RØR er veien til evig hifi-lykke

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Kjøpte meg nettopp et par KORA TITAN rør monoblokker på 120W. KORA TITAN kommer med 1 driver rør Philips 12A7 og 12 utgangsrør Sovtek EL84M. Til og med det aller beste utstyret i dag leveres med Sovtek som anes som noe av det dårligste som går innen rør  :-[ .

Ikke de aller beste bildene, men de er sorte og det som ikke er sort, er blankt og skinnende metall.

Hva med lyden: La meg starte med at jeg har hatt det siste transistortrinnet innomhus (bortsett fra til flerkanal). Følelsen av nærvær er det første som slo meg, det skapes en herlig ekthet i mellomtonen og i diskanten får vi skikkelig utklinging, som jeg ikke har vært i nærheten av tidligere med annet utstyr. Bass er det som er ankepunktet til de fleste med Rør, men TITAN levere veldig bra bass, ikke noen imponerende Krell bass, men den bassen som er, virker korrekt og er overraskende fast/stram. Lydbildet som tegnes opp er i klasse med det beste jeg har testet fra Krell og CJ, det er bredt, dypt og virker troverdig. Er det ikke noe jeg savner, joda, jeg ønsker enda mere av alt  ;D slik vil det alltid være. Har som fortalt i en annen tråd bestillt nye  
driverrør av beste kvalitet og 24 Gold dragon av militær standard, regner med en kraftig oppgradering ved dette byttet. Har også bestillt Hal-O demperinger til alle rørene, samt jeg skal bestille og bytte ut alle Kondensatorene med Mundorf av beste kvalitet. Når dette er gjort vil jeg gå over motstandere og gjøre det samme, kabling vil vel også få seg et bytte til sølv med bomull, men vi får se. En ting er sikkert, jeg har en sykt spennende hifi-tid foran meg. Får også en Twindac+ USB Dac med batteridrift rett rundt hjørnet, håper på en god oppgradering i lyden der  ;D akkurat nå er alt bare digg.
Kommer med en rapport etterhvert som ting blir gjort......

Om noen vil lese mer om disse blokkene, så er det en veldig bra review på denne linken:
http://www.positive-feedback.com/ambackissues/Kora-titans.htm

Edit:
Glemte en ting, plagsomme S'er, hva er det? ;D :-*

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Gratulerer janhella!

Men dette har vi snakket om tidligere, bruke av ord som "aldri", "siste transistortrinn" etc. Ikke lurt! ;D

Men nå må du lytte til musikk en periode(du får heller ansette en elektroingeniør som kan lodde mens du lytter ;)) Og styr unna juleplatene! ;D

O.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Gratulerer janhella!

Men dette har vi snakket om tidligere, bruke av ord som "aldri", "siste transistortrinn" etc. Ikke lurt! ;D

Men nå må du lytte til musikk en periode(du får heller ansette en elektroingeniør som kan lodde mens du lytter ;)) Og styr unna juleplatene! ;D

O.
Takk, kan ikke se bruken av aldri  ;) men se på det mer som en stemningsbeskrivelse, enn en sannhet jeg må stå for resten av livet. Lodde vil jeg gjøre selv, det er jo mye av morroa, eg e gysla goe t å lodda bare så du vet d.  ;D

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Gratulerer! (og velkommen etter!)
Var en stakket stund inne på å kjøpe transistor for en tid tilbake (muligvis de samme Audionettene du kjøpte). valgte å holde meg unna. Blir nok rør for meg i overskuelig fremtid.
Nå er det selvfølgelig med rør som med andre ting store forskjeller på konstruksjonene. Kunne nok tenke meg å teste noen gode SE-varianter også (men trenger da de med mest effekt og det koster fort litt) Ellers fikk du vel en god anbefaling i annen tråd vedr. VTL Sigfried :D
Jeg har ingen erfaring med EL 84 men siden du nevner bass kan det jo kanskje være et forslag å teste en eller annen KT 88 konstruksjon etterhvert. (ikke nødvendigvis de sivindyre VTLene).
En annen ting med disse rørkonstruksjonene er muligheten til fintuning av lyd med diverse rørvarianter!
Lykke til med nevnte "forandringer" av komponenter, rør og kabling, håper dette også medfører ytterligere oppgradering lydmessig!
mvh.
Kjetil

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Gratulerer! (og velkommen etter!)
Var en stakket stund inne på å kjøpe transistor for en tid tilbake (muligvis de samme Audionettene du kjøpte). valgte å holde meg unna. Blir nok rør for meg i overskuelig fremtid.
Nå er det selvfølgelig med rør som med andre ting store forskjeller på konstruksjonene. Kunne nok tenke meg å teste noen gode SE-varianter også (men trenger da de med mest effekt og det koster fort litt) Ellers fikk du vel en god anbefaling i annen tråd vedr. VTL Sigfried :D
Jeg har ingen erfaring med EL 84 men siden du nevner bass kan det jo kanskje være et forslag å teste en eller annen KT 88 konstruksjon etterhvert. (ikke nødvendigvis de sivindyre VTLene).
En annen ting med disse rørkonstruksjonene er muligheten til fintuning av lyd med diverse rørvarianter!
Lykke til med nevnte "forandringer" av komponenter, rør og kabling, håper dette også medfører ytterligere oppgradering lydmessig!
mvh.
Kjetil
Takk, men de store blokkene jeg har hatt hjemme + mye mye annet, er helt klart mulige referanser for andre, og rør er helt klart ikke veien for alle. Alt jeg har hatt hjemme er øyne/øre åpnere for meg, jeg lærer stadig noe nytt. Lykke til selv...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke glem at alle rør låter DÅRLIGERE fra dag 1, så dere må ha et anstendig lager for å holde kvaliteten oppe ;D

(ref: meget innsikt i annen tråd om innspilling)

O.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Ikke glem at alle rør låter DÅRLIGERE fra dag 1, så dere må ha et anstendig lager for å holde kvaliteten oppe ;D

(ref: meget innsikt i annen tråd om innspilling)

O.
Men selv etter vanvittig mange dager fortsatt vesentlig "bedere" enn transistor, så da spiller det vel ingen rolle? :D
mvh.
kjetil

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.279
Sted
'
120 watt hørtes verdig mye ut, selv med 6 par EL84. I følge de originale databladene for EL84 greier ett push-pull par å levere rundt 17 watt ved 4% forvrengning. 6 par kan da teoretisk gi i området 100 watt. Vet du om forsterkeren kjøres på grensen til ren klasse B?

På den annen side har jeg litt sansen for å skaffe til veie effekt på denne måten (parallelle utgangsrør). EL84 er et veldig godt audiorør, meget lineart og lett og drive sett fra driversiden. Trives best ved lave spenninger, typisk 250-300 volt og det er et forholdsvis billig rør. Man betaler vel omtrent det samme, eller mer, for ett par KT90 som man gjør for 6 par EL84. :)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
jane, du solgte dit Velleman trin eller ?
Syntes du ikke om det....
Jeg går med en drøm om en surround preamp av en eller annet merke, og da 5 rørblokker som effekt. (eller 2 bare til fronterne og da en billig 3 kanals til resten kanskje)
Jeg blev fortalt at Velleman gik meget bra sammen med "tunge og vanskelige" IMF høyttalere.

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei!
Har selv skaffet meg en ASR Emitter 2 forsterker.Kjøpte den på ren impuls, etter fantomtest i The Absolute Sound før jul.
Så for min del diskusjonen og tanker om rør eller transistor avsluttet.Her er det bare musikk og stillhet,helt fantastisk.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
120 watt hørtes verdig mye ut, selv med 6 par EL84. I følge de originale databladene for EL84 greier ett push-pull par å levere rundt 17 watt ved 4% forvrengning. 6 par kan da teoretisk gi i området 100 watt. Vet du om forsterkeren kjøres på grensen til ren klasse B?

På den annen side har jeg litt sansen for å skaffe til veie effekt på denne måten (parallelle utgangsrør). EL84 er et veldig godt audiorør, meget lineart og lett og drive sett fra driversiden. Trives best ved lave spenninger, typisk 250-300 volt og det er et forholdsvis billig rør. Man betaler vel omtrent det samme, eller mer, for ett par KT90 som man gjør for 6 par EL84. :)
Hakke peil, har funnet lite informasjon til nå, har sendt mail til produsent og importør. Kora Titan lyder fantastisk, selv på Holfiene mine på 85db.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Fant manual på nettet:

The Titan is a 120w mono power block.
The output stages, using 12 x Sovtek EL84Ms, are made up of
triple push-pull EL84M’s.
It uses 2 x Sovtek 6922 for the drivers.
The sheet voltages and plates are totally separated to increase
stability and the output of the tubes.
The output transformers are designed by Kora and are oversized
: the maximum admissible power is 150W which allows a
good measure of security.

Altså er driverrørene byttet fra Sovtek fra Philips....

Edit:
Må sjekke med fabrikant, det står 12A7 i nå, men i manualen står det 6992, mulig dette er en nyere utgave? får sjekke.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hei!
Har selv skaffet meg en ASR Emitter 2 forsterker.Kjøpte den på ren impuls, etter fantomtest i The Absolute Sound før jul.
Så for min del diskusjonen og tanker om rør eller transistor avsluttet.Her er det bare musikk og stillhet,helt fantastisk.

Den ligger langt oppe på min "en gang i fremtiden" liste... Så du er fornøyd? Det var jo ikke grenser for hvor mye HP skrøt av den, men hans versjon var kanskje heftigere specet enn din?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Den ligger langt oppe på min "en gang i fremtiden" liste... Så du er fornøyd? Det var jo ikke grenser for hvor mye HP skrøt av den, men hans versjon var kanskje heftigere specet enn din?
Fikk veldig godt tilbud på ASR Emitter 2 fra England, men ble anbefalt rør etter uttalelser om min egen smak, men den skal være rå.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.231
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Grattis med rør-valget!

Kjører selv rør pre og effekt. Det handler om å godta kompromier; rør er etter min vurdering lettest å "leve med". I transistorutstyr finner jeg MANGE ankepunkter på lyden, i rørutstyr er det kun ett som plager meg og det er evnen til å kontrollere store bassmembraner.... selv om jeg kjører KT88 p-p.

EL84 låter bedre enn EL34 etter min smak.
EL84M kan kjøres hardere enn EL84

K.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Grattis med rør-valget!

Kjører selv rør pre og effekt. Det handler om å godta kompromier; rør er etter min vurdering lettest å "leve med". I transistorutstyr finner jeg MANGE ankepunkter på lyden, i rørutstyr er det kun ett som plager meg og det er evnen til å kontrollere store bassmembraner.... selv om jeg kjører KT88 p-p.

EL84 låter bedre enn EL34 etter min smak.
EL84M kan kjøres hardere enn EL84

K.
Er helt på bølgelengde her :)

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei Jetman!
ASRen min er helt lik den som ble testet i TAS,og hurraropene kan jeg bare følge opp.Og så slipper man jo den evige letingen og prøvingen av nye rør.
Er dere i Oslo innimellom,vil jeg absolutt anbefale en tur innom Sereofil i Grensen 9 for å få et inntrykk av delikatessen.
mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Grattis igjen!.....
Kjøpt koraéne nye el brukte?

mvh
Kora'ene ble kjøpt brukt, det blir nok ikke aktuelt å kjøpe nytt igjen, vil holde meg til bruktmarkedet, kan fort gjøre kupp der ;D

O

om.s

Gjest
Kora'ene ble kjøpt brukt, det blir nok ikke aktuelt å kjøpe nytt igjen, vil holde meg til bruktmarkedet, kan fort gjøre kupp der  ;D
;D  fikk selv tilbud på noe Kora da jeg skulle selge Batén min, men endte da opp med Audioneténe, har du fått solgt de?

mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
;D  fikk selv tilbud på noe Kora da jeg skulle selge Batén min, men endte da opp med Audioneténe, har du fått solgt de?

mvh
Nei ikke enda, tenk hvor bra det blir med 2 par  ;D

Edit:
Har fått mange bytte tilbud :)

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Hva med CJ Premier 12 jane?
Må få det beste ut av ART'en vettu.... :p

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Enig, så enig. For meg også, er rør veien til HiFi Nirvana.

Samleren

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Siden du skal modde dem en del janhella, kunne dette være noe med tanke på litt mer livlig design?

;D

O.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Rekker han det da?
Ligger sikkert på bruktbørsen til uka ;D

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
342
Torget vurderinger
2
Pris på disse da?

Har selv en Mc275 som har en magi i mellomtonen som ingen transistor jeg har hatt hjemme kunne matche. Jo litt flere watt (2*75) og litt mer trykk i bassen kunne jeg av og til ønsket. Tror jeg skal forsøke få tak i en Mc275 til, kanskje det funker. Noen som har testet det?

Er enig i att få ting er så godt å høre på som rør, det har sin egen sjarme som gjør at cd etter cd bare må gjennom systemet.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Pris på disse da?

Har selv en Mc275 som har en magi i mellomtonen som ingen transistor jeg har hatt hjemme kunne matche. Jo litt flere watt (2*75) og litt mer trykk i bassen kunne jeg av og til ønsket. Tror jeg skal forsøke få tak i en Mc275 til,  kanskje det funker. Noen som har testet det?

Er enig i att få ting er så godt å høre på som rør, det har sin egen sjarme som gjør at cd etter cd bare må gjennom systemet.
Ikke så galt, mellom 50-60k når de var nye i slutten av 1999.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ja, ja det er godt dere koser dere med rør bare vent til dere for snusen på OTL! ;D

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Fått igjen Graaf'en papworth?
Du kan ikke mene du slår deg til ro med disse hella?
Mye uprøvd snadder der ute ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det er noe annet enn du sa først ;)

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Jeg også syntes det er morro og prøve alt mellom himmel og jord og du er jo en av de som tar den heeelt ut da, blir mer med fantasien her.

Men fra spøk til revolver; har du prøvd tolverne?

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Jup......Har også GM 100 i heimen nå riktignok ikke en ren OTL detta. Du må bare ta deg en tur ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jeg også syntes det er morro og prøve alt mellom himmel og jord og du er jo en av de som tar den heeelt ut da, blir mer med fantasien her.

Men fra spøk til revolver; har du prøvd tolverne?
Nei, ikke enda, men har mulighet til å skaffe meg tolvere og åtte A'ere....

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Jup......Har også GM 100 i heimen nå riktignok ikke en ren OTL detta. Du må bare ta deg en tur ;)
Det må jeg gjøre, låt virkelig flott hos deg.
Nå har du vel 850 også?

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
hella: hva kan du få tolverne for da? de er mindre enn åtte ja, men har lest en omtale ett sted at dem var bedre enn storebroen, noe jeg har skrevet ett annet sted her før

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg hadde Philips OTL fra 1961 og til 1970 med 800 Ohm,s høyttalere 2 x 4 watt. Kan fremdelses savne lyden.

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
hella: hva kan du få tolverne for da? de er mindre enn åtte ja, men har lest en omtale ett sted at dem var bedre enn storebroen, noe jeg har skrevet ett annet sted her før
For mye....

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
For mye til å slå til ja.... hmm
finnes det ikke hi-fi lån da? forbruks lån heter det vel,
evig lykke må da kunne kjøpes for penger ???

Topp Bunn