RØR vs. TRANSISTOR vs. ICE

hvilken forsterkerteknologi foretrekker du?

  • TRANSISTOR

    Stemmer: 0 0.0%
  • ICE

    Stemmer: 0 0.0%
  • HYBRIDE LØSNINGER

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rotkroken skrev:
Men fremdeles så leder rør soleklart i avstemningen, det kom ikke som noe sjokk på meg egentlig, men at rør skal stå for like stor andel som transistor og ICE er litt sjokkerende........men gledelig.

Hva er så tolkningen din av det?
Jeg har gjort mine valg med utstyr, men har ennå tilgode (-1, ikke denne tråden) å avgi stemme på disse avstemmingstrådene, av div. grunner.
1. Jeg synes ikke de er interessente, faktisk (ofte) litt barnslige.
2. De gir sjelden mening (i hvert fall for meg) Ofte p.g.a. (gale/dårlige) problem/spørsmålstillinger.
3. Skjønner ikke hvilken mening de skal gi for andre, annet enn ønsket om bekreftelse (av trådstarter) på et eller annet grunnet egen usikkerhet kanskje.*

* ;) Litt greiere når det er ment som lett sommerunderholdning og det blir understreket (som i denne)

Men dette er bare meg.
Hadde jeg (og kanskje en del andre som tenker som meg og ikke trenger slik bekreftelse avgitt stemme, så hadde kanskje resultatet vært annet, det er det vel ingen som helt vet ::)

Jeg synes at f.eks. innlegget til oblivion litt tidligere her, har fornuftig innhold, for det er vel slik det forholder seg vil jeg tro.

Nå kunne jeg jo ha fortsatt (med argumenter for eller mot teknologier) men finner også det egentlig ganske uinteressant, men må være ærlig å innrømme at denne type diskusjoner ofte erter meg opp til mulig deltagelse, med argumenter/påstander for og imot.
Som oftest greier jeg å la være, også (stort sett) i dette innlegget, som selvfølgelig også kunne vært helt uskrevet, men dette får holde.
Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.388
Antall liker
16.617
Sted
Østfold
Rotekroken skrev:
Men fremdeles så leder rør soleklart i avstemningen, det kom ikke som noe sjokk på meg egentlig, men at rør skal stå for like stor andel som transistor og ICE er litt sjokkerende........men gledelig ;D
Tror du salgstallene for ulike merker av biler representerer hvilken som er best eller gir mest for pengene?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Men fremdeles så leder rør soleklart i avstemningen, det kom ikke som noe sjokk på meg egentlig, men at rør skal stå for like stor andel som transistor og ICE er litt sjokkerende........men gledelig ;D
Tror du salgstallene for ulike merker av biler representerer hvilken som er best eller gir mest for pengene?
det kan man godt tro. bedre enn at de forskjellige forsterkerfabrikantene skal fortelle markedet hva som er best eller gir mest for pengene.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Men fremdeles så leder rør soleklart i avstemningen, det kom ikke som noe sjokk på meg egentlig, men at rør skal stå for like stor andel som transistor og ICE er litt sjokkerende........men gledelig ;D
Tror du salgstallene for ulike merker av biler representerer hvilken som er best eller gir mest for pengene?
Hva med denne: Hvilken type kraftdistribusjonsnett foretrekker du? IT eller TN?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
SET er ekstremt tilgivende på høyttalervalg? Javel?
Åjada. Celestion SL600 f.eks. Kommer jo lyd ut. ;D

Man trenger ikke særlig kunnskap for å skjønne at SET ikke egner seg foran hva som helst, og at høyttalere utviklet på en SET-forsterker vil låte særdeles langt unna det optimale på det meste annet.

---

Tråden er først og fremst absurd. Hifi som religiøs forkynnelse. Ve de vantro! Kjøtt vs. fisk vs. lirype.

TN, Rhesus, definitivt. Men aller helst vil jeg ha 230V hele tiden. Har ikke det en gang, men så betaler jeg ikke nettleie heller inntil videre.
 
Ø

Øivind

Gjest
Valentino skrev:
Tråden er først og fremst absurd. Hifi som religiøs forkynnelse.
Japp, den ene siden er ikke et fnugg bedre enn den andre her.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Øivind skrev:
Valentino skrev:
Tråden er først og fremst absurd. Hifi som religiøs forkynnelse.
Japp, den ene siden er ikke et fnugg bedre enn den andre her.
"uformel, sommerlig morro" var vistnok intensjonen til trådstarter. ;D
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Veien til fortapelsen er brolagt med de beste intensjoner.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
65finger skrev:
"uformel, sommerlig morro" var vistnok intensjonen til trådstarter. ;D
Pøh, det var kun et ytterst gjennomsiktig forsøk på å virke velmenende og uskyldsren. Han var selvsagt egentlig ute etter et blodbad.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
Veien til fortapelse er opplyst av glødingen fra trioder ;D
....får håpe det ikke er ICE-ende kulde der en ender opp da... ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RØR vs. TRANSISTOR vs. ICE

Ja. Apropos husker jeg godt hvor kaldt impulse mente det låter hos meg.

Man kan se for seg at denne veien til fortapelsen også er bestrødd med trebente uhyrer som stikker dypt og setter seg fast under føttene. Via Hifi-dolorosa.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Men fremdeles så leder rør soleklart i avstemningen, det kom ikke som noe sjokk på meg egentlig, men at rør skal stå for like stor andel som transistor og ICE er litt sjokkerende........men gledelig ;D
Tror du salgstallene for ulike merker av biler representerer hvilken som er best eller gir mest for pengene?
TOYOTA..
Trenger jeg si noe mer.? ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Snickers-is skrev:
Veien til fortapelse er opplyst av glødingen fra trioder ;D
Siden du har hørt alt, så var dette ment som en spøk.?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Finn Schjøll skrev:
såså, roe gemyttene nå, gutter.

kast dere over denne quizen i stedet:

http://www.filmmagasinet.no/no/Nyheter/2008/Kung-Fu-quiz/

hvor mange rette klarte du?
Aaaatsjoooh (snikreklame)..
Det vel Brandon Lee som er svaret på spørsmål 10.?
Bruce Lee vil alltid stå som den første største, han satte virkelig dype spor etter seg.!
Hvem som hadde vært best av Bruce Lee og Jackie Chan i dag, om det hadde vært mulig å få til, det hadde uten tvil vært Jackie Chan..
Jackie er født 7 April 1954 i Hong Kong, mannen er 54 år gammel og det skulle man ikke tro når du ser han i aksjon.!
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er høyst fornærmet!!! :mad:


Hvorfor i all verden er ikke klasse A med i debatten ??? ???.



8) 8) ;) ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.388
Antall liker
16.617
Sted
Østfold
Klasse A ble sammen med klasse C, sveivegrammafon og voksruller nedstemt i de innledende rundene på grunn av manglende musikalitet.
 
U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Klasse A ble sammen med klasse C, sveivegrammafon og voksruller nedstemt i de innledende rundene på grunn av manglende musikalitet.
Ja, jeg er klar over at de har en stor svakhet i musikalitet. Men på alt annet er de grusere :D. Jeg er ikke så interessert i denne musikken uansett :p..
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Snickers-is skrev:
Klasse A ble sammen med klasse C, sveivegrammafon og voksruller nedstemt i de innledende rundene på grunn av manglende musikalitet.
Hva er klasse C?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Snickers-is skrev:
Klasse A ble sammen med klasse C, sveivegrammafon og voksruller nedstemt i de innledende rundene på grunn av manglende musikalitet.
Hva er klasse C?
Det er den som kommer etter A og B. Rett foran voksruller.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
C? De som sang dårlig og måtte danne midtrekka i 17.mai-toget. Valentino gikk i A og hadde den mest klokkerene sopran.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
selvsagt, jeg gikk jo i C klassen. de tonedøves forbund som den også ble kalt på folkemunne der de gikk i midten og sang surt
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Tonedøve kan folk gjerne være for min del. Det er først når de blir direkte taktløse at jeg reagerer....
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når vi først er way off:

Keith Richards har sunget solosopran i Westminster Abbey.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Savner diskusjoner om steinkaker her.!
Sveivegramafon og greier, da snakker vi gutter.!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.091
Antall liker
24.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RØR vs. TRANSISTOR vs. ICE

Jeg har en slik som magler fjær. Det er fint, for da kan jeg bestemme takten selv.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Så har vi klasse RØR, da. Tull & Tøyselyd. ;D
Endelig en ting som vi er enig i her, rør er i en klasse for seg selv.! ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Så har vi klasse RØR, da. Tull & Tøyselyd. ;D
Endelig en ting som vi er enig i her, rør er i en klasse for seg selv.! ;)
Hvilken rørforsterker (eller andre for den saks skyld) spiller bedre enn min til under 30 lapper ::).


Å se noen som kan vise til sammenligninger mellom kompoenenter er sjelden kost på sentralen :p.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Lyngen skrev:
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Så har vi klasse RØR, da. Tull & Tøyselyd. ;D
Endelig en ting som vi er enig i her, rør er i en klasse for seg selv.! ;)
Hvilken rørforsterker (eller andre for den saks skyld) spiller bedre enn min til under 30 lapper ::).


Å se noen som kan vise til sammenligninger mellom kompoenenter er sjelden kost på sentralen :p.
Uansett hva vi hadde kommet med hjem til deg, så hadde du favorisert Sugden, din luring ;)
Men det er ganske reelt spørsmål du kommer med der.!
Jeg har ikke hatt Sugden 21 i noen varianter, så jeg kan ikke fortelle deg om noe som er bedre eller dårligere..
 
U

utgatt60135

Gjest
Rotekroken skrev:
Lyngen skrev:
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Så har vi klasse RØR, da. Tull & Tøyselyd. ;D
Endelig en ting som vi er enig i her, rør er i en klasse for seg selv.! ;)
Hvilken rørforsterker (eller andre for den saks skyld) spiller bedre enn min til under 30 lapper ::).


Å se noen som kan vise til sammenligninger mellom kompoenenter er sjelden kost på sentralen :p.
Uansett hva vi hadde kommet med hjem til deg, så hadde du favorisert Sugden, din luring ;)
Selvsagt 8). Intet er som det beste fra Klasse A ;).
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Snickers-is skrev:
Klasse A ble sammen med klasse C, sveivegrammafon og voksruller nedstemt i de innledende rundene på grunn av manglende musikalitet.
Hva er klasse C?
Klasse C er ikke noe man bruker innen audio, bortsett fra i en megafon. Den forsterker bare en del av annenhver halvperiode, har høy virkningsgrad, og forvrenger noe jævlig. Brukes i avstemte forsterkere..

Klasse B er forøvrig ikke noe man bruker innen audio heller, da det vil være en "dødtid" mellom halvperiodene (siden transistorene ikke leder før det går 0,7V gjennom Base-Emitter dioden). Dette kalles crossoverforvrengning.
Klasse AB er at man øker hvilestrømmen (man forspenner de to basene ved hjelp av to dioder slik at de leder litt strøm når det ikke er signal inn.) slik at de to transistorene alltid leder litt. Da slipper man denne ekle crossover-forvrengingen..

Klasse G og H derimot, kan sies å være mer effektiv A/B (der H egentlig bare er en videreutvikling av G). Finnes mye av det innen audio, særlig pro-audio. Hitachi hadde noen klasse G i sin tid innen HiFi, og Soundcraftsmen hadde noen med klasse H. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
da blid det klasse C i megafonen. Takk for opplysningene.
 
Topp Bunn