QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Geir61

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    74
    I dag var det møte i »Høye Quads» klubben, hjemme hos meg. 989, nyreparert med 2 nye basspaneler, møtte 2 stk 2905, med lignende problemer. Det vil si, de har et defekt basspanel hver. Ikke med på bildet er en stk 989, som var i orden når den ble pakket ned for 2 år siden, men som nå, når den skulle gjøre seg lekker for potensiell ny eier, viser seg å ha et, …..ja, akkurat, defekt basspanel! Så, det blir en fin liten helgejobb, å skifte det. 2905ene, skal få vente litt til, da jeg ikke har basspaneler nok til alle. Sort/hvit bildet, er fra service manualen til 63, og viser punkt A, det viktigste punktet, hvis man skal operere quader, og ikke har tid til å vente til neste dag, når man har hatt spenning på. Punkt A, skal da kobles/avlades til jord, så slipper man å få samme sveisen som han ene tyven i «Alene hjemme».😊
    IMG_1660.jpeg
    IMG_1661.jpeg
    IMG_1647.jpeg
    IMG_1662.jpeg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    I dag var det møte i »Høye Quads» klubben, hjemme hos meg. 989, nyreparert med 2 nye basspaneler, møtte 2 stk 2905, med lignende problemer. Det vil si, de har et defekt basspanel hver. Ikke med på bildet er en stk 989, som var i orden når den ble pakket ned for 2 år siden, men som nå, når den skulle gjøre seg lekker for potensiell ny eier, viser seg å ha et, …..ja, akkurat, defekt basspanel! Så, det blir en fin liten helgejobb, å skifte det. 2905ene, skal få vente litt til, da jeg ikke har basspaneler nok til alle. Sort/hvit bildet, er fra service manualen til 63, og viser punkt A, det viktigste punktet, hvis man skal operere quader, og ikke har tid til å vente til neste dag, når man har hatt spenning på. Punkt A, skal da kobles/avlades til jord, så slipper man å få samme sveisen som han ene tyven i «Alene hjemme».😊 Vis vedlegget 1066675 Vis vedlegget 1066676 Vis vedlegget 1066677 Vis vedlegget 1066679
    Dette får du til Geir!

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    10
    2905 er såpass mye mer ruvende enn 989 ja.. Har et sett med 989 som har det klassiske matrix-løsnet-fra-stator-problemet og sliter med å finne viljen til å gyve løs på 12 membraner, og 24 matrixer og statorer :) . Men savner lyden fra mine tidligere 63 så får se..

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig! De er offisielle nå: https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33

*Ser at HiFi Freaks SE som normalt har gode priser på Quad har lagt ut priser på litt over 17k/stk. Nå gjelder det å låse inn VISA kortet.
    De matcher jo utseende messig utrolig bra de små JBL-52 med orange griller som jeg har. Quad nyere lydsignaturen og JBL Classic serien er BTW også en veldig god match! *Ser at de her bruker en annen teknologi enn de gjør i andre, nyere transer fra Quad?

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingen norske forhandlere har for tiden noen Quad ESL høyttalere for salg.
    Det kan skyldes at Quad holder på med oppgraderinger.
    ESL2912 kommer nå som ESL2912X, med litt nye komponenter og en mer anonym finish. De kaller det stealth black, skal gjøre at høyttaleren lettere forsvinnner i mørkt rom,og jeg liker det. De har også lagt til lys under, som kanskje ikke bidrar til samme effekten. Litt stilig, er førsteinntrykket, og lyset kan dempes
    1730475646030.png

(bilde fra soundodyssey.be)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lasse Svendsen hadde en forhåndsomtale i Lyd&Bilde av ESL2912X før sommeren
    Quad ESL-2912X, kalles den nå, og det er en 2912 i ny drakt, med ny strømforsyning, bedre komponenter, ny folie og bedre oppheng. Quad sier at oppgraderingene har gitt høyttalerne bedre bassgjengivelse og dynamikk, og det lover jo godt, det er nemlig ikke så mye annet originalene mangler.

Geir61

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    74
    Noen som har et fabrikknytt basselement til 2905/63/2912/2805/2812/988/989 liggende, som de vil selge? Stereofil er tomme, men har, eller skal bestille. Jeg har bestilt hos de, men vil gjerne slippe å vente så lenge.
    IMG_1692.jpeg

M

Magda

Gjest
    Har hatt massevis av vintageutstyr, men aldri Quad. Her om dagen fikk jeg overrakt en Quad 33 (og FM 3). Kjelleropprydding, stått lagret 20-30 år. Så ok ut, men skeptisk. Manglet støpsel/ kontakt på strømkabler og passende 4 pin kabel.
    Vel, fikk ordnet med dette og koblet opp mot en nyere Parasound model 275. Helt «tyst» i positiv betydning. Alt bortsett fra balansekontroll fungerer utmerket. Liker lyden. Ørevennlig og ganske så engasjerende.
    Ps: giver mener det finnes en 405 i kjelleren.
    IMG_1097.jpeg
    D

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Interessant test av Artera Pre og Mono.
    Ekte fullbalansert oppsett med monoblokker for (i skrivende stund) kr 56.000 - ikke galt når designet også er lekkert 👍🏻

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Har hatt massevis av vintageutstyr, men aldri Quad. Her om dagen fikk jeg overrakt en Quad 33 (og FM 3). Kjelleropprydding, stått lagret 20-30 år. Så ok ut, men skeptisk. Manglet støpsel/ kontakt på strømkabler og passende 4 pin kabel.
    Vel, fikk ordnet med dette og koblet opp mot en nyere Parasound model 275. Helt «tyst» i positiv betydning. Alt bortsett fra balansekontroll fungerer utmerket. Liker lyden. Ørevennlig og ganske så engasjerende.
    Ps: giver mener det finnes en 405 i kjelleren.
    Vis vedlegget 1074541 D
    Jeg har fortsatt min 33 i daglig drift. Kjøpt i England i -77. Jeg oppgraderte den for et tiår siden med et kit fra Dada Electronics. Det ser dessverre ikke ut at de er aktive lenger. Men jeg tror kanskje at Quad fortsatt tar i mot for oppgradering til original spec. Jeg kommer aldri til å bytte ut denne forforsterkeren.
    PS! Det var da voldsomt til filtrering du har satt på! Sett knappen til høyre (slope) på 0. Så kan du nok skru ned diskanten til nærmere 0.

Sist redigert:

Geir61

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    74
    Det danske bladet «High Fidelity» hadde en, eller flere artikler om modifikasjoner på Quad ESL 63, blant annet med å lime smale trelister på panelene, for å stive av.
    Jeg hadde alle bladene fra 1976, og til de sluttet, men de ble kastet for noen år siden. Noen som har tatt vare på? Skulle gjerne hatt en kopi av dette..

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.857
    Sted
    oslo
    mitt par var modifisert med hundrevis av pålimte trepinner når jeg kjøpte dem - den andre modifiksajonen var å fjerne plastfilmen, som jo naturligvis betydde at panelene trakk til seg støv og måtte få ny film, noe som involverte å knekke av alle de hundre trepinnene...

Rent teknisk tror jeg ikke trepinnene har så mye for seg, siden hele konseptet med konstruksjonen på esl63 er at panelene er frakoblet fra selve rammen.
    om man vil stiver det hele opp og flytte resonansfrekvensen på panelene, så finnes det nok mer effektive metoder.

personlig syntes jeg at å endre korreksjonsfilteret fra elektrylytt til polyprop var det som gav mest positivt utslag.

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.144
    mitt par var modifisert med hundrevis av pålimte trepinner når jeg kjøpte dem - den andre modifiksajonen var å fjerne plastfilmen, som jo naturligvis betydde at panelene trakk til seg støv og måtte få ny film, noe som involverte å knekke av alle de hundre trepinnene...

Rent teknisk tror jeg ikke trepinnene har så mye for seg, siden hele konseptet med konstruksjonen på esl63 er at panelene er frakoblet fra selve rammen.
    om man vil stiver det hele opp og flytte resonansfrekvensen på panelene, så finnes det nok mer effektive metoder.

personlig syntes jeg at å endre korreksjonsfilteret fra elektroylytt til polypropylene var det som gav mest positivt utslag.
    Om man så i tillegg til bjarnetvs sistnevnte "tweak" fjernet støvbeskyttelsen (plastfolien) på begge sider av statorplatene, og stivet opp Quad-foten med en bit avsagd kostskaft i hvert hjørne. Deretter stille opp ESL-63ene klin inn i sideveggene, vinkle ørlite mot lytteposisjon og tilte de et par grader bakover (jepp, gjentar meg selv til det kjedsommelige), så fikk man en helt annen og mye bedre gjengivelse. Sågar tilløp til bass gjengivelse ;)

Ved å fjerne plastfolien på begge sider opplevde jeg at elektrostatene åpnet seg ennå mer, og fikk en økt klarhet i lydgjengivelsen.

For å motvirke frykt for støvansamling inne i konstruksjonen støvsugde jeg trekket utvendig jevnlig.
    Etter x-antall år fant jeg lite visuelt støv innvendig når jeg dro ned trekken for å sjekke.
    Så nei, de trekker ikke til seg støv raskt etter min erfaring.
    Men jeg bodde og bor alene uten mormor og de 8 ungene, 4 katter og 2 bikkjer.
    Ser for meg at det blir en helt annen historie mhp nedstøving.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    De siste generasjonene fra Quad er jo med mye stivere ramme. Til og med støtte på midten bak. Panelrekken er jo koblet til topp og bunn så jeg mener ihvertfall at de er en del av konstruksjonen. Synes også at 63ène spiller helt ok bass i forhold til kapasiteten de har. De ekstra to basspanenlene til de større modellene hjelper jo veldig godt på også.
    Håper du finner bladet @Geir61 . Elektrostater har sine meget gode egenskaper.

sbf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Har lurt litt på Artera Stereo eller Mono i kombinasjon med en rørforsterker fra annet merke.
    Noen som har erfaringer eller meninger å dele?
    Kommer til å kjøre ubalansert

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.924
    Sted
    Makrokosmos
    Har lurt litt på Artera Stereo eller Mono i kombinasjon med en rørforsterker fra annet merke.
    Noen som har erfaringer eller meninger å dele?
    Kommer til å kjøre ubalansert
    Jeg hadde en Artera Stereo et par måneder koblet til en Luxman rør-preamp med godt resultat. Ble faktiskt overrasket over hvor god Quaden var. Spiller ikke på konsertvolum så det holdt fint til mitt bruk. Jeg hadde brukte da XLR mellom de, men går sikkert fint ubalansert og. Hvilken rørforsterker tenker du bruke?

sbf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en Artera Stereo et par måneder koblet til en Luxman rør-preamp med godt resultat. Ble faktiskt overrasket over hvor god Quaden var. Spiller ikke på konsertvolum så det holdt fint til mitt bruk. Jeg hadde brukte da XLR mellom de, men går sikkert fint ubalansert og. Hvilken rørforsterker tenker du bruke?
    Overtok en brukt Manley 300b i går.
    RCA vs XLR er ikke noe jeg bryr meg så mye om i utgangspunktet, men har sett det nevnt i noen omtaler at Artera presterer bedre balansert. Om det stemmer, og om det betyr noe? Aner ikke :)

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.924
    Sted
    Makrokosmos
    RCA vs XLR er ikke noe jeg bryr meg så mye om i utgangspunktet, men har sett det nevnt i noen omtaler at Artera presterer bedre balansert. Om det stemmer, og om det betyr noe? Aner ikke :)
    Spennende preamp 🙂. Om matching kan jeg ikke si så mye da jeg ikke er kjent med Manley. Men du trenger nok ikke å tenke så mye over balansert vs ubalansert, av min lille erfaring. Såfremt du ikke skal ha 15 meter med kabel mellom de.

• Liker
    Reaksjoner: sbf

hpm-1100

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Antall liker
    558
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    I mange år har jeg prøvd å finner det perfekt forsterker til Esl 57. Vel , den absolutt beste match for meg er Ear V20, det er noe med ear og quad som jeg mener er helt unikt. Idag ble det en zapsolute mk4 sin tur og jeg må si at jeg aldri prøvd en bedre SS med quadene. Kombo kan anbefales. Zapsolute har en usedvanlig god kontroll på paneler og et varmt lydsignatur som egne seg til quadene. De spiller bra med bass og jeg savner nesten ingenting her. Revox a77, Denon pra 2000z , Zapsolute mk4 og esl 57

Vedlegg

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    184
    @Geir61 Har gravet bladet frem fra gemmerne og scannet den side jeg tror du leder efter.

Jeg er ikke selv overbevist om at det er en god ide at lime elementerne sammen. Quad paneler har en forholdsvis høj resonans frekvens og jeg kunne være bange for den flytter højere op i frekvens. Ud over det, så havde de tidlige versioner af ESL63 en lidt anden opbygning af rammen hvor der var fræset i side stolperne. Senere blev det ændret til løse aluminium vinkler hvor på panelerne var monteret. Og vinklerne var monteret i en gummiklods i top og bund. Det fortæller mig at Peter Walker vidste præcist hvad han lavede og det måske er lidt optimistisk at tro at Dansk High-fidelity "bare" lige kunne forbedre dem.

Jeg er klar over at Alastair Aikman fra SME lavede noget lignende på hans ESL63. Men detaljerne om hvordan det præcist var udført har så vidt jeg ved aldrig været offentliggjort. Alastair kendte jo Peter Walker, så man kunne jo godt forstille sig at han har diskuteret modifikationen med ham inden han lavede den.

Alastair Aikman kørte også uden støvfolie og han var helt klar over det betød at der jævnligt måtte skiftes paneler.

Link til pdf på mit google-drive.
    https://drive.google.com/file/d/1nYwV-f3JlTHOGW0lLzqpHU-AjwagCzDM/view?usp=sharing

Lad mig vide hvis ikke du kan downloade pdf'en

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kan dessverre ikke si noe om lyden&synergien, men digger Manley 300b. Gratulerer med en helt rå pre! Hva med 2 stk. av de nye Quad 303 som kan settes i mono modus, om du ikke behøver så mye effekt som Artera serie gir? Manley 300b med 303 satt som monoblokker gir et herlig visuelt inntrykk sammen IMO. Da må det jo bare lyde godt;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn