Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Godalive skrev:
    Er ikke noen utpreget tilhenger av slike forbud, man kan ikke "banke" holdninger inn i folk. Men problemstillingen er interessant. For min egen del så tror jeg at størrelser som helvete, satan, jævel og faen m.m. er virkelige. Konsekvensen av å "rope" på dem bidrar bare til å forverre den aktuelle situasjonen, både for brukeren og for den man evt ønsker å forbanne.
    Hvis man som et tankeeksperiment ser bort fra den åndelige dimensjonen, står man tilbake med noen ubetydelige ord, sammensatt av bokstaver fra det norske alfabetet. Hva betyr det i så fall å bruke akkurat disse ordene?
    Ord som helvete, faen, Satan etc. er ord som har emosjonell lading for mange kristne. Det er ord som maner frem de mest horrible bilder som religiøse overordnede har plassert i deres hoder. Det er ord som skal fremkalle frykt og angst, to av de viktigste virkemidler i den kristne verktøykassen. Denne praksisen representerer noe av det mest utrivelige med kristendommen og bidrar til at jeg mener slikt bør kvalifisere som barnemishandling.

*Useriøsitet. Bruken av ordene flytter fokus fra sak til følelser. Gir intrykk av manglende ordforråd.
    Ofte så er banning brukt for å formidle nettopp følelser. Men en mer kalkulerende bruk som forsterkende adjektiver tyder gjerne på at vedkommende ikke er spesielt veltalende. Spesielt når det kommer til skriftlig fremstilling.

*Manglende respekt, liten evne/vilje til å tilpasse seg andre mennesker, idet det er noen som blir støtt av bannskap.
    Det er viktig å være obserevant på den virkningen og meningen ord tillegges av andre, men det er en svært farlig vei å gå hvis man skal kastrere sitt språk for å respektere religiøs indoktrinering. Slikt fortjener nemlig ikke det minste respekt overhodet. Og kommer man så langt at man skal bruke loven mot ord man har bedrevet tilstrekkelig ordmagi med til å la seg vettskremme av dem, så er vi på hodet vei tilbake i den mørkeste middelalder.

Hvis man skal "respektere" den angst disse ordene fremkaller hos kristne, så vil det også si at man respekterer og anerkjenner den praksis det er å bruke disse til nevnte formål. Og det ønsker jeg overhode ikke å vise noen som helst respekt.

*Hersketeknikk. Når alle argumentene er brukt opp og tilbakevist, blir ordene brukt for å sette sin "motstander" (partner?) på sin rette plass (under en selv) ved å vise hvor sint man blir når man ikke får viljen sin.
    Tempramentskontroll er en sak for seg selv, og bruk av kraftuttrykk er i seg selv utilstrekkelig til å dominere andre. Men det er viktig å være klar over at disse ordene har den virkningen på de kristne nettopp fordi noen har plassert dem i deres vokabulær og gitt dem slike meninger nettopp for å kunne dominere, undertrykke og skremme dem til lydighet. Den beste måten å frigjøre seg fra disse ordenes magi er å frata dem deres konnotasjoner og emosjonelle synapser. En grei øvelse kan være å starte med 3-4 banneord hver dag, og så øke omfanget etterhvert som man blir mer komfortable med dette og oppdager at det ikke spretter frem hverken demoner eller djevler selv om man tar dem i sin munn.

Vi kan vel være enig i at disse ordene er "ladet". Blir det ikke da en selvmotsigelse for ikke-troende å banne? Er jo en åndelig måte å løse et konkret, fysisk problem på?
    For de fleste representerer disse ordene ikke annet enn kraftsalver og banning i seg selv. Man kan lett bli oppildnet, sint eller påført smerte i en slik grad at søren klype og saft suse ikke helt er representativt for det man ønsker å formidle.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Godalive skrev:
    Dette var ikke ment spesielt til deg, lei for at du oppfatter det slik. Min feil. Det var ment som en generell kommentar til at mange voksne ikke ønsker at barn skal banne for mye, samtidig med at det i stor grad praktiseres blant voksne. Jeg har selvsagt ikke noe ønske om å kritisere din barneoppdragelse. Det blir å kaste stein i glasshus...
    Å lære barn et godt språk og veltalenhet innebærer nødvendigvis at man prøver å luke bort unødvendig banning, ikke ved å skremme barna med ordenes religiøse betydning men rett og slett fordi overdreven bruk kan fremstille en som udannet og usivilisert. Men det er mye bedre med barn som banner som en full nordlending som nettopp har blitt forbauset, enn barn som får angst og blir fylt av skremmende bilder i hodet når noen ytrer slike ord i affekt.Førstnevnte kan i verste fall behøve litt selvkontroll. Sistnevnte kan ende opp hos psykiater i voksen alder hvis det baller på seg.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    coolbiz skrev:
    Godalive skrev:
    Men hva sier forskning om omfanget av banning relatert til utdannelse?
    Hva sier forskning om omfanget at religiøsitet relatert til utdannelse?
    Takk for den... :) Hvis vi sammenfatter, kan vi jo da si at at alle religiøse har dårlig ordforråd... ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Godalive skrev:
    Vil også prøve å motgå fordommen om at kristne lever på sin egen "sky", uten et realistisk forhold til samfunnet vi er en del av.
    Det er ingen motsetning her. Det går an å være en dyktig sivilingeniør eller tannlege, selv om man tror på asteorologi astrologi. Siste nytt på asteorologifronten astrologifronten er som kjent(?) at de ca 2000 årene som har gått siden man begynte å benytte denne teorien, har flyttet stjernene dithen at vi snart er en hel måned ut av fase i forhold til de asteorologiske astrologiske kart. Ergo har de fått enda en spiker i kista. Sammenhengen? Jo, man kan fantasere så mye man vil, uten at det går ut over ens forhold til realismen i verden omkring seg. Man kan fint passe jobben sin, selv om man baserer deler av virkelighetsoppfattelsen på en fantasi. Verdenshistorien er full av beviser for at det funker helt fint.

Honkey

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Godalive skrev:
    coolbiz skrev:
    Godalive skrev:
    Men hva sier forskning om omfanget av banning relatert til utdannelse?
    Hva sier forskning om omfanget at religiøsitet relatert til utdannelse?
    Takk for den... :) Hvis vi sammenfatter, kan vi jo da si at at alle religiøse har dårlig ordforråd... ;D
    :D

Poenget mitt var å minne om at korrelasjon ikke er bevis for kausasjon.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Er asteorologi en kombinasjon av astrologi og teologi? Sannelig på tide :)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    Er asteorologi en kombinasjon av astrologi og teologi? Sannelig på tide :)
    :D Gdot osbevretr. Bekalgre skirvefleien. Her er det duket for voksenopplæring!

Hokney

Hmmm.. skriv 100 ganger... astrologi, astrologi, astrologi, astrologi, antroposofi, atilopesofi, antifisiologi, anteante, hva faen var det igjen...?

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Ord som helvete, faen, Satan etc. er ord som har emosjonell lading for mange kristne. Det er ord som maner frem de mest horrible bilder som religiøse overordnede har plassert i deres hoder. Det er ord som skal fremkalle frykt og angst, to av de viktigste virkemidler i den kristne verktøykassen. Denne praksisen representerer noe av det mest utrivelige med kristendommen og bidrar til at jeg mener slikt bør kvalifisere som barnemishandling.
    Har store problemer med å plassere det bildet du tegner inn i min kristne sammenheng. I den grad slik praksis eksisterer i noen sammenheng, er jeg tilbøyelig til å være enig.

Ofte så er banning brukt for å formidle nettopp følelser. Men en mer kalkulerende bruk som forsterkende adjektiver tyder gjerne på at vedkommende ikke er spesielt veltalende. Spesielt når det kommer til skriftlig fremstilling.
    Dette er ikke medfødte egenskaper....

Det er viktig å være obserevant på den virkningen og meningen ord tillegges av andre, men det er en svært farlig vei å gå hvis man skal kastrere sitt språk for å respektere religiøs indoktrinering. Slikt fortjener nemlig ikke det minste respekt overhodet. Og kommer man så langt at man skal bruke loven mot ord man har bedrevet tilstrekkelig ordmagi med til å la seg vettskremme av dem, så er vi på hodet vei tilbake i den mørkeste middelalder.

Hvis man skal "respektere" den angst disse ordene fremkaller hos kristne, så vil det også si at man respekterer og anerkjenner den praksis det er å bruke disse til nevnte formål. Og det ønsker jeg overhode ikke å vise noen som helst respekt.
    Kjenner ingen kristne som blir vettskremt av angst for bannord. Sentralt i de sammenhenger jeg kjenner til, er Guds kjærlighet og omsorg for enkeltmennesket.

Tempramentskontroll er en sak for seg selv, og bruk av kraftuttrykk er i seg selv utilstrekkelig til å dominere andre. Men det er viktig å være klar over at disse ordene har den virkningen på de kristne nettopp fordi noen har plassert dem i deres vokabulær og gitt dem slike meninger nettopp for å kunne dominere, undertrykke og skremme dem til lydighet. Den beste måten å frigjøre seg fra disse ordenes magi er å frata dem deres konnotasjoner og emosjonelle synapser. En grei øvelse kan være å starte med 3-4 banneord hver dag, og så øke omfanget etterhvert som man blir mer komfortable med dette og oppdager at det ikke spretter frem hverken demoner eller djevler selv om man tar dem i sin munn.
    Takk for tipset... :) Når alle har gjennomgått denne øvelsen, og ordene har mistet sin verdi og sitt innhold, hva gjør man da for å få utløp for sin frustrasjon?
    De som er best til å mane frem djevler og demoner, og andre uhyggelige skapninger, er for øvrig ikke de kristne, men film-industrien.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Godalive skrev:
    Har store problemer med å plassere det bildet du tegner inn i min kristne sammenheng. I den grad slik praksis eksisterer i noen sammenheng, er jeg tilbøyelig til å være enig.
    Jeg er glad for at denne teologien ikke er like utbredt i Norge som den er i USA. Det er det mange barnesinn som blir mishandlet med forferdelige religiøse bilder og figurene. Mange barn der lever under en kontant trussel om at hvis de ikke oppfører seg lydig og underdanig nok så er det lukt til helvete når de dør. Og der skal de pines og tortureres til evig tid. For dette er ordningen som deres "kjærlige gud" har laget for dem. Enten underkastelse og hengivenhet eller pine og tortur.

Hyggelige greier dette.

Du sier forøvrig også at "For min egen del så tror jeg at størrelser som helvete, satan, jævel og faen m.m. er virkelige.", så jeg undres litt på hva du legger i begrepene og hva du mener med "virkelig".

Kjenner ingen kristne som blir vettskremt av angst for bannord. Sentralt i de sammenhenger jeg kjenner til, er Guds kjærlighet og omsorg for enkeltmennesket.
    Nja, om ikke banneord så er det mange som er vettaskremt av tanken på demoner og djevler og andre slike figurer. Satan, Lucifer og de andre antagonistene i historiene fyller mange med angst og frykt. For det er jo dem de skal hilse på etterhvert hvis deres tro og kjærlighet til Gud har blitt veiet og funnet for lett.

Takk for tipset... :) Når alle har gjennomgått denne øvelsen, og ordene har mistet sin verdi og sitt innhold, hva gjør man da for å få utløp for sin frustrasjon?
    Finner nye ord, kanskje noen som ikke har den utilsiktete bivirkning av å skremme og støte de sarte skjeler. Jeg er selv ingen tilhenger av å bruke banneord for mye, men om vi skulle bevege oss i retning av forbud så vil jeg bli redd og engstelig, for jeg ønsker ikke å leve i et land der man må se seg over skulderen før man snakker i tilfelle en prest, imam eller politimann finner ut av at du har brukt et krenkende, blasfemisk eller støtende ord og utsetter deg for en påfølgende straffeprosess. Litt kulørt språk er en liten ting å utholde for å slippe et slik scenario.

De som er best til å mane frem djevler og demoner, og andre uhyggelige skapninger, er for øvrig ikke de kristne, men film-industrien.
    Det er fra Hollywood vi har de fleste av våre religiøse bilder. De er flinke slik. Men det er jo hentet fra den kristne mytologien da, og det er stort sett på grunn av at de religiøse fortellingene skaper en bakgrunnshistorie for disse at de oppleves skremmende og ikke bare komiske.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godalive skrev:
    baluba skrev:
    Godalive skrev:
    baluba skrev:
    Gir intrykk av manglende ordforråd.
    Jo takk, dette sier jeg til min tiåring for å få han til å bli mer kreativ. Men vi er vel ferdige med folkeskolen alle sammen som leser dette, og egentlig er det er fryktelig tynt argument. Det sier i praksis ingenting annet enn at du bruker et eller flere ord, ikke noe om hvor få ord du bruker ellers.

Den påstanden stemmer sikkert for gutter og jenter i VGS som bruker to banneord i hver setning, men bannskap og kreativt språk er ingen selvmotsigelse på sentralen. Eller andre steder der voksne gutter møtes for å bannes ilag. ;)
    Ingen pedagogisk genistrek. Det er vel godt underbygget at barn mere tar etter det man gjør enn det man sier...? Grunnen til at mange tiåringer har et særdeles "kreativt" språk er vel at det praktiseres i stor grad av voksne...
    Hvorfor skulle ikke det være pedagogisk bra? Hvem er det han tar etter som har sterkere påvirkning enn meg? Du tar det for gitt at jeg banner i det ene øyeblikket, for så å moralisere over hans bannskap i det neste. Merkelig uttalelse, spesielt siden du selv mener det samme.

Jeg tar det for gitt at du mener at jeg viser en dobbeltmoral som du ikke gjør i min barneoppdragelse, siden det er et gyldig argument når du fremførere det, men "ingen pedagogisk genistrek" når jeg gjør det. Jeg synes det viser litt betenkelige holdninger til oss som ikke deler din tabernakel-variant av kristendommen. Det er den typen argumentasjon som gjør at jeg ofte føler meg mer beslektet filosofisk med de rabiate ateistene våre enn de som forfekter gudstro på sentralen.

Og det er årsaken til at jeg ikke lenger deltar aktivt i religionsdiskusjonene her. Det er vanskelig å forholde seg fornuftig til begge frontene i de opphetede debattene, om har klart å opprettholde den mest meningsløse stillingskrigen jeg har observert blant folk jeg bruker det utvidede vennebegrepet på. Sounds like a broken record...
    Dette var ikke ment spesielt til deg, lei for at du oppfatter det slik. Min feil. Det var ment som en generell kommentar til at mange voksne ikke ønsker at barn skal banne for mye, samtidig med at det i stor grad praktiseres blant voksne. Jeg har selvsagt ikke noe ønske om å kritisere din barneoppdragelse. Det blir å kaste stein i glasshus...
    Den er grei. :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.613
    Folk kan da snakke så pent eller stygt de bare vil.

Men noe som irriterer meg noe inni granskauen er når 'stygge' ord blir sensurert bort.
    Mest utbredt i amerikanske tv-programmer, men også ganske vanlig på nettforumer ( nettfora? ) ....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da gjenstår det å spørre de dannede herrer hva som er koblingen mellom David Thomas og bannskap?
    (Test på hvem som kommer fra riktig møblerte hjem... ;D)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Tor Nado skrev:
    faen skjæra svartefaen i hælvete.
    Godt sagt.
    Er riktig nok "priviligert" som beboer i vårt nordligste fylke, men det der var da egentlig både fantsiløst og tamt!

Jeg er redd Oddgeir at dere som bor der nede på Nesodden i møblerte hjem går glipp av deler av de mer direkte og ekte uttrykk for hva man kanskje kan kalle en mer folkelig kulturform. Av respekt for "Store Ugh!" skal jeg unnlate å komme med eksempler som så allikevel bare ville blitt moderert bort. Vi prøver jo å holde en viss klasse eller "style" her på HFS ! ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Tor Nado skrev:
    faen skjæra svartefaen i hælvete.
    Godt sagt.
    Er riktig nok "priviligert" som beboer i vårt nordligste fylke, men det der var da egentlig både fantsiløst og tamt!

Jeg er redd Oddgeir at dere som bor der nede på Nesodden i møblerte hjem går glipp av deler av de mer direkte og ekte uttrykk for hva man kanskje kan kalle en mer folkelig kulturform. Av respekt for "Store Ugh!" skal jeg unnlate å komme med eksempler som så allikevel bare ville blitt moderert bort. Vi prøver jo å holde en viss klasse eller "style" her på HFS ! ;D
    Bannskap med stil og en god porsjon kulturell dannelse er viktig, noe som har direkte sammenheng med min lille test på rockeres kulturelle ballast i min forrige post. Men så var det den kulturelle dannelsen og HFS, da. Er den bare simulert?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er usikker på om David Thomas og kulturell ballast er synonymer. Er ikke han en gammel punker da?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Jeg er usikker på om David Thomas og kulturell ballast er synonymer. Er ikke han en gammel punker da?
    Punker? Tja, art punk? Den kulturelle referansen er blytung og ligger rett og i dagen. Her virker det dessverre som om du har et lite hull i din litteratur/teaterhistorie. Tenke seg godt om nå, så kommer det fram for deg også. Du må altså innom finkulturen for å finne svaret, som er som a i abc når det foreligger. Nå ble du forvirret, tipper jeg... ;D

Edit: Et lite hint er at det er en link mellom hovedprosjektet til Thomas og første dokumenterte bruk av bannskap på scene. Det vil si første gang noen bannet fra en teaterscene. Nå er resten plankekjør på de skrå bredder vil jeg tro.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er glad for at denne teologien ikke er like utbredt i Norge som den er i USA. Det er det mange barnesinn som blir mishandlet med forferdelige religiøse bilder og figurene. Mange barn der lever under en kontant trussel om at hvis de ikke oppfører seg lydig og underdanig nok så er det lukt til helvete når de dør. Og der skal de pines og tortureres til evig tid. For dette er ordningen som deres "kjærlige gud" har laget for dem. Enten underkastelse og hengivenhet eller pine og tortur.

Hyggelige greier dette.
    Dette er ikke noe annet enn barnemishandling. Misbruk av bibelen for å styrke sin egen mangel på "autoritet" og forbilledlighet.
    Når det gjelder internjustis generelt, tror jeg ikke de kristne stiller fremst i rekken.

Du sier forøvrig også at "For min egen del så tror jeg at størrelser som helvete, satan, jævel og faen m.m. er virkelige.", så jeg undres litt på hva du legger i begrepene og hva du mener med "virkelig".
    En naturlig konsekvens av å tro på Guds eksistens er å tro at personen omtalt i bibelen som "den onde" eksisterer. Disse ordene er for meg andre navn på den onde, og følgelig ord jeg ikke ønsker å bruke, og i hvert fall ikke når jeg i utgangspunktet er i en presset situasjon.

For det er jo dem de skal hilse på etterhvert hvis deres tro og kjærlighet til Gud har blitt veiet og funnet for lett.
    Litt unyansert.... For det første: Det er ikke opp til oss mennesker å vurdere om andres tro er god nok eller ikke (selv om noen oss ser ut til å oppfører seg slik :) ). For det andre er ikke "veiing" noe kriterium for troen. Tro på Gud, og bekjennelse av Jesus som herre er tilsammen tilstrekkelig til å slippe å "hilse på" uvesenet (hvis en skal følge sjargongen din....)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    Godalive skrev:
    En naturlig konsekvens av å tro på Guds eksistens er å tro at personen omtalt i bibelen som "den onde" eksisterer. Disse ordene er for meg andre navn på den onde, og følgelig ord jeg ikke ønsker å bruke, og i hvert fall ikke når jeg i utgangspunktet er i en presset situasjon.
    Siden man har total frihet i å velge å tro på hva man vil, er det oppsiktsvekkende at man velger det onde. Jeg synes man ska vurdere om det forenelig med å være et godt menneske å velge å tro at sine medmenneskene som ikke deler ens fortrukne tro skal tortureres til evig tid, og fortjener det.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Godalive skrev:
    Siden man har total frihet i å velge å tro på hva man vil, er det oppsiktsvekkende at man velger det onde. Jeg synes man ska vurdere om det forenelig med å være et godt menneske å velge å tro at sine medmenneskene som ikke deler ens fortrukne tro skal tortureres til evig tid, og fortjener det.
    Interessant vinkling! Ny for meg. Hva er etter ditt syn forenlig med å være et godt menneske?
    Når noen velger å ikke dele troen på Gud, blir jeg lei meg, ikke skadefro fordi vedkommende får "som fortjent". Mennesket er (fortsatt etter mitt syn) Guds skaperverk, og fortjener så mye bedre.
    Ellers vil jeg si at det å være kristen gir meg en verdi her og nå, jeg må ikke vente til jeg dør...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    "Contrary to popular belief, and extremely politically incorrect" er min påstand at dette med "nedlatende holdninger" til andre mennesker, også omtalt som rasisme, ikke er forbeholdt hvite, vestlige personer med en kristen kulturbakgrunn.

http://www.dagbladet.no/2011/02/16/nyheter/utenriks/storbritannia/islam/15461370/

Selvsagt er denne påstand fra min side totalt ufundert og uten forankring i noe som helst saklig grunnlag, hverken empirisk eller vitenskapelig fundert. Så jeg burde nok ha bedrevet litt kulturellt betinget selvpisking for å ha slike formastelige meninger.

Men vet dere, så sta og vrang er jeg at det nekter jeg å være med på! :eek: 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Religiøse friskoler er gufne greier som burde vært avviklet.

Men sintenissen i artikkelen har jo faktisk rett i en ting i alle fall. Hinduer er kutilbedere og mange av dem drikker piss. Det er sogar lansert kupissbrus på det kommersielle marked som tørsteslukkere og snåsadrikke i India.

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/cow-urine-drink-to-rival-western-sodas-1607894.html

A hardline Hindu organisation, known for its opposition to "corrupting" Western food imports, is planning to launch a new soft drink made from cow's urine, often seen as sacred in parts of India.

[video]EeMFfHNCoGg[/video]

Piss er hellige greier i mange religioner tydeligvis.

[video]_I7Cj6tRXmE[/video]

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Spiralis skrev:
    "Contrary to popular belief, and extremely politically incorrect" er min påstand at dette med "nedlatende holdninger" til andre mennesker, også omtalt som rasisme, ikke er forbeholdt hvite, vestlige personer med en kristen kulturbakgrunn.
    En antagelse om at en 'rase' er mer (eller mindre) 'rasistisk' enn andre er pr. definisjon en 'rasistisk' antagelse. I og med at jeg ikke er 'rasist', antar jeg at alle 'raser' er like 'rasistiske'. 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    En antagelse om at en 'rase' er mer (eller mindre) 'rasistisk' enn andre er pr. definisjon en 'rasistisk' antagelse. I og med at jeg ikke er 'rasist', antar jeg at alle 'raser' er like 'rasistiske'. 8)

Upåklagelig logikk der Zomby ! ;D

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Nøtterøy
    Noe som jeg har vanskelig for å forstå er venstresidens dobbeltmoral.

Tenk om en ny sekt startet opp la oss si på vestlandet et sted.
    De tvang sine døtre til å bli kjønnslemlestet, tvang dem til å gå tildekket og skulle bestemme hvem de skulle gifte seg med. Tvang sine koner til å være hjemme og pakke seg inn så bare øynene
    synes så fort de skulle vise seg utenfor døra.

Tenk for et helvete dette ville bli med høylytte protester og fakkeltog.

En del av våre nye landsmenn holder på slik, hvor er protestene og fakkeltogene? Nei, da skal vi straks vise tolleranse og forståelse. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Andy skrev:

De tvang sine døtre til å bli kjønnslemlestet, tvang dem til å gå tildekket og skulle bestemme hvem de skulle gifte seg med. Tvang sine koner til å være hjemme og pakke seg inn så bare øynene

En del av våre nye landsmenn holder på slik, hvor er protestene og fakkeltogene? Nei, da skal vi straks vise tolleranse og forståelse. ::)
    Du er ikke alene om det. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Andy skrev:

Du er ikke alene om det. ;)
    Jeg synes nå det blir helt feil å si til disse vestlendingene at deres kultur er "feil" eller barbarisk. De og deres kultur er da like verdifull som vår, kanskje til og med mere verdifull. Slik kulturimperalisme som det legges opp til fra Andy og Oddgeir er styggedom! La dem få leve livet slik det er riktig for dem! Kulturimperalisme er noe som kapitalistsvina i USA driver med så det skal vi da ha oss frabedt! Nei vi må støtte, hjelpe og forstå disse stakkars vestlendingene. De trenger vår solidaritet i møtet med vår kapitalistiske kultur, de klarer seg nok ikke uten hjelp fra oss, stakkars! Det er veldig viktig at vi deltar på de tamburinkursene som de avholder, dels for å vise dem solidaritet og dels for at våre kvinner skal få ligge med dem slik at de i praksis forstår at vi ikke anser dem som mindreverdige men likeverdige, og det selv om våre menn ikke engang får lov til å se på deres kvinner, men det må vi tolerere med tanke på hvilke undretrykkende sexsvin våre menn er!................. Osv, osv, osv

Jeg synes nå både Oddgeir og Andy skulle gå i seg selv !! ;D ;D :p

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Som en handling i ektefølt solidaritet har jeg meldt meg på makramékurs i regi av kvinneavdelingen i Venstre til våren. Man er da tross alt mannsgris. 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Som en handling i ektefølt solidaritet har jeg meldt meg på makramékurs i regi av kvinneavdelingen i Venstre til våren. Man er da tross alt mannsgris. 8)
    Godt du ikke svikter på alle punkter. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Religiøse friskoler er gufne greier som burde vært avviklet.
    "Your report describes how rational these people are, millenias ago they abandoned their beliefs of the supernatural, now you´re asking me to sabotage that achievement, to send them back into dark ages of superstition, and ignorance and fear? NO"

Sitat fra: Captain Picard, Starship Enterprise, Stardate: 43173.5
    Sitatet er Kaptein Picards respons på kravet om å gi Mintakanerne religiøs veiledning for deres nyvunne "Guddom" The Picard.

"Mange av oss skammer seg over lurvete klær og loslitte møbler. Det ville være bedre om vi skammet oss over lurvete tanker og loslitt livssyn. "

Sitat fra: Albert Einstein

"De kan ikke tenke dem alt det ekstraarbeidet jeg hadde da jeg var en gud."

Sitat fra: Keiser Hirohito av Japan

Som du ser Deph, det er da i allefall noen som er enige med deg i din totale avstandstagen fra all mulig religion: ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Andy skrev:

Både høyre og venstresiden i politikken lider av mye det samme.

Venstresiden godtar svært mye mer enn de burde så lenge det kan kalles kultur, og de konservative er villig til å akseptere det meste om det går under betegnelsen religion.

Men det er tegn på bedring på begge sider, og det ting som tyder på at både kulturrelativisme og religionsrespekt er på retur.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Som du ser Deph, det er da i allefall noen som er enige med deg i din totale avstandstagen fra all mulig religion: ;)
    Ja det er jo heldigvis det. Fin samling av visdom det der.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Andy skrev:
    http://www.seher.no/865118/monsen-har-kontakt-med-sin-dode-mor

Lars Monsen er nestemann ut ser jeg.

Har det blitt lite mandig og flaut å si at en tror på Gud i dette landet? Har dette noe med at en innrømmer at en har følelser eller er svak?
    Det er umulig for Lars Monsen å bevise at han får svar fra sin mor. Og likeledes er det umulig for Deph å bevise at Lars Monsen ikke gjør det. Dette VET vi ikke noe om så da blir det opp til enhver å tro den han ønsker. En vakker dag inn framtiden kan man kanskje bevise noe 100% og da vil kanskje "noen" føle seg litt dumme? Etter en lang periode over noen tusen år der folk har trodd på kontakt med det hinsidige er det i dag slik at man blir sett på som "enkel" eller lett ut sagt dum hvis man sier slikt høyt. Men BEVIS for det ene eller det andre har vi faktisk ikke! Det samme gjelder spørsmålet om der finnes en Gud, intet er BEVIST. Man kommer med antagelser og mer eller mindre gjennomtenkte teorier, men de håndfaste BEVIS finnes ikke! [ironi] Kankje derfor det kalles "TRO"? [/ironi]

Det eneste som for meg synes klart er at det blir feil å mobbe / hetse mennesker for deres tro. Mennesket bør behandles med respekt, derimot må og skal de troende faktisk måtte finne seg i at det stilles kritiske spørsmål ved denne troen, de må også finne seg i at andre utrykker seg på en måte som av de troende kan oppfattes som blasfemisk når det gjelder en tro kritikeren ikke tror på. Slik jeg ser det er det kun en troende som kan utrykke noe blasfemisk angående denne troen! For andre enn de troende eksisterer ikke denne troen....?

Og hva slags Gud er det egentlig som lar seg fornærme av en "vantro" ?? Ikke noen Gud å satse på slik jeg ser det !

G

Gjestemedlem

Gjest
    Andy skrev:
    Har det blitt lite mandig og flaut å si at en tror på Gud i dette landet?
    Tvert i mot. Det krever vel et visst mot å innrømme at man er overtroisk og feilinformert.. og stolt av det.

Har dette noe med at en innrømmer at en har følelser eller er svak?
    Nei, kun at man ikke har fulgt så godt med i naturfagstimene på barneskolen.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn