dette i mot med takk.

Ellers tenker jeg prøve den som forforsterker ila helgen, da med Exposure 3010S2 som effektforsterker. Som Soedal skriver i denne tråden er det ikke bare-bare å koble opp og forvente god lyd, så jeg må få sjekket impedans på Exposure forsterkeren og se om det er en mulig match med Quad. Enn så lenge er det en nytelse å lytte til såvel jazz og klassisk på denne kombinasjonen, både via DAC og vinyl.

Ah, den var flott! Liker dette designet.

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    385
    Designet er utvilsomt flott, jeg har alltid hatt sansen for Quad, men mange år siden jeg har hørt produktene deres.
    Jeg gikk over rørene og sjekket at de satt godt på plass før jeg satte med ned for aftenen sammen med et glass rødvin, Gerry Mulligan og Ben Webster. Hadde en litt ekstra knitring i høyre kanal, nå er den så godt som borte. Jeg har ikke mye erfaring med rørlyd, men dette er virkelig noe jeg liker altså. Stort og dypt i alle retninger, varmt og mykt uten at det mister akkurat den dynamikken musikken skal ha, i alle fall slik jeg liker den. Særlig akustiske strengeinstrumenter lyder utrolig flott, vokal det samme. Så langt har det gått mye i jazz, så det blir spennende å prøve ut mer klassisk og større orkester gjennom helgen.

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    385
    Skal ikke overlesse tråden med bilder, men det ser ikke direkte stygt ut når den får selskap av Luxman platespilleren.
    Jeg kan også meddele at jeg liker Arne Domnérius sin "Svarta får" langt bedre via platespilleren enn DAC inngangen, virkelig imponerende selv med Nagaoka MP-110 og Schiit Mani. Denon DL103R skal få prøve seg i morgen, det ser ut til å bli en fin helg dette.

_DSF9767-2.jpg

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    426
    Skal ikke overlesse tråden med bilder, men det ser ikke direkte stygt ut når den får selskap av Luxman platespilleren.
    Jeg kan også meddele at jeg liker Arne Domnérius sin "Svarta får" langt bedre via platespilleren enn DAC inngangen, virkelig imponerende selv med Nagaoka MP-110 og Schiit Mani. Denon DL103R skal få prøve seg i morgen, det ser ut til å bli en fin helg dette.

Vis vedlegget 670597
    Nydelig. Men ikke helbritisk😉
    Så här:
    IMG_0366.JPG

:love:

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    385
    Det er nok ikke britisk gjennom alle ledd på vinylsiden nei, dog er planen at det skal bli det. En Garrard 301 står høyt på listen, kanskje litt for høyt.
    På den digitale er det Exposure, Quad og Epos, alle koblinger gjort med Chord, så det eneste jeg mangler en en strømavtale med et britisk atomanlegg :)

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    426
    Det er nok ikke britisk gjennom alle ledd på vinylsiden nei, dog er planen at det skal bli det. En Garrard 301 står høyt på listen, kanskje litt for høyt.
    På den digitale er det Exposure, Quad og Epos, alle koblinger gjort med Chord, så det eneste jeg mangler en en strømavtale med et britisk atomanlegg :)
    Du bør vurdere en J.A. Michell Hydraulic Reference! Kombinere den med en ultralett arm og og en myk PU og du finner gull ;)

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg startet å få liv i hjemmekinoen lydmessig, her bruker jeg Quad Z4 fronter og ZC som senter. Integrerte 12" subber i benken for å få litt drahjelp på de lavere frekvensene. Dette spiller bra både på film og musikk. :)

DSC_1500.JPG

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    426
    Det lyser i stille grender...
    Nye rør fra Tung Sol løfter lyden godt, også betraktelig stillere enn de originale som følger med fra Quad.
    Jeg har også god erfaring med Tung Sol. Da El 34. Hvilke rør ble forsterkeren levert med?

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    385
    Det ble levert med 6SN7GT og 6SL7GT, begge merket med Quad logo på glasset. Jeg har liten kunnskap om rør så langt og kan ikke si noe mer spesifikt om de originale rørene dessverre, dog er jeg i gang med å lese litt om ulike rørtyper.
    _DSF9871.jpg

De nye er Tung Sol 6SL7GT og 6SN7EH, begge "Gold pins".

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    6.084
    Mine herrer, er det noen som har et tips eller to om hvordan man får tak i nye statorpaneler til Quad ESL-2905/2912 uten å foreta en jordomseiling.
    Neby har ikke lenger agenturet for Quad elektrostater, vist nok har Stereofil overtatt det.
    Hos sistnevnte svarer man ikke på skriftlige henvendelser via deres nettside, så hva de skal med nettside kan man jo spørre seg om.
    Så da må her telefoneres.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    6.084
    OneThingAudio i Storbritannia ?
    Takk for tipset Mongo, men disse gutta ser ut for å ha spesialisert seg på restaurering og reparasjon av Quad ESL-57 og 63 med et snev av ESL-989.
    Men jeg skal selvfølgelig forhøre meg med dem om muligheten for å få tak i nye ESL-2905 (2912) paneler (statorer).
    Noe av poenget for meg er å slippe og importere dette fra utlandet selv og betale en "formue" i toll.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn