Quistens Lo-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ja, ok. Klipsch er Klipsch :)

Du har vel blitt "gammel" som du nevnte litt tilbake i tråden. Mer korrekt med Focal :) Det viktigste er uansett at du er happy med lyden Focal gir deg.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ja, ok. Klipsch er Klipsch :)

Du har vel blitt "gammel" som du nevnte litt tilbake i tråden. Mer korrekt med Focal :) Det viktigste er uansett at du er happy med lyden Focal gir deg.
    Har nok lakt meg til en litt voksnere og roligere musikksmak med årene.

Focalene minner meg forøvrig litt om klangen i mine hodetelefoner, de slipper musikken fri, sikkert derfor jeg liker dem så godt.

Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Veien videre :

Sitter å titter på div saker.

Focal Aria 926
    Klipsch Stadium
    Devialet Phantom
    JBL Eon 612 pluss annet PA med 10" + elementer.

Her er det litt forskjellige stier å velge i. Kjøre safe og bare oppgradere litt smått med større focal, gå all lifestyle eller teste hva PA og store drivere har å by på.

Eller jeg kan feige ut å bli borte et halvt år / 1 år, for jeg har trossalt noe som spille Musikk !

Hmm.....

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel bare å gønne på og teste ut diverse :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg stemmer for Focal eller JBL Eon. Eon så litt "bøsete" ut.

Forsvinne må du da absolutt ikke :) Selv om du er ganske så greit fornøyd med det du har hjemme nå i dag.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Virker jo som du har funnet sounden din med Focal, så å oppgradere og sannsynligvis få litt mer av alt høres jo ålreit ut da.

Samtidig er det jo en hobby, og utforsking for å pirre/stimulere nysgjerrigheten er viktig for å pleie hobbyen. Så en del på Eon jeg og før jeg trykte inn avtrekkeren på Behringer. Pris var en årsak, men heller legge litt mer i og bli mer fornøyd. Samt høyere salgsverdi ved videresalg, og flere potensielle kjøpere (hobbydj's etc), som du var inne på - dersom det ikke er noe for deg. Men så leste jeg at noen har sammenlignet Behringer side ved side med Eon og at sistnevnte kan låte skarpt og bli ubehagelig. Det gjorde at jeg valgte å styre unna. Men har jo ikke hørt de, og ører er jo ulike fra person til person så skal være forsiktig med slike bastante uttalelser seff.

Det som "irriterer" meg litt og som kan gjøre det med deg også, dersom du velger å prøve PA, er at tradisjonell "hifi" plutselig ikke er så spennende lenger...

Tar du en pause fra forumet blir det kjedelig her a....

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Vel Hr Novus, da sku du prøvd head-fi, da får man egentlig lyst å bare lage et fint lite bål av hele hi-fi racket :)

Jeg er som kjent helt fortapt i min Dayens amp. Jeg ser tendenser til at Focalene sniker på seg samme følelsen, å det bekymrer meg, positivt !

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så behold det du har, og slå deg til ro med det? Tvinger deg jo ikke til å prøve PA, og hadde det ikke vært for at du luftet tanker rundt det i fjor, hadde jeg neppe hatt det selv nå.

Derfor jeg ikke "tør" å prøve skikkelig head-fi. Nok med en ting som påvirker "åpensinneligheten".. er det egentlig et ord, trukke det, hehe.

Vært morro å tatt meg en tur innom med noe pils og musikk og hørt Focalane. Bare så synd jeg aldri er i området! Hmm..

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Våger meg ikke på PA i denne omgang.

Større focal, njæææ, de blir gigantiske i stua, krever mer forsterker og man leser om boomyness i bassen på de, ikke går de spess dypt heller.

Er jo meget fornøyd med de små focalene mine, de skinner !! Savner avogtil litt fylde i bunn, men det må være tight.

Tenkt og tenkt i det siste. Konkludert med at jeg kanskje bør bruke ting jeg alt har å heller bygge litt rundt det.

Biter i det sure teknologiske eple å har bestilt en reciever og sub. En reciever er vel eneste måten å få den kontrollen man ønsker på sub integrering, og jeg håper det hjelper med en lukket sub for tight lyd, gikk heller opp litt i dim på den (12"). Focalene er jo lettdrevne så krefter bør det være nok av.

Håper recieveren har et snev av musikalitet så kanskje man kan få i pose og sekk ? Musikk og litt film omph !
    image.jpeg
    image.jpeg

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spennende! Ikke forvent lyden til Dayens i stereo, men Yamaha er et trygt valg. Du testet vel SVS SB 1000 likt som meg, men den sleit du med å integrere, right? Håper denne funker i ditt oppsett for morro med litt ekstra i bunnen!

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Spennende! Ikke forvent lyden til Dayens i stereo, men Yamaha er et trygt valg. Du testet vel SVS SB 1000 likt som meg, men den sleit du med å integrere, right? Håper denne funker i ditt oppsett for morro med litt ekstra i bunnen!
    Ja SVS var innom, men hadde ikke en reciever som verktøy da til å integrere den.

Nå prøver jeg en, hold deg fast, Dynavoice ! Lest diverse skriverier om den, men kanskje mest positive, prisen tatt i betraktning. Lukket konstruksjon og alumembran bør by på stram lyd håper jeg. Også praktisk da den kommer fra samme butikk som yamahaen.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den ser jo pen ut på bilde. Siden Dynavoice har overlevd såpass lenge, tipper jeg kvaliteten er ok, og sikkert blitt bare bedre og bedre med åra. F6 låt jo dritt selv om de var billige, men M65 eller hva den nå het låt greit. Subber er jo som regel bra nesten uansett pris er min erfaring. Mine Jamo SUB650 er billige og spiller overraskende nok kvalitets-bass, og ikke kvantitet som jeg fryktet på forhånd. Morro å teste rimelige ting og bli positivt overasket :)

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Godt jeg kjøpte meg den sixpaxken der, for dette var ikke noe for meg. Dette gir meg null eierglede :/

image.jpg

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @the last one

Retur / videresalg, ser ikke vidsen med å beholde dette når jeg ikke har noe planer om kinobygg. Utgangspunktet var å få til noe 2.1

Sååå mye mer tyngde ble det heller ikke, følte stort sett bare det ødela for det helhetlige lydbilde. Og lyden låt noe tammere, lysere og hulere.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Småsurt når det ikke står til forventningene. Ble litt overrasket da du endte opp med en receiver.

Focal Aria 926 vil du sikkert ikke bomme så stygt med, mtp. at du allerde er så fornøyd med 906.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tror nok en større god 2 kanals med en mer kvalitets sub vil gi deg mer.. null problem å integrere sub uten masse målemicer å programmer i en japsereciver :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Alltid kjipt når ting ikke klaffer. Men en hjemmekinoreciever vil ikke klare å ta opp kampen lydmessig
    med en grei stereoforsterker. Legg så mye penger i en stereoamp med så mye kraft og kvalitet som du
    kan få. Så spiller nok høyttalerne du har bedre med en gang. Jo mer kraft inn, jo bedre er kontrollen på
    lyden og ikke minst bassen. Mister man kontroll og fokus i bassområdet blir det fort kjedelig oppover og.

Øyvind

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @Øyvind

Prøvde både krefter og kostbart nylig, Dayens var og foretrekke !

For meg er det klang klang og atter klang som teller !

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kan du liste opp hva du har testet på høyttalerne? Så får jeg se hva det er snakk om :)
    Enig at klang/lydsignatur skal klaffe, men kraft trengs for å frigjøre en høyttaler.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Kan du liste opp hva du har testet på høyttalerne? Så får jeg se hva det er snakk om :)
    Enig at klang/lydsignatur skal klaffe, men kraft trengs for å frigjøre en høyttaler.
    Hadde parasound pre og effekt innom samt en MBL til nesten 40 lax, scroll litt tilbake i tråden. Ingen av disse kunne forsvare prisen desverre.

Edit : Halo P5 pre og A23 effekt og MBL 7006

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Om du har plass til en klasse A forsterker kan jeg anbefale deg f.eks Cayin 265Ai. Hatt en selv og makan til kraftverk
    skal man lete lenge etter. Den spilte fantastisk flott. Med en basskontroll som var av en annen verden. Jeg kunne ikke
    ha den pga at den krevde litt luft rundt seg. Ellers har du jo Sugden A21se. Ikke hørt men hørt mye bra om.
    Disse vil gi deg en kraftfull lyd. Spesielt Cayin 265Ai. Angrer på den ble solgt :) Ikke lett å oppdrive brukt dessverre.
    Men Sugden ville jeg testet var jeg deg :) Sikkert mulig å få lånt en. Antar det er fylden i bunn du savner utfra hva
    du har skrevet tidligere. Og dette vil en av disse gi, samt beholde en behagelig klang i øvre register.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Holdt på å kjøpe en Sugden Masterclass IA-4 for en tid tilbake, men den gikk forran nesa mi, hørt og testet hvertfall.

Men klart du messer om krefter du som bare rører deg i Dynaudioland, de er jo tørste. Jeg trives nok med mer lettdrevne saker.

Er nok større høyttalere som er løsningen for meg, eller bare logge av, jeg har flott lyd igrunnen.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja den senere tid er det mest Dynaudio. Men har vært innom et hav av ulike høyttalere før dette.
    Og det er ikke unikt for Dynaudio dette med kraft. Det gjelder mer eller mindre alt av høyttalere.
    Det tror jeg de fleste med erfaring vil skrive under på :) Unntak finnes. Men dine Focaler har veldig
    godt av kvalitetskrefter inn for å synge skikkelig i bunn også. Men det var bare et råd, så får du gjøre
    som du føler er riktig for din del ;) Er du fornøyd så er du fornøyd. Da stopper man opp og trekker pusten.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Har jo prøvd masse strøm, ikke løsningen for meg.

Prøvd litt jeg og, kanskje mest i AVF dagene.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Brukt mesteparten av dagen idag på å teste veldig mye.

Recieveren merker jeg gir et voldsomt dynamisk skyv, og har en jukse surround modus for bruk ved 2.1 som funker bra. Det evner å dra på ganske bra på film, mine Focal høyttalere låter som noen spinville Klipsch høyttalere. Helt "OK" og morro nok på film.

På musikk prøver jeg å sette i 2channel mode, men subben er enda med, noe jeg skulle ønske den ikke var. Suben står til venstre for min sweetspot og spiller mot fronten. Man merker godt hvor den står og det danner mye treghet / unøyaktighet i lydbildet. Justert det jeg kan. En plassering fremme med frontene går ikke da dens 650w tar sikringen. Lydmessig ville nok det vært mest ideelt, men jeg synes ikke det ser pent ut å ville ikke hatt det slik.

Har prøvd en del basstung torturmusikk frem og tilbake og merker recieveren ikke har samme kontroll som Dayens, det blåser noe vanvittig selv om man har delt bort en del av de nederste frekvensene.

Jevnt over er det noe "falskt" over hele lydbildet med recieveren. Litt påtatt dynamisk topp, og en litt rar mellomtone. Det mangler på en måte helthet, realisme og magi.

Enda noen erfaringer rikere, kjekt det.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ble for øvrig tid til film igår.

image.jpeg

Likte filmen selv om det kanskje er litt sært, man må bare ta det for det det er. Greit nok med lyd og action i det minste.

Synes det er fasinerende hvordan Focalene kan gå fra å være sarte, følsomme jazzinstrumenter med sjel og varme til å bli dynamiske bombekastere som slår beinhardt ifra seg.

Er faktisk slik skrudd sammen at jeg nok liker best filmlyden i et hi-fi 2.0 anlegg. Ingenting får filmlyd til å høres større og med mer dybde enn skikkelige kvalitesthøyttalere. Den lokale kinoen, og kompiser sine typisk Klipsch kinoer låter ganske så flatt iforholdt selv om dette er surroundoppsett, snodig det der. Men det går vel på evnene med å slippe musikken løs fra konstruksjonen, noe ikke alle høyttalere besitter.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Noen av dere som detter innom her som har erfaring med Kef sin Q serie ?

Q500, coaxial driver og lukket kasse, høres ut som en genial konstruksjon lydmessig etter min smak. Alu elementer, muligens litt klipsch attack på disse, men mangel av sødme opp mot focalenes fantastsike mellomtonemagi ?

Kjenner jeg er litt nysgjerrig.

image.jpeg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Kef har mye flott. Oslo hificenter hadde jo greie tilbud på reference serien i helga.. :)

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Kef har mye flott. Oslo hificenter hadde jo greie tilbud på reference serien i helga.. :)
    Reference serien er godt over mitt budsjett, du mente ikke R serien da ? R serien har vel alle bassport bak noe jeg ikke vil ha.

Er muligens i markedet for en liten gulvhøyttaler.. Tenke tenke :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja er vel r jeg tenker på.. r500 så snop ut.. :)

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kjedelig at det ikke klaffet med kino-utsyret, men du er jo en stereo-mann. Jeg hører mye på musikk både fra spotify og vinyl, men det blir nesten like mye film/serier så for min del er det ikke mye å lure på. Men forstår hva du mener. Blir jo et kompromiss du ikke kan leve med, mtp bruken. Jeg må min side kan leve med det, da bruken er 50/50 ish.

Låter på ingen måte flatt her hos meg, men ville nok blitt betydelig mer magi totalt sett, om jeg hadde skaffet meg f. eks en rør-amp igjen! Men syns det låter knall hos meg nå, og det virker det å gjøre hos deg også.

Må bare påpeke at du returner subber m/utstyr veldig kjapt. Sikker på at du ikke stresser litt mye der fordi førsteinntrykket skuffer, og dermed forkaster hele ideen i stedet for å bruke et par helger på å få det bra? I beste mening selvfølgelig :)

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Kjedelig at det ikke klaffet med kino-utsyret, men du er jo en stereo-mann. Jeg hører mye på musikk både fra spotify og vinyl, men det blir nesten like mye film/serier så for min del er det ikke mye å lure på. Men forstår hva du mener. Blir jo et kompromiss du ikke kan leve med, mtp bruken. Jeg må min side kan leve med det, da bruken er 50/50 ish.

Låter på ingen måte flatt her hos meg, men ville nok blitt betydelig mer magi totalt sett, om jeg hadde skaffet meg f. eks en rør-amp igjen! Men syns det låter knall hos meg nå, og det virker det å gjøre hos deg også.

Må bare påpeke at du returner subber m/utstyr veldig kjapt. Sikker på at du ikke stresser litt mye der fordi førsteinntrykket skuffer, og dermed forkaster hele ideen i stedet for å bruke et par helger på å få det bra? I beste mening selvfølgelig :)
    Jeg kan nok være rask på avtrekkeren, men jeg hører lett / fort forskjeller. Brukte en fredag og lørdag på å justere alt jeg kunne, og plassere det jeg hadde av muligheter. Suben fikk jeg passe integrert. Skulle jeg kun sett film og ikke hadde noe som helst kunnskaper om annet utstyr hadde det vært helt topp. Men forskjellene til musikkbiten var så store for meg at jeg ikke fant noe vids i å dra dette lenger enn nødvendig. Musikkbiten er trossalt 90 prosent av bruken her i heimen så den er og blir den viktigste.

Det var et forsøk på et steg i en litt annen retning, viste seg å være helt feil for meg.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ha for forsøket! Som du nevnte med utradisjonelle veier ang. hifi, er du ikke kjedelig du heller. Man veit aldri før man har forsøkt :)

Noen gode musikktips på en slapp søndag mens man jobber litt med studier?

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Du skal ha for forsøket! Som du nevnte med utradisjonelle veier ang. hifi, er du ikke kjedelig du heller. Man veit aldri før man har forsøkt :)

Tja, vanskelig når du ikke kommer med noe ønsket preferanser.

Men jeg er inne i en chill trapstep periode for øyeblikkket. Denne lista får kjørt seg mye og jeg prøver stadig å fylle på med mer låter.

https://open.spotify.com/user/djteezer/playlist/0pVnLaTcx9TNQeRBeyEwIb

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Morro liste med 2 godt integrerte subber :)

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Tja, vanskelig når du ikke kommer med noe ønsket preferanser.

Men jeg er inne i en chill strapstep periode for øyeblikkket. Denne lista får kjørt seg mye og jeg prøver stadig å fylle på med mer låter.

https://open.spotify.com/user/djteezer/playlist/0pVnLaTcx9TNQeRBeyEwIb
    Takker. Er jo derfor jeg spør. Kanskje få noe nytt, tilfeldig bare for variasjonens skyld, evnt. mer innenfor det jeg liker. Har vel mye lik smak som deg. House/elekronika som morromusikk, samt rocka/indie live-låter. Jazz med nye tolkninger ala Karen Souza er også noe jeg liker.

Quisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Her er det bare å tyne anlegga deres gutta !

https://open.spotify.com/user/djteezer/playlist/4c1PbGn8IjZ5x1cmA2Olsc

Den lista kveler det meste. Portstøy og bunning av elementer !

Eneste som har klarte seg noelunde helskinnet igjennom hoss meg er Elac BS403.

Utenom å tyne bassen er det også låter for å sjekke tempo / rytmikk, vokal, realisme, diskant. Et sammensurium av låter jeg føler utfordrer anlegget.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn