Radionettes fanklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nesten besynderlig likt, ja. Kan det ha vært en trend som startet....? Flotte radioer lenger oppe også. Setter mine i skammekroken visuelt i alle fall. Brukes den Combien?
    Nei.. Den lever et behagelig og tilbaketrukket liv som hyllevarmer sammen med en pen SM 50.
    Har vel ikke den helt store bruksverdien for en som har alt ellers? Tror ikke jeg noengang snurrer igang ei plate på Garrard-en som stod tilkoblet Kureren som hviler på bokhylla hos meg. Det samme gjelder nevnte Kurer. Men Duett og ikke minst TK600 spilles det aktivt over. :)
     

    Fjellvang

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    10
    Soundmaster 45 de luxe og Radionette modell 6000.

    Gammel kjærlighet ruster ikke. Mitt første "anlegg" kjøpt for egne penger var en Garrard SP MK 25 koblet til en Grundig Music Boy 208 reiseradio. Men jeg drømte jo om to høyttalere og flere watt. På en klassefest da vi var 14 år hadde verten lånt et anlegg av en eldre slektning. En Radionette Soundmaster 45 de luxe. Noe tøffere hadde jeg aldri sett. Jeg ble sittende foran forsterkeren og beundre det råe designet, nyte den fantastiske lydkvaliteten og bare lengte etter å kunne eie en slik en. Jeg ble nok sittende der påfallende lenge, for ei av jentene kom og spurte om jeg "var blitt forelska?" Hun var sikkert bare sjalu. Men ikke lenge etter hadde jeg spart opp nok av avisbudpengene til å kjøpe meg en slik. Garrarden fulgte med og et par svære Jamo-høyttalere toppet anlegget. Jeg var i den syvende lydhimmel. Ettersom årene har gått har stadig nye anlegg byttet plass i mine hyller, Tandberg, Yamaha, Pioneer og Onkyo osv osv, og den gode, gamle sm45'en ble forvist til kjellerstue, verkstedbenk og etterhvert loftet. Men når jeg nå fikk tak i et par fine radionettehøyttalere og en modell 6000 platespiller (en type jeg ikke ante eksisterte), var det tid for restaurering av den gamle forsterkeren. Fjernet litt støv innvendig, justerte opp FM'en som vandret litt, og pusset litt på treverket. Mere skulle ikke til før en av Radionettes kanskje beste forsterkere igjen kunne briljere! Hadde jeg nå bare kunnet få tak i en et par av de store Radionette TK-høyttalerne...
    Radio3.jpg

    Radio4.jpg

    radio6.jpg

    Radio7.jpg

    Radio8.jpg

    Radio9.jpg

    Radio1.jpg

    Radio2.jpg
     
    Ble medlem
    01.01.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Så det lå et bilde av en soundrecorder her. Litt sjeldne disse, det er ofte multicorder på finn eller qxl, men aldri soundrecorder....
     

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Nydelige komponenter og flotte bilder Fjellvang:)virkelig kjekt å se:rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Godt å se at det er fler enn meg som syntes SM 45 de luxe er en liten perle. Den er ikke dårligere enn TR200, bare litt annerledes. Litt tøffere i trynet etter min mening. TR200 er mer veloppdragen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Rare greier, jeg har jo en SM 340 GC også. Mest egnet som hyllepynt.
     

    Fjellvang

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    10
    Får kraftig forvrengning når jeg trykker inn loudnessknappen på min SM45 de luxe. Er det noen som har servicehåndbok til den?
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Rare greier, jeg har jo en SM 340 GC også. Mest egnet som hyllepynt.
    Hyllepynt? Nei, her kjøres det aktivt over både horn og tidlig dipolhøyttaler!;):D Den ene har faktisk vært brukt på en meget tidlig Radionette -mod.

    Det begynte med løse høyttalere, så ringen er sluttet for lenge siden.
    Vel..det begynte egentlig med head set; jevn & tro sukksé, i krig & fred :)
    >>-GODT-NYTT-ÅR-<< forresten:)
    A høytt1.jpg
    A høytt2.jpg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    ^Blir betegnet som verdens første reiseradio. Mine første musikkopplevelser kom fra en slik, den sto på hedersplassen i stuen. Takket være at fatter ville lære seg engelsk via et Linguaphonekurs så ble en plastic-fantastic Phillips platespiller innkjøpt og koblet til. Ikke akkurat hi-fi, men......
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vet du eller noen andre om disse 90V batteriene er å oppdrive eller om det er laget noen som kan passe?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Jeg tror disse 90V/1.5V batteriene er borte. Husker fatter slet med å få tak i dem de siste årene (tidlig 60-tall) vi brukte radioen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    tmyr

    Fersking
    Ble medlem
    31.01.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    For et fantastisk oppsett! Her sikles det ;)

    Teller ikke negativt med KC heller ;)


    Jeg håper du aldri selger det, men hvis....jeg er klar. Både sm45 og 6000 ser 100% strøkne ut :D
     

    Fjellvang

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    10
    Takker! Anlegget - og King Crimson - har vært med meg de siste 45 årene, så det bæres ikke ut av stua før etter at jeg er båret ut! Men nå må vi få litt fart på Radinette-tråden dere. Jeg har masse som ligger i restaureringskø og vil bli lagt ut etterhvert - blant annet et sett med SM50 og høyttalere i palisander - dvs den sjeldne utgaven som ble solgt i sett og som hadde annerledes trekasser både til forsterker og høyttalere. Men først må jeg få restaurert noen Tandberg-greier for salg, må jo ha inn litt penger til nye Radionettesaker.
     

    jela

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    6
    Hei, Fjellvang! Meget flott oppsett du har der! Jeg er helt ny i vintageverden, men fikk nettopp tak på et lite anlegg. Det består i Soundmaster 80, Model 4000 platespiller og et sett med høyttalere. Høyttalerene ser faktisk helt lik den du har bak på bildet, bare jeg ser ikke merket på din. Min har bare et "ITT" emblem og bak nr. 5040. Jeg blir ikke mye klokere av dette, da det ser ikke ut til å være et høyttalermerke direkte... har du noen peiling på disse?

    Anlegget er i orden og virker til å spille bra(ikke testet skikkelig enda). Litt smårusk. Må også skifte lamper inni, og muligens skifte kondensatorer? Setter stor pris evt. tips folk kan gi, da jeg er helt ny og ønsker å lære mer :)

    mvh
     

    Fjellvang

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    10
    ITT var (er?) en stor produsent av stereoutstyr både under eget navn og for andre. Høyttalerne på bildet mitt er originale radionette-høyttalere. Soundmaster 80 og platespilleren er fine saker det ;-) Legg gjerne ut bilde.
     

    jela

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    6
    ITT var (er?) en stor produsent av stereoutstyr både under eget navn og for andre. Høyttalerne på bildet mitt er originale radionette-høyttalere. Soundmaster 80 og platespilleren er fine saker det ;-) Legg gjerne ut bilde.
    Her er noen bilder. Står midlertidig oppe på et arbeidsrom for øyeblikket.
    2015-02-28 13.03.36.jpg
    2015-02-28 13.00.42.jpg
    2015-02-28 13.00.16.jpg
    2015-02-28 13.03.47.jpg
    2015-02-28 13.32.26.jpg


    Har fått byttet lyspærer nå, og alle de vanlige lyspærene unntatt én virker(4 totalt). Kan virke som det er et dårlig loddepunkt/ledning som er feilen.

    Ang. bytting av kondensatorer, leste jeg en plass at det er lurt å skifte disse (filterkondensatorer?) på et såpass gammelt annlegg. Nå vet ikke jeg om det er gjort før, men vurderer å bytte de for sikkerhetskyld. Forstår at dette kan vær litt skumle greier pga. de holder en ladning som må løses ut, for ikke å få sjokk. Er det noen som har ett godt tips til hvordan en kan gjøre dette? har sett div. metoder, bla.a. å kortslutte med skrujern, men dette virker ikke som den beste måten å utføre det på... Tenker mer en krokodilleklemme med ledning i som går videre til jord f.eks. Noen tips her?

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    jela

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    6
    2015-03-09 16.34.42.jpg

    Her er et bilde av anlegget satt opp. Har fått lys i deler av forsterkeren, men mangler å skifte noen små, spisse pærer som gir lys i "fm-presets". Et veldig spesielt utseende på disse. Ser for meg det er litt stress å få tak i erstatningspærer, så jeg vurderer å bytte de ut med LEDs.

    Ett problem jeg har merket er at det er litt mindre lyd i høyre HT. Har lokalisert problemet til å sitte i receiveren, da jeg prøvde å bytte kanaler og problemet flyttet seg til venstre HT. I tillegg er problemet i begge de to høyre utgangene. Har såvidt prøvd med litt crc elektronikkrens i volum og balanse potensiometerne, uten at dette fikset problemet. Kan dette være tegn på gamle kondensatorer?

    Platespilleren virker som den fungerer bra, unntatt at den av og til går på 45rpm, selv om den står på 33. ved autostart. Dette ordner seg som regel med å starte på ny... La tilfeldig vis merke til at designet/mekanikken på denne er brukt i andre spillere av andre merker, som får meg til å lure på hvor mye radionette egentlig har bygget selv på denne? f.eks. BSR mcdonalds: http://digitalrust.co.uk/blogz/wp-content/uploads/2012/05/re_3.jpg

    For øvrig fikk jeg nettopp tak i en "dual 1225" platespiller som virker som et verdig restaureringsprosjekt, men det hører til i en annen tråd.
    Ha en fin dag!
     
    Sist redigert:

    Fjellvang

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    10
    Platespilleren er nok opprinnelig en Garrard. Radionette lagde, i liket med Tandberg, ikke egne platespillere. Seinere i platespillerserien sin gikk radionette over til tyske Perpetuum Ebener (som i sin tur ble kjøpt opp av Dual), disse er av langt høyere kvalitet enn Garrarden. Ville satset på Dualen du har skaffet deg, men naturligvis beholdt Radionetten. Feilen du har kan skyldes at smøringen i mekanikken har stivnet. Det er en vanlig feil på gamle platespillere og løses med rens og ny smøring. Men du bør jo ha originale Radionette-høyttalere til ett så fint anlegg. Kan hende jeg har noen stående på lageret.

    Ang lodding av kondiser så har jeg bare loddet dem ut. Gamle kondiser tørker ut og gir lydforandringer. I verste fall kan de skade andre komponenter (har ikke opplevd det selv, men det kan bli alvorlige skader). Sjekk om du finner svar her: Tangent Tutorials

    Benytter anledningen til å legge ut noen fine Radionette båndopptagere. Den ene er en defekt B8 stereo som jeg har solgt, den andre en B6 i mono fra 1960. Den har jeg beholdt. Spoler og spiller, suser i høyttalere, men jeg har foreløpig ikke klart å få lyd.

    Mer om Radionette B6 båndopptaker, (hentet fra Teknisk Museum) Mono- båndopptaker med 4 spor, to i hver retning. Omskifting fra spor 1 til spor 4 eller spor 2 til spor 3 ved en liten hendel. Opptakeren er en selvstendig enhet med forforsterker og sluttforsterker med høyttaler. Hastighet 3 3/4"/sek. Med 2 400 fot bånd gir det 8 timers spilletid. Formagnetisering 66 2/3 kHz. En motor med friksjonsdrev til spoletallerknene. For stabil drift er apparatet utstyrt med kjølevifte. Rør: EF86, ECL113, EF86, EL84, samt EM71 som nivåindikator.

    _1370108.jpg
    _1370125.jpg
    _1370126.jpg
    2300001.jpg
    Sobye117.jpg
    Sobye118.jpg
    Sobye119.jpg
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    ITT var (er?) en stor produsent av stereoutstyr både under eget navn og for andre. Høyttalerne på bildet mitt er originale radionette-høyttalere. Soundmaster 80 og platespilleren er fine saker det ;-) Legg gjerne ut bilde.
    Her er noen bilder. Står midlertidig oppe på et arbeidsrom for øyeblikket. Vis vedlegget 308406 Vis vedlegget 308407 Vis vedlegget 308408 Vis vedlegget 308409 Vis vedlegget 308411

    Har fått byttet lyspærer nå, og alle de vanlige lyspærene unntatt én virker(4 totalt). Kan virke som det er et dårlig loddepunkt/ledning som er feilen.

    Ang. bytting av kondensatorer, leste jeg en plass at det er lurt å skifte disse (filterkondensatorer?) på et såpass gammelt annlegg. Nå vet ikke jeg om det er gjort før, men vurderer å bytte de for sikkerhetskyld. Forstår at dette kan vær litt skumle greier pga. de holder en ladning som må løses ut, for ikke å få sjokk. Er det noen som har ett godt tips til hvordan en kan gjøre dette? har sett div. metoder, bla.a. å kortslutte med skrujern, men dette virker ikke som den beste måten å utføre det på... Tenker mer en krokodilleklemme med ledning i som går videre til jord f.eks. Noen tips her?

    Mvh.
    Min første platespiller var en slik som du har lagt ut bilde av, men min var i palisander. Den fungerte helt utmerket sammen med en Tandberg Sølvsuper 10 og Tandberg hifi20 høyttalere. Har fremdeles høyttalerne og Sølvsuperen. Alt ble kjøpt hos Berstad i Bergen på tidlig 70-tall. De var Tandbergforhandler, men Tandberg hadde vel ikke platespillere. Derfor ble det en Radionette. Senere ble anlegget utvidet med en Tandberg 3300X spolebåndopptaker. Den er også fremdeles brukbar.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    ITT var (er?) en stor produsent av stereoutstyr både under eget navn og for andre. Høyttalerne på bildet mitt er originale radionette-høyttalere. Soundmaster 80 og platespilleren er fine saker det ;-) Legg gjerne ut bilde.
    Her er noen bilder. Står midlertidig oppe på et arbeidsrom for øyeblikket. Vis vedlegget 308406 Vis vedlegget 308407 Vis vedlegget 308408 Vis vedlegget 308409 Vis vedlegget 308411

    Har fått byttet lyspærer nå, og alle de vanlige lyspærene unntatt én virker(4 totalt). Kan virke som det er et dårlig loddepunkt/ledning som er feilen.

    Ang. bytting av kondensatorer, leste jeg en plass at det er lurt å skifte disse (filterkondensatorer?) på et såpass gammelt annlegg. Nå vet ikke jeg om det er gjort før, men vurderer å bytte de for sikkerhetskyld. Forstår at dette kan vær litt skumle greier pga. de holder en ladning som må løses ut, for ikke å få sjokk. Er det noen som har ett godt tips til hvordan en kan gjøre dette? har sett div. metoder, bla.a. å kortslutte med skrujern, men dette virker ikke som den beste måten å utføre det på... Tenker mer en krokodilleklemme med ledning i som går videre til jord f.eks. Noen tips her?

    Mvh.
    Tror det loddet på pick-up armen din er feilmontert. Mener å huske at loddet skulle stå på høykant, med justeringsskruen inn mot platetallerkenen. Om det har noen betyding vet jeg ikke.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Sm 340 GC

    Tror jeg må teste Ambiofoni muligheten på denne

    sm40gc.jpg


    Mener jeg prøvde noe slikt på slutten av 70 tallet en gang.

    Tror det ligger an til Dark side of the moon.
    Det blir jo tidsriktig om ikke annet :)
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Ambiofoni fungerte fint. Den har egen justeringsmulighet for bakhøyttalerne.
     

    frost32

    Fersking
    Ble medlem
    10.11.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    heisann eg har fått tak i ein radionette symfoni 1948 mn d eg lurer på er om d noen plasser man kan få tak i antenne eller om noen har no tips til meg om hvrdan man kan få inn radio signaler på den. alt funker så å si utenom den hvite søke pninnen mn vei ikke om eg tør å ta ut innmaten for å se om eg får festa den igjenn
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    heisann eg har fått tak i ein radionette symfoni 1948 mn d eg lurer på er om d noen plasser man kan få tak i antenne eller om noen har no tips til meg om hvrdan man kan få inn radio signaler på den. alt funker så å si utenom den hvite søke pninnen mn vei ikke om eg tør å ta ut innmaten for å se om eg får festa den igjenn
    Det er lenge siden noen har tatt fatt i denne tråden, og den avsluttet med et direkte spørsmål som det ikke kom noen svar på. Og slik skal jo ikke en vennetråd være. Den radioen din er eldre enn FM, så det er eventuelt på mellombølgen og kortbølgen du kan få inn noe hvis den ikke er for svekket av elde. Isåfall kan den fikses opp. Antenne for mellombølge er en lang ledning, ikke noe mer enn det. Plassert høyest mulig. Jeg hang min mellombølgeantenne mellom trær over huset, og i et annet hus på loftet. Det siste var vanlig før i tiden.

    Du finner ganske primitive antennekontakter på baksiden så jeg regner med at hvis det fortsatt er nok liv i radioen skal du få inn noe en fin kveld. Kanskje best i den mørkere årstiden?

    Siste nytt mht Radionette i casa baluba er at de har blitt faste høyttalere på soverommet. Der fores de av en NAD 710 receiver og en 613 kassettspiller. Rør hører egentlig ikke hjemme på soverom IMO. Tidligere fungerte en iPhone 4 i NAD-dock som nettradio, men den har jeg ikke lenger så nå skal en Chromecast Audio inn isteden. Kunne jo lett ha foret en av Radionettes kule receivere med Chromecast Audio isteden, men opplegget er såpass vellydende og stilig at jeg ser ingen grunn til å forandre på det. Dessuten begynner såpass "klassisk" NAD å bli vintage det også. Jeg tror neppe noe gammelt fra Radionette låter bedre enn lille 710, som må være en av de mest vellykkede forsterkerne til NAD (310).

    Jeg har også planer om å fore min Duett 3000 med Chromecast Audio i framtiden. Den residerer for øyeblikket på ei hylle midt inni CD-samlingen. CC skal den som nevnt få, og det vil være enkelt å plugge om fra CC til en bærbar CD-spiller for en kjapp lytt på CD-er som finnes fram. Det er jo ikke alltid jeg ønsker å fyre opp rørforsterkerne i den andre enden av stuen. Så alt mitt fra Radionette får brukt seg framover.

    Et spørsmål til dere som har erfaring med dem, disse tyske Perpetuum Ebener-grammofonene som de etterhvert begynte å bruke, hvor gode er de? Kan de sammenlignes med Dual eller Phillips i kvalitet? Betydelig bedre enn billig Garrard sier ikke meg så mye, for jeg har et litt frynsete forhold til BSR og billig Garrard.

    De som trenger overganger fra DIN til RCA eller jack finner det de trenger her: Din - Phono - RCA - XLR - Cables & More From Flashback Sales
     

    Anders W

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    3
    Er en Radionette Model 6000 noe å samle på? Den har vært farfar sin og var på vei til dynga.
     

    Anders W

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    3
    Den ser bra ut, men jeg har ikke fått prøv den siden den ikke har jordet støpsel. Hvordan er lydkvaliteten?
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Är det någon som följer denna tråd fortfarande? Jag är ny på detta forum. Jag håper ni kan förstå mitt språk, då jag bor i sverige.
    Jag har en IFBA Soundsystem, som jag misstänker med all sannolikhet är en Radionette Soundmaster 45. Det står Radionette i bak på den.
    Den fungerade fint men sedan slutade den fungera och har stått i källaren. Jag tycker den är meget snygg (pen?). Nu tänker jag försöka renovera den själv.
    Är det någon som har ett kopplingsschema till denna eller till en Soundmaster 45? Vet ni kanske något mer om denna IFBA apparat?

    Mange takk, Jens.

     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Det er en Soundmaster 45. Utgaven som ble solgt i Norge hadde sort front og fantes også som en DeLuxe modell med et par watt ekstra. Fin liten sak, passer godt til rock.

    Sluttet å fungere? Sjekk om lyspæren som sitter inni er hel, den fungerer som en slags sikring. Den blåses ofte hvis apparatet har stått lenge og elektrolyttene er "tomme" Etter lang tids lagring kan det være lurt å slå den på kun ett sekund av gangen noen ganger til lyttene er ladet opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn