Er et noe grunnleggende galt med evnen til å lese og tolke enkle tekster her på forumet?
1: Jeg har aldri vært mot religionskritikk. Jeg er svært kritisk selv. Det eneste jeg har ytret meg negativt om, og det er det absolutt eneste jeg har ytret meg negativt om, er måten kritikken presenteres på. Og mengden. Når selv Spiralis reagerer så skyldes ikke det at han har sympati med såre følelser og ømme tær, det er fordi det blir så jævlig massivt. Det blir så altoverskyggende, og det brukes konstant de samme analogiene. Hele poenget mitt er at det er en fåfengt måte å diskutere på. Å argumentere for en sak er ganske lik det å sjekke damer, du må være litt laidback for å få de beste. Du må i alle fall ikke mase dem i senk.
Og det er den feilen jeg reagerer på, nemlig at dere ikke klarer å moderere dere i volum. Jeg ønsker at dere faktisk klarer å nå gjennom med flere av deres poenger, for jeg er jo teologisk på kant med de (fleste) øvrige religiøse på sentralen. Jeg tror faktisk at det er på sin plass med litt jobbing for å overbevise folk på begge sider av gjerdet om noe og ethvert. Jeg tror at mange faktisk har godt av å få sitt syn satt under kritisk lys, og faktisk forandre synspunkt på flere saker som har grunnlag i troen deres. Problemet er at det ikke kommer til å skje når de viktige poengene er pakket inn i det sedvanlige hakket i plata. De overbeviste og aktive ateistene på sentralen har dårlig snøring på hvordan man overbeviser folk. Svar nå ærlig istedenfor å vri dere unna med de samme svarene: ØNSKER DERE Å OVERBEVISE NOEN AV DE KRISTNE MED ARGUMENTENE DERES?
Det ser ut som om dere gir blaffen i det, for ellers hadde dere ikke argumentert på den måten. Hvis dere faktisk har en intensjon om å overbevise Cyber eller Roe om noe som helst må dere forsøke å snakke med dem, istedenfor å snakke til dem. Alt jeg skriver handler om den pedagogiske innpakkingen av viktige synspunkter. Enten har dere elendige pedagogiske evner, eller så har dere vikarierende motiver med engasjementet.
2: Kjære snille streken, når har du lest et eneste ord fra meg som handler om å overbevise noen om å ta samme tro som meg? Til dags dato har jeg ikke argumentert for mitt eget religiøse syn, jeg har utelukkende diskutert debatt-teknikken i lange tider, for alt annet er fåfengt. Du treffer så utrolig langt på siden av blinken når du sammenligner mine motiver med Dephs. Som skrevet er jeg litt tvilende til de motivene, men uansett så ser det tilsynelatende ut til å være et ønske om å overbevise noen om at de er på ville veier i sitt livssyn. Jeg har enda ikke blandet meg i hva folk tror på, jeg har bare blandet meg i måten det fremføres på. Jeg stiller meg sterkt tvilende til om de har noe ideelt motiv for ordgyteriet, for det virker ikke som om de ønsker å overbevise sine meningsmotstandere om noe som helst. De bare liker å lese smarte ord som de selv har skrevet, og eventuelt sole seg litt i glansen av friske formuleringer.
Parelius skrev:
Gjestemedlem skrev:
Enhver kritikk av tro blir oppfattet som en personlig fornærmelse... :-\
Deri ligger vel forskjellen mellom nisser og jesus. Eller mening og meningsløshet, liv og død. Noen liker jo ikke døden som tilspisset eksempel på troens bekjennelseskaraker. En kan dø for troen, neppe for nisser. (Beklager baluba, men jeg kan ikke styre meg.)
Helt greit, men du ser vel det meningsløse i at du spør meg om hva det er i min tro som jeg er villig til å dø før. Man skal være ganske fanatisk for å være villig til å dø for en sak, og du har jo kritisert meg for å inneha en ufarliggjort rolle (ref. en annen tråd). Det er jo absurd å stille et slik spørsmål til en med mine holdninger. Hvorfor har du ikke stilt det spørsmålet til de som faktisk forsøker å frelse folk her med å argumentere for sin kristne tro? Jeg oppfattet det som fornærmende i den tråden fordi vi normalt ikke går på mannen i disse diskusjonene, og du gjorde det der til et personangrep, i og med at det gikk konkret på min person og hva jeg er. I alle andre tilfeller har det vært motsatt, nemlig at alle som bekjenner seg som kristne skjæres over en kam. Du/dere må bare innfinne dere i at jeg tilhører en tradisjon som er kjennetegnes med ekstremt kritisk holdning til troen, og jeg fornekter blant annet både helvetet og den hellige ånd. Jeg nekter å settes i bås med andre kirkeretninger enn min egen når det kommer til min personlige moral og etikk, og forventer å bli behandlet deretter.
Jeg kan samtidig beklage utblåsingen i den tråden jeg har nevnt her, men jeg syntes du var vel useriøs i det som kun kunne oppfattes som et personangrep utløst av problemer med å finne noe konkret i troen å kritisere. Unitarismen er nok en blår i ateisters øye fordi det ikke er like lett å angripe den moralske og etiske siden av den retningen. Jeg synes det er rart at det skal være vanskelig å akseptere det. Paradoksalt nok har jeg nok avkristnet flere personer enn de fleste ateister på forumet. Mitt gospel er at humanistiske hensyn trumfer religiøse dogmer, og det er et budskap som jeg ofte fremfører i diskusjoner med folk som er født inn i en mer dogmatisk tradisjon enn meg. Kritikk av religion er nok noe av det folk i Afrika husker meg mest som, og her hjemme har jeg fått lyst en fatwa over meg av den notoriske akoislam på Blabas kommentarfelt. Det finnes muslimer i Bergen som ikke tåler trynet mitt på grunn av knallhard kritikk av kvinnesyn og ikke minst syn på homofili. Det siste var også noe jeg fokuserte mye på da jeg var i pubdiskusjoner i Kampala, og med rett argumentasjonstaktikk så klarte jeg faktisk å trenge godt inn i det fastlåste synet de hadde før de traff meg. Jeg har en misjon som menneske med sterkt utviklet empati (ifølge min epikrise), og det er å forsøke å forandre alt som står i min makt til det bedre.
Det som skuffer meg er slik som lars_erik skriver i denne tråden. I et forsøk på å finne noe å ta meg på så nevner du overhodet ikke det eneste jeg skriver om, men klarer faktisk å tillegge meg meninger som jeg aldri har ytret. Du hevder at jeg forsøker å overbevise ateister til å tro. Har du overhodet lest noe som helst av det jeg skriver, eller bare gjetter du at jeg misjonerer for min tro simpelthen fordi jeg tror? Jeg tror nok helst det var nok et eksempel på at det letes med lys og lykter for å ta meg på noe, men ærlig talt - å ta meg for å argumentere for mitt religiøse syn er jo umulig. Hvordan kan du det når jeg aldri har uttalt meg med den hensikt å overbevise noen om å tro på det jeg tror. Det har heller ikke Dag gjort, selv om han som kristen har deltatt i debattene. Det er faktisk symptomatisk at de som tror ikke forsøker å overbevise om noe som helst, men det er noen som fåfengt forsøker å forsvare seg. Sålenge debatten ligger på det nivået den gjør så er jeg litt oppgitt over det også.
Men nå skal jeg gi dere noe å kunne ta meg for: Når ateister tror at de skal klare å utrette noe som helst for å begrense skadene som religion påfører verden uten å gå i en form for felles front med liberale i alle leirer så har de overdreven tro på seg selv. Det er en illusjon å tro at dere kan oppnå noe som helst uten folk som har minst en fot inni tankegangen. Dere slåss da bare mot vindmøller, og kommer ingen vei uten de riktige alliansene. Men hvis dere kun er interessert i å fremføre deres meninger, uten å ha noen tanke om at de meningene skal få noen betydning, så vel bekomme. Jeg tror da at det egentlig bare et utslag av unnfallenhet og mangel på egentlig engasjement. Det blir litt som den militære ledelsen i Israel og Hamas. Uansett hvor mye fotfolket ønsker fred så er det ikke aktuelt for de som lever av krigen.
Og jeg tror faktisk at det ligger mening i livet for noen å ha ørkenreligionene å kritisere. Uten dem så er det ikke noe gøy, så egentlig ønsker de ikke at verden skal forandres. Men ønsker dere forandring i verden så må dere slutte å tror at dere kan avkristne samfunnet. Religion kan neppe utraderes, men den kan integreres i samfunnet på en annen måte enn nå. For å få til det så må det finnes folk som ønsker det på den religiøse siden også. Enhver avfeielse av slike allianser viser bare at man egentlig ikke er interessert i noe annet enn selve debatten. Jeg betviler sterkt at dere har bidratt så mye som meg i å f.eks. jobbe for homofiles rettigheter i samfunn der det fortsatt er forbudt. Jeg har nok omvendt mange flere konservative enn dere, og dermed vil jeg slå meg på brystet å hevde at den dagen dere bidrar like konstruktivt som meg i praksis, så kan dere få lov til å komme med det argumentet. Det er hvordan du lever livet som er viktig, ikke læren. Kompromissløs konfrontasjonsiver har aldri ført til noen positiv utvikling, kun ulykke og elendighet. Og det får bli den eneste egentlige brannfakkelen jeg har kommet med. Alt det andre har vært kritikk av innpakking av budskapet, og ikke selve budskapet.
Forsøk å lese det jeg faktisk skriver denne gangen, og ikke tillegg meg meninger som at Muhammed er Profeten eller at mormons bok er mitt lys i mørket. Ikke tillegg meg en holdning om at religionskritikk er galt, for jeg mener det stikk motsatte. Bruk lesebrillene denne gang, lars_erik, ikke solbrillene. Og det gjelder alle andre også. Jeg lever ikke opp til de forventningene dere har til meg som en religiøs person, og aksepter det. Det blir mye enklere å forstå meg når dere kun forholder dere til det jeg faktisk skriver, og ikke til det dere forventer at jeg skal skrive.
Gjestemedlem skrev:
Nei det er vel kanskje like greit. Hvis man ikke kan diskutere religion uten å bli dypt fornærmet og sint og lei, så er det sikkert like greit å la være. Religion og tro er jo en evig kilde til splid, strid og mistro blant mennesker.
Nok en gang, for du virker litt tungnem på det å lese ordene slik de står: Det handler ikke om kritikken, det handler om hvordan den virker mot sin hensikt fordi formen er feil utgangspunkt for å oppnå en dialog. Lytt litt til Parelius nå. Det virker som han skjønner litt av at det må finnes en forståelse for hvordan man skal forholde seg til meningene, hvis en faktisk dialog er det man ønsker. Det handler ikke om hva du mener, jeg er like kritisk som deg til det meste. Det handler kun om mengden og det kompromissløse forsøket på utmattelsesteknikk. Jeg bare gir deg råd om at det ikke funker, hvis du ønske å få gjennomslag for noen av dine meninger uten at de forsvinner i en grå masse av nisseprat.