Radikal vinylrens !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.130
    Antall liker
    5.023
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Spent på hva du sier om forsøket og resultatet dagen etter ;)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Dette må testes ut.

    Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?

    Hvor lang tørketid hadde du på limet?

    McLaren
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    McLaren skrev:
    Dette må testes ut.

    Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?

    Hvor lang tørketid hadde du på limet?

    McLaren
    Jeg tror limet er tyntflytende nok. Trekker nok helt ned i rillene. Jeg brukte en tørketid på 7-8 timer....
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Hei Voff.

    Kan du verifisere positiv effekt over hele platesiden?

    J
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    McLaren skrev:
    Dette må testes ut.

    Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?

    Hvor lang tørketid hadde du på limet?

    McLaren
    Hvis målet er å komme dypt ned i rillene ville jeg gått for lim med lavere viskositet (altså mer tyntflytende).
    Mvh Roger
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    lyntoft| skrev:
    Hei Voff.

    Kan du verifisere positiv effekt over hele platesiden?

    J

    Jada, det funker over hele platesiden. Plata er gullende ren etterpå.
    For de som vil ha lavere viskositet (noe jeg mener ikke er nødvendig) kan trelim løses med vann slik at man kan få den så tynnflytende man måtte ønske. Men prøv den som den er først.....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.130
    Antall liker
    5.023
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    roger skrev:
    McLaren skrev:
    Dette må testes ut.

    Hva med og finne lim med enda høyere viskositet så det trenger inn i det innerste innerste?

    Hvor lang tørketid hadde du på limet?

    McLaren
    Av lett tilgjengelige medier er kanskje vann det mest lettflytende? Med en dash sprit?
    Men da er vi over på en annet teknikk ;)


    Hvis målet er å komme dypt ned i rillene ville jeg gått for lim med lavere viskositet (altså mer tyntflytende).
    Mvh Roger
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.830
    Antall liker
    5.593
    Sted
    oslo
    prøvde lim på 4 plater som bråkte så mye at det ikke gikk an å høre på de, funket som bare det!

    ikke noe søl, og veldig tilfredstillende å pille limet av etterpå ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Temmelig fiklete prosess... Men hvis det er 'last call' for de helt umulige platene, så er det noe å huske på til en annen gang.
     

    praxis

    Medlem
    Ble medlem
    28.04.2010
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Artig ide, ser ikke bort i fra at det virker. men dette tar tid og blir nok dyrt i lengden.

    Men når en først tyr til ekstremiteter, hva med høytrykkspyling i rillens retning?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Vidar P skrev:
    Da jeg fikk min første platespiller på 70-tallet fantes det en tilsvarende rensemetode man fikk kjøpt i endel plateforretninger; en blå viskøs væske man helte på vinylen og strøk utover, som størknet til en gummiaktig konsistens på noen minutter. Denne dro man så av, med skit og det hele. Det virket det.
    Dèt kunne virke, men ble liggende klistret igjen mange ganger på vinylen.
    Var ikke alltid man fikk alt av, og da hadde man problemer med en gang.

    Har flere lp,er som er ødelagt av dette de solgte på 70 og begynnelse av 80-tallet.

    Har også type klesrulle, med seig, klebrig papirrull hvor man kan rive av brukt og godt tilskitnet papir etter bruk.

    Denne er noe bedre, forøvrig så er ikke problemet med skitt og støv på nye plater særlig stor, og man bruker vel både inner og yttercover til det de er tiltenkt?

    En antistatisk pistol er grei å ha.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    rock skrev:
    Dèt kunne virke, men ble liggende klistret igjen mange ganger på vinylen.
    Var ikke alltid man fikk alt av, og da hadde man problemer med en gang.

    Jeg hadde også problemer med det, men trelim virker mye bedre. Blir tykkere og mye enklere å få av.
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Hva med co2/tørris blåsing? Ingen som har tilgang på slikt utstyr som har prøvd det??
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har en sprakende utgave av Jeff Beck/Wired (fant en ny i Göteborg).  Det er tid for å teste Cascoeffekten. Venter bare på ny Okki Nokki (produsenten sliter med å lage nok av dem, igjen...) for å fordele limet jevnt. Rapport følger forhåpentligvis snart.
     

    Vinylguru

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    3
    Intressang tråd :D

    Kanskje man skal prøve det der med casco. Har noen snuskete plater som jeg kan eksperimentere med.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Med Tanke på snuskete plater...... så det er ikke bare meg som sliter med gugg på snabelen og hybelkaniner som har tatt bosted i platerillene?



    mvh
    R
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg prøvd. Visst pokker virker det!

    Men hildrande du så statiske platene ble da jeg dro av limet. Jeg kunne sikkert fått dem til å henge i taket. ::)

    Men, men. Et par runder med karbonbørste, og problemet er løst.

    Lurer forresten på om jeg skal spare limet, bruke det som stamper, og lage flere plater.  ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hvor lang tørketid bruker dere?

    McLaren
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Varierer etter temp og fuktighet i rommet. Over natten pleier å holde, pass på å ikke forsøke å dra av før limet er "gjennomsiktig" over hele siden. Er det fremdeles hvitt noen steder, er det ikke tørt, og legger igjen lim flekkvis. Da må du gjenta prosessen.

    -erib :)
     

    kappel

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2007
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    jøss , leste på audiokarma at dette skulle funke , men dæven ............. hadde et eksemplar av brothers in arms som var så jævlig at det var nesten så jeg vurderte å la det gå i dunken (vurderte ;) ) .
    men på en kjedelig fredag kveld , hva kan man ellers gjøre enn å finne ei flaske bostik trelim , sjenke opp et shotglass (ca 3 cl ) , tømme det på side A og smøre det utover med en pensel (har ikke noen platespiller jeg er så lit glad i ).
    la den tørke foran en varmevifte på lav varme , og vips tre timer senere , dra av ,i en bit ,hele filmen .....
    Og resultatet ???? tror ikke mine egne ører , plata snurrer nå og den er faktisk meget bra i forhold til alder , ikke perfekt men meget bra !!!!!!!!!!!!

    dette gjenntas uten tvil
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dette var uimotståelig, og måtte selvsagt prøves.
    Brukte trelim, beregnet på bruk ute. Viskositeten er helt i orden, dette trenger til bunns i rillene.

    Man kunne sikkert spilt avdraget om man har lyst til det. Dersom man savner rusk og rask man har fjernet ... ;D

    Ble testet på bl.a. en LP som har vært "vinterlagret." Dvs den har vært i en kasse i et uthus gjennom mange vintere. (FY!) Det bodde mye rart i rillene på den, og den var uspillelig. Nå skinner den glatt og vakkert og lot seg spille helt rent.

    La på lim i ni-tiden om kvelden, og dro det av ved ti-tiden dagen etter. Kunne sikkert gjort det før - som andre skriver er det viktige at limet er blitt helt gjennomsiktig.

    Pris for å gjette hvilke to A-sider dette er avdrag fra!
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    TØFT ;D

    Og hva syntes du om resultatet...

    Jeg tror det er Pet Shop Boys.... ;)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    1.404
    vredensgnag skrev:
    Pris for å gjette hvilke to A-sider dette er avdrag fra!
    Greit nok at noen klarer å lukte seg til frem til spesifikke trykkerier, men å ta artist/tittel på limavdrag er nok hakket vassere ;D

    Popgruppe fra 60-tallet ? Eller, kanskje litt for mange spor på hver side ? Et klassisk stykke ?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Resultatet er faktisk "du milde."
    Voff, som er langt mer av en vinylspitzenkjenner enn meg ble tydeligvis også imponert, tidligere i tråden.

    LPen er ren. Man må passe på å fjerne ev. små "øyer" av lim som legger seg helt i ytterkanter, i startrillen og sluttrillen, og som ikke er blitt dratt av. Disse kan det bli litt trist for nåla å kjøre inn i.
    Jeg tok dem med neglen. Men da jeg tok runde to på B-siden nå passet jeg på å ikke få slike limpletter. Et jevnt lag lim over det hele fjerner susen, for å si det slik.

    Det er ikke nødvendig å legge inn scotch-tape, slik som i AudioKarma-linkens første innlegg. Du kommer fint inn under limlaget med en negl. Jeg løftet av limet langsetter platen mens jeg dreide den rundt, slik fikk jeg av hele uten å rive det opp.

    (Böhms vinterlagrede Requiem og Miles Porgy & Bess. Kunne sikkert spilt dem av fra limet, men da med støy.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    LPen er ren. Man må passe på å fjerne ev. små "øyer" av lim som legger seg helt i ytterkanter, i startrillen og sluttrillen, og som ikke er blitt dratt av. Disse kan det bli litt trist for nåla å kjøre inn i.

    Dette problemet løses lett ved at man sørger for at limlaget er relativt tykt ytterst og innerst og ikke liksom tynnes ut.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Kanksje det går an å lime sammen flere lp er sammen , og få dobbelteffekt av limet( virkepå begge sider....?

    spennede prosjekt....

    Mvh Espen
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tillater jeg meg å riste liv i en gammel tråd. Kom over denne videoen av en som så ut til å ha kommet frem til en god metodikk for trelimsrensing.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.352
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den teknikken ser fin ut.
    Da trenger man bare:
    -trelim
    -slikkepott
    -stødig japansk DD-spiller, gjerne to. SL1200 eller liknende skulle passe
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja har man Guds gave av tid er dette sikkert en god måte å gjøre det på.Men har man et knippe LP som skal renses er jeg redd for at det går år til neste gang man finner
    fram limflaska.Det ser i alle fall ut som Sultanen i Bagdad hygger seg.
    Mvh Kenneth
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.362
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette var uimotståelig, og måtte selvsagt prøves.
    Brukte trelim, beregnet på bruk ute. Viskositeten er helt i orden, dette trenger til bunns i rillene.

    Man kunne sikkert spilt avdraget om man har lyst til det. Dersom man savner rusk og rask man har fjernet ... ;D

    Ble testet på bl.a. en LP som har vært "vinterlagret." Dvs den har vært i en kasse i et uthus gjennom mange vintere. (FY!) Det bodde mye rart i rillene på den, og den var uspillelig. Nå skinner den glatt og vakkert og lot seg spille helt rent.

    La på lim i ni-tiden om kvelden, og dro det av ved ti-tiden dagen etter. Kunne sikkert gjort det før - som andre skriver er det viktige at limet er blitt helt gjennomsiktig.

    Pris for å gjette hvilke to A-sider dette er avdrag fra!

    Gluecifer?
     

    daCapohifi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.03.2015
    Innlegg
    60
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Den eler lignende prøvde jeg. Husker jeg måtte sitte 1\2 time og skrape med negler for å få av dritten. Men plata ble ren, bare det at du ikke fikk filmen av I en omgang men 150!
     

    daCapohifi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.03.2015
    Innlegg
    60
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Ser imponerende ut, men plata er jo ikke ille han demonstrerer på. Og så har han på noe annet shit etter en strøken jobb. Sikkert greit om du har noen timer å slå ihjel daglig.....
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.990
    Antall liker
    17.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Foruten tørketiden, hvor lengre tid tar dette trelimtrikset ift andre metoder? Andre vaskemetoder krever også tørketid (av væske)...
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nå opplest og vedtatt gjennom utallige tester både her og i utlandet, at nå alt annet feiler ultralyd inkludert, er det bare dette som duger.
    Funker fint.
    ingen langtidsskader registrert overhode, som tidligere nevnt har jeg benyttet denne metoden siden tidlig 80 tall.

    Og gidder man å gjøre det riktig drar man av negativen i ett drag uten noe problem.

    Fatter ikke at folk stadig skal betvile funksjonaliteten på dette.
    Husker når UL kom på banen, side opp og ned med advarsel om cavitasjon og exploderende vinyl, bare tull selvfølgelig.
    Like tullete som å hevde at nennsom fysisk håndvask i vaskekommen med lunka vann microfiber, zalo og IPA er skadelig.
    Sistnevnte overgår alle vanlige platevaskere som feks OKKI og VPI på alle punkter (de blir renere ), foruten automatikk og sug.

    Av maskiner er det bar UL som duger.

    -j
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    17.642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Foruten tørketiden, hvor lengre tid tar dette trelimtrikset ift andre metoder? Andre vaskemetoder krever også tørketid (av væske)...
    Det er mer tidkrevende ja. For å teste effekten så har jeg prøvd på ytterste spor på en plateside. Og, man må følge med og dra av limet akkurat når det er passe tørt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn