Hei, ikke mer mystisk enn at Elkjøp, etter Radionette/Tandberg konkursen i 1978, i en årrekke solgte noen høyttalerserier med egendefinert styling og Radionette logo. Noen av disse var Olle Mirch modeller, med Phillips elementer. Og Radionette logo. Jeg har et par slike et sett på ca 20 liter med 8 tommer Phillips i bunn og en Phillips dome i toppen, den velkjente med transparent dome. Spiller bra med SM230 og den litt sterkere SM250 samt matcher disse utseendemessig fordi treverket er foliert med samme type tapet. De minste Elkjøp-Radionettene jeg har er noen små med 17 toms Seas i bunn pluss en liten asiatisk tweeter. De er ikke Olle Mirch men er laget på en møbelfabrikk et sted på Møre. Senere Radionette høyttalere fra Elkjøp var vel koreanske om jeg ikke tar feil.Fant Mirsch OM 322 på nettet. Det må jo være de. Må være noen som har pynta de med Radionette merket en eller annen gang. Mystiske greier
Hi @jarlerik, i have a K3 that im fixing for a friend of mine. Do you happen to have a schematic for it? First post!K3 innvendig
Vis vedlegget 295874 Ha
Sorry, try this siteHi @jarlerik, i have a K3 that im fixing for a friend of mine. Do you happen to have a schematic for it? First post!
marco
I have replaced 95% of components and the PA works and its very quiet, but two EL34 are red plating. Just ordered two 10W 200Ohm cathode resistors to see if i can bring the current down. Thank you for the link! By the way, yours is running EL34 too?
The output transformer?I put mine away many years ago because the output broke down. I think it was EL34.
jarlerik
Thats an easy fix! If you can solder i could help you fix it if you want..I dont think it was tke trafo. I am not shure but i think it was a broken resistor.
I'll get back to you when the holiday is overThats an easy fix! If you can solder i could help you fix it if you want..
Do that! Happy to helpI'll get back to you when the holiday is over
Have you measured the grid voltages on those tubes?but two EL34 are red plating
That picture was taken before i replaced 95% of the components. The problem turned out to be the cathode resistors, as their value was too low. At 160ohm i had 25V drop, for 78mA current per tube, with 428V on the plates, for 33W dissipation!!!Have you measured the grid voltages on those tubes?
From the pictures it looks like you stil got the original Hunts paper capacitors connected.
If they are, you should replace them with new film caps.
Those could well be the cause.
Those Hunts caps are notorious for drifting, but amazingly they tested qt less than 5% drift. I bin them anyway....Yeah, it sounded strange that you should have changed 95% of the components,
and still have those old Hunts caps in there
Glad you got it working, it looks great now.
Excellent work.
Kan jeg spør hvilke høyttalere det er? Fantastisk designEtter en real overhaling med nye kondensatorer, skalapærer, sikringer og noen nye dioder,
en real rengjøring innvendig og utvendig samt rens og smøring av brytere og potmeter,
(hadde også ute AM-søkeren og renset den for størknet grease, og smurte den opp igjen)
så ble Soundmasteren litt lengre oppe her som ny jo
Vis vedlegget 561110
Vis vedlegget 561111
Har nå fått seg nytt hjem på andre siden av landet, der den nok vil skape god-lyd og glede i mange år fremover.
Ja, det er et sett med norskproduserte Philips GL124 høyttalere.Kan jeg spør hvilke høyttalere det er? Fantastisk design
Hva er forskjellen på Soundmaster 50 og 75? Er det bare det at 50 har Fiskeribølgen og 2 SW, mens 75 har 3 SW.Vis vedlegget 292987
Kan like godt begynne med noe av det grommeste fra Radionette, Soundmaster 75. Den står ikke så mye tilbake for samtidens Huldra 9. Designet er faktisk bedre, mener nå jeg.
Hei,
Jeg har kjøpt noen vintage-hodetelefoner av typen Radionette ST-48. Har gjort flere søk, men klarer ikke finne noe informasjon om når de ble produsert, hvilke element som er benyttet og generelt alt annet.
Håper å høre fra noen av dere
Vis vedlegget 1004865 Vis vedlegget 1004866 Vis vedlegget 1004867
Hva er forskjellen på Soundmaster 50 og 75? Er det bare det at 50 har Fiskeribølgen og 2 SW, mens 75 har 3 SW.
Angående de høyttalerne, så er det litt vanskelig å se størrelsen ut fra bildene. Men er det 21cm basser i dem så er det enten TK-18S eller TK-20S. Er det 17cm basser så er det TK12S. Seas elementer, fordi eier og grunnlegger av Radionette Jan Wessel også eide 50% av Seas. Angående den Garrarden: Radionette var norsk importør av Garrard d.v.s. at platespillerne komplett eller i deler på en eller annen måte var innom Radionette. Nummereringen ser ut som et serienummer, sikkert noe de satte på for å holde styr på batch og garanti etc.Nok en Radionette-fan
Hei.
Jeg har vært vintage-fan lenge, hovedsaklig stereo-utstyr fra 1960-1980. Har alltid likt Radionette, mange morsomme minner fra SM340GC med TK400(tror jeg) fra tenåra, men først de senere år skaffet meg Radionette selv.
Har kommet over et par ting jeg lurer litt på hva egentlig er, typebetegnelser o.l. info.
Vis vedlegget 546810
Vis vedlegget 546811
Et par pene høyttalere uten noe merking bortsett fra Radionette-emblemet på fronten og egentlig de kjente små skruene til terminering bak. Har ikke tatt ut elementene og kikket bak men dette ser umiskjennelig ut som SEAS. Noen som vet noe om Radionettes typebetegnelse på disse?
Vis vedlegget 546812
Vis vedlegget 546813
Vis vedlegget 546814
Dette er tydeligvis en Garrard 3000, liten tvil om det når en ser på nederste bildet. På plinten finns ingen logo eller andre merker enn Garrards merkelapp med serienummer på. Så å finne et serienummer fra Radionette når jeg åpna den --- det overraska meg en smule, ja. Til tross for at jeg vet Radionette aldri laget platespillere. Noen som vet noe om dette? Hvis de rebrandet burde jo Radionettes logo vært synlig utenpå, for reklamens skyld mener jeg. Plinten ligner generell Garrard og serienummeret utenpå er klassisk Garrard. Heller ingen antydning til rester/merker etter noe logo som har falt av heller.
Som dere ser har den Sonotone 9TA montert. Om denne PU'n virker vet jeg ikke da jeg mangler stift, signalkabel og må gå igjennom mekanikken og opphenget av armen først.
Er det noen her inne som har tips til hvor stift, pick-up, arm-støtte og stiftbørste kan finnes?
Hilsen Tony
Har ogsåHei,
Jeg har kjøpt noen vintage-hodetelefoner av typen Radionette ST-48. Har gjort flere søk, men klarer ikke finne noe informasjon om når de ble produsert, hvilke element som er benyttet og generelt alt annet.
Håper å høre fra noen av dere
Vis vedlegget 1004865 Vis vedlegget 1004866 Vis vedlegget 1004867
Har også et sett med slike øretelefoner. Og kan ikke finne noe om dem hverken på nttet eller i brosjyrer som jeg har mange av. Ref historiene til Hildisch her i forumet og også andre steder, de kjøpte jo mye forskjellig fra Japan bl.a. platespillere, flere typer av mikrofoner (som jeg har brosjyre på) og også kassettradioer, kassettdeck og kassettspillere for innbygging, noe av dette fra JVC. Så tipper de er fra midt på 70-tallet og japanske, med norsk logo.
Platespilleren er tysk og av merke Perpeetum Ebner og den er ikke så værst den. Av mellomhjul typen og da viktig at alt er renset og smurt opp og at gummien på mellomhjulet ikke er blitt hardt da det vil gi mye rumble. En litt mer avansert versjon av samme spiller stod i de løse plintene som ble solgt som separat platespiller. Er på høyde med f.eks. Dual dette var vel søsterfirma (to brødre som stod bak hver sitt. Kassettspilleren er japansk (JVC??) og om de ikke akkurat spiller HiFi så virker de som oftest. En mer avansert med Dolby og manuell opptakskontroll kom et par år senere i SM250GC.Tusen takk for svar dere. Den ser jo flott ut, det har dere helt rett i selge den for noen få hundrelapper gidder jeg i hvert fall ikke, da får jeg heller se om den kan fungere som et «møbel» i et rom.
Fantastisk interessant lesning den historien om Hildisch i Australia og Japan! Kunne ikke en forlegger tatt tak i manuskriptene hans og fått gitt ut en bok?? Og som du skriver litt lengre opp her, ingen tvang noen, selv om dette er populærversjonen. Jeg sitter på styrerapporter etc fra den tiden som viser nøyaktig hva som var holdningen i Tandberg i f.m. fusjonen med Radionette. Men selskapene mottok statsstøtte og staten (skattebetalerne) forventet og stilte som betingelse for fortsatt støtte at de slo seg sammen og rasjonaliserte driften. Slik det også ble gjort i malingsbransjen når 3 fabrikker slo seg sammen og ble det vi i dag kjenner som Jotun. Tandberg var i en voldsom ekspansjon på den tida bl.a. åpnet de TV fabrikk i England samt bygget et salgsapparat i USA, og de behøvde mer produksjonskapasitet og det fikk de i Sandvika. Selskapene fikk en verdivurdering, og oppgjør deretter. SEAS der Jan Wessel eide 50% var ikke del av handelen, selv om Tandberg ønsket seg dette. Wessel fikk oppgjøret i aksjer og ble da største aksjonær i Tandberg. Et par år senere var aksjene verdiløse.Det var som f... Prøv HER og rull litt ned.
Heisan. Vanskelig å angi pris. Spesielt når det ikke har vært på service de siste årene. Uansett er det nok interesse og du kan jo be om bud. Hvor bor du?Hei.
Jeg vurderer å selge min Soundmaster 75 og to TK 35 Dome høytalere, men vet ikke hva de er verdt. Jeg håper på å nytte deres ekspertise i dette forumet Det er bare orginale deler og de har aldri blitt reparert. Har også den originale Soundmaster 75 brosjyren som fulgte med da faren min kjøpte dette på 70-tallet. Se vedlagte bilder.
Kan noen gi meg en pekepinn på hva dette er verdt?
Vis vedlegget 1062511 Vis vedlegget 1062512 Vis vedlegget 1062513
Halla. Selvfølgelig kan du få bilde av merketHei Mare, jeg har akkurat begynt å pusse opp min Radionette TK35 Dome, har dessverre ikke noe datablad fast på baksiden av høyttaleren, kan du ta et klart bilde av klistremerket på baksiden av høyttaleren slik at jeg kan printe det ut og klistre den. Beklager kvaliteten på innlegget, jeg snakker ikke norsk, hilsen fra Polen.
Hei. Jeg bor i Oslo, Oppsal. Mål på høyttalerne er H: 60cm, B: 33,5cm, D: 26,5cm.Heisan. Vanskelig å angi pris. Spesielt når det ikke har vært på service de siste årene. Uansett er det nok interesse og du kan jo be om bud. Hvor bor du?
Kunne du tatt målene av høyttalerne? Jeg har noen som ligner, men det er ingen merking på de.
Takk for info.Hei. Jeg bor i Oslo, Oppsal. Mål på høyttalerne er H: 60cm, B: 33,5cm, D: 26,5cm.