Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg har 27v etter likeretteren, så den ser ut til å fungere. Hva er neste? Noen forslag?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.679
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ok. Da er det vel som Erik S sier at spenningen øker. Hva med bryteren? Den kommer som neste i skjemaet og deretter en sikring. Du skal måle det samme på punktene J1 og J6 når bryteren er i stilling PÅ. Har du spenning der, mål mellom J1 og J7. Har du ingenting der er sikring gåen

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ok. Da er det vel som Erik S sier at spenningen øker. Hva med bryteren? Den kommer som neste i skjemaet og deretter en sikring. Du skal måle det samme på punktene J1 og J6 når bryteren er i stilling PÅ. Har du spenning der, mål mellom J1 og J7. Har du ingenting der er sikring gåen
    Igjen takk for raskt svar :)
    Sikringa er ok og jeg har ~26v på J1+J6 og J1+J7. Ser på skjemaet at J7 går videre til noe som er merket 12v. Kan det være noe feil med trafo som gjør at den sender ut for høy spenning? 26v er jo ganske så nøyaktig det dobbelte av 12v

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finner ikke J7 på tegninga... har du hele skjema / manual?? I så fall har du ei liste over spenninger på de forskjellige testpunktene....
    Dersom 12V du refererer til er den kontakten i øvre del av skjema, så er det likevel slett ikke usannsynlig at du skal ha28-29V etter likeretter. I øvre dela v bildet, under skyggelegginga fra bildepgm er det med all sannsysnlighet en spenningsregulator - ser ut til å være en typisk 3-pins regulator ala 78-serie, som regulerer ned spenninga etter likeretteren. Bare for å spøre litt dumt, siden du tydeligvis mener at det burde være ca 14V- skal denne ha 230V inn på nettkontakten???? Hvor har du fått den fra ???

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.679
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    J7 er mellom J4 og J6. Platespilleren har i tillegg til 230V ogs inngang for 12V. Er nok derfor vi lurer på hvorfor spenningen er såpass høy. Tok bilde av 12V inn, som du ser

image.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fant J7 etterpå, men løsningen ligger antageligvis i regulatoren somer delvis skjult i toppen. Dessuten - ellytten rett etter likeretteren er av 50V type - det rimer dårlig å bruke så mye overspec dersom spenninga skulle være bare 14-15V --- det er småørene som gir fortejenestemargin i produksjon :) Er det ikke et komplett skjema i sirk med spenninger på testpunkta ???

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for svar. Servicemanualen finner du på vinylengine, her er linken:
    Technics SL-10 Manual - Quartz Controlled Direct-Drive Fully-Automatic Turntable System - Vinyl Engine
    Du må logge inn for å laste ned servicemanualen. Hvis du ikke har konto kan du sende meg en PM med mailadresse så kan jeg sende den til deg.
    Spilleren har en spenningsvelger som står på 220-240v. Spilleren er kjøpt i Norge og i følge selger sluttet den plutselig en dag å virke. Den virker som den skal med 12v ekstern trafo.

Edit: Jeg er ganske så talentløs på skjemalesning så derfor mange spørsmål.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om du måler på J1 og J3, så skal du ha 28V ( var det det du hadde) på J1, og 12V på J3..... hvis ikke er regulatoren kaput.....
    PS - siden du hadde et bilde av en forsterker litt over, regna jeg med at det var den du holdt på med.. :)

EDIT: Jeg er medlem på Vinylengine også, men siden du har manualen, så finner du nok ei liste over testpunkta... du har to like etter likeretteren....

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for raskt svar. Jeg fant dessverre ikke noen liste over referansemålinger på punktene i manualen. Når du sier at jeg skal måle J1 og J3, er det mot tp4?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takker :)
    Har 1,8v på J3 så det kan vel se ut til at regulatoren er gåen. Regulatoren ligger på printet i lokket så da passer det bra å smøre opp armen samtidig.
    Tusen takk til alle som har bidratt så langt! :)
    Det kommer garantert flere spørsmål om litt ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fordi den bryteren slår om til ekstern DC og isolerer internregulatoren... lite sannsynlig at det er overbelastning etterpå ettersom det funker med ekstern spenning, men likevel... ca. 1,8V er en typisk utspenning fra disse regulatorene nå de får overlast.......

EDIT: Sjekk i manualen etter typenummer på denne regulatoren...

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Med S2 aktivert har jeg 1,9v over J3. Betyr det at den et kaputt? Har delenummeret på regulatoren. Det er SVIUPC14312.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk skal du ha!
    Er det en spesiell side du anbefaler for å handle ny regulator? Er upløyd mark for min del.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.767
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det bare er det du trenger, så burde det være mulig å få tak i en i byen..... RTV verksted, videregående automasjon...... ellers kjenner jeg bare de som jeg bruker p åjobb, - Elfa, Mouser, Farnell, RS etc etc - må da finnes noen hobbyleverandører igjen i Norge ????

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Et innmatsbilde av SL-10 uten plastcoverene er et finfint pausebilde
    IMG_20160326_235034.jpg

Her er regulatoren som har tatt kvelden. Var ikke lett å komme til.
    2016-03-26_23.51.05.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hvis det bare er det du trenger, så burde det være mulig å få tak i en i byen..... RTV verksted, videregående automasjon...... ellers kjenner jeg bare de som jeg bruker p åjobb, - Elfa, Mouser, Farnell, RS etc etc - må da finnes noen hobbyleverandører igjen i Norge ????
    Takk for raskt svar. Kan høre med RJEL her på forumet om han har en liggende. Ellers tror jeg ikke det er andre reperatører her i byen.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rene skjære jakten på den hellige gral dette her Ragwo. Filmen er akkurat ferdig her og det du holder på med er jammen like spennende. ;)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Rene skjære jakten på den hellige gral dette her Ragwo. Filmen er akkurat ferdig her og det du holder på med er jammen like spennende. ;)
    Hadde jeg skulle funnet ut av dette selv hadde det blitt som en utrolig langtekkelig film uten noe progresjon i det hele tatt ;) Veldig trivelig med så mange hjelpsomme medforumister her på HFS. Ingen sak å hive seg utpå med kunnskapsrike folk i ryggen :D

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny dag og nye spørsmål ;p
    Jeg ser at det finnes regulatorer med forskjellige amperestyrker, men fra 1A til 2,5A. Spiller det en trille hva jeg går for? Er en sikring på 1A rett etter den ødelagte regulatoren.
    Alle svar mottas med takk :)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ny dag og nye spørsmål ;p
    Jeg ser at det finnes regulatorer med forskjellige amperestyrker, men fra 1A til 2,5A. Spiller det en trille hva jeg går for? Er en sikring på 1A rett etter den ødelagte regulatoren.
    Alle svar mottas med takk :)
    Hva står det på den regulatoren som sitter der?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Står ingenting utenom delenummeret og produsent.
    Edit:
    Har funnet spesifikasjonene på regulatoren som står i, den gir ut maks 1A. Takk for hjelpen! :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ny uke og nye utfordringer :)
    Dette kan bli et potensielt problem framover
    IMG_20160324_143403.jpg

Ungen er i overkant interessert i høyttalerstativene og har funnet ut at ledninger og stikkontakter er stas. Det lover godt for framtidige hobbyer men er litt skummelt pr nå. Kabelhygienen er, som dere ser, heller ikke spesielt god. Tiltak må altså iverksettes for å ikke få barnevernet på nakken. El kjipo kabelstrømpe er kjøpt inn på Biltema og ligger klar for montering. Først skal det nytes at ungen har sin første lur for dagen. Kaffe i koppen, fyr i peisen, beina i vinduskarmen og Baker Hansen på anlegget er helt rett siste dagen i påsken :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Resultatet av El Kjipo kabelstrømpe ble altså slik
    IMG_20160328_092232.jpg

Forhåpentligvis vil det gjøre at arvingen ikke klatrer i kablene. Kabelhygienen på gulvet fram til stikkontakten ble også forbedret. Får se om det holder.

Så over til platespillerføljetongen. Det ser ut til at det ordner seg med en ny regulator i løpet av kvelden :)
    Forhåpentligvis er SL-10 oppe og går om ikke lenge. Gleder meg til å høre hvordan den låter. Nå skal det pusses plexiglass.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Etter en solid dose albuefett og tendenser til akutt bursitt ser plexiglasset litt mer ut som glass og litt mindre som et tåkefilter. Drivreim til armmotor er stjålet fra SL-V5, pickup likeså. Platetallerkenlageret har fått sine tilmålte dråper med olje og tallerkenen er pusset. Nå mangler bare regulatoren så er spilleren klar for furteboden :D
    IMG_20160328_134758.jpg

PS: Du hifiinteresserte som hilste på kona i hagen i sted, neste gang må du bare gi deg til kjenne så vanker det kaffe :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.229
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Her er det bare å investere i strømhalsbånd for mindre hunder.. da vil respekten for kabler og annlegg fort settes på plass ;) nei fysj, det ville vært slemt..

Når min første var i den der aldern og framover hadde jeg klipsch rf82 og en onkyo reciver.. max volum juster slik at det var høyt men ikke fare for høytalere.. han skrudde kun en gang på reciveren mef påfølgende skriking og bleieskift ;)

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stirret så kraftig opp mot huset ditt for om mulig å få øye på Devialethøyttalerne dine at jeg syntes jeg mått forklare fruen hvorfor jeg glodde sånn.
    Du husker sikkert at du var innom her en gang i fjor? Det har skjedd nye ting på platespillerfronten som du sikkert kunne hatt glede av å høre og se.
    Vi får avtale et møte, de Devialetene vil jeg gjerne høre.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Her er det bare å investere i strømhalsbånd for mindre hunder.. da vil respekten for kabler og annlegg fort settes på plass ;) nei fysj, det ville vært slemt..

Når min første var i den der aldern og framover hadde jeg klipsch rf82 og en onkyo reciver.. max volum juster slik at det var høyt men ikke fare for høytalere.. han skrudde kun en gang på reciveren mef påfølgende skriking og bleieskift ;)
    Hehehe :)
    Strømførende halsbånd får bli siste utvei. Det fine med Phantom er at volum styres med en app eller kremboks, og begge deler kan enkelt holdes laaangt unna pølsefingre ;)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg stirret så kraftig opp mot huset ditt for om mulig å få øye på Devialethøyttalerne dine at jeg syntes jeg mått forklare fruen hvorfor jeg glodde sånn.
    Du husker sikkert at du var innom her en gang i fjor? Det har skjedd nye ting på platespillerfronten som du sikkert kunne hatt glede av å høre og se.
    Vi får avtale et møte, de Devialetene vil jeg gjerne høre.
    Takk for sist! :)
    Mye nytt på platespillerfronten altså? Det høres veldig spennende ut! Jeg husker besøket hos deg svært godt. Det låt såpass bra hjemme hos deg at jeg ikke spilte musikk i heimen på noen dager. Med ytterligere oppgraderinger er jeg svært spent på hvordan det låter :)
    Du er hjertelig velkommen på en kaffe og en lyttesession med Phantom. Vi får avtale å møtes i nærmeste framtid.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Neste uke passer bra, har ettermiddagene fri. Jeg sender deg PM.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Så mye for kabelrydding.
    Note to self: En gardin er ikke et fullgodt skjulested for en SB Touch.
    IMG_20160328_184005.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn