Quistens Lo-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Håper Gennies er litt kult ja, sikla på de i mange mange år.
    Har vurdert disse et par ganger selv. Ser jo kule ut, samtidig som en litt annerledes konstruksjon som du nevner.
    Spent på tilbakemeldinger altså! Når har du disse i hus, tror du?
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bestillingstiden er........ Altforlang !
    Forberedt på det eller? Er jo typisk det, nå som det er påske og gjerne noen fridager ekstra også.

    Uansett, god påske til deg og eventuelle andre som er innom tråden din :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Bestillingstiden er........ Altforlang !
    Forberedt på det eller? Er jo typisk det, nå som det er påske og gjerne noen fridager ekstra også.

    Uansett, god påske til deg og eventuelle andre som er innom tråden din :)

    Ikke forberedt på det i det hele tatt og det er ganske pyton. Soundgarden rir ikke samme dag som de saler hvertfall. Utrolig ovenfra og ned holdning i deres fysiske butikker (her lokalt) og somlete levering fra deres nettbutikk, nei de synker stadig i kurs hoss meg desverre.

    G3 måtte vistnok shippes fra Finland, 4-5 uker...

    Har imens nesten gitt opp å vente, sett / tenkt litt på andre ting og innimellom bare lytta på musikk.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har heldigvis ikke noe negativt å si om SG, men forstår frustrasjonen. Får krysse fingrene for at det blir som det ble med mine Behringer som var utsolgte over hele Skandinavia, men som plutselig dukket opp 14 dager før "tidligste mulige leveringsdato". Men du har jo i hvert fall lyd, så kunne vel vært verre?

    Synd jeg aldri er i området du bor, for hadde vært gøy å lyttet til det du har, med et pils eller to attåt! :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da ble det til at jeg har avbestilt Genlec G3, gidder ikke vente i evigheter. Fikk også litt kalde føtter for at disse evt ville bli tungsolgt etterpå om det ikke skulle være noe.

    Har blitt en grinete gammel mann som setter pris på god og hurtig service.

    Focalene gjør mye riktig så de får bli med videre.

    Har vært litt i søken på flere ting siste tiden. Et ørlite ønske om å prøve en ny forsterker med litt mer definisjon og ikke like "smooth" som Dayens, men alikevel ikke for langt ifra heller. Ny dac har jeg hatt lyst å prøve. En transistor head-amp har også vært i tankene. Minimalist fan som jeg er så har Marantz kommet med produktet til meg. Har derfor bestilt en slik og håper den kan ta over for alle de eksterne boksene, OM den er bra nok.

    Marantz HD-AMP1
     

    Vedlegg

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Var innom denne selv nå siden man nedskalerer.. men den falt ut pga lite futt og manglet litt innganger :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Flott sak den AMP-1. Flere som har vært fornøyd med kun DAC som kom for en tid tilbake.

    Hvis den tar over plassen for Menuetto får man se. Blir litt overraska, skulle det være tilfelle :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Aldri opplevd raskere postgang !!

    Da var den her, smekker liten deilig godbit av en boks som nå tufter Focalisene.

    Så hvordan låter det ? Vel, igrunnen veldig fortreffelig. Virker som det er mer definisjon og presisjon her, litt mer forskjell mellom innspillingene. Noe kan kanskje virke ørlite inntrekt på noe partier på samme tid som det også skinner fra samme låt. Regner med det er evnen til å oppfatte forskjeller i innspillingene som er årsak til det hvor tidligere rigg gjerne glattet litt mer over. På samme tid som det er godt med detaljer på en ganske svart og stille bakgrunn er det en smoothness og easy listening over det hele, Marantz sounden ? Diskanten virker mer behagelig når Marantz har roret kontra Dayns. Hva krefter angår virker det som det her er jerngrep og plenty med krefter.

    Nei dette var morro. Det mest fasinerende er vel smoothnessen denne boksen har når man vet det er klasse D, men verden går jo fremover.

    Her blir det hvertfall en del musikk de neste dagene og i helgen. Må få testet head-ampen i den også.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis. Det er i allefall uten tvil en pen boks å se på.
    Og godt at den passer dine ører.

    At den er klasse d er nok ikke så vesentlig så lenge det står Marantz på boksen.. de hr nok brukt sin tid på å få marantz sin huslyd i den :)

    Kansje man får ha den i bakhodet og prøve den en gang når de begynner å dukke opp på brukten til en vettig pris :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Godt at det er noe som sitter? :)

    Vært litt forskjellig innomhus hos deg som har gått i retur.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jepp, det har blitt litt mye prøving og retur siste tiden. Jaggu godt man har angrerett via netthandel *tommel opp*

    Var herlig å få inn et produkt som leverer !

    Montro om denne ampen blir stående...
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da kan jeg rapportere om en utrolig flott helg med mye musikk.

    Marantz HD-Amp1 er rett og slett en utrolig god forsterker ! Den evner å ta Focalene jeg liker så godt et steg oppover. Her er det veldig presis og detaljert lyd. Mye tekstur og lagvis lyd, på samme tid står instrumentene veldig for seg selv med svarthet rundt seg. Vokaler er komplette og utrolig rene. Det ligger en styrke og kontroll i bunn som styres med jernhånd. Men selv med all denne presisjonen ligger det et lett slør med musikalitet, smått magi over hele lydbildet.

    Høye toner og skarpe s'er har blitt et ikke poblem. Dac biten virker å være god, det er forskjell på innspillinger / mixinger. Strømreserve og kontroll er det mer en nok av.

    Focalene responderer med å nesten låte som et sett gode hodetelefoner eller studiomonitorer.

    Det blir nok mest sannsynlig til at Marantz blir stående her nå. Valget på å la gamleriggen med Dayens og Aune gå ut har ikke vært lett. Begge deler er uforskammet gode. Mulig Dayens med en bedre Dac i ræva hadde vært enda nærmere. Men igjen så har Marantzen litt mer å by på iform av ganske kjekke funskjoner. Det virker også som jeg kan vokse litt med den å henge på enda bedre høyttalere om jeg vil.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Høres umiskjennelig ut som "the marantz sound" :)

    Grattis
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Må jo være gull den Marantzen mtp. at du beholder den. Er jo ikke lite du har sendt i retur det siste året.

    Er det samme DAC som er i DAC-1?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Den er god ja. Om det er samme Dac aner jeg ikke The Last One. Kanskje man finner ut noe ved et google søk ? Men en skulle nesten tro det var bygd litt på samme greiene.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da ble det en litt rar dag med postleggelse av Dayens Menuetto som går videre til ny eier. Kommer til å savne den sjarmerende boksen.

    Som trøst er det litt mer Focal på vei :)
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det en litt rar dag med postleggelse av Dayens Menuetto som går videre til ny eier. Kommer til å savne den sjarmerende boksen.

    Som trøst er det litt mer Focal på vei :)
    Rart det der hvordan man kan bli litt knytta til enkelte materielle ting. Man har jo lyttet et x-antal timer foran denne boksen.

    Mer fra Focal sier du... sub?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da ble det en litt rar dag med postleggelse av Dayens Menuetto som går videre til ny eier. Kommer til å savne den sjarmerende boksen.

    Som trøst er det litt mer Focal på vei :)
    Rart det der hvordan man kan bli litt knytta til enkelte materielle ting. Man har jo lyttet et x-antal timer foran denne boksen.

    Mer fra Focal sier du... sub?
    Produkter med x-faktor er alltid gøy. :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Stacking av Focal ?

    image.jpg


    Fikk lyst på litt Focal magi i miniformat, så da ble det et sett Focal Spirit Classic.

    Head-ampen i Marantzen sliter ørlite med å dra HiFi-Man klokkene fult ut. Disse er mer lettdrevne og kommer med 4m kabel slik at jeg kan sitte i sweetspot og kose meg. Leser mye hyggelig om dem på interwebsen. Får la dem spille seg til litt.

    Franske fristelser og en pen liten alt-i-et boks, trives godt med dette enkel og musikalske oppsettet må jeg si.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Veien til målet har vel ikke vært helt enkel :)

    Sikker på at det ikke var dumt selge Menuetto? ;)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Veien til målet har vel ikke vært helt enkel :)

    Sikker på at det ikke var dumt selge Menuetto? ;)
    Neida, får stå i den. Jeg har ikke fått dårligere lyd i heimen, heller det motsatte igrunnen på visse punkter.

    Viktig å fore nysgjerrigheten vettdu !
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    For tiden ganske stille og rolig her, absolutt ikke mye PÅ lenger, å det setter jo lommeboka pris på. Men nesten litt rart også å være av. Men det går vel litt i bølgedaler det der.

    Muuulig det blir å teste Klipsch RP igjen, på den nye ampen, følte kankje ikke jeg ga dem nok tid sist, og det er jo gøy til film. Vi får se.

    Har dermed vesentlig mer hi-fi igjennom jobben for tiden. Driver å kobler opp et smarthusprosjekt med en ekstrem, jepp, helt sinnsyk hifi bit. Det er snakk om en rigg til 4 mill pluss. Utrolig gøy å kunne kombinere jobb med hobby. Vil desverre ikke utdype så mye grunnet respekt for folks privatliv. Men kunden er ALL INN, her spares det ikke på noe, så det blir litt ekstra trekking av diverse kabler direkte fra el skapet til amper og diverse. Har faktisk en ølflex kapp liggende i arbeidsbilen som jeg vurdere å terminere å bruke på ampen, huff, har jeg blitt en slik fyr ? :p Gleder meg hvertfall stort til å få ferdig det prosjektet å høre riggen som skal inn.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da kom det endelig nytt rør til head-fi riggen som har vært død i noen måneder (knakk likeretter røret under støvtørking)

    Som rør-noob var det jo spennende å se om røret passet i det hele tatt, og det gjorde det.

    Gamle dacen rigget opp igjen og ampen står å varmspiller seg. Så nå er det bare å lene seg tilbake å la det flyte inn. Det svever / flyter helt sinnsykt organisk fra denne riggen.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Har fått meg et ganske så dugendes Bose anlegg i det nye "romskipet" mitt ! Jepp, har fått meg EL-Bil. Gassresponsen er VANEDANNENDE !! Forbrenningsmotoren er død for mitt vedkommende. Sikler fælt på model 3, men må smøre meg med tålmodighet.

    image.jpg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Er ikke bare bilen som går på strøm, grillen også :cool:

    Håper folket har en god sommer og kommer seg ut litt også i finværet ! Her er det endelig litt "sommerkveld" i Stavanger, så da ble det litt grillkos på terassen.

    image.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med nytt "romskip"! Syns selv det er litt kjedelig med el-bil, men økonomisk (merk: mer penger til lyd) og fremtidsrettet er det jo!
    Klipsch innom for 25te gang? Er jeg overasket? Nei. Sjokkert? Nei. :rolleyes:
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Grattis med nytt "romskip"! Syns selv det er litt kjedelig med el-bil, men økonomisk (merk: mer penger til lyd) og fremtidsrettet er det jo!
    Klipsch innom for 25te gang? Er jeg overasket? Nei. Sjokkert? Nei. :rolleyes:
    Har du prøvd elbil selv ? Jeg er stikk motsatt, synes fossilbil er kjedelig for det er så hinsides trekt og dødt. Øknomisk er det ekstremt bra da jeg har veldig rimelig ladeordning i boretslaget mitt. Det jeg sparer går nok inn på teslakontoen ;)

    Klipsch ja, de har stått mer i esken enn på stativene, ryker snart ut igjen til fordel for noe annet gøy.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Klipsch ja, de har stått mer i esken enn på stativene, ryker snart ut igjen til fordel for noe annet gøy.
    Åja, likte du de mindre enn RB-61mk2?
    Hei

    Vil nok si den nye serien er en del bedre, mer behagelig og lytte til. Men alt som kommer ut har en dra på faktor som ikke passer til alle typer musikk. Føler også de får litt sånn type "beaming" eller hva man kaller det, sånn typisk PA klang. Gått litt lei det rett og slett.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Min egen hifi interesse har dempet seg noe. Mulig det er fordi jeg har funnet et ok budsjett oppsett som funker helt ok. Føler liksom ikke helt for de store sprellene.

    Nevnte for litt siden at jeg er med på å bygge et smarthus på jobb (elektriker). Fikk tatt en titt på noe av det som skal inn idag. Sinnsykt spent på å få høre denne riggen, og skal ikke se bort fra et det dukker opp noe reportasjer i hi-fi magasiner etterhvert.

    Piega Master Line Source (bildet lånt fra nett, settet som skal opp er svart, og ja, sikkelet renner enda)

    image.jpeg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Man lærer sålenge man lever...

    Har tidvis tenkt tanken om fast forbindelse fra kilde til amp i oppsettet mitt. Være seg cd, media pc, evt et sonos system som henter direkte fra nett. Trådløst er jo somkjent ikke optimalt, men så blir man så vandt / bortskjemt med det.

    Kom på idag at ampen min har jo usb inngang. Koblet likesågreit iPadens "ladekabel" i ampen og guffa opp, wow !

    Det er enda litt nytt og må testes ytterligere, men det ligger litt wow faktor i dette. Opplever en stillere / svartere bakgrunn og mer dynamikk/trykk/liv/nærhet i musikken.

    Kabelen er heldigvis lang nok til å strekke seg til sweetspot,så dette blir det nye når det skal "lyttes", så får trådløst være "kjekt å ha"

    Elkjøp selger tydeligvis audiofile iDings, high-end kabler !

    Nå skal jeg klaske meg litt (hardt) i pannen og nyte musikk :)

    image.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjekt å finne nye ting :) her trives jeg stort med node 2 :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn