Da er noen timer med feilsøking gjennomført, og jeg innser at det er lurt å ha minst tre fungerende drivverk til enhver tid. Ett som jeg kan spille musikk på, ett der deler plukkes fra for testing av innkommende vrak, og ett i reserve i tilfelle det som brukes til testing blir ødelagt av testingen.
@Focal Der har du (bort)forklaringen på min handlemani.
Det jeg har funnet ut i dag er følgende: Jeg trenger alt av elektronikk til en spiller. Både kontrollkortet og logikkortet har feil, driverkort ble den ikke levert med. Logikkortet er også knekt og ganske amatørmessig fikset. Altså en jobb som kunne hatt min signatur, men denne gangen er det en lettere talentløs japaner som står for arbeidet.
I tillegg til å være snekret sammen i blinde, har det den herlige egenskapen at det får drivverket til å spinne opp i et vanvittig tempo i løpet av svært få sekunder. Jeg tror drivverket ville lettet hvis jeg ikke kuttet strømmen umiddelbart. Det interessante er at i kombinasjon med det feilende kontrollkortet det kom med, går spilleren ujevnt og for sakte.
Det andre jeg har lært i dag er at en motor faktisk kan feile. Det andre vraket ble solgt med feilen at det gikk altfor fort. Umiddelbart trodde jeg det var feil på et eller annet print, men uansett hvor mange printbrett jeg byttet om på, gikk motoren for kjapt. Da alle brettene var byttet til noen som jeg visste fungerte, og motoren fortsatt gikk for fort, byttet jeg motor, og feilen forsvant. Ny motor koblet til printene fra vraket gikk også som den skulle. Heldigvis hadde jeg liggende en fungerende motor med skjev spindel, så etter et å ha flyttet over spindelen fra den ødelagte motoren fungerte spilleren som den skulle. Her loddes kontakten på plass.
Nå har jeg altså tre fungerende drivverk og et fjerde som trenger innmat. Kona er fortsatt lite imponert.