Re: Rør, Fulltone & "Horny" Folks (b
har hifi-verdenen gått mye fremover i årenes løp?
jeg vet at dette har vært diskutert i andre tråder før, så jeg skal ikke ta en dacapo og tvære ut poenget.
men, ikveld var jeg oppe hos ivarlo og hørte hans nyevervede cat sl1 signature preamp (se bildet over). en klassisk sak som slo ned som en bombe i hi-end sirkuset en gang på 80-tallet, og som siden har blitt oppgradert i ulike versjoner.
ivarlo's eksemplar er altså signature-versjonen fra begynnelsen av 90-tallet. jeg har hørt cat'en mange ganger før, og blitt imponert hver gang.
denne gangen? jeg kan bare konstatere at den fremdeles står seg mot alt annet jeg har hørt, inkludert nye, fancy, hundedyre saker i ymse reference, signature og mk-fjorten special gold diamond edition.
cat'en spiller musikk med en overlegen ro, raffinement, homogenitet og ikke minst en sanseløs, uanstrengt dynamikk. vi spilte musikk både gjennom cd-spiller, pc-løsning og vinyl, og gliset kom fort og ble sittende rundt munnviken.
cat'en fikk ivarlos duelund-høyttalere til å låte som store horn. jeg kjenner godt ivarlos anlegg fra før av, og med et par ear yoshino 509 til å levere strøm, sier det seg selv at lydkvaliteten er i øverste divisjon. men i kveld var det enda mer imponerende enn forrige gang, og det var slett ikke noen dårlig preamp som ble spilt på den gangen heller, nemlig den alldeles utmerkede ear yoshino 864.
hvor MYE bedre den gamle cat'en er enn 864 skal være usagt, ivarlo har nemlig gjort sine tweaks de siste par årene, men, ja, etter seansen ikveld føler jeg meg trygg på at den er bedre.
nei, hifi-verdenen går ikke fryktelig fort fremover. de gamle klassikerne holder følge med hva som helst, og her kan du gjøre mange gode kjøp.