QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Geir61

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    72
    I dag var det møte i »Høye Quads» klubben, hjemme hos meg. 989, nyreparert med 2 nye basspaneler, møtte 2 stk 2905, med lignende problemer. Det vil si, de har et defekt basspanel hver. Ikke med på bildet er en stk 989, som var i orden når den ble pakket ned for 2 år siden, men som nå, når den skulle gjøre seg lekker for potensiell ny eier, viser seg å ha et, …..ja, akkurat, defekt basspanel! Så, det blir en fin liten helgejobb, å skifte det. 2905ene, skal få vente litt til, da jeg ikke har basspaneler nok til alle. Sort/hvit bildet, er fra service manualen til 63, og viser punkt A, det viktigste punktet, hvis man skal operere quader, og ikke har tid til å vente til neste dag, når man har hatt spenning på. Punkt A, skal da kobles/avlades til jord, så slipper man å få samme sveisen som han ene tyven i «Alene hjemme».😊
    IMG_1660.jpeg
    IMG_1661.jpeg
    IMG_1647.jpeg
    IMG_1662.jpeg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    I dag var det møte i »Høye Quads» klubben, hjemme hos meg. 989, nyreparert med 2 nye basspaneler, møtte 2 stk 2905, med lignende problemer. Det vil si, de har et defekt basspanel hver. Ikke med på bildet er en stk 989, som var i orden når den ble pakket ned for 2 år siden, men som nå, når den skulle gjøre seg lekker for potensiell ny eier, viser seg å ha et, …..ja, akkurat, defekt basspanel! Så, det blir en fin liten helgejobb, å skifte det. 2905ene, skal få vente litt til, da jeg ikke har basspaneler nok til alle. Sort/hvit bildet, er fra service manualen til 63, og viser punkt A, det viktigste punktet, hvis man skal operere quader, og ikke har tid til å vente til neste dag, når man har hatt spenning på. Punkt A, skal da kobles/avlades til jord, så slipper man å få samme sveisen som han ene tyven i «Alene hjemme».😊 Vis vedlegget 1066675 Vis vedlegget 1066676 Vis vedlegget 1066677 Vis vedlegget 1066679
    Dette får du til Geir!

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    2905 er såpass mye mer ruvende enn 989 ja.. Har et sett med 989 som har det klassiske matrix-løsnet-fra-stator-problemet og sliter med å finne viljen til å gyve løs på 12 membraner, og 24 matrixer og statorer :) . Men savner lyden fra mine tidligere 63 så får se..

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig! De er offisielle nå: https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33

*Ser at HiFi Freaks SE som normalt har gode priser på Quad har lagt ut priser på litt over 17k/stk. Nå gjelder det å låse inn VISA kortet.
    De matcher jo utseende messig utrolig bra de små JBL-52 med orange griller som jeg har. Quad nyere lydsignaturen og JBL Classic serien er BTW også en veldig god match! *Ser at de her bruker en annen teknologi enn de gjør i andre, nyere transer fra Quad?

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.597
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingen norske forhandlere har for tiden noen Quad ESL høyttalere for salg.
    Det kan skyldes at Quad holder på med oppgraderinger.
    ESL2912 kommer nå som ESL2912X, med litt nye komponenter og en mer anonym finish. De kaller det stealth black, skal gjøre at høyttaleren lettere forsvinnner i mørkt rom,og jeg liker det. De har også lagt til lys under, som kanskje ikke bidrar til samme effekten. Litt stilig, er førsteinntrykket, og lyset kan dempes
    1730475646030.png

(bilde fra soundodyssey.be)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.597
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lasse Svendsen hadde en forhåndsomtale i Lyd&Bilde av ESL2912X før sommeren
    Quad ESL-2912X, kalles den nå, og det er en 2912 i ny drakt, med ny strømforsyning, bedre komponenter, ny folie og bedre oppheng. Quad sier at oppgraderingene har gitt høyttalerne bedre bassgjengivelse og dynamikk, og det lover jo godt, det er nemlig ikke så mye annet originalene mangler.

Geir61

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    72
    Noen som har et fabrikknytt basselement til 2905/63/2912/2805/2812/988/989 liggende, som de vil selge? Stereofil er tomme, men har, eller skal bestille. Jeg har bestilt hos de, men vil gjerne slippe å vente så lenge.
    IMG_1692.jpeg

Magda

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2024
    Antall liker
    231
    Sted
    Hamar
    Har hatt massevis av vintageutstyr, men aldri Quad. Her om dagen fikk jeg overrakt en Quad 33 (og FM 3). Kjelleropprydding, stått lagret 20-30 år. Så ok ut, men skeptisk. Manglet støpsel/ kontakt på strømkabler og passende 4 pin kabel.
    Vel, fikk ordnet med dette og koblet opp mot en nyere Parasound model 275. Helt «tyst» i positiv betydning. Alt bortsett fra balansekontroll fungerer utmerket. Liker lyden. Ørevennlig og ganske så engasjerende.
    Ps: giver mener det finnes en 405 i kjelleren.
    IMG_1097.jpeg
    D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn