Radionettes fanklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MORNING STAR

    Gjest
    On the Soundmaster, Soundmaster 50 and 75 the switch system is awkward.
    The left knob should have been the volum knob for my taste.
    But these SM`s is great. Beautiful cabinets.
    Have had all of them and many samples at the same time, and in Rosewood also.
     

    Thomas74

    Fersking
    Ble medlem
    02.10.2017
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei!

    Jeg har akkurat skaffet meg et par TK 600. Høyttaler-terminalene bak er ikke merket. Vet dere hvilken som er pluss og hvilken som er minus?
     

    AudioP

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    23
    Sted
    Buskerud
    Hei!

    Jeg har akkurat skaffet meg et par TK 600. Høyttaler-terminalene bak er ikke merket. Vet dere hvilken som er pluss og hvilken som er minus?
    Tar du et 1.5V batteri og legger spenningen inn på høyttalerterminalene og membranen går utover er polariteren du da har den riktige polariteten til høyttaleren. Går den innover er det motsatt.
     

    pr1nce

    Fersking
    Ble medlem
    27.09.2017
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    On the Soundmaster, Soundmaster 50 and 75 the switch system is awkward.
    The left knob should have been the volum knob for my taste.
    But these SM`s is great. Beautiful cabinets.
    Have had all of them and many samples at the same time, and in Rosewood also.
    Sorry for off topic.
    @HAY2 - did you get my PM's? I am not sure if my private messages came out my mailbox. I have sent you an inquiry.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 292987

    Kan like godt begynne med noe av det grommeste fra Radionette, Soundmaster 75. Den står ikke så mye tilbake for samtidens Huldra 9. Designet er faktisk bedre, mener nå jeg.
    En slik har jeg stående etter faderen. I original eske. :)
    Mener det var noe knitring i knappene, så planen var å rense den å se, men ikke blitt. Lure på å bare selge den.
    Vi får se
     

    PocketMoneyGO

    Fersking
    Ble medlem
    05.08.2018
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    SM 45G Deluxe.... Død platespiller inngang

    Heisan..
    Nyinnmeldt på forumet.... Ser at denne tråden har ligget brakk en stund, så vil gi mitt bidrag til å få no liv i den igjen...

    Reddet en SM45G DeLuxe fra containeren på søpla forrige dagen... Kosmetisk så trengs nok litt olje på skrog og polish av støvdeksel..
    Den lar seg slå på, får inn lokal radio på FM uten antenne tilkoblet, så forsterker og tuner del virker ok, men det ser ut til at platespiller inngangen er død, platespiller gir lyd på AUX og Tape inngangenene, har kun testa dette med høretelefoner....Har bare sjekket innmaten vissuelt og har ikke funnet noen åpenbare defekter...

    Noen eksperter som kan gi en SM novise litt råd?....Pfh, tusen takk..
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Nok en Radionette-fan 😀

    Hei.
    Jeg har vært vintage-fan lenge, hovedsaklig stereo-utstyr fra 1960-1980. Har alltid likt Radionette, mange morsomme minner fra SM340GC med TK400(tror jeg) fra tenåra, men først de senere år skaffet meg Radionette selv.
    Har kommet over et par ting jeg lurer litt på hva egentlig er, typebetegnelser o.l. info.
    IMG_20190707_190403.jpg

    IMG_20190707_190349.jpg

    Et par pene høyttalere uten noe merking bortsett fra Radionette-emblemet på fronten og egentlig de kjente små skruene til terminering bak. Har ikke tatt ut elementene og kikket bak men dette ser umiskjennelig ut som SEAS. Noen som vet noe om Radionettes typebetegnelse på disse?

    IMG_20190707_190147.jpg

    IMG_20190707_190059.jpg

    IMG_20190707_190026.jpg

    Dette er tydeligvis en Garrard 3000, liten tvil om det når en ser på nederste bildet. På plinten finns ingen logo eller andre merker enn Garrards merkelapp med serienummer på. Så å finne et serienummer fra Radionette når jeg åpna den --- det overraska meg en smule, ja. Til tross for at jeg vet Radionette aldri laget platespillere. Noen som vet noe om dette? Hvis de rebrandet burde jo Radionettes logo vært synlig utenpå, for reklamens skyld mener jeg. Plinten ligner generell Garrard og serienummeret utenpå er klassisk Garrard. Heller ingen antydning til rester/merker etter noe logo som har falt av heller.
    Som dere ser har den Sonotone 9TA montert. Om denne PU'n virker vet jeg ikke da jeg mangler stift, signalkabel og må gå igjennom mekanikken og opphenget av armen først.
    Er det noen her inne som har tips til hvor stift, pick-up, arm-støtte og stiftbørste kan finnes?
    Hilsen Tony
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Vis vedlegget 292987

    Kan like godt begynne med noe av det grommeste fra Radionette, Soundmaster 75. Den står ikke så mye tilbake for samtidens Huldra 9. Designet er faktisk bedre, mener nå jeg.
    Hei alle i Radionette-land.
    Er det noen her i fan-gruppa som kan hjelpe meg med en service manual til SM75?
    Trenger deler av den mekaniske oppbyggingen også, ikke bare det elektriske skjemaet.
    Har en SM75 som kortslutter sikringen i huset, og ut fra merkingen inni apparatet kan det virke som at en del av chassiset er strømførende mens resten er jordet. En del rester av plast/vinyl/bakelitt som falt ut av apparatet som om det var strøsukker når jeg åpnet den.
    Trenger derfor hjelp til å finne ut om dette er gamle isolasjonesbrikker og hvor de skal sitte. Trangt om plassen i 'power-enden' her...😁

    Linker og/eller høyoppløselige filer/bilder mottas med takk.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    20190929_184132.jpg
    20190929_184120.jpg


    Denne kom plutselig inn døra her hos meg.
    Fin gammel sak i nærmest strøken stand, som egentlig var på tur til Elreturen men havna heldigvis hos meg isteden.

    Den blir og få full gjennomgang med nye kondensatorer, nye lamper, rens, justering og smøring.
    Ja, AM-søkeren sitter dønn fast slik den bruker og gjøre på Tandberg og Radionetter fra denne tidsperioden.
    De bruker jo samme tuner-kondensatorer, så den må ut, demonteres, renses og smøres opp.

    Så får vi se om jeg greier og finne et nytt hjem for den :)
     

    Carlosalberto

    Fersking
    Ble medlem
    08.05.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Hei :
    Jeg har en Expert AR 700 Radionette platespiller og ikke har bruksanvisningen; Kan noen hjelpe?
    Tusen takk !!
    1.jpg


    3.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Det eneste som jeg har fra norske Radionette.En Kurer' reiseradioen. Det er denne foreldrene mine hadde med seg når de var på tur. Jeg opplevde også denne radioen i mine yngre dager, da jeg ble med på campingturer både i Norge, Sverige og Danmark. Denne hører jeg FM på:) Det er en FM stasjon i Kristiansund jeg tar inn på denne. Lyden er veldig klar, men jeg tenkte kanskje den trenger litt renovering med potspray da det skurrer litt. Den ene antennen har ikke full lengde. Ellers så tror jeg det finnes en ny logo som det står Odd's radio fra den tiden, som jeg vil bytte ut.
    Radionette Kurer 2.jpg

    Kan ellers legge til at jeg også brukte denne når jeg bodde på hybel:)
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Etter en real overhaling med nye kondensatorer, skalapærer, sikringer og noen nye dioder,
    en real rengjøring innvendig og utvendig samt rens og smøring av brytere og potmeter,
    (hadde også ute AM-søkeren og renset den for størknet grease, og smurte den opp igjen)
    så ble Soundmasteren litt lengre oppe her som ny jo :)
    20191025_204405.jpg

    20191027_201740.jpg

    Har nå fått seg nytt hjem på andre siden av landet, der den nok vil skape god-lyd og glede i mange år fremover.
     
    Ble medlem
    01.01.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Det der må være den som jeg kjøpte. Fungerer som bare det, brukes daglig, som lydplanke for tv-en i hjørnet
    image.jpg
    med 4 stk TK-5 i serie under og bak skjermen skråstillt oppover og 2 stk TK-20D litt lengre ut i rommet. Summen av disse lastene blir 4 ohm da jeg har en motstand i serie med TK-20D høyttalerne for å balansere med de små som går i serie. Angående forslaget ditt så var det en god ide jeg sender gjerne de 3 andre jeg har og vi blir enig om oppgjør. PM på messenger så har vi kontakt.
     
    Ble medlem
    01.01.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    E593CC8D-8DBA-45AB-AB5D-9601F822B5F7.jpg


    Ref innlegg #102 på side 6: Det ligger et par TK35D på tandberg/radionette kjøp og salg gruppe på facebook. Sammen med en Huldra 9. Disse går dypt og passer til SM80 eller SM230C som begge gir litt mer ompa enn TK400 / TK18 etc takler uten å skurre.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    01.01.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Philips 202 Electronic er en finfin partner til din SM50. De laget jo egentlig ikke egne spillere, bare rebrandet andres. Så kan du se etter et sett gode høyttalere fra Radionette. Jeg har tro på merkesynergien der, selv om jeg ikke har opplevd den med egne ører. Toppmodellen fra 1975 og til the bitter en, TK600, er ei perle som du bør lete opp. Ligger til rundt 500 kroner for paret på Finn, noe som må regnes som et godt tilbud. Selv gav jeg bare 250 for mitt par, men vintage er på vei oppover. TK400, som jeg også har lang erfaring med fra ungdommen, er en definitivt anbefalt modell som yter langt bedre enn pris og utseende skulle tilsi. Og ikke minst langt bedre enn det som var Radionettes ry blant ungdom som i dag er rundt femti år. :rolleyes:
    TK-600 har basselement fra ITT og mellomtone / diskant til felles med Tandberg TL2025. Det fine med dette basselementet er at kantringen er av et slags armert tekstil og ikke skum som kan råtne. Produsert etter fusjonen og ikke "ekte" Radionette. Men fin nøytral lyd, har et par av disse i teak (ikke folie). Toppmodellen er vel stadig TK-50 fra før fusjonen
    700D9E5E-7F77-4D41-BDCC-EC18D9930840.jpg
    B8C89E0B-B4C9-4BB7-BC67-3FD183852A18.jpg
    D3188DA2-EE89-4DA5-923E-C7BFDBAC3B66.jpg
    med 2x8" i gummioppheng og H87 dome.
     
    Ble medlem
    01.01.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    SM75 kan også brukes med de minste TK-ene

    Slenger meg på med samme ;) Klar og fin lyd. Det knitrer litt når jeg skrur opp volumet. Hjelper kanskje å spraye?
    SM75 med TK-5
    0C897A16-4F84-453B-B2D2-246A45D53C67.jpg
    42016B53-61FD-4C6A-A844-BEEFB8A4A93E.jpg
     

    Vedlegg

    lswenson

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hej!
    Var kan jag hitta en bruksanvisning till denna Radionette SM 75?
    Har letat nästan överallt utan resultat.Service schema finns men bruksanvisning?
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Denne kom i hus i dag, hel og pen. De blanke platene til knottene fulgte med i en konvolutt og skal på plass snart.
    Men - har jeg funnet noe rart? Finner ikke noe info om denne radioen noe sted unntatt på radiomuseum.org. Der står lite bortsett fra at den ble laget i 1967.
    Noen her som vet noe om denne?
    IMG_20200809_180145~3.jpg
    IMG_20200809_180023~4.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, dere. I kjelleren til min far fant jeg et gammelt radionette oppsett (Radionette SM340GC/TK400 stereo) Alt virker som det skal. Men vet fint lite om det. Lurer vel først og fremst på om det har noe verdi i dagens marked eller om det er for utdatert?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Noen stor verdi har nok ikke den SoundMasteren, til det er nok både platespilleren og kassettspilleren på den for dårlig.
    Du finner de gjerne for noen få hundrelapper på FINN ol.
    Radiodelen og forsterkeren og høyttalerne er helt ok, og sålenge den ser bra ut eksteriørmessig så er det jo et flott alternativ til dagens designanlegg.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Noen her som vet noe om denne?
    Vet egentlig ikke så mye om den, men den fantes i alle fall i 1967 og 68 ifølge brosjyrer jeg har sett.
    Levertes i forskjellige konfigurasjoner, Compact som den du har beregnet for eksterne høyttalere.
    Dette var ifølge brosjyrene til Radionette også den mest solgte varianten.
    I tillegg fantes den som "vanlig" Kvintett med innebygde høyttalere, og som del av et større møbel
    bestående av radiodelene, innebygde høyttalere og hyller med plass for platespiller og/eller båndopptaker.
    Er du heldig, så finner du skjema etc. inne i radioen når du tar av bakplaten (eller bunnlokket).

    Flott radio som definitivt fortjener å bli fikset opp og tatt vare på. :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Tusen takk for svar dere. Den ser jo flott ut, det har dere helt rett i:) selge den for noen få hundrelapper gidder jeg i hvert fall ikke, da får jeg heller se om den kan fungere som et «møbel» i et rom.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Vi må nok til 1978 og deromkring. Apparatet er slett ikke dårlig. Platespilleren er omtrent en Dual 1226 med forkledning (samme fabrikk), og kassettspilleren er en japansk sak (Mener det var JVC) - god nok den også, om den er ren og vedlikeholdt. Høyttalerne er også bra, men her bør diskantene byttes med moderne, følsomme elementer. Radio og forsterker er også fullt brukbare, og apparatet kan tåle sammenligning med mye av i dag. Kassettspilleren trenger nye reimer, og du må sjekke nåla på platespilleren. Rense vendere og brytere. Du kan få mye ut av denne etter en service.
    Prisen er lav på bruktmarkedet, det er mange av disse og de er undervurdert. Varm behagelig vintage-lyd!

    Denne passer godt som diskant i TK 400. Bedre følsomhet og frekvensgang, og mindre forvrenging. Jeg har brukt den selv.

     
    Sist redigert:

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Disse kom in døra i dag. TK 5 S i palisander. Små og søte. Fine i kassene og flott lyd :)


    TK5s.jpg
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det må vel være Mirch-høyttalere? Olle Mirch var en svenske som jobbet med Stig Carlsson før han lagde sine egne serier med omnidireksjonelle høyttalere. Han konstruerte litt for Expert også.
     

    majik80

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2012
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestfossen
    Det må vel være Mirch-høyttalere? Olle Mirch var en svenske som jobbet med Stig Carlsson før han lagde sine egne serier med omnidireksjonelle høyttalere. Han konstruerte litt for Expert også.
    skulle tru det, men sitter radionett merke nede venstre hjørnet. Må Google Mirsch høytalere litt meir. Ser ut som det er Philips element med Mirsch pyntering.
     

    Vedlegg

    majik80

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2012
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestfossen
    Det må vel være Mirch-høyttalere? Olle Mirch var en svenske som jobbet med Stig Carlsson før han lagde sine egne serier med omnidireksjonelle høyttalere. Han konstruerte litt for Expert også.
    Fant Mirsch OM 322 på nettet. Det må jo være de. Må være noen som har pynta de med Radionette merket en eller annen gang. Mystiske greier:unsure:
     

    Vedlegg

    Vintagenoob

    Medlem
    Ble medlem
    11.12.2020
    Innlegg
    27
    Antall liker
    19
    Sted
    Nordreisa
    Heihei. Helt fersk her. Kan lite. Men ønsker info om oppgraderinger, men likevel beholde utseendet til anlegget. Er primært ute etter informasjon og evnt oppgradering til høyttalerne mine. Radionette Soundmaster 75, Phillips 202 electronic, og radionette tks 12. På forhånd takk. Legger ved et bilde :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn